Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
5:-/kWh? Nu börjar gnället gå över styr helt och hållet och urarta i fake news. Vilka billigare alternativ pratar du om förresten?

Gaska upp dig! Försök att inte se allt så becksvart. Är du missnöjd med Tesla så köp något annat och må bra!
5kr/kWh var vad jag betalade för snabbladdning med Leafen. Det var surt men jag föredrar det framför minutpriser som i praktiken hamnar på allt från 3kr/kWh till, ja, hur mycket som helst så jag valde CLEVER och E.on i första hand. Då var ju inte valet fritt, man fick vara glad om laddarna fungerade.
Nu är alltså även Tesla där uppe på 5kr/kWh nivån och spelar. Mitt förtroende får då en ordentlig törn och motivet att köpa Tesla för att man vet att snabbladdningen är smidig och så billig den kan vara är borta. Myten om att det är dyrt att snabbladda är inte längre en myt för Tesla utan en sanning. Snart kör de med 7-9kr/kWh också ska ni se, bara det blir ”för trångt” någon gång.
Så hur blir det nästa gång jag åker E20 ner genom Halland och kommer till ett fullpackat Falkenberg? Kommer laddningen vad kommer laddningen kosta då? Ingen vet längre.
Istället borde Tesla varnat för att Ödeshög är fullt välj en annan laddare! Det finns risk för kö! Du kommer förlora tid! Osv... ingen vill ju stå i en kö eller få långsam laddning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
taliz skrev:
Surfaren skrev:
Banane skrev:
Mickep skrev:
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Varför är det mer troligt? De informerade som sagt inte så mycket innan. Förut hävdade ni att det inte fick någon effekt på vilken supercharger man väljer.
Klaga på priset kan man åtminstone göra i efterhand då man ser räkningen. Valet av vilken SuC man ska ladda på kan vara svårt att göra något åt då man väl står där.
För det är jättesvårt att klicka på den och titta i navigatorn?
Om man bryr sig om vad ngt kostar så borde man väl ha ett intresse av att faktiskt undersöka det innan?
Kollar du upp varje månad vad ditt Netflix abonnemang kostar, eller förutsätter du att du skulle bli informerad om det tillkom en extraavgift för att titta mellan 19-22.00?

Om priset har varit konstant utan någon tidsfaktor så förutsätter man ju rimligtvis att det kommer fortsätta vara så.
Man abonnerar inte på SUC.

Man skulle kunna jämföra det med priset på hyllan i matbutiken. Vissa struntar i prislappen där och bara plockar vad de vill ha. Men den finns där för de som vill veta vad det kostar innan de skall betala.
Man får också ett kvitto som visar vad man faktiskt betalade.
Jag är en sådan som kollar både innan och efter köp, och ser att det matchar.
Teslas system funkar precis likadant. Man kan se innan vad det kostar, och man får ett kvitto på sitt Tesla-konto på vad man faktiskt betalade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
Tror du att Tesla kommer skjuta sig själva i foten på det sättet? Nej, tänkte väl det. Varför saluför du då de tankarna och eldar på stackars LarsL:s nojor?
De har ju redan delvis skitit sig i foten... även om det bara är lilltån.
Banane

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Banane skrev:
5:-/kWh? Nu börjar gnället gå över styr helt och hållet och urarta i fake news. Vilka billigare alternativ pratar du om förresten?

Gaska upp dig! Försök att inte se allt så becksvart. Är du missnöjd med Tesla så köp något annat och må bra!
5kr/kWh var vad jag betalade för snabbladdning med Leafen. Det var surt men jag föredrar det framför minutpriser som i praktiken hamnar på allt från 3kr/kWh till, ja, hur mycket som helst så jag valde CLEVER och E.on i första hand. Då var ju inte valet fritt, man fick vara glad om laddarna fungerade.
Nu är alltså även Tesla där uppe på 5kr/kWh nivån och spelar. Mitt förtroende får då en ordentlig törn och motivet att köpa Tesla för att man vet att snabbladdningen är smidig och så billig den kan vara är borta. Myten om att det är dyrt att snabbladda är inte längre en myt för Tesla utan en sanning. Snart kör de med 7-9kr/kWh också ska ni se, bara det blir ”för trångt” någon gång.
Så hur blir det nästa gång jag åker E20 ner genom Halland och kommer till ett fullpackat Falkenberg? Kommer laddningen vad kommer laddningen kosta då? Ingen vet längre.
Istället borde Tesla varnat för att Ödeshög är fullt välj en annan laddare! Det finns risk för kö! Du kommer förlora tid! Osv... ingen vill ju stå i en kö eller få långsam laddning.
Om det är så extremt viktigt för dig, varför köper du inte en begagnad S med fri laddning?

