Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.
Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!
Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.
Så hur går det till?
Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.
Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Vet faktiskt inte exakt hur deras algoritmer ser ut. Det kan vara så enkelt, men det kan också vara så att de använder sig av någon form av AI och maskininlärning för att försöka optimera detta. Helt perfekt blir det nog inte, men säkert tillräckligt bra i praktiken (spelar ingen roll om det skiljer några få ören eller få kronor under en hel natts laddning).
Men tänkte precis föreslå dig att fråga Tibber själva.
Jag har en easee, tibber och deras tesla power up (kopplar bilen till appen/boxen) samt valt smartladdning = laddar på natten. Jag har haft igång det ca 1 månad så inte riktigt förstått mig på allt ännu, men min laddningen startar direkt jag pluggar in o laddar någon minut innan den stoppar laddningen. Då står det i appen tex laddning stoppad pga högt elpris kommar starta igen kl 0200. Har jag lägre SoC så startar de laddningen tidigare.
Däremot så har jag förstått det på forumet att deras tesla power up pingar bilen ofta vilket gör att den inte somnar. Vilket inte är så bra, ska man använda deras easee power up för o slippa att bilen vaknar?
För man behöver väll en power up för att kunna använda smart laddningen? Ge gärna tips till en som inte riktigt lärt sig funktionerna än.
Så hur går det till?
Jag kör med smartcharge (utvecklat av en här på forumet) och den algoritmen lär sig hur snabbt bilen laddar hemma och styr då laddningen till de timmar som blir billigast givet SoC och målnivå som sätts i inställningar. Sen har den lite olika lägen, så man kan så man kan välja att den alltid ska nå målnivån, eller bara nå målnivå om den kan göra det till lågpris, eller ett mellanting, men det är finlir. Min poäng är den att den lär sig både laddhastighet, och kan styra laddning till timmar som är billiga, och ändå nå inställd mål%, så tibbers algoritm borde kunna göra samma.
Jag kör med smartcharge (utvecklat av en här på forumet) och den algoritmen lär sig hur snabbt bilen laddar hemma och styr då laddningen till de timmar som blir billigast givet SoC och målnivå som sätts i inställningar. Sen har den lite olika lägen, så man kan så man kan välja att den alltid ska nå målnivån, eller bara nå målnivå om den kan göra det till lågpris, eller ett mellanting, men det är finlir. Min poäng är den att den lär sig både laddhastighet, och kan styra laddning till timmar som är billiga, och ändå nå inställd mål%, så tibbers algoritm borde kunna göra samma.
Men den använder ju Teslas API och vet således att bilen behöver ladda X kwh, klurar ut hur lång tid det tar och lägger det när strömmen är billigast. Problemet är ju att Eeasee inte får reda på X som kan variera kraftigt och då inte kan optimera. (Eller också kan den det, det är egentligen min fråga)
Men den använder ju Teslas API och vet således att bilen behöver ladda X kwh, klurar ut hur lång tid det tar och lägger det när strömmen är billigast. Problemet är ju att Eeasee inte får reda på X som kan variera kraftigt och då inte kan optimera. (Eller också kan den det, det är egentligen min fråga)
Skall bli intressant att höra hur de svarar.
Under tiden skulle du dock kunna jämföra att låta Tibber ladda/optimera med Easee (styr och pratar endast med Easee laddbox), och sedan jämföra när Tibber laddar/optimerar genom att prata direkt med Teslan (Tesla API). Tibber stödjer ju bägge varianter.
Det här är ju rätt så väsentligt.. Hur har det gått?
Dom hade ju stängt chatten i helgen och så glömde jag bort det.... sorry.
Jag har dock ställt frågan till dom nu! Återkommer!
Svar från Tibber:
Hej!
Vi kommunicerar med via bilens API för att få reda på batterinivån, har man ingen direkt integration så gissar vi att batteriet är på 50%.
Du kan snabba på smartladdning men tanken är att om man kopplar in den kl. 18 när man kommer hem och den ska vara klar 07.50 så ska det vara klar då såklart.
