https://www.teslarati.com/tesla-tsla-da ... uters/amp/
In a recent report, Reuters noted that among the legacy carmakers on the market, no other automaker is a better fit for a Tesla acquisition than Germany-based Daimler, which currently has a market cap of $74 billion. According to the news agency, Daimler is a great match for Tesla because the electric car maker’s customers are aspirational and may be amenable to a luxury marquee.
Borde Tesla köpa Mercedes?
Moderator: Redaktion
Borde Tesla köpa Mercedes?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
Låter ju rätt intressant möjlighet. Tesla är bäst på elektrisk drivlina, men inte lika bra på att bygga resten av bilen. Den delen har Mercedes övat på i några år, så det skulle ju kunna bli ett intressant utbyte.
Det skulle ju också kunna bli spiken i kistan för fossilbilen, vilket väl är det mest intressanta.
Sen gäller det bara att lyckas producera en riktigt billig elbil också..
Det skulle ju också kunna bli spiken i kistan för fossilbilen, vilket väl är det mest intressanta.
Sen gäller det bara att lyckas producera en riktigt billig elbil också..
Model S Standard Range Raven
Förstår nog inte riktigt hur de resonerar på Reuters? Skulle Teslor sälja bättre med en mercedesstjärna i fronten, eller vice versa? Eller skulle ingenjörerna på något sätt börja samarbeta och skapa en bil som har det bästa av båda men inget av det sämsta?
Daimler-Chrysler, minns ni den unionen? Höll på att gå käpprätt åt h-e för båda företagen, just för att produkterna inkorporerade det sämsta av båda världar istället för det bästa. Chryslerkvalitet med mercedespris var t.ex. inte något framgångskoncept.
Daimler-Chrysler, minns ni den unionen? Höll på att gå käpprätt åt h-e för båda företagen, just för att produkterna inkorporerade det sämsta av båda världar istället för det bästa. Chryslerkvalitet med mercedespris var t.ex. inte något framgångskoncept.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Om det är två bilmärken som är långt ifrån varandra designmässigt så är det ju tesla och mercedes.
Stockkonservativ bolag köps upp av innovativt entreprenörsdrivet företag - nej jag ser då verkligen inget som kan gå fel... 

Model S P85DL+
Finns inget bakom spekulationerna, vad vi vet. Men det är en spännande tanke.
Tesla kan bidra med drivlinan, laddnätverket, OTA och FSD och Mercedes med resten. Fabriker, kunnande, kvalitetskänsla, verkstäder, försäljningsställen osv. Mercedes gör också allt från småbilar till gigantiska SUV:ar till supersportbilar till cabrioleter av olika slag till Maybach-limos... De har nog den bredaste modellportföljen av alla märken. Nu är det inte modeller som är gjorde för eldrift men kapaciteten för att ta fram nya modeller och producera dem är på en helt annan nivå än Teslas. Tesla har tre karosser. Mercedes har 10 ggr så många.
Personligen skulle jag föredra en Mercedes-stjärna på huven över Tesla-T:et men det är en subjektiv åsikt och jag tror att jag antagligen är i minoritet om den här inne.
Tesla kan bidra med drivlinan, laddnätverket, OTA och FSD och Mercedes med resten. Fabriker, kunnande, kvalitetskänsla, verkstäder, försäljningsställen osv. Mercedes gör också allt från småbilar till gigantiska SUV:ar till supersportbilar till cabrioleter av olika slag till Maybach-limos... De har nog den bredaste modellportföljen av alla märken. Nu är det inte modeller som är gjorde för eldrift men kapaciteten för att ta fram nya modeller och producera dem är på en helt annan nivå än Teslas. Tesla har tre karosser. Mercedes har 10 ggr så många.
Personligen skulle jag föredra en Mercedes-stjärna på huven över Tesla-T:et men det är en subjektiv åsikt och jag tror att jag antagligen är i minoritet om den här inne.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Med tanke på att historien visar att 70-90% av alla fusioner misslyckas så tror jag Tesla-Mercedes chanser att lyckas är ”slim to none”.
