Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av OfarligTesla »

Det viktigaste är ju att det finns lediga stolpar där man kan få så snabb laddhastighet som möjligt, sen skiter jag rätt fullständigt i om det kostar 2 eller 10 kr/kWh. Skulle hellre se att de börjar se SuC som ett sätt att få in faktiskt vinst för då skulle de ha bra mycket mer pengar till att bygga v3 osv, så kan v3 kostar mer än v2 också. På v2 är det ju vid 50% belastning som stationen räknas som överbelastad i mina ögon då det är då laddningen börjar ta längre tid, så om Tesla kan styra folks beteenden med högre priser när det är högt tryck så låter det ju bra.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

BrooklynS skrev:
Men på riktigt. Jorden anropar, ät er medicin nu.

Tesla höjer priset på EN totalt jäkla överbelastad SuC med 1:50 per kWh, dessutom bara en söndag och dessutom bara en viss tid på söndagen. Uppenbarligen för att se hur kunderna reagerar och styra dem till andra tider för att lätta på trycket.

Kass kommunikation men hur kan man inte se att det är orsaken?

Sedan går folk all in och drar växlar som inte ens har markkontakt.
Håller med om att det liknar en storm i ett vattenglas om det här är den enda förändringen. Det som jag ser som oroande, vilket flera andra redan varit inne på, är om detta är ett steg i en riktning mot kraftigt höjda priser över huvud taget.
Att jag valde att köpa en Tesla, och inte en annan elbil, berodde i rätt hög grad på superchargernätverket. Om Tesla börjar nagga det i kanten mer och mer faller ett tungt argument, i alla fall i mina ögon.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Känns som min Tesla med gratis laddning stiger allt mera i värde!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

:lol:
Har ni tittat på täckningen och tillgängligheten nyligen och jämfört med konkurrenterna?
Har ni jämfört priser?
De har tiotusentals fler laddare än konkurrenterna. Priserna är mindre än hälften av konkurrenterna.
Det har inte plötsligt ändrats för att man tillfälligt höjde EN station till HÄLFTEN av konkurrenternas pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Har ni tittat på täckningen och tillgängligheten nyligen och jämfört med konkurrenterna?
Har ni jämfört priser?
De har tiotusentals fler laddare än konkurrenterna. Priserna är mindre än hälften av konkurrenterna.
Det har inte plötsligt ändrats för att man tillfälligt höjde EN station till HÄLFTEN av konkurrenternas pris.
Kan bara hålla med. Jag som resande i Norrland kan inte köra nåt annat än Tesla pga laddinfrastrukturen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Jag köpte Tesla för EXAKT just det motsatta, att aldrig behöva fundera utan bara ge sig iväg på
vilken resa som helst, ingen speciell planering bara för att jag kör på el liksom.
Precis!
Den stora skillnaden mellan att åka Leaf och att åka Tesla är att du bara behöver sätta dig i bilen och åka iväg. I början gjorde jag som i Leffe och tittade på laddarna som låg framför mig kollade om de fungerade och om de var lediga. Men nu efter ett år så åker jag bara och låter bilen planera laddningen. Så det vi ser nu är att Tesla vill ta bort detta och att kunderna nu åter ska börja planera som hos alla andra märken. - Tänk om Tänk rätt Tesla!

Skulle jag varit en konkurrent hade jag huggit direkt på det här. OK eller Circle-K släng upp minst två snabbladdare vid varje station och kör kampanjen ”Oss kan du lita på! Vi finns överallt och har samma priser hela tiden och på alla ställen!”
I början var det enkelt att både äga och rekommendera Tesla. Nu är det lite mer komplicerat.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

