En ny typ av batteriteknik som kallas "Spatial Atom Layer Deposition" (SALD) är avsedd att ge elbilar en räckvidd på långt över 1000 km och möjligen till och med mer än 2000 km i framtiden.
Vår författare Michael rapporterade först att den nya batteriteknologin utvecklades gemensamt av tyska Fraunhofer Institutes och det nederländska statliga forskningsinstitutet The Netherlands Organization (TNO). Detta är inte fallet, som företaget bakom uppfinningen, SALD EV, antydde. Förväntningarna om en tidig marknadsintroduktion dämpades också.
SALD-batteritekniken är en intern utveckling vars rötter ligger i ALD-utvecklingen. Detta har främjats genom åren av Fraunhofer Society och andra forskningsinstitutioner. SALD är dock en oberoende, oberoende vidareutveckling. Det finns för närvarande första en-mot-en-diskussioner, men inget samarbete med institut från Fraunhofer Society, enligt företaget i ett motsvarande pressmeddelande.
SALD-batterier ska inte bara tillåta tre gånger mer räckvidd för elbilar än dagens battericeller i ett lika stort installationsutrymme, utan bör också kunna laddas fem gånger snabbare, säger SALD BV. Det innebär att en elbil kan laddas till cirka 80 procent på tio minuter och fulladdad på 20 minuter. Enligt sina egna uttalanden vill företaget redan ha samtal med flera biltillverkare, men konkreta namn har ännu inte givits.
Men Frank Verhage, VD för SALD BV, betonade återigen att batteritekniken hon utvecklat inte kan användas förrän tidigast 2022/23. ”Vi beklagar att intrycket uppstod att SALD-batteriteknik redan finns idag. Det är normalt att forskningsprojekt initialt blir utvecklingsprojekt som i slutändan leder till produkter redo för serieproduktion. Den SALD-teknik som vi har utvecklat har potential att åstadkomma radikala förändringar inom många områden som e-mobilitet. "
SALD-batterier representerar en vidareutveckling av dagens litiumjonteknik . SALD-batterier kunde inte bara användas i elbilar utan också till exempel i smartphones och smartklockor. " Tänk dig en smartphone som varar i en vecka och en smartwatch som bara behöver laddas en gång i månaden ", ger Verhage en inblick i framtiden.
Experter från den holländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning (TNO) utvecklar en revolutionerande batterityp baserad på 3D-teknik och solida lager vid forskningsinstitutet Holst Center i Eindhoven. Jämfört med de "flytande" litiumbatterierna som för närvarande används bör dessa "3D-tunnfilmbatterier " vara lättare och säkrare. De ska laddas på kortast möjliga tid och ha en lång produktlivslängd, säger TNO. En prototyp är nu för att visa att den här lovande tekniken fungerar och är lämplig för massproduktion.
De nya solid state-batterierna är gjorda genom att täcka en struktur med utskjutande metallstift med ultratunna lager av funktionellt material, vilket skapar en 3D-struktur med en mycket stor yta och mycket korta avstånd mellan de två batterielektroderna. Litiumjonerna behöver bara resa en kort sträcka, vilket ska påskynda laddningstiden och urladdningstiden. Fördelen med den solida kroppen är att det finns liten eller ingen risk för brand eller explosion. De första applikationerna förväntas integreras i bärbara enheter. På lång sikt ska större batterier också utvecklas för fordon.
”Våra forskare är pionjärer inom 3D solid state-arkitektur. Genom att använda spatial atomic layer deposition (sALD), en teknik som utvecklats av TNO i samarbete med industripartner i Eindhoven, kan batterilagren deponeras jämnt på en 3D-struktur. Detta leder till en ny batteriteknik som avsevärt kan förbättra batteriets säkerhet, laddningshastighet och livslängd. Vi är glada att provinsen, ministeriet och TNO också tror på denna viktiga utveckling för Nederländerna och investerar i en pilotlinje. Vi kan använda den för att bygga en prototyp som visar att den här lovande tekniken är lämplig för storskalig batteriproduktion. ”Ton van Mol, vd för TNO Holst Center
Med hjälp av statliga bidrag ska en pilotlinje nu utvecklas för att visa att tekniken fungerar. Provinsen Nord-Brabant bidrar med 1,5 miljoner euro, det nederländska ministeriet för ekonomi och klimatpolitik bidrar med 3 miljoner euro.