Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

achmeed

Re: Mercedes EQC

Inlägg av achmeed »

Esterox skrev:
Men åter till EQC, bra bil, bra räckvidd, synd på laddningen bara och även storleken. Hade gärna fått vara större.

Det största minuset är priset, den blir dyrare än E-tron då Mercedes inte vill lämna någon större rabatt. Jag valde E-tron.
From nu är det iaf 11 istället för 7,4 onboard-laddare, så lite positivt är det och gör den lite intressantare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
jo, Model 3 har elbaklucka nu för tiden. Dock inga Matrix LED.
Inte Matrix LED men dynamiskt ljus finns på bilarna, både fram och bak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Är det något jag saknar så är det just Matrix LED. Trots att jag aldrig har haft det på en bil. Men det blir lite märkligt att hävda att just det är teknik men inget av det andra som nämnts. Vad saknar Tesla mer, massagestolar, HUD ? Inget jag saknar personligen, snarare tvärtom när det gäller HUD.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Esterox

Inlägg av Esterox »

Kanske bara är jag som är gammelmodig när man delar upp saker i bilbranschen. Jag har jobbat för länge i den helt enkelt.

Ber om ursäkt för detta isåfall.

Men för mig är drivlina drivlina. I elbilsfallet är drivlinan elmotorerna,batteri och dess styrenheter m.m.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Är det något jag saknar så är det just Matrix LED. Trots att jag aldrig har haft det på en bil. Men det blir lite märkligt att hävda att just det är teknik men inget av det andra som nämnts. Vad saknar Tesla mer, massagestolar, HUD ? Inget jag saknar personligen, snarare tvärtom när det gäller HUD.
Jag hade HUD i min förra bil (Kia Stinger 3.3TT), saknar lite det i mercan.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
det dynamiska ljuset är ett skämt, det gör ingen skillnad. Om du har testat riktig matrix, så vet du vad jag pratar om ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Esterox skrev:
Men åter till EQC, bra bil, bra räckvidd, synd på laddningen bara och även storleken. Hade gärna fått vara större.

Det största minuset är priset, den blir dyrare än E-tron då Mercedes inte vill lämna någon större rabatt. Jag valde E-tron.
Det finns EQC med 150-200k nersatt pris på blocket titt som tätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Kanske bara är jag som är gammelmodig när man delar upp saker i bilbranschen. Jag har jobbat för länge i den helt enkelt.

Ber om ursäkt för detta isåfall.

Men för mig är drivlina drivlina. I elbilsfallet är drivlinan elmotorerna,batteri och dess styrenheter m.m.
Har du verkligen jobbat med R&D inom bilprojekt så borde du veta hur mycket tung teknisk produktutveckling och forskning som ligger bakom drivlinorna, och hela den tekniska utvecklingen av plattformarna. För att inte tala om mjukvaran för aktiv säkerhet och lane keep assist/autopilot, etc. Det är om något teknik på grymt hög nivå.

Spotify, högtalare, etc. är bara rent lättviktigt "fluff" i teknisk nivå som jämförelse.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
JaniH
elbilist

Inlägg av JaniH »

Ny på forumet och ägare av en närmast fullutrustad EQC 400 sedan en dryg vecka tillbaka, första elbilen för min del, har tidigare kört dieselbil.
Älskar drivlinan och är helt begeistrad över att bilen går så vansinnigt tyst. Hittills är allt tipptopp och bilen är snygg både in/utvändigt :). Väntar på att få installerat en laddbox hemmavid, men egentligen ingen panik då jag kan "ladda gratis" i en offentlig laddbox ca. 100m från huset. Ska försöka uppdatera med info i tråden efterhand, ställ gärna frågor om ni är nyfikna på bilmodellen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

JaniH skrev:
Ny på forumet och ägare av en närmast fullutrustad EQC 400 sedan en dryg vecka tillbaka, första elbilen för min del, har tidigare kört dieselbil.
Älskar drivlinan och är helt begeistrad över att bilen går så vansinnigt tyst. Hittills är allt tipptopp och bilen är snygg både in/utvändigt :). Väntar på att få installerat en laddbox hemmavid, men egentligen ingen panik då jag kan "ladda gratis" i en offentlig laddbox ca. 100m från huset. Ska försöka uppdatera med info i tråden efterhand, ställ gärna frågor om ni är nyfikna på bilmodellen.
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)

Grymt smidigt med 100m till gratisladdare (iaf. tills att du har en egen på plats)! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

JaniH skrev:

Grattis! Håll oss gärna uppdaterad av dina erfarenheter
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Maggy
elbilist

Inlägg av Maggy »

MrEarp skrev:
evilirish skrev:
Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
Det stämmer, inga problem att ladda fullt över natten med 2-fas 16A, min KEBA laddare ger 7,2kw till bilen, Garo på jobbet ger 6,9-7,0kw.
Hejs! Mitt första inlägg här.
Spekulerar på en EQC men blir inte klok på laddboxarna och olika hemsidors rekommendationer.
Exempelvis denna:
Skärmbild 2020-12-03 190825.jpg
Enligt denna hemsida kan man INTE ladda fullt 7,4kW med en 3-fas 11kW laddare på en EQC!?
Men i min värld levererar väl 2 av faserna på en 11kW laddare just 7,4kW!?
Vad är det jag inte förstår?

Har för övrigt en 16A CEE kontakt i garaget.

Tips och kunskap hur jag löser laddningen på en EQC emottages tacksamt.

