Helljusautomatik
Moderator: Redaktion
Helljusautomatik
Har suttit och kört 240 km motorväg om dagen nu några gånger i veckan och noterat att en del blir irriterade på mitt helljus. Oftast slår det av som det ska men ibland inte för mötande långtradare. När de blinkar så reagerar det direkt och går till halvljus. Vad kan det bero på? sitter deras strålkastare lägre än på en personbil så de göms under mitträcket?
En del framförliggande bilar reagerar också. Kan deras bakljus vara byggda så min model 3 inte uppfattar avståndet till dem?
Hur upplever ni helljusautomatiken?
En del framförliggande bilar reagerar också. Kan deras bakljus vara byggda så min model 3 inte uppfattar avståndet till dem?
Hur upplever ni helljusautomatiken?
Model 3 LR AWD
Re: Helljusautomatik
Funkar bra på landsväg. Uselt i/kring stan och halvkass på motorväg.
Var likadant på min Volvo och även nu på Zoen.
Brukar stänga av det såvida jag inte skall köra massa landsväg.
Var likadant på min Volvo och även nu på Zoen.
Brukar stänga av det såvida jag inte skall köra massa landsväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nu har jag en S så det kanske är skillnad, men jag har det alltid avstängt. Det är helt värdelöst.
Totalt värdelös automatik för helljus och regnsensor, tyvärr. Helt klart ett dåligt val av Tesla att spara några dollar på dedikerade sensorer och hoppas på AI ska lösa allt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Funkar bra på vanlig landsväg, mindre bra på motorväg och helkass i tätbebyggt område.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Nu gör de väl liiite mer än "hoppas"...nx00 skrev:Totalt värdelös automatik för helljus och regnsensor, tyvärr. Helt klart ett dåligt val av Tesla att spara några dollar på dedikerade sensorer och hoppas på AI ska lösa allt.
Regnsensorn tycker jag fungerar ganska bra numer. Helljuset ännu lite lurigt men betydligt bättre än vad det var från början och bägge funktionerna blir bättre för varje version. Tidsfråga bara. Och inte utlämnad till underleverantör.
Tesla Y LR -22 EAP
Jag tycker att heljusautomatiken är helt kass på att tända helljuset igen efter möte. Det tar typ sekunder innan det är igång igen. Manuellt är det bättre men tar fotfarande för lång tid. Avbländningen är nästan bra. MX Raven.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Låter som min förra Volvo, fast i den stängdes automatiken av när gatlysena blev tätare = tätort.ChristerSjo skrev:Funkar bra på vanlig landsväg, mindre bra på motorväg och helkass i tätbebyggt område.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Regnsensorn fungerar inte när det är mörkt. Det är ett litet problem i ett land som Sverige. Jag tycker det är dumsnålt av Tesla att inte köpa in basfunktioner som är välbeprövade.BrooklynS skrev:Nu gör de väl liiite mer än "hoppas"...nx00 skrev:Totalt värdelös automatik för helljus och regnsensor, tyvärr. Helt klart ett dåligt val av Tesla att spara några dollar på dedikerade sensorer och hoppas på AI ska lösa allt.
Regnsensorn tycker jag fungerar ganska bra numer. Helljuset ännu lite lurigt men betydligt bättre än vad det var från början och bägge funktionerna blir bättre för varje version. Tidsfråga bara. Och inte utlämnad till underleverantör.
När det finns gatlysen antar de flesta moderna bilar att helljus inte behövs. Rätt eller fel vet jag inte men jag lutar åt att det är rätt.mikebike skrev:Låter som min förra Volvo, fast i den stängdes automatiken av när gatlysena blev tätare = tätort.ChristerSjo skrev:Funkar bra på vanlig landsväg, mindre bra på motorväg och helkass i tätbebyggt område.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det verkar ju onekligen som det var ett dåligt beslut, med min AP1 X med dedikerad sensor funkar helljusautomatiken väldigt bra.nx00 skrev:Totalt värdelös automatik för helljus och regnsensor, tyvärr. Helt klart ett dåligt val av Tesla att spara några dollar på dedikerade sensorer och hoppas på AI ska lösa allt.