Mer olika företagskulturer än dessa två är väl svårt att hitta?
/fth
Mer olika företagskulturer än dessa två är väl svårt att hitta?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tesla och Mercedes har ju redan samarbetat.
Tesla MS har ju "inspirerats" av Mercedes Benz CLS.
Tesla samarbetade med Mercedes om att bygga Smart Car ev.
Även B Class EV är ett samarbete med Tesla.
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9905257
Tesla MS har ju "inspirerats" av Mercedes Benz CLS.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_SThe Model S was styled by a team lead by Franz von Holzhausen, who previously worked for Mazda North American Operations,[36] and was based on the Mercedes Benz CLS 4-Door Coupe for the overall design.
Tesla samarbetade med Mercedes om att bygga Smart Car ev.
https://insideevs.com/news/331390/turns ... -wheelies/
Apparently Daimler didn't believe the hype when Musk presented the vehicle via PowerPoint. But Tesla had a smart fortwo waiting for Daimler engineers to try out for themselves. Tesla was awarded the official contract to build the electric smart car. Daimler invested $50 million in Tesla for the venture. Musk explained:
"If we haven't done that, Tesla would have died because the Daimler partnership gave us credibility, that a major OEM was willing to work with us, and they also paid us for the development program which is really helpful from a revenue standpoint."
"Without that investment, Tesla would have been game over."
Även B Class EV är ett samarbete med Tesla.
The electric B-Class was developed by Mercedes-Benz in collaboration with TESLA Motors. The two companies share many years of cooperation in the field of electric mobility. The battery for the predecessor model of the smart fortwo electric drive, for instance, comes from TESLA. For the B-Class Electric Drive, Mercedes-Benz is once again availing itself of the extensive know-how available from the electric car pioneer and is using the TESLA drive system in its own vehicle.
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9905257
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- rsk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Detta skulle jag gärna se. Jag fick en Mercedes E-klass Coupé som hyrbil vid ett tillfälle. Det var nog den skönaste och mest bekväma fossilaren jag någonsin kört. Den med en elmotor hade varit ett givet köp!
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Teknologiutbyte, licensiering av drivlina etc, absolut!rsk skrev:Detta skulle jag gärna se. Jag fick en Mercedes E-klass Coupé som hyrbil vid ett tillfälle. Det var nog den skönaste och mest bekväma fossilaren jag någonsin kört. Den med en elmotor hade varit ett givet köp!
Fusion? Not so much...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tesla Sterne Wagen. Kanske nya namnet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fusioner/uppköp är ju intressant om det finns vinster att hämta ur det.
Då brukar det handla om att större etablerade bolag är intresserade av innovativa mindre bolags nya lösningar, eller jämnstora bolag där man kan få skalfördelar.
Att ett snabbväxande bolag med ny innovativ teknik köper upp ett gammalt etablerat bolag är inte så vanligt helt enkelt eftersom det sällan finns någon vinst att få ur det.
Att Tesla skulle köpa/fusionera med Mercedes är ungefär som om Apple köpt Nokia. Det finns liksom inget att hämta där. En stor gammal byråkratisk apparat med föråldrad teknik och en massa liabilities.
Med det sagt kommer vi se många fusioner bland de gamla avgasbilstillverkarna närmaste åren. Som Daimlerchefen själv sa, de kommer krympa... och då brukar lösningen vara just fusion. Vi såg ju nyligen PSA och FCA slå sina påsar ihop tex. Daimler och BMW kanske? Daimler och Hyundai/Kia? Who knows... men knappast Tesla.
Då brukar det handla om att större etablerade bolag är intresserade av innovativa mindre bolags nya lösningar, eller jämnstora bolag där man kan få skalfördelar.
Att ett snabbväxande bolag med ny innovativ teknik köper upp ett gammalt etablerat bolag är inte så vanligt helt enkelt eftersom det sällan finns någon vinst att få ur det.
