Intressant tanke. Kan vara värt att skaffa nya hjullager till släpet. Inte så svårt som man kan tro.mati skrev:Coolt. 4 kWh/mil är ju inte så farligt som jag trodde, framförallt med tanke på vädret. Det måste vara skillnad på de senare bilarna jämfört med min tidig 2019. Jag är tämligen säker på att min bil inte hade klarat sig med den förbrukningen. Jag brukar oftast ligga runt 3,5-4kWh/mil även med mitt vanliga bilsläp. Och då är det torra 70-vägar och lätta grejer jag oftast kör. Det är faktiskt för mig ingen jättestor skillnad oavsett om jag drar vanliga släpet eller husvagnen. Men det kanske är så att mitt släp är lite trögrullat.Robertrimmevik skrev:Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Audi e-tron
)Robertrimmevik skrev:Förvärmningen funkar nu till ca 95% i appen. Med skotersläp tar man sig ca 21 mil. Med takbox vet jag inte, kanske 26-27 mil. Kyla tar inte så mycket, jag är mer orolig för dåligt väglag och kraftig motvind.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Hur långt har du till stugan? Finns det Tesla SuC på vägen dit? 22kW ombordladdare hade jag gärna haft på min vid ett worst case scenario. Nu får man inte heller någon fri SuC på MX. Jag hade gillat en MX då jag passerar 8 SuC i Storuman på vägen till fjällen, men avsaknad av service, högt pris och att den inte går in i mitt garage gjorde att jag valde bort den.
Vi är dock väldigt nöjda med våran e-tron 55.
Jag har ca 35 mil dörr till dörr.
Det är de som är lite synd när man utgår ifrån inlandet, dåligt med SuC och Sveg blir en omväg på ca 30min (får åka åt fel håll och sedan tillbaka). Enligt ABRP med E-tron 55 så måste jag i värsta fall ladda i 1h 10 min på 50 kW-laddaren i Åsarna för att ha 10% kvar vid ankomst. Det brukar ofta blåsa en hel del så man får räkna med lite motvind.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jo det brukar tyvärr blåsa från nordväst. På din beskrivning låter det som att du har stuga i Åre. Du har 50kW-laddare i Kårböle, Rätan, Åsarna och Svenstavik, så är någon ur funktion klarar du dig bra och är det kö så kan du chansa på nästa. Sedan har du en 50kW-laddare i Järpen, vilket betyder att du kan gå för liten säkerhetsmarginal.(mycket värdefullt)Nect skrev:)Robertrimmevik skrev:Förvärmningen funkar nu till ca 95% i appen. Med skotersläp tar man sig ca 21 mil. Med takbox vet jag inte, kanske 26-27 mil. Kyla tar inte så mycket, jag är mer orolig för dåligt väglag och kraftig motvind.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Hur långt har du till stugan? Finns det Tesla SuC på vägen dit? 22kW ombordladdare hade jag gärna haft på min vid ett worst case scenario. Nu får man inte heller någon fri SuC på MX. Jag hade gillat en MX då jag passerar 8 SuC i Storuman på vägen till fjällen, men avsaknad av service, högt pris och att den inte går in i mitt garage gjorde att jag valde bort den.
Vi är dock väldigt nöjda med våran e-tron 55.
Jag har ca 35 mil dörr till dörr.
Det är de som är lite synd när man utgår ifrån inlandet, dåligt med SuC och Sveg blir en omväg på ca 30min (får åka åt fel håll och sedan tillbaka). Enligt ABRP med E-tron 55 så måste jag i värsta fall ladda i 1h 10 min på 50 kW-laddaren i Åsarna för att ha 10% kvar vid ankomst. Det brukar ofta blåsa en hel del så man får räkna med lite motvind.
30 min omväg till sveg laddar inte Tesla ikapp då dessa bilar laddar segt från ca 60% och upp.
MX och MY har klart bättre räckvidd men efter 3 år och ca 5-10% batteridegradering och förutsatt att e-tron körs med 19tum vinterdäck och att man kör någorlunda lagligt så tror jag inte skillnaden är större en 5-6 mil längre.
