Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av chaffis75 »

Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.

Efterfrågan kanske är starkare i Sverige för tillfället? Givetvis utslaget på verkstadskapacitet osv.
Användarvisningsbild
tangotobbe
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 okt 2020 11:54
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av tangotobbe »

Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Totalt sett har priset på SR+ höjts i Norge med 15k mätt mot priserna i mars:
SR+ mars=384 900
SR+ april=430 900
SR+ nu= 399 900

LR och P har samma pris nu som innan prishöjningen på hhv 35k och 40k i april.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av M3apan »

chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Missförstå mig rätt här, jag är inget fan av höjda priser. Hade gärna sett att bilarna var billigare. Och detta är inte heller någon form av påhopp på någon i den här tråden. Men är det inte rätt vanligt att man bara skriker åt ena hållet när det kommer till den här typen av frågor? Hur många tycker att ens egen lön eller arvode ska sänkas pga att dollarn försvagats gentemot kronan? "Nä men du som brukar semestra i staterna, nu är ju allt mycket billigare för dig där, då kan du väl ta en lönesänkning". Tror inte det resonemanget skulle flyga... Eller att man själv resonerar "äh nu har ju bilen jag tänkte köpa gått ner i pris, så ni kan sänka mitt arvode med X procent".
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Banane »

chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av martinot »

Marsa skrev:
Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Svårt för oss som inte jobbar på Tesla, eller har direkt insyn i bolaget, att veta hur deras marknadstaktik ser ut.

En annan möjlig orsak (rent spekulativt gissat) skulle kunna vara att man passar på att höja nu när förmånsvärdena fortfarande är OK i Sverige, men att man sänker i sommar när förmånsvärdena går upp med 25%?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av metchristian »

Marsa skrev:
Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
apkungen skrev:
Tesla verkar tro att dollarkursen är 15 kr... Nej men skämt åsido. Sr+ borde ha sänkts till 500 000 kr, o så höjs den till 570 000 kr. Så himla tråkigt för omställningen i Sverige. Sjukt besviken.
Omställningen i Sverige? Tesla säljer väl alla bilar de kan tillverka. Deras jobb är att tjäna så mycket pengar som de kan samtidigt som de ökar produktionen. Om de säljer en bil i Norge eller i Sverige bryr sig ingen om. Inte Elon och inte klimatet.
Men där är väl problemet just att man sänker priset i Norge och höjer i Sverige. De mest logiska är samma pris över hela värden med justering för skatter och andra lokala kostnader eller förmåner.
Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Elof »

metchristian skrev:

Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vad menar du egentligen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

metchristian skrev:
Marsa skrev:
Banane skrev:

Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vet inte vad du menar med bättre betalt, men vad jag kan se så får ju tesla mindre betalt per bil i både England, Tyskland och Frankrike...
Dessutom kan man ifrågasätta om vår köpkraft är så stor. Varför minskar i så fall Teslas försäljning så mycket?

Faktum är att Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige har minskat från ca 35% 2019 till knappt 20% 2020 (för perioden Jan-Okt). Det är ju inte så lite anmärkningsvärt att man i det läget väljer att höja priset.
Vill man inte sälja i Sverige, utan säljer hellre bilar billigare i andra länder?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

martinot skrev:
Marsa skrev:
Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:

Det mest logiska är att sätta priset efter hur efterfrågan ser ut. Klassisk marknadsekonomi.
Frågan är vad som i så fall styr Teslas prissättning i Sverige, med tanke på att försäljningen gått ner drygt 20% jämfört med förra året?

Om efterfrågan var den viktigaste parametern borde prishöjning knappast vara svaret...
Svårt för oss som inte jobbar på Tesla, eller har direkt insyn i bolaget, att veta hur deras marknadstaktik ser ut.

En annan möjlig orsak (rent spekulativt gissat) skulle kunna vara att man passar på att höja nu när förmånsvärdena fortfarande är OK i Sverige, men att man sänker i sommar när förmånsvärdena går upp med 25%?
Möjligt att det är så. Hur som, väldigt osäkert att köpa en M3 till dessa priser i så fall, med tanke på att priset när som helst skulle kunna droppa ~100k om de skulle harmoniseras till norsk nivå. Inte helt kul att ta den risken med andrahandsvärdet...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »


Möjligt att det är så. Hur som, väldigt osäkert att köpa en M3 till dessa priser i så fall, med tanke på att priset när som helst skulle kunna droppa ~100k om de skulle harmoniseras till norsk nivå. Inte helt kul att ta den risken med andrahandsvärdet...

Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

ID3 kom ju med privatleasing för 3.495kr per månad vilket gjorde att Kia helt plötsligt fick sänka sina privatleasingpriser.

Nissan Leaf är ett annat exempel på där priset är för högt och man prånglar ut bilar med hyfsat låga leasingavtal istället.

Är väl nån tanke med privatleasing.
Att i praktiken tvinga kunden efter 3 år att köpa en ny bil.

Köper kunden bilen, då kanske kunden har bilen i mera än 3 år.


Men Tesla prispressar inte så mycket nu i alla fall.
Möjligtvis M3P.
Vilken annan bil som gör 0-100 på 3,3s kan man få billigare än M3P?

Så jag tror att det är kineserna som på allvar ser till att elbilar ramlar ner i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

ID3 kom ju med privatleasing för 3.495kr per månad vilket gjorde att Kia helt plötsligt fick sänka sina privatleasingpriser.

Nissan Leaf är ett annat exempel på där priset är för högt och man prånglar ut bilar med hyfsat låga leasingavtal istället.

Är väl nån tanke med privatleasing.
Tanken med privatleasing är att kunna sälja bilen till Norge och ändå få tillbaka momsen. Nissan har ju kört ganska mycket med 1 års leasing till privatpersoner.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av metchristian »

Elof skrev:
metchristian skrev:

Sverige i sig är en sån liten marknad att de inte behöver bry sig om de går ner med 20%, den minskning av bilar kan de fördela till andra marknader där de får bättre betalt. Självklart är Sverige en viktig marknad men inte så så viktig som tex England eller Tyskland, Frankrike så kan de få loss bilar till större marknader.. vi är otroligt små ute i bilvärlden när det kommer till volym men otroligt viktig när det gäller köpkraft då vi har god andel som har råd att köpa.
Vad menar du egentligen?
Vad jag menar är: att Sverige är små i volymen att det tesla inte klarar av å sälja här säljer nog dem i andra länder med liknande marginaler och eftersom Sverige har folkmängd med köpkraft så kan de höja och inte behöva bry sig om så mkt om de säljer mindre då de vet de blir av med dem i andra länder, sen oxå att svenskar har köpkraft gällande dyrare bilar. (Tror mest Just detta) Men som sagt en teori bara.. kan ha hur fel som helst. Svaret har bara tesla själva om varför de höjer priset..

Så här många bilar såldes i de olika länderna 2019:
Land Sålda (st)
Tyskland 3 607 258
Storbritannien 2 311 140
Frankrike 2 214 279
Italien 1 916 300
Spanien 1 258 260
Polen 555 598
Belgien 550 003
Nederländerna 446 114
Sverige 356 036
Österrike 329 363
Schweiz 311 466
Tjeckien 249 915
Danmark 225 594
Portugal 223 799
Rumänien 161 562
Ungern 157 900
Norge 142 381
Irland 117 100
Finland 114 199
Grekland 114 110
Slovakien 101 568
Slovenien 73 211
Kroatien 62 975
Luxemburg 55 008
Litauen 46 461
Bulgarien 35 371
Estland 26 589
Lettland 18 235
Cypern 12 220
Island 11 717
Antal sålda bilar 2019 fördelat på bilkoncern:
Koncern Sålda (st)
Volkswagen Group 3 866 779
PSA Group 2 467 258
Renault Group 1 654 887
Hyundai Group 1 065 859
BMW Group 1 048 047
Daimler 1 016 655
Ford 965 070
FCA Group 946 571
Toyota Group 797 397
Nissan 394 091
Volvo Cars 342 579
Mazda 256 562
Jaguar/Land Rover Group 228 626
Mitsubishi 148 248
Honda 122 080
Fotnot:
I VW-gruppen ingår Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini och Bugatti.
I PSA-gruppen ingår Peugeot, Opel/Vauxhall, Citroën och DS.


https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... under-2019
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

LFP är större batterier och kan ladda snabbare.
Dessutom att ofta ladda till 100% är inte ett problem.