Tibber och WC!
Har hört att Tesla power-up ska vara buggig...fortfarnade?
Har Tibber svarat på när/om det ska fixas?
Hur funkar det med smartladdning ?
Jag har aktiverat att ladda när elpriset är billigt, men laddningen sätter igång som vanligt när jag pluggar i WC.
Ska det vara så? Den kanske går i viloläge efter ett tag, jag hade den bara ipluggad några minuter!?
Tibber och WC!
Har hört att Tesla power-up ska vara buggig...fortfarnade?
Har Tibber svarat på när/om det ska fixas?
Hur funkar det med smartladdning ?
Jag har aktiverat att ladda när elpriset är billigt, men laddningen sätter igång som vanligt när jag pluggar i WC.
Ska det vara så? Den kanske går i viloläge efter ett tag, jag hade den bara ipluggad några minuter!?
Jag kör easee, tibber med tesla powerupen och smartladdning aktiverad. Min startar först med att ladda ett par minuter/procent sedan stoppas laddningen och då säger appen att laddning är stoppad pga högt pris och kommer starta kl xx.xx.
Jag har haft detta konceptet i ca 1 månad och har frågat i denna tråden för någon sida sedan men fick ej något svar.
Bilen är alltid laddad när jag ställt in att den ska vara. Dock undrar jag lite mer om just tesla power upen för har läst här att den håller bilen vaken, så ej säker på om jag ska fortsätta köra med den eller om jag ska byta till elbils power upen.
Min startar först med att ladda ett par minuter/procent sedan stoppas laddningen och då säger appen att laddning är stoppad pga högt pris och kommer starta kl xx.xx.
Såg på en ABB-laddare som jag ladde hos idag (Lidel), och där fick laddaren på skärmen upp hur många procent jag har i batteriet, och även gränsen för hur långt jag tänkt att ladda (hade gränsen på 90%), och sedan kunde din gissa ungefär hur lång tid det hela skulle ta (stämde någorlunda väl med hur det blev).'
Så det verkar som att anslutningen och protokollet med en Typ2-bil och Typ2-laddare kan prata med varandra och utbyta en hel del information. Utan att veta hur det fungerar med Easee och Tibber, så känns det spontant som en trolig orsak till att de gör en provladdning på någon minut för att få reda på bilens SoC, och vilken laddnivå (max) man önskar.
Vilket är ju rätt smart. Då kan de säkert lättare räkna ut hur mycket energi som som skall in i bilen, och hur mycket och när de måste starta laddningen på natten för att vara färdigladdad på morgonen.
Verkar som många använder sig av Tibber og timdebitering, men hur mycket är det snack om att spara.
Nu på vintern så drar huset 20kWh, mest på dagtid med diskmaskin, tvätt, spis, tv, ljus etc. Solceller är ungefär nollproduktion nu i mörkret.
Jag lär ladda ungefär 20kWh när min MY kommer, och det spelar ingen roll för mig när det görs på dag eller natt.
I går kväll glömde jag sätta på diskmaskinen så jag fick sätta på den i morse, det fick mig att tänka: ”kommer jag få noja om jag går över till timdebitering och måste tvätta, laga mat och köra diskmaskin när elen kostar 1,5kr kWh”?
Hur tänker ni som har bytt från månads till timdebitering? Blir det smålandstänk över det hela, och dålig stämning när frugan tvättar kläder under högkosttid?
Jag kanske tänker helt snett men jag kör ca 2000 mil om året vilket innebär 4000 kwh grovt räknat..
Nu laddar jag kanske inte allt hemma men ponera att jag gör.
Så om jag laddar på natten när det är ungefär 50 öre billigare än tidig kväll bör jag väl ha ca 2000 billigare elräkning på året.
En annan fördel för mig är att jag har väldigt låg förbrukning nattetid, vilket de flesta har. Laddar jag på natten så är risken för att jag skjuter huvudsäkringarna mindre vilket gör att jag inte behöver säkra upp eller använda förbrukningsvakt.
