XC90 T8
Moderator: Redaktion
XC90 T8
Har stått i kö sedan feb för en modell X. Jag har en XC90 V8 med 315 HK från 2006. (köpte den 2009 begagnat, med bara 20 000km)
Min Xc90 executive edition har varit problematiskt. Med mindre än 70 000km har jag:
• Haft mycket problem med larmet
• Generator verkar inte tillverka tillräckligt med el så fort man laddar barnens ipad och mobil.
• Nivåmat dämpare bak läckte. 16 000 SEK för att laga. Båda sidor fick bytas ut.
• Framvagnen, 3 dyra byte av dyra saker :/ Bilen för tung för sin egen skull. V70 delar på en 2 tons bil.
• Plast detaljer i inredningen som gått sönder.
Men, när man har 3 barn i den på väg till Jämtland... den känns mycket trygg. Enkla omkörningar, har aldrig fastnat och står stabilt.
Förra månaden, jag tänkte ger Volvo en liten chans. Jag provkörde XC90 D5:an (T8:an är inte här ännu) ... otroligt komfort och väghållning. Gedigen finish också. Subtila hjälpmedel som inte tjatar.
Men för helv*te. DIESEL??? Hur kan man satsa på DIESEL år 2015. Jämfört men V8:an är den slö, låter som en John Deere från 70 talet och får hela bilen att vibrera. ALDRIG ALDRIG ALDRIG. Jag kan inte betalar ett företag som satsar på detta. Och dessutom:
• Nav system som är inte uppkopplad. 2015 people.
• Ingen auto update
• Lite baggage utrymme när sista raden är uppe.
• JOHN DEERE motor
T8 kommer med sina klen 4 mils räckvidd. Som säkert blir 2 på vintern. (min ampera tappar mycket räckvidd på vintern) En laddhybrid som använts mest för att få mer kraft, under mycket kort tid.
Kära Volvo: jag är nu en ny manniska. Min samvete tolererar inte att jag skickar pengar till Saudi Arabien varje vecka. Jag gillar inte att jag spyr ut saker som är kopplat till alzheimers, astma och jordens undergång. Speciellt nu när jag har nu kört laddhybrid i 1,5 år.
Är det någon har som har stå framför ett val mellan T8:an och Modell X? Vad har ni för tankar?
Min Xc90 executive edition har varit problematiskt. Med mindre än 70 000km har jag:
• Haft mycket problem med larmet
• Generator verkar inte tillverka tillräckligt med el så fort man laddar barnens ipad och mobil.
• Nivåmat dämpare bak läckte. 16 000 SEK för att laga. Båda sidor fick bytas ut.
• Framvagnen, 3 dyra byte av dyra saker :/ Bilen för tung för sin egen skull. V70 delar på en 2 tons bil.
• Plast detaljer i inredningen som gått sönder.
Men, när man har 3 barn i den på väg till Jämtland... den känns mycket trygg. Enkla omkörningar, har aldrig fastnat och står stabilt.
Förra månaden, jag tänkte ger Volvo en liten chans. Jag provkörde XC90 D5:an (T8:an är inte här ännu) ... otroligt komfort och väghållning. Gedigen finish också. Subtila hjälpmedel som inte tjatar.
Men för helv*te. DIESEL??? Hur kan man satsa på DIESEL år 2015. Jämfört men V8:an är den slö, låter som en John Deere från 70 talet och får hela bilen att vibrera. ALDRIG ALDRIG ALDRIG. Jag kan inte betalar ett företag som satsar på detta. Och dessutom:
• Nav system som är inte uppkopplad. 2015 people.
• Ingen auto update
• Lite baggage utrymme när sista raden är uppe.
• JOHN DEERE motor
T8 kommer med sina klen 4 mils räckvidd. Som säkert blir 2 på vintern. (min ampera tappar mycket räckvidd på vintern) En laddhybrid som använts mest för att få mer kraft, under mycket kort tid.
Kära Volvo: jag är nu en ny manniska. Min samvete tolererar inte att jag skickar pengar till Saudi Arabien varje vecka. Jag gillar inte att jag spyr ut saker som är kopplat till alzheimers, astma och jordens undergång. Speciellt nu när jag har nu kört laddhybrid i 1,5 år.
Är det någon har som har stå framför ett val mellan T8:an och Modell X? Vad har ni för tankar?
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: XC90 T8
T8 blir ju, som det är skrivet flera gånger förr, bara en dålig kompromiss. Man kör på batteriet och blir bara sjukt ledsen när fossilaren slår in efter 2-4 mil. Varför skaffa en bil, där man var 2-4 mil blir sur och ledsen. Känns ju sådär att lägga så mycket pengar på nåt sånt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
+1HelectriC skrev:T8 blir ju, som det är skrivet flera gånger förr, bara en dålig kompromiss. Man kör på batteriet och blir bara sjukt ledsen när fossilaren slår in efter 2-4 mil. Varför skaffa en bil, där man var 2-4 mil blir sur och ledsen. Känns ju sådär att lägga så mycket pengar på nåt sånt.
...och OTA mjukvaruuppdateringar frekventare än Tesla till och med. Dock bara för GUI't men Volvo är rätt moderna i tänket där iaf. Men vad hjälper det med fel sorts drivlina i bilen...
Jag är lite förvånad ändå att Volvo inte varit tidigare med elbilar med tanke på att dom varit framåt på många andra delar. Adaptiv farthållare i många år. Styrning via app och inbyggt simkort i bilarna mm.bat skrev:...och OTA mjukvaruuppdateringar frekventare än Tesla till och med. Dock bara för GUI't men Volvo är rätt moderna i tänket där iaf. Men vad hjälper det med fel sorts drivlina i bilen...
dom børjade ju bra med C30 electric. Men tydligen trodde dom inte elbilar ksulle bli nåt stort, så projektet lades ner. Hade varit kul att høra om erfarenheter från någon som har haft en.Martinen skrev:Jag är lite förvånad ändå att Volvo inte varit tidigare med elbilar med tanke på att dom varit framåt på många andra delar. Adaptiv farthållare i många år. Styrning via app och inbyggt simkort i bilarna mm.bat skrev:...och OTA mjukvaruuppdateringar frekventare än Tesla till och med. Dock bara för GUI't men Volvo är rätt moderna i tänket där iaf. Men vad hjälper det med fel sorts drivlina i bilen...
Model 3-24/Polestar 3-24
C30 Electric tillverkades ju endast i 250 ex tror jag och såldes vad jag hört enbart till företag. Jag har kört den ett par gånger via bilpoolen Sunfleet i Göteborg och tyckte den funkade fint och var härligt nytänkande... Tills jag satte mig först i en i3:a och framförallt i Model SHelectriC skrev:dom børjade ju bra med C30 electric. Men tydligen trodde dom inte elbilar ksulle bli nåt stort, så projektet lades ner. Hade varit kul att høra om erfarenheter från någon som har haft en.Martinen skrev:Jag är lite förvånad ändå att Volvo inte varit tidigare med elbilar med tanke på att dom varit framåt på många andra delar. Adaptiv farthållare i många år. Styrning via app och inbyggt simkort i bilarna mm.bat skrev:...och OTA mjukvaruuppdateringar frekventare än Tesla till och med. Dock bara för GUI't men Volvo är rätt moderna i tänket där iaf. Men vad hjälper det med fel sorts drivlina i bilen...