Re: Audi e-tron
Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Släpet är dock bara ca 120 cm brett och utan kanter. (Hade heller ingen slalomutrustning) Men för att vara här uppe var det ganska optimala förhållanden. På hemvägen utan släp och ganska samma förhållanden låg jag på 2,86 kWh/mil fast då körde jag 20km/h fortare.(där hade jag hoppats på bättre)mati skrev:Coolt. 4 kWh/mil är ju inte så farligt som jag trodde, framförallt med tanke på vädret. Det måste vara skillnad på de senare bilarna jämfört med min tidig 2019. Jag är tämligen säker på att min bil inte hade klarat sig med den förbrukningen. Jag brukar oftast ligga runt 3,5-4kWh/mil även med mitt vanliga bilsläp. Och då är det torra 70-vägar och lätta grejer jag oftast kör. Det är faktiskt för mig ingen jättestor skillnad oavsett om jag drar vanliga släpet eller husvagnen. Men det kanske är så att mitt släp är lite trögrullat.Robertrimmevik skrev:Premiär med skotersläpet. Låg på 85-90 km/h, 19 tums fälgar, 3,0 i däcktryck, 2,5 däcktryck på släpet, -10 grader, ingen vind, skrovlig väg ej bart, 280 höjdmeter upp.
Snittförbrukningen hamnade på 4,03 kWh/mil.
Fegade efter 10 mil och laddade fullt med 15 mil kvar kom fram med 23% kvar på batteriet.
Känns som att det kommer att gå även i ett worst case scenario.
Dom förbättringar man gjorde till Sportback gjorde de även till vanliga e-tron. Kan förutom upplåsning av batteriet gjort någon mil till årsmodel 2020. Mina speglar kanske gör några km också.
(Glömde skriva innertemp i bilen. 21 grader)
Re: Audi e-tron
Kör ni 30 mil vintertid så gör ni det bra! Då finns inget att klaga på. Det innebär en snittförbrukning på strax över 300Wh/km (vilket kanske låter lite lågt på vintervägar).
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Har efter noga uträkningar med färddator kontra verkliga mil kommit fram till att mitt batteri är låst med 12%. Min bil är tillverkad feb 2020. Vet någon här vart brytpunkten ligger för 9% låst.
Det gör mig egentligen inte så mycket, nu har jag 3% längre till batteridegraderingen. Lite snopet dock när man trott att man har 2,5 kWh mer att komma längre med. Eller så har jag det och min färddator går ca 0,1 kWh/mil fel.
Har heller inget artificiellt ljud på min. Är det standard nu?
Det gör mig egentligen inte så mycket, nu har jag 3% längre till batteridegraderingen. Lite snopet dock när man trott att man har 2,5 kWh mer att komma längre med. Eller så har jag det och min färddator går ca 0,1 kWh/mil fel.
Har heller inget artificiellt ljud på min. Är det standard nu?
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Riktigt bra med takbox! Har du en mycket slimmad variant? Takbox kanske gör mindre på förbrukningen än vad jag trott på en e-tron.macky skrev:Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
Re: Audi e-tron
30 mil är inget större problem. Nu har jag förvisso inte kört till fjällen, men jag körde ner till Tyskland förra vintern. Det var ingen snö, men regnigt, nollgradigt och allmänt uselt. Och då kom jag 30 verkliga mil på motorvägen. På sommarn kommer jag faktiskt inte så mycket längre på motorvägen, men då kör man ju fortare också när vädret tillåter.BrooklynS skrev:Kör ni 30 mil vintertid så gör ni det bra! Då finns inget att klaga på. Det innebär en snittförbrukning på strax över 300Wh/km (vilket kanske låter lite lågt på vintervägar).
Då är det främst laddnätverk som avgör skulle jag säga.
Annars toppen!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja en rätt långsmal packline, så inte den största bulligaste. När jag åkte upp hade jag ungefär samma förbrukning men när man är på väg upp in i glesbygden blir man lite mindre sugen på att köra ner till 3% så då blev det ett extrastopp. Visste heller inte vilka laddmöjligheter som fanns i stugan. Men förbrukning på 2.7-2.9 var det och det gällde även däruppe när man åkte runt till olika anläggningar. Tror att så länge man håller sig på landsväg 80-100 så är det ganska rimlig förbrukning även med box.Robertrimmevik skrev:Riktigt bra med takbox! Har du en mycket slimmad variant? Takbox kanske gör mindre på förbrukningen än vad jag trott på en e-tron.macky skrev:Min enda fjällresa so far gav mig mellan 27-29 mils räckvidd (55, med 20 tum) med fullastat och takbox. Kallt på väg upp och väldigt slaskigt och blött på väg ner. Kom hem till sthlm med 3% om jag inte missminner. Ett stopp härjedalen-sthlm kan jag leva med. Gör förstås stor skillnad om man håller sig till landsväg istället för motorväg och håller hastighetsgränsen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Bollnäs minsannNect skrev:Skönt att höra!Off Grid Byggaren skrev:Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan., jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Det var en jäkla högt säkrad stuga det!Nect skrev:...