Both vehicles are SR+ Model 3s, but the age (and odometer) of the nickel battery Model 3 is unknown.  Based on these two charging sessions, the usable capacity of the nickel pack appears to be 48 to 49 kWh, and the LFP pack appears to be 55 to 56 kWh usable capacity. This larger size of the LFP pack is in line with documents from the China Ministry of Industry and Information Technology.
https://cleantechnica.com/2020/11/01/te ... en-faster/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Svenssons »

Marsa skrev:
Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Teslas marknadsandel av den svenska bilmarknaden har gått upp från 2019 till 2020 Q1-Q3. Är det att ge upp? Normalt brukar man inte ge upp genom att höja priset, tvärt om.

Tror inte att det finns möjlighet för leverans före årsskiftet av några beställningar som görs nu. Alla bilar som är producerad och påväg har redan köpare. nästa kvartal slutar inte förrän 2021-03-31 och anpassningar av pris och paket kommer att ske för det kvartalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
tangotobbe skrev:
Om man får spekulera fritt kanske det är för att Tesla vill konkurrera med Id.3:an som verkar ha gått väldigt bra i Norge under september? https://www.forbes.com/sites/jimcollins ... 1e4d01a745

Det känns som ett rimligt argument om man bara kikar på Norge, men å andra sidan kan jag ju tycka att de borde vilja konkurrera med den även här (och i resten av Europa)... :)
Jag tror du kan ha rätt i Norge börjar det bli konkurrens. De flesta bilmärken och försäljare har förstått att de måste sälja elbilar. Därför finns det en helt fungerande marknad i Norge och då måste Tesla följa med och pressa priserna. Detta gäller både bilar och Supercharging där Tesla är billigare än i Sverige på bägge.
Njaa.
Sedan ID3 lanserades i Norge, har priset på SR+ ökat med 15k.
I samma veva flyttades produktionen till Kina och det har kommit till en ”facelift”, men jag kan inte se att Tesla har ”pressat prisarna” pga ökad konkurrens.
På mig verkar det mer som konkurrenterna som har kommit till har använt Teslas prisar som någon ”benchmark” för var de ska lägga sig, tex PS2 och ID3.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Marsa »

Svenssons skrev:
Marsa skrev:
Zalman3 skrev:


Jag tror att det är ett lurpassande vad gäller priser.

...

Säkerligen är det så, men jag tycker Teslas agerande i denna fråga är mycket märklig, när de väljer att höja priset på deras volymprodukt trots att både försäljningssiffror och marknadsandel dalar.
Detta dessutom samtidigt som konkurrensen ökar (ID3 mm).

Har Tesla gett upp i Sverige?
Teslas marknadsandel av den svenska bilmarknaden har gått upp från 2019 till 2020 Q1-Q3. Är det att ge upp? Normalt brukar man inte ge upp genom att höja priset, tvärt om.

Tror inte att det finns möjlighet för leverans före årsskiftet av några beställningar som görs nu. Alla bilar som är producerad och påväg har redan köpare. nästa kvartal slutar inte förrän 2021-03-31 och anpassningar av pris och paket kommer att ske för det kvartalet.
Vet inte varifrån du får att Teslas marknadsandel skulle ha gått upp?

Enligt statistiken på car.info minskade antalet nyregistrerade Teslor med 23,8% 2020 jämfört med 2019, Q1-Q3. Hela bilmarknaden minskade också, men bara 21,14% dvs Teslas marknadsandel av den totala bilförsäljningen minskade.

Ser man dessutom till elbilsförsäljningen istället för hela bilförsäljningen så ökade den 29,18% under samma period dvs Teslas marknadsandel av elbilsförsäljningen i Sverige minskade drastiskt.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av Zalman3 »

holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Känns lite som Tesla tar premium segmentet och kineserna lowend.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Priserna på Model 3 höjda (i Sverige)

Inlägg av holden »

Zalman3 skrev:
holden skrev:
Det kanske är så att man vill positionera sig som premium snarare än att priskonkurrera? Det är ju ingen naturlag att hög volym med låg marginal per bil är bättre än låg volym med hög marginal per bil.
Känns lite som Tesla tar premium segmentet och kineserna lowend.
Man ska också komma ihåg att många som köper ny Tesla redan haft en eller flera Teslor tidigare, sänker man nypriserna faller andrahandsvärdena vilket kannibaliserar på egen marknad.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar