Sensorerna följer fälgarna, så ja har du ett set fälgar så räcker det med ett set sensorer.John skrev:Så om jag behåller fälg slipper jag beställa till vinterdäcken?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Vinterdäck till P85D
Moderator: Redaktion
Re: Vinterdäck till P85D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppar in denna tråden då Hybris gillar Hakka. Hörde på radion att Gummihuset skulle ha halva priset på alla dessa. Men när jag titta på nätet så var det inte halva priset av det ordinarie priset. Så jag ringde och då visade det sig att det är halva priset av ett rekommenderat pris som ingen använder sig av, inte som själva heller och inte så gjort på många år sedan den jag pratade med börjat jobba där.
Jag gillar inte sånt så jag la på och köpte hos närmsta konkurrent utan att titta på pris.
Vill bara värna för oärliga företag.
Jag gillar inte sånt så jag la på och köpte hos närmsta konkurrent utan att titta på pris.
Vill bara värna för oärliga företag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Ska man hinna läsa allt på det här forumet lär man ju knappast jobba mer än halvtid...Wester skrev:Jag samt flera andra kör 20" så läs noggrannare. Det funkat perfekt

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Så var vinterhjulen monterade. Avanti Raptor 20" med Hakka R2. Kört 10 mil och de känns mycket tysta och stabila. Ska bara byta till svarta hjulbultar så blir det perfekt

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Pga slitage eller för att de åldras snabbt?pitemacc skrev:köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
- Gustafsson
- Teslaägare
Min däcksförsäljare påstod motsatsen. Han hade haft kunder som verkligen inte sparade på bensinen. När det var dags att byta däck satt alla dubb fortfarande kvar, så vad menar du med "väldigt snabbt" ?pitemacc skrev:köp inte hakka 8, De tappar gräppet väldigt snabbt. Hakka 7 håller mycket längre.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Rätt mig gärna om jag har fel men numera tappar man inte så mycket dubb utan problemet är väl att själva dubben blir polerade, d.v.s. de tappar sin skärpa. Kör man t.ex. i Göteborgsområdet är det ju mest barmark som sliter ner dubben oroväckande snabbt. När Teknikens värld testade för 5 år sedan var dubbäcken bäst på is när de var nya men sämre än sin odubbade variant efter 1000 mil av ospecificerad körning. Jag antar att kommer man lite längre norr ut som bara till Stockholm är det mycket mer snö på vägarna än här nere så slitaget kanske är mindre?danni skrev:Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Länk till testet: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... ga-126172/ Det får väl tas för vad det är och är ju inte helt nytt men poängen tycker jag känns rimlig.
Driver sajten Car.info
Precis.Franz skrev:Rätt mig gärna om jag har fel men numera tappar man inte så mycket dubb utan problemet är väl att själva dubben blir polerade, d.v.s. de tappar sin skärpa. Kör man t.ex. i Göteborgsområdet är det ju mest barmark som sliter ner dubben oroväckande snabbt. När Teknikens värld testade för 5 år sedan var dubbäcken bäst på is när de var nya men sämre än sin odubbade variant efter 1000 mil av ospecificerad körning. Jag antar att kommer man lite längre norr ut som bara till Stockholm är det mycket mer snö på vägarna än här nere så slitaget kanske är mindre?danni skrev:Jag har haft Hakka 8 på senaste två bilarna, och Hakka 7 före dess. Min uppfattning är att både 7:an och 8:an är extremt hållbara däck. Nu har jag inte hunnit köra särskilt länge med någon av de kärrorna, men slitaget på vinterdäcken har varit minimalt, och jag har inte tappat några dubb alls vad jag kunnat se.
Länk till testet: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... ga-126172/ Det får väl tas för vad det är och är ju inte helt nytt men poängen tycker jag känns rimlig.
Hakka 8 har många dubb men litet utstick. Hakka 7 har färre dubbar men längre utstick. Med inte så många mil så har du nött bort det fantastiska greppet som Hakka har.
Ett antal däckhandlare i Piteå/Luleå har slutat sälja Hakka 8 o rekommenderar bara 7:an.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
Re: Vinterdäck
Jag har precis samma fel efter skifte till vinterhjul. Köpte också av lokal handlare, som möjligen inte har riktigt alla knivar i lådan. Fick du ordning på detta och i så fall hur?lennart skrev:Köpte vinter däck av lokala däck handlaren, snålhet bedrar vishet?
fråga får varning: tire pressure system needs service ,detta trots att jag har configurerat däck systemet.
däck killen tog betalt för sensorer, så det borde jag ha.
Vad göra?
Jag köpte mina vinterhjul av Däck & Bilvård i Markaryd. De har en programmerare för TPMS sensorerna som helt enkelt kopierade identiteten från sommarhjulens sensorer och programmerade in dessa i vinterhjulen. Tog typ 10 sekunder per hjul och sedan funkade det klockrent. Behövde inte ändra något i inställningarna på bilen. Tror att de flesta seriösa däckhandlare har liknande utrustning.grubblare skrev:Jag har precis samma fel efter skifte till vinterhjul. Köpte också av lokal handlare, som möjligen inte har riktigt alla knivar i lådan. Fick du ordning på detta och i så fall hur?lennart skrev:Köpte vinter däck av lokala däck handlaren, snålhet bedrar vishet?
fråga får varning: tire pressure system needs service ,detta trots att jag har configurerat däck systemet.
däck killen tog betalt för sensorer, så det borde jag ha.
Vad göra?
Model YP 2024
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.
Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Skickat från min iPad med Tapatalk

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
danni skrev:Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Nja som jag upp fattat det så är det lag på att alla nya bilar ska ha TPMS, men i Sverige så har dom ju släppt kravet på att man måste ha det efter bilen är registrerad. När den väl är reggad så kan man byta ut och stänga av TPMS helt om man vill.
Läste nånstans att anledningen till att dom släppt på detta i Sverige är att dom flesta skriftar hjul 2 gånger per är och då får man in en regelbunden kontroll.
Minns inte var jag läste det. Får kanke ta och googla.