De här temporära prishöjningarna går säkert direkt in och hjälper till att bygga ut kapaciteten i närområdet. Vem ska annars betala för det? De som inte laddar i Ödeshög?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:

Man skulle kunna jämföra det med priset på hyllan i matbutiken. Vissa struntar i prislappen där och bara plockar vad de vill ha. Men den finns där för de som vill veta vad det kostar innan de skall betala.
Teslas system funkar precis likadant. Man kan se innan vad det kostar, och man får ett kvitto på sitt Tesla-konto på vad man faktiskt betalade.
Ganska bra jämförelse. Jag kollar inte varje dag vad mjölken kostar i butiken, men jag har en bra annons och mjölk står ju på listan. Skulle jag nu helt plötsligt märka att ICA tar 25kr/liter för mjölken ja då kanske jag går över till Willys nästa gång och börjar lita på dem istället.

Se plastpåse-skatten. Jag gick innan dess till ICA och tog alltid en påse. Det var ju ingen summa att snacka om och smidigheten övervägde. Men så plötsligt dubblades priset och jag bara tvärvägrade. Nu har jag alltid med mig egna flergångspåsar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
taliz skrev:

Ganska bra jämförelse. Jag kollar inte varje dag vad mjölken kostar i butiken, men jag har en bra annons och mjölk står ju på listan. Skulle jag nu helt plötsligt märka att ICA tar 25kr/liter för mjölken ja då kanske jag går över till Willys nästa gång och börjar lita på dem istället.

Se plastpåse-skatten. Jag gick innan dess till ICA och tog alltid en påse. Det var ju ingen summa att snacka om och smidigheten övervägde. Men så plötsligt dubblades priset och jag bara tvärvägrade. Nu har jag alltid med mig egna flergångspåsar.
Snarare som att du brukar handla på LIDL. Mjölken brukar kosta 3kr/l, men nu har de haft problem med leveranserna så den kostar tillfälligt 4,40kr/l.
Går du till ICA får du alltid betala 8,70kr/l.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
Om det är så extremt viktigt för dig, varför köper du inte en begagnad S med fri laddning?

De här temporära prishöjningarna går säkert direkt in och hjälper till att bygga ut kapaciteten i närområdet. Vem ska annars betala för det? De som inte laddar i Ödeshög?
Jag har sagt till de som frågar om elbil ”Köp en Tesla om du ska åka långt, de har Supercharger nätverket. Med andra bilar får du stå ut med varierande priser och osäker laddning”. Vad ska jag säga nu? Köp vilken bil du vill! Du laddar mest hemma ändå.
Banane

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
taliz skrev:

Skatten på plastpåsar är 3:-/st. Du sparar säkert mer på att välja Willys istället för Ica och fortsätta köpa plastpåsar än att ta med egna till Ica.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Snarare som att du brukar handla på LIDL. Mjölken brukar kosta 3kr/l, men nu har de haft problem med leveranserna så den kostar tillfälligt 4,40kr/l.
Går du till ICA får du alltid betala 8,70kr/l.
Gillar inte Lidl... dessutom finns de inte där jag handlar.

15.95 kr/liter kostar laktosfri mjölk så min gissade trigger på 25kr är ändå bra.
https://www.coop.se/handla/p/7310865067883

Men det var ju bortom min poäng. Poängen var/är tillit.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:

Skatten på plastpåsar är 3:-/st. Du sparar säkert mer på att välja Willys istället för Ica och fortsätta köpa plastpåsar än att ta med egna till Ica.
Om du följt med lite i världen så kanske du hört att det inte bara är jag som reagerat så här utan det har väldigt många gjort. Försäljningen av påsar har tvär dykt.