Men skulle Volvo fortsatt med C30 Electric på riktigt hade det blivit bra, då den helt klart är ett ärligt försök

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker att Volvo verkar ha fått till en fullträff på många sätt med nya XC90. Den är riktigt snygg, våldsamt fin och lyxig på insidan, extremt säker, mycket ny och intressant teknik, med mera. Men laddhybriden är helt feltänkt. 9 kWh batteri för en så stor bil? Den kommer aldrig i livet fyra mil i verklig körning. Jag tror man ska ha tur om man kommer över två. Min Outlander hade 12 kWh och det är en mycket mindre och lättare bil, och den kom oftast runt 3-3,5 mil i verklig körning. Och 80 hk elmotor - har man elmotor(er) vill man ju köra så mycket det någonsin går med bara dem, men vem kommer bli nöjd av att puttra runt i en enorm buss för närmare miljonen med 80 hk?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
C30 electric såldes aldrig utan leasades ut till vissa utsedda företag och myndigheter. Därutöver finns de som hyrbilar hos Preem och Statoil samt som poolbil. Frågan är vad som händer sen med bilarna när leasing perioden tar slut? En ny EV1?Nemesis skrev:C30 Electric tillverkades ju endast i 250 ex tror jag och såldes vad jag hört enbart till företag. Jag har kört den ett par gånger via bilpoolen Sunfleet i Göteborg och tyckte den funkade fint och var härligt nytänkande... Tills jag satte mig först i en i3:a och framförallt i Model S
Men skulle Volvo fortsatt med C30 Electric på riktigt hade det blivit bra, då den helt klart är ett ärligt försök
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Borde inte denna period redan tagit slut? Men då har bilen åtminstone sålts till mackarna och poolerna?lator skrev:C30 electric såldes aldrig utan leasades ut till vissa utsedda företag och myndigheter. Därutöver finns de som hyrbilar hos Preem och Statoil samt som poolbil. Frågan är vad som händer sen med bilarna när leasing perioden tar slut? En ny EV1?Nemesis skrev:C30 Electric tillverkades ju endast i 250 ex tror jag och såldes vad jag hört enbart till företag. Jag har kört den ett par gånger via bilpoolen Sunfleet i Göteborg och tyckte den funkade fint och var härligt nytänkande... Tills jag satte mig först i en i3:a och framförallt i Model S