Det är väldigt sällan jag behöver blända av manuellt, i stort sett bara för långtradare på vägsträckor med en låg barriär mellan vägbanorna, då bara hytten sticker upp.
Den blir ibland också lurad att blända av pga reflektioner från skyltar, men för det mesta funkar det felfritt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo, håller med om att det är dumsnålt. Tycker helljusautomatik fungerar rätt OK för det mesta (men för slö att återaktiveras efter automatisk nerbländning), men vindrutetorkarautomtatiken är fortfarande rätt så problematisk mellan varven. En riktig beprövad regn/fuktsensor hade nog gjort susen.Banane skrev:Regnsensorn fungerar inte när det är mörkt. Det är ett litet problem i ett land som Sverige. Jag tycker det är dumsnålt av Tesla att inte köpa in basfunktioner som är välbeprövade.BrooklynS skrev:Nu gör de väl liiite mer än "hoppas"...nx00 skrev:Totalt värdelös automatik för helljus och regnsensor, tyvärr. Helt klart ett dåligt val av Tesla att spara några dollar på dedikerade sensorer och hoppas på AI ska lösa allt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Instämmer gällande AP1, funkar i mitt tycke klockrent.fth skrev:nx00 skrev:Det verkar ju onekligen som det var ett dåligt beslut, med min AP1 X med dedikerad sensor funkar helljusautomatiken väldigt bra.
....
Den blir ibland också lurad att blända av pga reflektioner från skyltar, men för det mesta funkar det felfritt.
/fth
Regnsensor - enda problemet har varit när rutan inte varit helt upptinad från frosten och torkarna fått gneta några extra gånger.
Automatiska avbländningen - superskönt att ha som med sig när man ska åka långt. Jag åker sträckan Övik-Stockholm minst tre gånger månaden och avbländningen jobbar på felfritt förutouum på något ställe där sargen på motorvägen hindrar ljusen från långtradarna en aning.
Jag som väntar på leverans av en ny MS performance blir lite lätt orolig när jag läser om hur dålig nyare varianter upplevs..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Ja, det låter rätt:Banane skrev:När det finns gatlysen antar de flesta moderna bilar att helljus inte behövs. Rätt eller fel vet jag inte men jag lutar åt att det är rätt.mikebike skrev:Låter som min förra Volvo, fast i den stängdes automatiken av när gatlysena blev tätare = tätort.ChristerSjo skrev:Funkar bra på vanlig landsväg, mindre bra på motorväg och helkass i tätbebyggt område.
https://www.korkortskolan.se/korkortste ... elysningarHelljus inte får användas:
Vid tillfredställande belysning: Med tillfredställande belysning menas att ingen del av vägbanan är mörk. I detta fall kommer du inte att se bättre med helljus eftersom vägen redan är belyst.
Vid möte: När du möter andra fordon, spårvagn, tåg eller fartyg och föraren riskerar att bländas. Möter du gående ska du däremot fortsätta köra med helljus.
Vid körning bakom ett annat fordon: Om du kör så nära framförvarande fordon att föraren riskerar att bländas genom backspegeln.
Helljus förbättrar oftast sikten, men det finns undantag. I kraftig dimma eller snörök kan ljuset reflekteras, vilket resulterar i att siktsträckan kan bli kortare med helljus jämfört med halvljus.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nu vet jag inte hur BMWs nya laserljus beter sig i en såpass specifik situation men föredrar tidigare modeller jag haft där man fortfarande har helljus i diket vid behov, risken för vilt försvinner inte för att gatlampor kommer upp.
Audin vi har nu vill ha det helt mörkt, och 60km/h+ för att sätta igång full Matrix.
