Varmt batteri
Moderator: Redaktion
Varmt batteri
Rak fråga till er rutinerade MS-ägare. Jag har inte lyckats klura ut hur jag värmer upp batteriet inför en resa. Blir även batteriet uppvärmt om jag sätter på klimatanläggningen via Teslaappen? Tror inte det själv men det är ju enda värmerelaterade åtgärden som går att fjärrstyra.
Jag har ingen möjlighet att styra laddningstiden via laddboxen eftersom den är stendum.
Bäst vore om det gick att förprogrammera startid inför en resa. Misstänker att det är möjligt men hittar inte var man gör detta. Ni vet säkert.
Jag har ingen möjlighet att styra laddningstiden via laddboxen eftersom den är stendum.
Bäst vore om det gick att förprogrammera startid inför en resa. Misstänker att det är möjligt men hittar inte var man gör detta. Ni vet säkert.
S 75D 2018-års modell, vackert blå
Re: Varmt batteri
Ja det är så det funkar.
Tänk på att det tar en del tid att värma batteriet dock.
Multicoat Red Model X P100D
Vad är det som funkar så?Yxel skrev:Ja det är så det funkar.
Oj förlåt. När du startar klimatanläggningen så börjar den också värma batteriet. 

Multicoat Red Model X P100D
Jag brukar göra så att jag laddar på natten till 80%.MarBrom skrev:Rak fråga till er rutinerade MS-ägare. Jag har inte lyckats klura ut hur jag värmer upp batteriet inför en resa. Blir även batteriet uppvärmt om jag sätter på klimatanläggningen via Teslaappen? Tror inte det själv men det är ju enda värmerelaterade åtgärden som går att fjärrstyra.
Sen när jag vaknar så laddar jag till 90% och slår även på värmen.
Så när jag åker iväg så har jag varmt batteri och kupé.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Japp, en halvtimmes förvärmning gör susen! Jag höjer inte laddnivån utan det räcker med förvärmning av kupén.Zalman3 skrev:Jag brukar göra så att jag laddar på natten till 80%.MarBrom skrev:Rak fråga till er rutinerade MS-ägare. Jag har inte lyckats klura ut hur jag värmer upp batteriet inför en resa. Blir även batteriet uppvärmt om jag sätter på klimatanläggningen via Teslaappen? Tror inte det själv men det är ju enda värmerelaterade åtgärden som går att fjärrstyra.
Sen när jag vaknar så laddar jag till 90% och slår även på värmen.
Så när jag åker iväg så har jag varmt batteri och kupé.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Batterivärme kräver två saker för att starta:
1. Du startar kupévärmen
2. Bilen anser att batteriet behöver värmas.
Både 1 och 2 måste vara uppfyllda för att batterivärmaren ska starta. Det går tyvärr inte att manuellt starta batterivärmaren. Det närmsta man kan komma är om man bor någon enstaka mil ifrån en Supercharger; då kan man säga åt bilen att navigera till den och på så vis lura batterivärmaren att starta när man startar kupévärmaren.
1. Du startar kupévärmen
Både 1 och 2 måste vara uppfyllda för att batterivärmaren ska starta. Det går tyvärr inte att manuellt starta batterivärmaren. Det närmsta man kan komma är om man bor någon enstaka mil ifrån en Supercharger; då kan man säga åt bilen att navigera till den och på så vis lura batterivärmaren att starta när man startar kupévärmaren.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag är resande i Norrland och kan inte ladda hemma.Teslaspolen skrev:Batterivärme kräver två saker för att starta:
1. Du startar kupévärmen
Reser ofta Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå.
När jag kommer hem på långresa till Umeå, då laddar jag medans batteriet är varmt så mycket att jag klarar att minst kunna åka Umeå-Örnsköldsvik .
För då om jag ska åka från Umeå till Sundsvall, då kommer jag till Örnsköldsvik med varmt batteri och kan ladda snabbt.
Bor ofta på hotell i Östersund. Om det så är -30 så är det inget problem om jag både laddar batteriet och värmer kupén en timma innan avfärd.
6kW batterivärme och 6kW kupé värme gör underverk.
Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
Min bil har i snitt förbrukat ca 2,12 kWh per mil på 11.000 mil.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
Låt säga att den drar ca 20kWh per timme och har 90% verkningsgrad, då produceras ca 2 kWh värme per timme.
Det värmer då kupe och batteri.
Men normalt så har man ingen aktiv extravärme till batteriet när man kör.
- Gustafsson
- Teslaägare
Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Intressant. Lite olika bud här om det går att förvärma batterierna och nyttan med detta. Jag vet att snabbladdning underlättas om batteriet är uppvärmt. Trodde också att räckvidden blev bättre om man startade med varma batterier. Är det en myt?
Om jag startar min Tesla i -30 då är batterierna så kalla att räckvidden begränsas. Dock värms ju batterierna upp om man kör en stund och då återfår man hela räckvidden.MarBrom skrev:Intressant. Lite olika bud här om det går att förvärma batterierna och nyttan med detta. Jag vet att snabbladdning underlättas om batteriet är uppvärmt. Trodde också att räckvidden blev bättre om man startade med varma batterier. Är det en myt?
https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... 1024-1.png
Hmm, var ser du olika bud?MarBrom skrev:Intressant. Lite olika bud här om det går att förvärma batterierna och nyttan med detta. Jag vet att snabbladdning underlättas om batteriet är uppvärmt. Trodde också att räckvidden blev bättre om man startade med varma batterier. Är det en myt?
1.) Det går att förvärma batterierna, men bilen väljer själv om det är "tillräckligt" kallt för att det ska aktiveras.
2.) Räckvidden blir bättre (och ännu bättre om man även värmt kupén till hög temp länge) . Men totala elförbrukningen blir såklart högre (men den hamnar delvis vid eluttaget istället för från batteriet).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Laddar man batterierna så värmer även detta upp men som skrivits tidigare bör man ladda bilen när batteriet är varmt om det är låg laddningsnivå (State of Charge/SoC) och kallt ute. Detta för att dels så går laddningen snabbare (bilen behöver inte ta en stor del av effekten för att värma batteriet) och dels sjunker SoC när batteriet blir kallare och kan då gå för lågt. Går SoC för lågt så underhållsladdas inte 12V-batteriet tex.
Laddar man t.ex upp till 60-70% när det är varmt kan man toppladda på morgonen för att värma batteriet inför resa. Detta är kanske inget man gör till vardags men för en längre resa kan det vara bra.
Laddar man t.ex upp till 60-70% när det är varmt kan man toppladda på morgonen för att värma batteriet inför resa. Detta är kanske inget man gör till vardags men för en längre resa kan det vara bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om nu aktiv batterivärmning stängs av när man kör på "range mode" så kan man väl konstatera att värmningen inte sparar energi. Varför värms det då (aktivt, unpluged)? Om det nu gör det.Gustafsson skrev:Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
För att bilen ska kunna använda regen, kunna leverera högre effekt och för att batterierna mår bättre av om de inte är för kalla. Förvärmning vid laddplats där bilen är kopplad till nätet sparar el i batteriet, dock ej totalt.Elof skrev:Om nu aktiv batterivärmning stängs av när man kör på "range mode" så kan man väl konstatera att värmningen inte sparar energi. Varför värms det då (aktivt, unpluged)? Om det nu gör det.Gustafsson skrev:Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter som ett väldigt energislöseri under många körförhållanden.Svenssons skrev:För att bilen ska kunna använda regen, kunna leverera högre effekt och för att batterierna mår bättre av om de inte är för kalla.Elof skrev:Om nu aktiv batterivärmning stängs av när man kör på "range mode" så kan man väl konstatera att värmningen inte sparar energi. Varför värms det då (aktivt, unpluged)? Om det nu gör det.Gustafsson skrev:Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
Bättre att slösa på el än battericeller enligt mig. Valet är fritt dock.Elof skrev:Låter som ett väldigt energislöseri under många körförhållanden.Svenssons skrev:För att bilen ska kunna använda regen, kunna leverera högre effekt och för att batterierna mår bättre av om de inte är för kalla.Elof skrev:Om nu aktiv batterivärmning stängs av när man kör på "range mode" så kan man väl konstatera att värmningen inte sparar energi. Varför värms det då (aktivt, unpluged)? Om det nu gör det.Gustafsson skrev:Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.Elof skrev:Värmer verkligen bilen batteriet aktivt när man kör i kallt väder? Varför vill man ha varmt batteri (om man inte ska köra dragracing eller ladda snabbt)?
Valet är ju inte fritt, värmning eller ej kan man inte välja. Men med tanke på den måttliga förbrukningsökningen vid körning i kallt väder även i låg hastighet verkar den inte värma så mycket.Svenssons skrev:Bättre att slösa på el än battericeller enligt mig. Valet är fritt dock.Svenssons skrev:Låter som ett väldigt energislöseri under många körförhållanden.Elof skrev:För att bilen ska kunna använda regen, kunna leverera högre effekt och för att batterierna mår bättre av om de inte är för kalla.Gustafsson skrev:Om nu aktiv batterivärmning stängs av när man kör på "range mode" så kan man väl konstatera att värmningen inte sparar energi. Varför värms det då (aktivt, unpluged)? Om det nu gör det.Elof skrev:Batterivärmningen slås av om du kör på range mode har jag för mig. Annars värms batteriet, då får du bättre regen, vilken är närmast 0 med kallt batteri.
Valet är ju inte fritt, värmning eller ej kan man inte välja. Men med tanke på den måttliga förbrukningsökningen vid körning i kallt väder även i låg hastighet verkar den inte värma så mycket.
Du vill ju värma batteriet när det är -30 eftersom den då har både minskat effektuttag och regen.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det här kommer att bli lite viktigare framöver. Idag sker ju resistiva förluster i batteriet, vilket värmer det när man kör eller laddar, den värmen går aldrig att stänga av. Nästa generations batterier kommer dock att ha mycket lägre resistans, vilket i sig är bra, men då blir inte heller batteriet varmt.Zalman3 skrev:Valet är ju inte fritt, värmning eller ej kan man inte välja. Men med tanke på den måttliga förbrukningsökningen vid körning i kallt väder även i låg hastighet verkar den inte värma så mycket.
Du vill ju värma batteriet när det är -30 eftersom den då har både minskat effektuttag och regen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Du kan välja att köra med range mode, undvika att ladda kallt batteri och inte slå på värmen innan du ska iväg istället för att aldrig köra med range mode, toppladda kallt batteri innan färd och förvärma bilen.Elof skrev:Valet är ju inte fritt, värmning eller ej kan man inte välja. Men med tanke på den måttliga förbrukningsökningen vid körning i kallt väder även i låg hastighet verkar den inte värma så mycket.
Jag väljer alternativ två och har aldrig slagit på range mode.