Sen hörde jag tidigare att det finns två generationer av bilen med olika tekniker på något vis, men har inte hittat mer om det. Har du koll?

- lator
- Teslaägare
De uppdaterade den 2013 med en starkare motor och framförallt en bättre laddare (Trefas Brusa) som gjorde att laddtiden avkortades avsevärt. Jag har dock inte sett eller provat den nya versionen... De skulle tillverka 100 ex av den nya. Vet ej hur många det blev.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Så nyligen alltså, intressantlator skrev:De uppdaterade den 2013 med en starkare motor och framförallt en bättre laddare (Trefas Brusa) som gjorde att laddtiden avkortades avsevärt. Jag har dock inte sett eller provat den nya versionen... De skulle tillverka 100 ex av den nya. Vet ej hur många det blev.

Själv kör jag Outlander Phev i väntan på min X. Och blir lika trött varje gång man kör längre än 3-4 mil.HelectriC skrev:T8 blir ju, som det är skrivet flera gånger förr, bara en dålig kompromiss. Man kör på batteriet och blir bara sjukt ledsen när fossilaren slår in efter 2-4 mil. Varför skaffa en bil, där man var 2-4 mil blir sur och ledsen. Känns ju sådär att lägga så mycket pengar på nåt sånt.
Så +1 här
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag håller med! Min förra bil var en Outlander PHEV och jag hade räckviddsångest med den. Varje gång bensinaren behövde gå igång kändes det som jag hade förlorat. Bara att behöva ta ett extra ärende på dagen vilket i stort sett alltid medförde att batteriet var slut före dagens slut tog emot rejält. Numera letar jag efter minsta ursäkt att få ta lite extra ärendenbullen skrev:Själv kör jag Outlander Phev i väntan på min X. Och blir lika trött varje gång man kör längre än 3-4 mil.HelectriC skrev:T8 blir ju, som det är skrivet flera gånger förr, bara en dålig kompromiss. Man kör på batteriet och blir bara sjukt ledsen när fossilaren slår in efter 2-4 mil. Varför skaffa en bil, där man var 2-4 mil blir sur och ledsen. Känns ju sådär att lägga så mycket pengar på nåt sånt.
Så +1 här

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Det är ungefär det där jag längtar efterdanni skrev:Jag håller med! Min förra bil var en Outlander PHEV och jag hade räckviddsångest med den. Varje gång bensinaren behövde gå igång kändes det som jag hade förlorat. Bara att behöva ta ett extra ärende på dagen vilket i stort sett alltid medförde att batteriet var slut före dagens slut tog emot rejält. Numera letar jag efter minsta ursäkt att få ta lite extra ärendenbullen skrev:Själv kör jag Outlander Phev i väntan på min X. Och blir lika trött varje gång man kör längre än 3-4 mil.HelectriC skrev:T8 blir ju, som det är skrivet flera gånger förr, bara en dålig kompromiss. Man kör på batteriet och blir bara sjukt ledsen när fossilaren slår in efter 2-4 mil. Varför skaffa en bil, där man var 2-4 mil blir sur och ledsen. Känns ju sådär att lägga så mycket pengar på nåt sånt.
Så +1 här
Skickat från min SM-G920F via TapatalkIdag är faktiskt den dag hittills då jag kört mest till vardags, dvs inte på långresa. Och ändå kom jag hem med 24 mils typical range kvar
Och nästa dag är batteriet fullt igen. Det är en sån frihetskänsla!