Att Tesla skulle köpa/fusionera med Mercedes är ungefär som om Apple köpt Nokia. Det finns liksom inget att hämta där. En stor gammal byråkratisk apparat med föråldrad teknik och en massa liabilities.
Med det sagt kommer vi se många fusioner bland de gamla avgasbilstillverkarna närmaste åren. Som Daimlerchefen själv sa, de kommer krympa... och då brukar lösningen vara just fusion. Vi såg ju nyligen PSA och FCA slå sina påsar ihop tex. Daimler och BMW kanske? Daimler och Hyundai/Kia? Who knows... men knappast Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag tror att Elons tidigare kommentarer om att aktien är för dyr bottnar sig i att han egentligen hade tänkt att sälja bolaget när det nått den punkt där det är nu. Aktievärdet omöjliggör ju det.
Jag tror inte han egentligen är intresserad av att äga en biltillverkare.
Förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Han har många ggr pratat om hur viktigt det är med vertikal integration. Tesla äger och utvecklar hela produktfloran som såväl genererar som lagrar den förnyelsebara energin som ditt hus och din bil drivs med. Man gör det dessutom inte bara hemma hos folk, utan hos energibolag och iom Superchargernätet även när du reser.Fredrik j skrev:Jag tror att Elons tidigare kommentarer om att aktien är för dyr bottnar sig i att han egentligen hade tänkt att sälja bolaget när det nått den punkt där det är nu. Aktievärdet omöjliggör ju det.
Min tolkning är att om/när Tesla får upp sina Terafactories, så kan de kanske tänka sig leverera celler till andra tillverkare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Han kan inte sälja nu och få ut några pengar. Han måste vänta 5 år innan han får sälja de tranches han nyligen har fått. Dessutom är det så många mål och ytterligare tranches kvar så han kommer vara största ägare i Tesla under säkert ett sekel till. Innan Tesla når de sista målen kommer man säkert göra en ny kompensationsplan med.Fredrik j skrev:Jag tror att Elons tidigare kommentarer om att aktien är för dyr bottnar sig i att han egentligen hade tänkt att sälja bolaget när det nått den punkt där det är nu. Aktievärdet omöjliggör ju det.
Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Tack, men nej tack.
Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det finns nog en hel del att lära även av "gamla stofiler" också. Det brukar varje generation få lära sig den hårda vägen.
Jag tror inte Elon Musk egentligen vill driva en bilfabrik.taliz skrev:Förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Han har många ggr pratat om hur viktigt det är med vertikal integration. Tesla äger och utvecklar hela produktfloran som såväl genererar som lagrar den förnyelsebara energin som ditt hus och din bil drivs med. Man gör det dessutom inte bara hemma hos folk, utan hos energibolag och iom Superchargernätet även när du reser.Fredrik j skrev:Jag tror att Elons tidigare kommentarer om att aktien är för dyr bottnar sig i att han egentligen hade tänkt att sälja bolaget när det nått den punkt där det är nu. Aktievärdet omöjliggör ju det.
Min tolkning är att om/när Tesla får upp sina Terafactories, så kan de kanske tänka sig leverera celler till andra tillverkare.
Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det finns nog en hel del att lära även av "gamla stofiler" också. Det brukar varje generation få lära sig den hårda vägen.
Tjosansa skrev:Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
Trots att jag verkligen gillar våra Tesla och även företaget Tesla (och tycker Elon är fantastisk person och entreprenör, kanske bästa genom tiderna), så måste jag hålla med.4dy skrev:Tjosansa skrev:Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Det hade varit en klockren kommentar om nu Tesla varit duktiga på att bygga bilar.
Kvaliteten på iPhone och Apples produkter är enormt hög (och var så även gällande många av Nokias dyrare modeller), men vår Tesla håller inte i närheten av samma byggkvalitet. Extremt långt ifrån.
