Jerka skrev:Vi kan dock konstatera att smartphones har en betryggande ledning över gamla "feature phones". De för en tynande tillvaro idag.
Jag tror det man kan lära sig från jämförelsen med mobiltelefonerna är att det inte alltid är det man tror som visar sig vara en killer feature. Först skulle mobilerna ha lång batteritid. Sen skulle de vara pyttesmå, då gick det minsann bra att batteritiden var kort. Därefter kom smarta telefoner och helt plötsligt var det helt okej med en storlek som ett år tidigare hade avfärdats som tegelsten. Idag har marknaden mognat och man kan shoppa efter preferenser och plånbok. Vare sig man vill ha en stor telefon, liten, vattentät, tålig, bra kamera eller lågt pris så har man olika alternativ (även från Apple numera).
Jag tror Teslas stora fördel än så länge är helheten. De gör trendiga, snygga och snabba bilar med bra räckvidd och bra snabbladdning. Dessutom har de ett nytänkande kring infotainmentsystemet och självkörningsfunktioner som många uppskattar. Precis som med batteritiden på telefonerna så är vi beredda att leva med dåliga vindrutetorkare, tveksam karosspassning och andra skönhetsfläckar bara vi får de egenskaper vi vill ha. I framtiden slipper vi förhoppningsvis välja.
Vem är då elbilarnas Samsung, marknadsledaren 10 år efter revolutionen? Kommer elbilarna ha en motsvarighet till Google, som levererar mjukvara till nästan alla tillverkare? Blir det rentav Google själva?
Tesla inspireras mycket av Apple.
Har man hela Applekonceptet med iPhone, iPad, Apple TV, Macbook Pro, iTunes, iWatch, Airpods och en massa andra laddare och adaptrar.
Då är det inte så enkelt att bara gå och köpa en Samsung mobil.
Tesla vill att du ska ha Tesla solceller, Powerwall, Försäkring, elbil med SuC och Tesla elabonemang.
Intressant är dock hur Tesla tänker angående mjukvara.
Ska man släppa in tredjepartsappar?
Och om man köper en app, följer den med bilen eller användaren?
Låt säga att man betalar 77.000kr för FSD.
Så blir det ju en inlåsningseffekt om jag gratis kan flytta över FSD till en ny Tesla.
Men då kanske uppdateringar av FSD kostar en peng.
Men stora pengar står på spel.
Exempelvis Google är mycket intresserade av att komma in i bilarna.
Hörde en siffra på att bildata är värt 5000 dollar per bil.
Vad är din integritet värd?
Är det värt 50.000kr för att Google ska få ALL bildata?