Skönt att höra!, jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Audi e-tron
Haha! Laddboxen är på 22kW, men huvudsäkringen ”bara 25 A”. Men blir bra fart ändå med lastbalanseringen. Måste ju ha bra kräm med värmepump och bastu!PapaD skrev:Det var en jäkla högt säkrad stuga det!Nect skrev:...
Skönt att höra!, jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Jajjemensan! Ser dig ibland åkandes, svårt att missa den folieringenBjelke skrev:Bollnäs minsannNect skrev:Skönt att höra!Off Grid Byggaren skrev:Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.Nect skrev:Hej!
Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?
Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).
Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!
För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan., jag utgår ifrån Bollnäs så jag klarar mig med ett laddstopp påväg upp till Åre.
Har skaffat en Garo 22kW laddbox med dynamisk lastbalansering till stugan. Så det enda som saknas är elbilen![]()


Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Stöd finns just nu för Hager och SMA:
https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf
https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm
e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK
Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.
e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).
Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).
e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:
Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.
Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.
Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).
Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).
PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.
Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.
Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Det är den jag menar. Nu kan inte jag så mycket om sådant här. Men jag får i alla fall känslan av att Audi försöker göra någonting bra här.Off Grid Byggaren skrev:Är det denna du menar? Lastbalasering finns, men kräver då att du har ett kompatibelt Home Energy Management System.Robertrimmevik skrev:20900kr för 22kW ombordladdare som tillval till E-tron.
Vet inte om jag vill eftermontera även om det skulle gå. Jag har dubbla ladduttag som krävs.
Deras nya reseladdare för 7900kr verkar dock faktiskt riktigt bra. Tror knappt man behöver en laddbox med en sådan. Bara en trefas. Om jag förstått rätt så har den lastbalansering inbyggd.
Stöd finns just nu för Hager och SMA:
https://www.sma.de/fileadmin/content/gl ... 1930_W.pdf
https://www.hager-me.com/solutions/e-mo ... /56531.htm
e-tron laddningssystem connect
7 800 SEK
Lägg till i konfigurationen
Ersätter e-tron laddenhet comfort som är standard.
e-tron laddningssystem connect är ett mobilt Mode2-laddningssystem som innehåller en styrenhet, en fordonsanslutningskabel (2,5 m standard eller 7,5 m tillval) och två strömkontakter (hushålls- och industrikontakt) . Den stöder en laddningseffekt på upp till 22 kW (trefas). Kontrollenheten är utrustad med en 5-tums pekskärm. Dessutom erbjuder styrenheten intelligenta laddningsfunktioner, varav några kräver en internetanslutning eller ett kompatibelt Home Energy Management System (HEMS).
Anslutningen av e-tron-laddningssystemet kan användas både med industrikontakt CEE 16 A, 400 V (upp till 11 kW) och med industrikontakt CEE 32 A, 400 V (upp till 22 kW).
e-tron laddningssystem connect stöder följande intelligenta laddningsfunktioner:
Kostnadsoptimerad laddning:
När du planerar laddningsprocessen tar systemet hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. Med hänsyn tagen till önskade avgångstider laddas fordonet företrädesvis vid tider när elkostnaden är lägst. Du kan enkelt ställa in önskad avgångstid i fordonet eller i myAudi-appen. Connect-laddningssystemet får information om kundens elavgift via en praktisk manuell inmatning i myAudi eller via ett kompatibelt HEMS.
Integrerad laddningsenergiinspelning:
Registreringen av den laddade energin möjliggör att energikostnaderna, t.ex. dokument, export och t.ex. ska skickas till din arbetsgivare. Du kan se din laddningshistorik i myAudi och få den skickad via e-post därifrån.
Användning av solenergi:
Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi e-tron. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar e-tron laddningssystem connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi. Du kan enkelt ställa in den avgångstid som krävs för detta i fordonet eller i myAudi-appen. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas för användning).