Mvh
Maggy
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maggy skrev:
Spekulerar på en EQC men blir inte klok på laddboxarna och olika hemsidors rekommendationer.
Exempelvis denna:
Enligt denna hemsida kan man INTE ladda fullt 7,4kW med en 3-fas 11kW laddare på en EQC!?

Mvh
Maggy
Initialt hade EQC endast enfas-laddning, upp till 32A, dvs den kunde inte använda trefas öht.

Jag tror dock mig minnas att den senare fick uppgraderad laddare som skulle klara trefas, men det kanske någon kan fylla i?

Din bild visar iaf vilken laddeffekt du får med en bil med endast 32A enfas, oavsett om du har en- eller trefasladdbox så kan du bara använda en fas, dvs 3.7kW vid 16A och 7.4kW vid 32A.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Maggy skrev:
MrEarp skrev:
evilirish skrev:
Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
Det stämmer, inga problem att ladda fullt över natten med 2-fas 16A, min KEBA laddare ger 7,2kw till bilen, Garo på jobbet ger 6,9-7,0kw.
Exempelvis denna:

Mvh
Maggy
EQC har vad jag förstått det som en 1 fas laddaren på 7,4kw. Medans en 3 fas laddaren på 11kw ger bara 3,6kw per fas vilket ger bilen bara hälften.
Tänk på att om du ska kunna ladda din bil med 7,4kw 1fas krävs det att du har 35amp huvudsäkring. Vilket väldigt få hem har i Sverige.

Har dock för mig att EQC skulle få 3fas ombordladdaren?

Jag rekommenderar elbilar med 3fas laddning (möjligtvis 2fas) efter att ha ägt en leaf med 1fas laddning.

Fth hann före :oops:
Användarvisningsbild
Electrifyme
Teslaägare

Inlägg av Electrifyme »

Jodå, Mercedes uppgraderar EQC'n med ny ombordladdare på 11 kw.

https://www.nyteknik.se/elbilar/mercede ... il-7005508
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Produktionsstart för EQC med nya ombordladdaren på 11KW (3-fas 16A) är i början av januari-21. Nybeställningar (från fabrik) gjorda fr.o.m 201117 får den automatiskt.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
JaniH
elbilist

Inlägg av JaniH »

Jag har en EQC med 7,4kW ombordladdare, precis fått installerat en 11kw 3-fasladdare (16A). Bilen laddas på 2 faser a 3,7kW = 7,4kW.
Edit, eller kanske 3,6kW per fas = Max 7,2kW /tror inte att jag sett högre laddeffekt än detta i displayen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

JaniH skrev:
Jag har en EQC med 7,4kW ombordladdare, precis fått installerat en 11kw 3-fasladdare (16A). Bilen laddas på 2 faser a 3,7kW = 7,4kW.
Edit, eller kanske 3,6kW per fas = Max 7,2kW /tror inte att jag sett högre laddeffekt än detta i displayen.
Det där var ovanligt rörigt. Menar du har fått en laddbox installerad hemma?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JaniH
elbilist

Inlägg av JaniH »

mikebike skrev:
JaniH skrev:
Sorry, utrycker mig kanske felaktigt, nybörjare på allt detta med elbilar, laddare mm ;-)
Yes, har alltså precis installerat en 11kw 3-fasladdare hemma.
Bilen använder 2 av faserna vid laddning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mikebike skrev:
JaniH skrev:
Det har väl varit så att EQC ända från första början har kunnat ladda med 2-fas, vilket trots allt ofta funkat bra som hemmaladdning. 2x16 A vid full effekt klarar många bostäder av.

Nu blir det tydligen 3-fas laddning. I princip är skillnaden två eller tre 1-fas laddaggregat i bilen, då de allra flesta ombordladdare är på 3,7 kW och kopplas bara på lite olika sätt.

Vid 3-fas är det egentligen 3 x 1-fas kan man säga, men det passsar väldigt bra i Sverige där vi ofta har 3-fas till alla bostäder och vi får då en jämn belastning.

Vi är ju helt galna på att bygga med 3-fas i Sverige, bilden nedan är från ett nybyggt studenboende med små 21 kvm lägenheter.

Alla lägenheter får 3-fas matning 3x16 A!
3-fas.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

EQC har alltid haft 2-fas 16A ombordsladdare, väldigt vanligt att hemsidor och motorjournalister skriver 1-fas 32A på EQC vilket är FEL.
Från produktion 2021/01 är det 3-fas 16A på EQC, samma som sitter i EQV.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MrEarp skrev:
EQC har alltid haft 2-fas 16A ombordsladdare, väldigt vanligt att hemsidor och motorjournalister skriver 1-fas 32A på EQC vilket är FEL.
Men hur kan den då ladda 7.4 kW på enfas (se tabellen föregående sida)? Eller parallellkopplas då de två laddarna på en fas?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

renes skrev:
MrEarp skrev:
Men hur kan den då ladda 7.4 kW på enfas (se tabellen föregående sida)? Eller parallellkopplas då de två laddarna på en fas?
Ja? Är väl likadant som Tesla gör. De kan ju också ladda 32A enfas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
MrEarp skrev:
Ja, så är det nog. Jag hade en brain fart.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

renes skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
MrEarp skrev:

Ja, så är det nog. Jag hade en brain fart.
Jag har inte tillgång till 32A 1fas laddare men jag är rätt säker på att tabellen är fel, EQC klarar inte att ladda 32A på 1-fas som tesla. Kabeln som följer med bilen är en 3-fas märkt med 20A.
Skriv svar