LarsL skrev:Svenssons skrev:
Låter som du vill undvika att ladda på SuperChargers ifall det kan kosta strax under 5:-? Då verkar ju prissättningen funka även ifall du själv inte har drabbats. Skulle du drabbas så skulle du väl i än större utsträckning vilja undvika att ladda vid tider då det är dyrare? Verkar inte vara särskilt ineffektivt och är du prismedveten lär du kolla upp priset i navigatorn före avfärd.
Missar poängen... det är inte kostnaden i sig som spelar roll. Jag har som du vet kört Leaf och laddat betydligt dyrare. Pengarna i sig spelar ingen roll, särskilt inte för mig som Laddar så sällan. Men! Superchargern har tappat en av sina fördelar priset, det har framtill nu varit rimligt prissatt. För några veckor sedan kunde jag säga att ”Köp en Tesla då har du Supercharger, billigt och tillförlitligt” idag blir det bara ”tillförlitligt”. Skulle Tesla nu också sluta bygga ut och istället försöka skrämma bort användarna, då försvinner även det argumentet. Snart är de andras laddstationer lika bra och det går att köpa vilket elbil som helst.
Det verkar vara svårt att förstå att Tesla är farligt ute när dom närmar sig dom andra i laddar-branschen, man går
successivt mot högre och oförutsägbara priser, man försämrar allt mer och inte bara att det blir sämre utan man
öppnar såklart dörren på vid gavel för Ionity mfl, vore jag Ionity så skulle jag agera nu (justera priser och villkor så att
man VET vad det kommer att kosta och såklart lite lägre priser och bygga fler stationer) vilket dom i princip också gör.
Flera verkar också tro att det är slut här, att Tesla inte fortsätter i samma riktning, att det vi ser nu är ”slutet”, att inga
fler försämringar kommer, DET vet vi absolut inte!
Min poäng tidigare i tråden att det börjar närma sig en punkt då jag inte kan se någon direkt anledning till att välja just
en Tesla nästa gång, varför liksom? Nu kan man i princip lika gärna köpa något annat, SuC är snart ingen bil deal, det
funkar ungefär lika med dom andra (inte riktigt än såklart).
Ett argument som ofta dyker upp är också att det inte är så himla stora pengar med några kronor extra dom få
gånger man superladdar, man laddar ju det mesta hemma (typ dom flesta iaf, även jag), ja så är det, och alltså spelar
det ur den synvinkeln heller ingen roll om man laddar på något annat nätverk än SuC dvs ingen fördel Tesla längre alltså.
En annan sak som kommit upp är att detta skulle vara ett slags test (var min gissning också) på huruvida ägarna
skulle ändra sitt beteende pga detta, och precis som redan påpekats så blir det jäkligt konstigt när dom höjer
priset baserat på klockslag utan att på något sätt kommunicera att dom gjort det, hur fan skulle jag då kunna ändra
mitt beteende??? Jag köpte Tesla för EXAKT just det motsatta, att aldrig behöva fundera utan bara ge sig iväg på
vilken resa som helst, ingen speciell planering bara för att jag kör på el liksom.
Nu ska man, som jag skrev tidigt i tråden, alltså vara synsk och veta i förväg hur priserna kommer att se ut dagen
före resan och välja vilken tid man åker iväg!? Annars faller ju hela idén med det här, eller ska jag dessutom välja en
annan väg? OM det ens är möjligt vill säga...
På vissa ställen, beroende på storlek på batteri, förbrukning och vilken väg jag vill åka, skulle jag såklart även
i vissa fall (!) kunna ladda lite annorlunda som tex lite mer på laddaren före (och efter) OM det nu inte är samma
visa på dom andra laddarna såklart...
Grattis Tesla.