Om Apple är ledande på byggkvalitet (eller en av de), så är Tesla en av de som ligger i botten. Kika bara på senaste M3 2021 som Teslabjörn provar. Förskräckligt dåligt bygge.
Älskar vår Tesla på många sätt, och är helt ledande på drivlinor och det mesta tekniska (säkert 5 år före alla andra), men byggkvalitet och service är verkligen usel!
Det sagt så är jag mer tveksam till att Tesla skall köpa upp, eller gå ihop med någon (som tex. Mercedes). Tror det kan räcka med att de bygger en bättre fabrik i Tyskland, och som nu verkar rekrytera enormt mycket duktigt folk ifrån Mercedes. Tror det kanske är en bättre väg att gå för Tesla, men låter det vara osagt. Var mest en kommentar att man inte kan jämföra Tesla med Apple gällande byggkvalitet (långt ifrån).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Apple är kanske en dålig jämförelse för de bygger aldrig något själva i egna fabriker. De använder Foxconn och andra. Nio har lite samma filosofi när det gäller att bygga bilar som Apple.martinot skrev:Trots att jag verkligen gillar våra Tesla och även företaget Tesla (och tycker Elon är fantastisk person och entreprenör, kanske bästa genom tiderna), så måste jag hålla med.4dy skrev:Tjosansa skrev:Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Kvaliteten på iPhone och Apples produkter är enormt hög (och var så även gällande många av Nokias dyrare modeller), men vår Tesla håller inte i närheten av samma byggkvalitet. Extremt långt ifrån.
Om Apple är ledande på byggkvalitet (eller en av de), så är Tesla en av de som ligger i botten. Kika bara på senaste M3 2021 som Teslabjörn provar. Förskräckligt dåligt bygge.
Älskar vår Tesla på många sätt, och är helt ledande på drivlinor och det mesta tekniska (säkert 5 år före alla andra), men byggkvalitet och service är verkligen usel!
Det sagt så är jag mer tveksam till att Tesla skall köpa upp, eller gå ihop med någon (som tex. Mercedes). Tror det kan räcka med att de bygger en bättre fabrik i Tyskland, och som nu verkar rekrytera enormt mycket duktigt folk ifrån Mercedes. Tror det kanske är en bättre väg att gå för Tesla, men låter det vara osagt. Var mest en kommentar att man inte kan jämföra Tesla med Apple gällande byggkvalitet (långt ifrån).
Att Tesla har dålig service ibland kan man förstå eftersom de växer så snabbt och det har varit omöjligt för dem att använda redan existerande serviceverkstäder utan de har varit tvungna att bygga upp ett helt eget globalt servicenätverk från grunden.
Men byggkvaliteten borde verkligen ha blivit bättre vid det här laget. Jag tror mycket beror på att Freemont bara har varit en enda stor röra. Att konvertera en gammal fabrik är ingen bra strategi och Tesla kommer inte göra om det misstaget igen. Därför är de nog inte heller så intresserade av att köpa fossilbilstillverkare.
Förhoppningsvis har kinesiska M3 bättre kvalitet.
...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...4dy skrev:Tjosansa skrev:Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.
Model S P85DL+
Nokia gjorde ju inte dåliga mobiltelefoner. När apple klev in på marknaden tävlade ju alla om vem som kunde göra den minsta och lättaste mobiltelefonen. Vikt redovisades ner på grammet. Ericsons telefoner var ju sjukt små på slutet.
Den som först kombinerar kommer bli svårslagen...mans71 skrev:...fast dom är ju det... dom andra fokuserar på panelgaps och rätt knapp-känsla under tiden Tesla utvecklar car-os med en touchskärm...4dy skrev:Tjosansa skrev:Jojo.. Nokia kunde minsann det här med att bygga mobiltelefoner också.4dy skrev:Tjosansa skrev:Vilken huvudvärk det kommer att bli för Tesla att få in gamla stofiler i företaget som minsann kan det här med bilar och ska berätta för Silicon valley killarna hur det här med att sälja bilar verkligen fungerar..
Tack, men nej tack.