Herr X skrev:
Bob Lutz säger att det inte är möjligt att eftermontera ett urea-system:
Bob skrev:To retrofit a urea system is basically a nonstarter, as it would require far too much change.
Om han har rätt och detta inte är ett alternativ så har ju VW slut på möjligheter, och måste köpa tillbaka alla bilarna???? Eller? Vad missar jag?
när det handlar om återköp, så är det väl ofta ett avdrag på körda mil, som är ganska hög eftersom många kanske inte tänker på hur mycket det egentligen kostar att köra per mil. Men om detta är ett specialfall återstår att se. Tveksamt om samtliga ägare får fullpris för en ibland upp till flera år gammal bil. Får man ett avdrag och sen resterande belopp tillbaks, så är det många som måste köpra en ny bil och ska då ut med mer pengar än de fått för den gamla och kanske inte klarar detta ekonomiskt. Jag tror många kommer behålla bilarna, få ett engångsbelopp, bilen blir omprogrammerad med lägre effekt eller högre förbrukning och sen är saken biff.
Det var stor skandal när eGolfarna med värmepump blev mer än 6 månader försenade pga tekniska utmaningar, vi som klagade mest idogt fick 10 000 (!) kr för hela besväret, så VW är inte generösa med den typen ersättningar. Men som sagt, dieselgate är aningen speciellt och återstår att se vilka summor vi hamnar på.