point1 skrev:
taliz skrev:
point1 skrev:
Ok om Ica skulle höja alla sina varor med 50% på just din Ica för att minska trängsel mellan 15-21, skulle du tycka att det vore rimligt att de meddelade sina kunder som handlar där eller är troliga att de ska handla där (vi förutsätter att de kan göra det via mejl/sms eller brev)? Om de inte gör det så hade du väl förutsatt att priserna inte hade höjts med 50%? Och därav inte påverkat ditt beslut. Nu kommer ju du i sann fanboy-anda säga att jo men jag kollar ju såklart det innan, både innan genom att ringa Ica och kolla, samt precis innan jag lägger in varan i korgen osv. Men de flesta gör inte det, utan de förutsätter att det är samma villkor som på alla andra Ica de handlat på, och att det inte är annorlunda på just söndagar mellan 13-18, för det har aldrig varit så tidigare. Dvs det kommer inte ha någon effekt på köerna alls, och om det har det så kommer det inte ha samma effekt som om alla vetat om det i förväg.
Hela Corona-situationen borde väl om något få folk att inse att tidigare förutsättningar snabbt och plötsligt kan ändras.
Just i Teslas fall har man gjort många dynamiska förändringar för SUC under åren. I början var det gratis för alla, fanns ingen "idle fee". Man kunde ladda till 100% överallt.
Det visades ingen info om vad det fanns för bekvämligheter vid SUC, ingen info om hastighet eller hur många som var tillgängliga.
Allt det har ändrats, och folk har vant sig. De kommer vänja sig vid detta också.
Fortfarande så hjälper det inte om syftet var att minska trängsel.
Precis. Om det var ett experiment för att se om och hur folk påverkas av prisändringen så är det ett illa utformat experiment.
Dessutom tror jag att Superchargernätverkat skulle behöva vara lite mer finmaskigt än vad det är i Sverige för att få den effekten. Skulle varit mer relevant att testa en sådan lösning i Norge, eller på kontinenten.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Jag köpte Tesla för EXAKT just det motsatta, att aldrig behöva fundera utan bara ge sig iväg på
vilken resa som helst, ingen speciell planering bara för att jag kör på el liksom.
Precis!
Den stora skillnaden mellan att åka Leaf och att åka Tesla är att du bara behöver sätta dig i bilen och åka iväg. I början gjorde jag som i Leffe och tittade på laddarna som låg framför mig kollade om de fungerade och om de var lediga. Men nu efter ett år så åker jag bara och låter bilen planera laddningen. Så det vi ser nu är att Tesla vill ta bort detta och att kunderna nu åter ska börja planera som hos alla andra märken. - Tänk om Tänk rätt Tesla!

Skulle jag varit en konkurrent hade jag huggit direkt på det här. OK eller Circle-K släng upp minst två snabbladdare vid varje station och kör kampanjen ”Oss kan du lita på! Vi finns överallt och har samma priser hela tiden och på alla ställen!”
I början var det enkelt att både äga och rekommendera Tesla. Nu är det lite mer komplicerat.
På vilket sätt blir det ”mer komplicerat” att äga en Tesla för att SUC Ödeshög höjde priset med 1:50 några timmar en söndag v43 2020?
Tesla Y LR -22 EAP
Banane

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Precis!

Jag är chockad och besviken över den veritabla gnäll-lavinen som jag har fått se i den här tråden.
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare

Inlägg av anuba »

På vilket sätt blir det ”mer komplicerat” att äga en Tesla för att SUC Ödeshög höjde priset med 1:50 några timmar en söndag v43 2020?[/quote]

Jag orkar inte läsa hela tråden.
Var prishöjningen bara tillfällig?

Jag hade svårt att hitta information att det skulle var dyrt i Ödeshög idag.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

anuba skrev:

Det finns två faktabaserade inlägg i denna nu 44 sidor långa tråd. I korthet: Tesla testade lite differentierad prissättning.

Sen är det en del som tycker det är synd när Tesla höjer priserna, och en del fanboys som tycker att alla som klagar på Tesla, oavsett anledning, borde skämmas.

Ja, ungefär så.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

anuba skrev:

Det var en tillfällig chock höjning av priserna på Superchargern i Ödeshög för att minska trängseln där mellan 13-18 på Söndagen innan höstlovet. Tesla påstår att de testar detta som ett styrmedel för att se hur folk reagerar. Det konstiga med det är att de inte har informerat någon om det, annat än i bilen när man klickar uppladdaren.

Tidigare har Tesla sagt att SuperChargers inte ska vara en källa till intäkter. Men det får inte heller bli en stor kostnadspost för Tesla. Nu verkar de ha lämnat detta och kör med marknadsmässig prissättning.

Om inte 4,50kr/kWh räcker för att avskräcka folk så tänker jag att Tesla nog kommer höja maxpriset. Eller, vilket jag hoppas, byter de taktik för att styra trafiken tex information om väntetider/laddtider och alternativ rutt.

Superchargern är inte vad den har varit helt enkelt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Tidigare har Tesla sagt att SuperChargers inte ska vara en källa till intäkter. Men det får inte heller bli en stor kostnadspost för Tesla. Nu verkar de ha lämnat detta och kör med marknadsmässig prissättning.
Kan du inte länka det citatet? Jag har nämligen aldrig sett dem säga det utan jag har bara sett dem säga att det inte skall vara en vinstkälla men det där dras upp gång på gång utan någon hänvisning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
taliz skrev:
Har ni jämfört priser?
Ingen säger något om det. Men till skillnad från dig kan många se två sidor på ett mynt. Att det finns saker som Tesla gör som är bra och vissa som inte är bra eller genomtänkta. Men det finns kanske en anledning till varför du är forumets största fanboy (det är nog iaf relativt oomstritt) ;)
Många verkar inte kunna tänka längre än näsan räcker uppenbarligen.
Detta är som bensinupproret 2.0. Folk här var snabba med att idiotförklara dem. Men nu är de precis likadana själva. Man ignorerar fakta och baserar sitt resonemang på känslor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
anuba skrev:

Det var en tillfällig chock höjning av priserna på Superchargern i Ödeshög för att minska trängseln där mellan 13-18 på Söndagen innan höstlovet. Tesla påstår att de testar detta som ett styrmedel för att se hur folk reagerar. Det konstiga med det är att de inte har informerat någon om det, annat än i bilen när man klickar uppladdaren.

Om inte 4,50kr/kWh räcker för att avskräcka folk så tänker jag att Tesla nog kommer höja maxpriset. Eller, vilket jag hoppas, byter de taktik för att styra trafiken tex information om väntetider/laddtider och alternativ rutt.

Superchargern är inte vad den har varit helt enkelt.
Chockhöjning? Det skulle kosta dig typ 50:- extra att ladda din SR+. Du har rätt i att superchargers inte är som det varit. De är mycket bättre. De ligger tätare, har fler stolpar, har högre effekt mm.
Banane

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:
Har ni jämfört priser?
Ingen säger något om det. Men till skillnad från dig kan många se två sidor på ett mynt. Att det finns saker som Tesla gör som är bra och vissa som inte är bra eller genomtänkta. Men det finns kanske en anledning till varför du är forumets största fanboy (det är nog iaf relativt oomstritt) ;)
Detta är som bensinupproret 2.0. Folk här var snabba med att idiotförklara dem. Men nu är de precis likadana själva. Man ignorerar fakta och baserar sitt resonemang på känslor.
Ja, det är inga dåliga växlar det dras på den där lilla höjningen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Kanske inte exakt lika som bensinupprotet men väldigt snarlika synpunkter. (lite komiskt faktiskt)
Men jag klandrar ingen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Kan du inte länka det citatet? Jag har nämligen aldrig sett dem säga det utan jag har bara sett dem säga att det inte skall vara en vinstkälla men det där dras upp gång på gång utan någon hänvisning.
Jag tror det sas på ett kvartalsrapportsmöte när de presenterade att de skulle börja ta betalt för Superchargers. Elon var väldigt ledsen och lätt anklagande emot vardagsladdare på Supercharger. Det kan nog vara lite jobb att hitta men kan gå. Kanske gjordes samtidigt ett inlägg på Twitter vilket förmodligen är lättare att hitta. Jag vill inte lägga energi på att leta utan du får helt enkelt ta det du hört och värdera den källa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Jag tror det sas på ett kvartalsrapportsmöte när de presenterade att de skulle börja ta betalt för Superchargers. Elon var väldigt ledsen och lätt anklagande emot vardagsladdare på Supercharger. Det kan nog vara lite jobb att hitta men kan gå. Kanske gjordes samtidigt ett inlägg på Twitter vilket förmodligen är lättare att hitta. Jag vill inte lägga energi på att leta utan du får helt enkelt ta det du hört och värdera den källa.
Det jag hittat är från Tesla direkt och de säger hela tiden att det inte skall vara en vinstkälla, de säger inte ett ord om intäkt. Detta är t.ex. från 2016 när de införde betalmodellen, de har även i flera uttalanden i artiklar sagt att det inte skall vara en vinstkälla. Så jag vet faktiskt inte var snacket om intäkterna kommer ifrån för jag har inte kunnat hitta ett enda uttalande från Tesla där de sagt så.

https://www.tesla.com/blog/update-our-s ... edirect=no
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Det jag hittat är från Tesla direkt och de säger hela tiden att det inte skall vara en vinstkälla, de säger inte ett ord om intäkt. Detta är t.ex. från 2016 när de införde betalmodellen, de har även i flera uttalanden i artiklar sagt att det inte skall vara en vinstkälla. Så jag vet faktiskt inte var snacket om intäkterna kommer ifrån för jag har inte kunnat hitta ett enda uttalande från Tesla där de sagt så.

https://www.tesla.com/blog/update-our-s ... edirect=no
Det är nog bara missförstånd och/eller fel vid översättning, "intäkt" blandas helt enkelt ihop med "vinst".

Tesla har förstås aldrig sagt att SuC inte skall generera intäkter, det dom har sagt att det inte skall generera vinst.

Det är ju väldigt svårt att ta betalt för något utan att det genererar intäkter :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Nej, inte alls samma.

BU2 är vetenskapsförnekare som inte förstår att vi måste ställa om samhället om vi ska kunna fortsätta leva på jorden.

Jag gillar Tesla och har många, många gånger blivit har jag blivit beskylld för att vara fanboy, något jag tycker vi ska sluta kalla folk för övrigt. Jag tycker att alla borde köpa en Tesla och om de inte gör det så borde de ha en bra förklaring till varför. De två största orsakerna till att jag säger så är SuperCharger-nätverket, dess pris, enkelhet och tillförlitlighet. Den andra är Autopilot och självkörning eller egentligen säkerhet. Om de tummar på dessa punkter så faller mitt förtroende för dem och jag börjar säga att välj vilken elbil som helst, de är rätt lika. Lite som det är med fossilbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Tesla har förstås aldrig sagt att SuC inte skall generera intäkter, det dom har sagt att det inte skall generera vinst.

Det är ju väldigt svårt att ta betalt för något utan att det genererar intäkter :D

/fth
Tror det exakta var ”Source of revenue”.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
fth skrev:

/fth
Tror det exakta var ”Source of revenue”.
I så fall är det ju fel kommunicerat av Tesla, så fort man tar betalt så får man ju förstås "revenue", sen finns det ju "cost" som motsida , summan ger vinst/förlust.

Inte konstigt att det råder förvirring då :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag tycker att alla borde köpa en Tesla och om de inte gör det så borde de ha en bra förklaring till varför.
Vilken förklaring tycker du är rimlig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker att alla borde köpa en Tesla och om de inte gör det så borde de ha en bra förklaring till varför.
Vilken förklaring tycker du är rimlig?
Egentligen vilken som helst, men det behövs en.

Exempel på ursäkter finns säkert fler:
- Långt till en verkstad (vad är långt?)
- Behov av dragkrok eller utrymme (funkar kanske inte längre, men Ebbe har säkert några på lur).
- Pengar (naturligtvis måste man ha råd att köpa en Tesla och många av de andra bilarna är billigare).
Skriv svar