Hej
Läste nyligen KVD's rapport på billigaste och dyraste miljöbilarna, där man hittar model X som dyraste modellen att äga?
beräkningarna är alltså gjorda på TCO (Total Cost of Ownership).
Jag har fått för mig att Teslas andrahandsvärden är bra efter 2-3 år, så det känns fel att det är värdeminskningen som slår så hårt?
Någon som har bättre koll på detaljerna i kalkyler likt dessa?
Andrahandsvärdet må vara bra, men värdeminskningen blir ändå stor om inköpspriset är högt.
Om en bil för 1 miljon tappar 20% i värde på tre år och en bil för 200 000 tappar 50% på samma tid så har man ändå förlorat dubbelt så mycket pengar på den dyra bilen. Det slår hårt mot TCO.
Har inte detaljgranskat KVDs rapport, men det låter rimligt att de dyraste bilarna i inköp också blir dyrast att äga. KVD har nog bra koll på just begagnatpriser för olika modeller eftersom de själva är begbilsförsäljare.
Undra hur dom lyckats få M3 LR till närmare 10k/mån när det gått en hel del bilar där för nära nypris. Ingen har tappat i närheten av det värdet.
Min M3P blev billigare än Zoe i deras exempel.
Hej
Läste nyligen KVD's rapport på billigaste och dyraste miljöbilarna, där man hittar model X som dyraste modellen att äga?
beräkningarna är alltså gjorda på TCO (Total Cost of Ownership).
Jag har fått för mig att Teslas andrahandsvärden är bra efter 2-3 år, så det känns fel att det är värdeminskningen som slår så hårt?
Någon som har bättre koll på detaljerna i kalkyler likt dessa?
Nybilspriset är den överlägset viktigaste parametern för TCO då den styr värdeminskningen så mycket.
Det är en myt att det är bra andrahandsvärden på MS och MX. Du kommer säkert hitta anekdoter på forumet här om folk som sålt sina bilar till fantastiska priser men om du vill göra en seriös analys behöver du många fler datapunkter. Bevaka auktionerna på KvD och räkna ut hur mycket de tappar per mil/år. M3 är för tidigt att uttala sig om än.
Hej
Läste nyligen KVD's rapport på billigaste och dyraste miljöbilarna, där man hittar model X som dyraste modellen att äga?
beräkningarna är alltså gjorda på TCO (Total Cost of Ownership).
Jag har fått för mig att Teslas andrahandsvärden är bra efter 2-3 år, så det känns fel att det är värdeminskningen som slår så hårt?
Någon som har bättre koll på detaljerna i kalkyler likt dessa?
Nybilspriset är den överlägset viktigaste parametern för TCO då den styr värdeminskningen så mycket.
Det är en myt att det är bra andrahandsvärden på MS och MX. Du kommer säkert hitta anekdoter på forumet här om folk som sålt sina bilar till fantastiska priser men om du vill göra en seriös analys behöver du många fler datapunkter. Bevaka auktionerna på KvD och räkna ut hur mycket de tappar per mil/år. M3 är för tidigt att uttala sig om än.
Allt är relativt som man brukar säga. Jämför man en Model X med 500hk med en gammal Volvo med 150hk diesel så är förstås X betydligt dyrare för de flesta.
Men jämför du X med dess faktiska konkurrens, dvs BMW X5 M50i, Audi RSQ7, Mercedes GLE AMG53 osv så kan jag lova att andrahandsvärdet är betydligt bättre för Teslan. Driftskostnaderna är förstås avsevärt lägre också.
Well, en bilaffär är alltid en dålig affär ... men om det inte finns begagnade model MXP 2019 när man säljer, och man fick gratis uppdatering till 0-100 på 2,8sec från 3,6sec så kanske man gör en "lite bättre, dålig affär"
när man säljer oavsett vad alla säger
2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
Well, en bilaffär är alltid en dålig affär ... men om det inte finns begagnade model MXP 2019 när man säljer, och man fick gratis uppdatering till 0-100 på 2,8sec från 3,6sec så kanske man gör en "lite bättre, dålig affär"
när man säljer oavsett vad alla säger
Från 3.6 till 2.8 har det väl aldrig varit. X LR P raven såldes ursprungligen som 0-100 på 2.9, nu 2.8. Gamla XP100DL gjorde det på 3 blankt. Den enda Xen jag kommer på som gjorde på 3.6s var XP90D utan ludicrous.
Nybilspriset är den överlägset viktigaste parametern för TCO då den styr värdeminskningen så mycket.
Det är en myt att det är bra andrahandsvärden på MS och MX. Du kommer säkert hitta anekdoter på forumet här om folk som sålt sina bilar till fantastiska priser men om du vill göra en seriös analys behöver du många fler datapunkter. Bevaka auktionerna på KvD och räkna ut hur mycket de tappar per mil/år. M3 är för tidigt att uttala sig om än.
Var hittar jag billiga Model X? Jag är fortfarande intresserad av en men de har inte förlorat många kronor sedan nya. När jag tittade 2016 så skulle de ha mindre än halva värdet nu, enligt avbetalningsplanen. Men jag hittar inga 460 000kr Model X
Nybilspriset är den överlägset viktigaste parametern för TCO då den styr värdeminskningen så mycket.
Det är en myt att det är bra andrahandsvärden på MS och MX. Du kommer säkert hitta anekdoter på forumet här om folk som sålt sina bilar till fantastiska priser men om du vill göra en seriös analys behöver du många fler datapunkter. Bevaka auktionerna på KvD och räkna ut hur mycket de tappar per mil/år. M3 är för tidigt att uttala sig om än.
Var hittar jag billiga Model X? Jag är fortfarande intresserad av en men de har inte förlorat många kronor sedan nya. När jag tittade 2016 så skulle de ha mindre än halva värdet nu, enligt avbetalningsplanen. Men jag hittar inga 460 000kr Model X
Typ billigaste Xen går för 650-680k och då snackar vi X60D utan möjlighet att unlocka till 75
Nybilspriset är den överlägset viktigaste parametern för TCO då den styr värdeminskningen så mycket.
Det är en myt att det är bra andrahandsvärden på MS och MX. Du kommer säkert hitta anekdoter på forumet här om folk som sålt sina bilar till fantastiska priser men om du vill göra en seriös analys behöver du många fler datapunkter. Bevaka auktionerna på KvD och räkna ut hur mycket de tappar per mil/år. M3 är för tidigt att uttala sig om än.
Var hittar jag billiga Model X? Jag är fortfarande intresserad av en men de har inte förlorat många kronor sedan nya. När jag tittade 2016 så skulle de ha mindre än halva värdet nu, enligt avbetalningsplanen. Men jag hittar inga 460 000kr Model X
Typ billigaste Xen går för 650-680k och då snackar vi X60D utan möjlighet att unlocka till 75
Sök på t.ex Blocket. 690.000 för en 2017 X 100 D. 14.000 mil. Kolla alltid med t.ex biluppgifter.se. Fel modell i många annonser.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro