Men vad blir priset?
https://www.elektroauto-news.net/2020/n ... ebensdauerNawa Technologies lovar batterier med tio gånger prestanda och längre livslängd
När superlativ som "tio gånger prestanda, tre gånger bättre energilagring, fem gånger längre batteritid" utlovas, bör man vara försiktig. Och ändå låter det franska företaget Nawa Technologies lova som ett "kvantsprång" inom batteriteknik . Enligt hans eget uttalande ligger bakom detta en patenterad elektroddesign gjord av vertikalt anordnade kolrör i nanoformat (VACNT). Detta gjorde det möjligt att skapa den snabbaste elektroden i världen. Detta ökar inte bara prestandan utan minskar också laddningstiden
Om man tittar på det i detalj består elektroderna i konventionella batterier av en blandning av aktivt kol och andra pulver, tillsatser och bindemedel. Enkelt uttryckt är det nödvändigt att jonerna måste bära sin laddning genom en labyrint av strukturer. En väg som ofta inte bara är vriden utan också ofta blockerad. Nagas teknik gör det möjligt att använda nanorör för att ansluta varje liten klump aktivt material direkt till strömkollektorn. Detta gör det möjligt att drastiskt förkorta den väg som jonerna färdas. "Avståndet som jonen behöver för att röra sig genom litiummaterialet är bara några nanometer istället för mikrometer, vilket är fallet med en normal elektrod", säger Nawa grundare och CTO Pascal Boulanger,mittemot online-tidningen New Atlas .
För elektromobilitet innebär detta att batteriet i en elbil kan laddas från tio till 80 procent på bara fem minuter. Dessutom är det så att du får en platsfördel, eftersom energilagringen är mycket lättare och mer kompakt. Den styva strukturen och den breda fördelningen av litiumklumpar eliminerade också ett antal faktorer som får batterierna att åldras. Batterier med VACNT-teknik sägs ha fem gånger längre livslängd. Grundaren antar att andra ämnen kan öka prestandadata ytterligare.
New Atlas vände sig till oberoende yrkesverksamma för att verifiera principen. Cameron Shearer från School of Chemical and Physical Sciences i södra Australien bekräftade de goda egenskaperna hos vertikala kolrör. "Jag är inte förvånad över att en tiofaldig ökning av prestanda är möjlig", sa Shearer till portalen. Endast frågan om kostnader har en negativ inverkan ur Shearers perspektiv. Här indikerar dock det franska företaget att de använder en process för att belägga glasögon som är mycket billig. Under tiden har pilotsteget blivit kvar och en funktionell produktionsanläggning är nu tillgänglig. De första enkla produkterna kunde komma ut på marknaden 2022. Versioner som kombinerar alla fördelar, från 2023.