Min startar först med att ladda ett par minuter/procent sedan stoppas laddningen och då säger appen att laddning är stoppad pga högt pris och kommer starta kl xx.xx.
Såg på en ABB-laddare som jag ladde hos idag (Lidel), och där fick laddaren på skärmen upp hur många procent jag har i batteriet, och även gränsen för hur långt jag tänkt att ladda (hade gränsen på 90%), och sedan kunde din gissa ungefär hur lång tid det hela skulle ta (stämde någorlunda väl med hur det blev).'
Så det verkar som att anslutningen och protokollet med en Typ2-bil och Typ2-laddare kan prata med varandra och utbyta en hel del information. Utan att veta hur det fungerar med Easee och Tibber, så känns det spontant som en trolig orsak till att de gör en provladdning på någon minut för att få reda på bilens SoC, och vilken laddnivå (max) man önskar.
Vilket är ju rätt smart. Då kan de säkert lättare räkna ut hur mycket energi som som skall in i bilen, och hur mycket och när de måste starta laddningen på natten för att vara färdigladdad på morgonen.
Både bilens SoC och önskad laddnivå är tillgängligt via Teslas API och behöver inte tas reda på via provladdning. Min gissning på vad som händer:
Varken bilen eller laddboxen vet att de är övervakade, så när de kopplas ihop gör de en handshake på nån sekund och börjar ladda. Tibber pingar bilen var minut (eller med vilken frekvens det nu sker) via API och märker då att bilen laddar vid hemmet. Då kontrollerar algoritmen om laddning verkligen ska ske nu givet timpris, nu-SoC, bör-SoC och laddhastighet. Om laddning sker bättre vid annan tidpunkt skickar algoritmen ut ett kommando om att avbryta laddningen.
Jag kanske tänker helt snett men jag kör ca 2000 mil om året vilket innebär 4000 kwh grovt räknat..
Så om jag laddar på natten när det är ungefär 50 öre billigare än tidig kväll bör jag väl ha ca 2000 billigare elräkning på året.
Absolut. Men dina kWh-förbrukat på dagtid lär bli dyrare.
När Eon räknar ut vad jag ska betala så räknar de ut någon form av snittpris över hela dygnet, hela månaden. Den brukar ligga på sisådär 40 öre kWh +moms.
Om jag går över till timdebitering blir det svårare, då fluktuerar priset mellan 1 öre då och då under några timmar på natten, upp till över 2kr kWh på dagtid när jag i dagsläget förbrukat mest el.
Innan elbilen kommer så är det en ”no-brainer”, frågan är om ett år om elbilens potentiala besparingar blir uppätna av att min förbrukning på dagtid blir rätt mycket dyrare? Orkar jag spara 30kr månaden på att konstant gå runt med oron för att råka glömma diskmaskinen när elen är billig, och måste köra den till 2kr kWh?
När Eon räknar ut vad jag ska betala så räknar de ut någon form av snittpris över hela dygnet, hela månaden. Den brukar ligga på sisådär 40 öre kWh +moms.
Om jag går över till timdebitering blir det svårare, då fluktuerar priset mellan 1 öre då och då under några timmar på natten, upp till över 2kr kWh på dagtid när jag i dagsläget förbrukat mest el.
Innan elbilen kommer så är det en ”no-brainer”, frågan är om ett år om elbilens potentiala besparingar blir uppätna av att min förbrukning på dagtid blir rätt mycket dyrare? Orkar jag spara 30kr månaden på att konstant gå runt med oron för att råka glömma diskmaskinen när elen är billig, och måste köra den till 2kr kWh?
Du har såklart en poäng att viss el blir dyrare men det är ju skillnaf på att köra diskmaskinen på 1 kwh än ladda bilen på 50 kwh.
Den stora frågan är då vilken typ av uppvärmning man har som normalt drar mest.
Du har såklart en poäng att viss el blir dyrare men det är ju skillnaf på att köra diskmaskinen på 1 kwh än ladda bilen på 50 kwh.