Audin vi har nu vill ha det helt mörkt, och 60km/h+ för att sätta igång full Matrix.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Åker just nu i en S klass coupe, det finns både automatik och matrix ljus som fungerar överallt.
Väldigt skönt denna årstid.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Min AP1 Model S är ganska kass på helljusautomatiken. Bättre än den som var i min Audi A6 jag hade innan dock.
Driver sajten Car.info
- markuswesterberg
- Teslaägare
Ja, helljusautomatiken (och ”regnsensorn”) suger. Förlåt men min gamla golf från 2014 klarade detta galant och jag har tagit upp det förr att det är inte ok att en så dyr bil har trafikfarlig helljusautomatik och regnsensor. För det är de, båda två, trafikfarliga, tyvärr.
Jag ser detta som ett mycket bra exempel på hur långt ifrån ”FSD” man fortfarande är, tyvärr. Om systemet inte klarar av att veta när vindrutetorkarna ska gå på och tar en till två sekunder på sig att slå på helljuset efter möte med en bil i mörkret, hur i hela friden ska det då kunna framföra fordonet trafiksäkert...?
Ja, jag är övertygad om ATT Tesla kommer lyckas. Men det är lååååååångt kvar.
Och, det är djärvt och jag börjar tro att det kanske till och med var överambitiöst av Musk att tro att man ska bli först med ”FSD” utan att ge systemet mer indata än ett mänskligt öga, i princip. (Vet att det får mer än så men grundtanken är ju den: om människan klarar det så klarar maskinen det.) Varför inte ge det mycket mer indata och sen successivt plocka bort sensorer som blir överflödiga ju bättre systemet blir? Dyrare? Nja, inte om det innebär att man förlorar racet...
Sorry, lite OT.
Jag ser detta som ett mycket bra exempel på hur långt ifrån ”FSD” man fortfarande är, tyvärr. Om systemet inte klarar av att veta när vindrutetorkarna ska gå på och tar en till två sekunder på sig att slå på helljuset efter möte med en bil i mörkret, hur i hela friden ska det då kunna framföra fordonet trafiksäkert...?
Ja, jag är övertygad om ATT Tesla kommer lyckas. Men det är lååååååångt kvar.
Och, det är djärvt och jag börjar tro att det kanske till och med var överambitiöst av Musk att tro att man ska bli först med ”FSD” utan att ge systemet mer indata än ett mänskligt öga, i princip. (Vet att det får mer än så men grundtanken är ju den: om människan klarar det så klarar maskinen det.) Varför inte ge det mycket mer indata och sen successivt plocka bort sensorer som blir överflödiga ju bättre systemet blir? Dyrare? Nja, inte om det innebär att man förlorar racet...
Sorry, lite OT.
Det är inte triviellt att ta bort sensorer som du använt som input.markuswesterberg skrev:Och, det är djärvt och jag börjar tro att det kanske till och med var överambitiöst av Musk att tro att man ska bli först med ”FSD” utan att ge systemet mer indata än ett mänskligt öga, i princip. (Vet att det får mer än så men grundtanken är ju den: om människan klarar det så klarar maskinen det.) Varför inte ge det mycket mer indata och sen successivt plocka bort sensorer som blir överflödiga ju bättre systemet blir? Dyrare? Nja, inte om det innebär att man förlorar racet...
Regnsensorn torkar för glest och för sent. Hade varit bra om man kunde ställa in regnsensorns känslighet som på de flesta bilar. Finns denna funktion någonstans i menyerna?
Helljuset funkar ok på landsvägar men är avståndet till mötande bilar mer än kanske 500m till måste man avblända manuellt. Motorväg och långtradare är problem med som vissa påpekat.
Helljuset funkar ok på landsvägar men är avståndet till mötande bilar mer än kanske 500m till måste man avblända manuellt. Motorväg och långtradare är problem med som vissa påpekat.