Sökte lite på det nu. Står ju lite olika beroende på var man läser.
På alla de stora däckfirmorna står det att det Måste finns, men dom vill ju tjäna pengar så frågan är om man kan lita på dom,
På teknikens värld står det så här.
På alla de stora däckfirmorna står det att det Måste finns, men dom vill ju tjäna pengar så frågan är om man kan lita på dom,
På teknikens värld står det så här.
NEJ TILL TPMS I SVERIGE
Alla nya bilar måste efter första november i år ha ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Systemen ger en varningssignal om däcktrycket i något hjul minskar med 20 procent eller som lägst 1,5 bar. Syftet är att få folk att köra med rätt lufttryck i däcken så att bilarna inte drar för mycket bränsle.
Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Orsaken är att man menar att däcktrycket normalt kontrolleras när bilägarna skiftar mellan sommar- och vinterhjul.
Det betyder i verkligheten att alla nya bilar har ett däcktryckövervakningssystem, men att det inte behöver fungera när bilen är tagen i trafik. Det är heller inte något som kommer att kontrolleras på kontrollbesiktningen.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det stämmer det du skriver, och om du läser noga ser du att det är samma som jag skriver också.Martinen skrev:danni skrev:Med tanke på att det är lag på att alla nya bilar ska ha TPMS numera så tycker jag man bör kunna anta att alla däckverkstäder som inte vill gå i konkurs pronto bör kunna hantera såna sensorer.Ragnarferdinand skrev:Jag har precis beställt mina fälg+däck+sensorer. En lokal verkstad ska hjälpa mig montera men han har ingen utrustning för TPMS.Är det Hi-Tech/dyr utrustning som bara få ställen har?
Nja som jag upp fattat det så är det lag på att alla nya bilar ska ha TPMS, men i Sverige så har dom ju släppt kravet på att man måste ha det efter bilen är registrerad. När den väl är reggad så kan man byta ut och stänga av TPMS helt om man vill.
Läste nånstans att anledningen till att dom släppt på detta i Sverige är att dom flesta skriftar hjul 2 gånger per är och då får man in en regelbunden kontroll.
Minns inte var jag läste det. Får kanke ta och googla.
Men det är fortfarande så att alla nya bilar har TPMS, och många kommer också vilja ha TPMS på vintern. Alla däckfirmor kommer behöva lära sig att hantera det.
Ja det är ju fattigt om dom inte kan hantera det.danni skrev:Det stämmer det du skriver, och om du läser noga ser du att det är samma som jag skriver också.
Men det är fortfarande så att alla nya bilar har TPMS, och många kommer också vilja ha TPMS på vintern. Alla däckfirmor kommer behöva lära sig att hantera det.
Gillar att man nu kan se det aktuella trycket. Lite nördigt men intressant att se hur mycket det ökar från kalla till varma däck och hur körningen påverkar trycket.
Lånade en ny XC90 som bara visar varning, vänster bak larmade och mycket riktigt satt det en skruv i det däcket. Kommentaren när jag lämnade tillbaka var att de inte hade tagit det på allvar och trott att verkstaden inte hade ställt in det rätt.
Då hade de precis varit ute och tagit en tur på motorvägen i 150 med barn i bilen....
Tror att verkliga siffror på trycket hade förhindrat det.
Absolut ska vi inte spara bort detta pga "oseriösa" däckhandlare.
Lånade en ny XC90 som bara visar varning, vänster bak larmade och mycket riktigt satt det en skruv i det däcket. Kommentaren när jag lämnade tillbaka var att de inte hade tagit det på allvar och trott att verkstaden inte hade ställt in det rätt.
Då hade de precis varit ute och tagit en tur på motorvägen i 150 med barn i bilen....

Absolut ska vi inte spara bort detta pga "oseriösa" däckhandlare.
Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Kvävgas brukar man använda.Challe76a skrev:Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
All gas expanderar vid värme.
I vanlig luft är det 78% kväve så spelar ingen roll.
Bytte däck på Infosite.se och när jag åkte där ifrån så var trycket: vf 3,1 hf 3,0 vb 2,9 hb 1,8danni skrev:Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
Bara åka in på närmsta mack och aldrig byte däck där någon mer gång. Tyckte även att däcken kändes lite "svajiga" om man svänger lite kraftigt. Här inte hunnit prova något mer ännu så får se hur det känns i veckan. Däcken är Hakkapilittan R2 19" någon som har erfarenhet av dessa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det spelar ingen roll vilken gas det är. Det är temperaturen som bestämmer tryckändringen oavsett.kontakten2 skrev:All gas expanderar vid värme.