Nätterna är ju kallare än dagarna, så uppvärmningen är också snedfördelad mot nattetid. Och då borde ju även uppvärmningen tjäna på timdebitering.
En bra sak att veta som många verkar ha missat är att man kan ha timdebiterad nätavgift också... Visserligen bara två nivåer, men gör man som jag och laddar nattetid, styr värmepumpen mot natten, sätter fördröjning på diskmaskin till natten osv så blir det en bra besparing.
Har haft timdebitering i +3? år nu, 5-12 öre lägre pris per kWh i snitt, mer på sommaren, har stugan på samma räkning och där har jag månadsrörligt så lätt att se, enda anpassningar jag gjort är billaddning från 01:00, och tvättmaskinen på timer så den är klar 06.
Har effekt taxa https://www.seom.se/el/elnat/priser-och-villkor/ för detaljer
Nätterna är ju kallare än dagarna, så uppvärmningen är också snedfördelad mot nattetid. Och då borde ju även uppvärmningen tjäna på timdebitering.
FJärrvärme så den kostnaden förändras inte.
Tvättmaskin väggivägg med sovrummet, så kör den på dagtid.
Lär köra 2000 mil per år på hemmaladdning x 2,5kWh=5000kWh, som är ungefär som dagens förbrukning.
Min ”rädsla” är att jag kommer gå runt bekymra mig för ”skyhög” timpris, för kanske att spara 35kr månaden?
Laddboxar.
Har sedan ett par år JUICE BOOSTER 2 32 A Mobile Charging Station (22kW, including 5.2 m type 2 cable, mobile). Är mycket nöjd , inte minst för att laddboxen inhåller även en typ B jordfelsbrytare. Ansluts normalt till 3-fas, men kan även anslutas till vanlig enfas. Laddström kan ställa in på boxen.
Har ett system fast monterat i garaget och ett system med ett antal olika anslutningmöjligheter för schuco och vad som nu kan förekomma i Europa. Finns i Sverige - men billigare i Tyskland. Tillverkad i Schweiz.
Laddboxar.
Har sedan ett par år JUICE BOOSTER 2 32 A Mobile Charging Station (22kW, including 5.2 m type 2 cable, mobile). Är mycket nöjd , inte minst för att laddboxen inhåller även en typ B jordfelsbrytare. Ansluts normalt till 3-fas, men kan även anslutas till vanlig enfas. Laddström kan ställa in på boxen.
Har ett system fast monterat i garaget och ett system med ett antal olika anslutningmöjligheter för schuco och vad som nu kan förekomma i Europa. Finns i Sverige - men billigare i Tyskland. Tillverkad i Schweiz.
Har också hört mycket bra om de ifrån många håll. Verkar vara ett pålitligt och erkänt märke.
Apropå det, många i forumet anklagade (iofs. utan bevis) för att Metrons laddkablar inte innehåll några kontaktorer eller frånkopplingsreläer (JFB finns för de som vill ha), men undrar hur det är med denna ifrån Juice Booster? Har den några sådana typer av frånkopplingsreläer?
FJärrvärme så den kostnaden förändras inte.
Tvättmaskin väggivägg med sovrummet, så kör den på dagtid.
Lär köra 2000 mil per år på hemmaladdning x 2,5kWh=5000kWh, som är ungefär som dagens förbrukning.
Min ”rädsla” är att jag kommer gå runt bekymra mig för ”skyhög” timpris, för kanske att spara 35kr månaden?
@arena999, det blir en sport så fort du har timdebitering. Kalla det småländskt, men du får ha lite självdistans
Det kan till och med vara bra att släppa igenom tvättmaskin eller diskmaskin på dyrel då de bara lastar en fas. Tro mig det är inte så kul att stå byta huvudsäkring kl 03 (oftast halvnaken).
Har du dessutom solceller, får du ner förbrukningen dagtid vilket är ytterligare väger över för timdebitering.
Typisk förbrukning vinter:
Typisk förbrukning sommar:
Typisk produktion sommar:
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018 Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024