Tyvärr inte på M3 iaf. Önskar att Tesla kunde fixa det (borde inte vara så svårt).Arn skrev:Regnsensorn torkar för glest och för sent. Hade varit bra om man kunde ställa in regnsensorns känslighet som på de flesta bilar. Finns denna funktion någonstans i menyerna?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Litar inte alls på det automatiska helljuset, fungerar sporadiskt. Värst är när den släcker, så gör den andra bilen det också (långt avstånd) och så rätt var det är så slår min bil på helljuset igen... Inte alls poppis...
När det gäller vindrutetorkarna så skulle man kunna göra den "semiautomatisk". Den bästa intervalltorkaren har jag haft i en Volvo 850 med hjälp av ett intervallrelä från en VW, skulle gå att lösa samma funktion lätt med mjukvara i Teslan. Ett klick på knappen på blinkersspaken, sedan ett klick till när man vill att den ska köra igen. Vips, så har du rätt intervall mellan svepen, så kan den loopa den sekvensen! Enkelt och lär fungera bättre än nuvarande slumpgenerator...
När det gäller vindrutetorkarna så skulle man kunna göra den "semiautomatisk". Den bästa intervalltorkaren har jag haft i en Volvo 850 med hjälp av ett intervallrelä från en VW, skulle gå att lösa samma funktion lätt med mjukvara i Teslan. Ett klick på knappen på blinkersspaken, sedan ett klick till när man vill att den ska köra igen. Vips, så har du rätt intervall mellan svepen, så kan den loopa den sekvensen! Enkelt och lär fungera bättre än nuvarande slumpgenerator...

Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Jag trodde också att det krävs 60+ (ish) för att matrix helljuset ska tändas. Det känns så när man kör på landsvägen.dd88 skrev:Audin vi har nu vill ha det helt mörkt, och 60km/h+ för att sätta igång full Matrix.
Men jag körde på en jätteliten slingrig skogsstig i typ 20-30 km/h häromdagen, i offroad-läge bakom en annan bil, och matrixlysen jobbade häcken av sig. De funkar alltså även i mycket låga hastigheter.
Det är kanske kopplat till GPS:en och inte nödvändigtvis enbart till hastigheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Jag trodde också att det krävs 60+ (ish) för att matrix helljuset ska tändas. Det känns så när man kör på landsvägen.dd88 skrev:Audin vi har nu vill ha det helt mörkt, och 60km/h+ för att sätta igång full Matrix.
Men jag körde på en jätteliten slingrig skogsstig i typ 20-30 km/h häromdagen, i offroad-läge bakom en annan bil, och matrixlysen jobbade häcken av sig. De funkar alltså även i mycket låga hastigheter.
Det är kanske kopplat till GPS:en och inte nödvändigtvis enbart till hastigheten.
På min Audi A6 med matrix fungerar det superbra även i lägre farter så länge du inte får möte av en långtradare i ett krön.
Lyckas nästan alltid få ett batteri av strålkastare i ansiktet innan heljuset slår av.
Att ligga efter någon tycker jag däremot fungerar förutom att bilen framför tycker att det är läskigt med så bra ljus omkring sig utan att bli bländad.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Min Volvo har svårt att skilja reflexpunkterna på motorvägsmitträcket från positionsljusen på lastbilstaken. Det är ju bara rörelsemönstret som är annorlunda.JoeMad skrev:mati skrev:Jag trodde också att det krävs 60+ (ish) för att matrix helljuset ska tändas. Det känns så när man kör på landsvägen.dd88 skrev:Audin vi har nu vill ha det helt mörkt, och 60km/h+ för att sätta igång full Matrix.
På min Audi A6 med matrix fungerar det superbra även i lägre farter så länge du inte får möte av en långtradare i ett krön.
Lyckas nästan alltid få ett batteri av strålkastare i ansiktet innan heljuset slår av.
Att ligga efter någon tycker jag däremot fungerar förutom att bilen framför tycker att det är läskigt med så bra ljus omkring sig utan att bli bländad.