Blackout-skydd:
e-tron-laddningssystemanslutningen kommunicerar med ett kompatibelt energihanteringssystem för hemmet och laddar alltid ditt fordon med den maximala elektriska effekten som finns i husinfrastrukturen. Om andra elektriska konsumenter slås på minskar systemet automatiskt laddningseffekten. Så snart de andra konsumenterna är avstängda ökar e-tron-laddningssystemanslutningen laddningseffekten till högsta möjliga värde. På detta sätt undviker systemet överbelastning av strömanslutningen och minskar samtidigt laddtiden för din elbil till ett minimum. (Ett kompatibelt HEMS måste finnas tillgänglig för användning).
PIN-skydd:
Genom att tilldela en fyrsiffrig PIN-kod kan du skydda laddningssystemet mot obehörig användning.
Mjukvaruuppdateringar:
Med hjälp av programuppdateringar är din e-tron-laddningssystemanslutning alltid uppdaterad.
Obs! För AC-laddning med upp till 22 kW måste bilen vara utrustad tillvalet 22 kW ombordladdare (KB4) samt att anslutning sker med industrikontakten CEE 32 A, 400 V till en 32 A strömanslutning som godkänts av en auktoriserad elektriker.
Har också läst att dom testar V2H med E-tron.
Tror att Audi seriöst försöker på riktigt med sin elbilssatsning.
Re: Audi e-tron
Var kan jag se en lista på HEMS produkter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Finns några listade i slutet på detta dokument:Zalman3 skrev:Var kan jag se en lista på HEMS produkter?
https://cdn2.hubspot.net/hub/55819/docs ... oducts.pdf
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Nu har Audi öppnat förbokning av E-Tron GT:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/re ... on-gt.html
https://www.audi.se/se/web/sv/models/re ... on-gt.html
Audi e-tron GT är framtidens Gran Turismo. I mötet mellan passion och teknik har vi skapat en supersportbil som fångar omgivningens uppmärksamhet med sitt unika uttryck – en perfekt kombination av sportighet och elegans.
Här förbokar du din nya Audi e-tron GT online och tar chansen att bli en av de första med helelektriska sportbilen från Audi Sport. Produktion av kundbilar börjar under andra kvartalet av 2021 och De första kundbilarna beräknas levereras under sommaren 2021. Efter att du fyllt i formuläret och skickat in kommer din valda återförsäljare att kontakta dig i samband med att e-tron GT öppnas upp för beställning. Ni kommer då gå igenom din beställning och skapa din unika elektriska Audi Sport Gran Turismo. Tilldelning av modellen är begränsad vilket endast möjliggör en bilbeställning per kund och förbokning. Din valda e-postadress ligger till grund för beställningsID, och går inte att ändra genom beställningsprocessen.
En tyst revolution är på väg.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Audi e-tron
Väldigt nära att fylla i det formularet, måste bara tänka till!dd88 skrev:Nu har Audi öppnat förbokning av E-Tron GT:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/re ... on-gt.html
Audi e-tron GT är framtidens Gran Turismo. I mötet mellan passion och teknik har vi skapat en supersportbil som fångar omgivningens uppmärksamhet med sitt unika uttryck – en perfekt kombination av sportighet och elegans.
Här förbokar du din nya Audi e-tron GT online och tar chansen att bli en av de första med helelektriska sportbilen från Audi Sport. Produktion av kundbilar börjar under andra kvartalet av 2021 och De första kundbilarna beräknas levereras under sommaren 2021. Efter att du fyllt i formuläret och skickat in kommer din valda återförsäljare att kontakta dig i samband med att e-tron GT öppnas upp för beställning. Ni kommer då gå igenom din beställning och skapa din unika elektriska Audi Sport Gran Turismo. Tilldelning av modellen är begränsad vilket endast möjliggör en bilbeställning per kund och förbokning. Din valda e-postadress ligger till grund för beställningsID, och går inte att ändra genom beställningsprocessen.
En tyst revolution är på väg.

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Boka kan man väl alltid göra? Tänker att den måste bli klart billigare än en Taycan?Martin E-tron skrev:Var nära på att anmäla/boka en.
Sen kom jag på, Trissen har inte skrapats än![]()
Re: Audi e-tron
Står i kön men kommer inte ta av första batchen, dels så vill jag se samhället återgå till något som liknar det normala (har inget behov av bil annars) och dels så lönar det sig alltid att vänta ett halvår för att ta del av kampanjer, får man inte en för 700-800 så är det inte aktuellt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.