Men det är inte min poäng utan det handlar om tillit. Någon tog upp IKEAs korv som ett annat exempel, det vore korkat av dem att höja det priset. De kommer inte göra några större pengar. Men de skulle få negativa känslor från kunden typ ”Höjer IKEA priset? Kanske den dör soffan finns billigare någon annanstans också?”

Du förstår säkert hur jag tänker och vad jag menar... och har du inte gjort det så kommer ytterligare förklaringar inte hjälpa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

point1 skrev:
Ok om Ica skulle höja alla sina varor med 50% på just din Ica för att minska trängsel mellan 15-21, skulle du tycka att det vore rimligt att de meddelade sina kunder som handlar där eller är troliga att de ska handla där (vi förutsätter att de kan göra det via mejl/sms eller brev)? Om de inte gör det så hade du väl förutsatt att priserna inte hade höjts med 50%? Och därav inte påverkat ditt beslut. Nu kommer ju du i sann fanboy-anda säga att jo men jag kollar ju såklart det innan, både innan genom att ringa Ica och kolla, samt precis innan jag lägger in varan i korgen osv. Men de flesta gör inte det, utan de förutsätter att det är samma villkor som på alla andra Ica de handlat på, och att det inte är annorlunda på just söndagar mellan 13-18, för det har aldrig varit så tidigare. Dvs det kommer inte ha någon effekt på köerna alls, och om det har det så kommer det inte ha samma effekt som om alla vetat om det i förväg.
Hela Corona-situationen borde väl om något få folk att inse att tidigare förutsättningar snabbt och plötsligt kan ändras.
Just i Teslas fall har man gjort många dynamiska förändringar för SUC under åren. I början var det gratis för alla, fanns ingen "idle fee". Man kunde ladda till 100% överallt.
Det visades ingen info om vad det fanns för bekvämligheter vid SUC, ingen info om hastighet eller hur många som var tillgängliga.
Allt det har ändrats, och folk har vant sig. De kommer vänja sig vid detta också.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Klagar man på Tesla för att de sedan många år kör med rörliga priser så kanske man ska klaga på alla andra med rörliga priser; elbolag, banker, bensinstationer, Internetbutiker osv.

Tycker man att under 5:- per kWh några timmar på söndagar för att minska köerna är för mycket så finns alternativ. Inga av alternativen är dock billigare och risken för kö är ändå större förutom för Ionity som kör med dubbla Teslas förhöjda pris hela tiden.

Visst skulle Tesla kunnat gå ut med tydligare information. Verkar dock inte vara möjligt med dagens system med information om SuC i bilen. Hemsidan verkar alla som har klagat missa även ifall information om rörligt pris finns där.

Har någon som skriver här råkat ut för det förhöjda priset under några timmar på Ödeshög?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane

Inlägg av Banane »

Är det verkligen bara jag som tycker det är en storm i ett vattenglas? Ni som blir upprörda. Stanna upp en stund och tänk efter. Jag tycker det är alldeles för vanligt med negativ inställning och slentriangnäll.
Banane

Inlägg av Banane »

LarsL skrev:
Banane skrev:

Om du följt med lite i världen så kanske du hört att det inte bara är jag som reagerat så här utan det har väldigt många gjort. Försäljningen av påsar har tvär dykt.

Men det är inte min poäng utan det handlar om tillit. Någon tog upp IKEAs korv som ett annat exempel, det vore korkat av dem att höja det priset. De kommer inte göra några större pengar. Men de skulle få negativa känslor från kunden typ ”Höjer IKEA priset? Kanske den dör soffan finns billigare någon annanstans också?”

Du förstår säkert hur jag tänker och vad jag menar... och har du inte gjort det så kommer ytterligare förklaringar inte hjälpa.

Att fler hakar upp sig på korvören är inte ett argument.

En veckohandling kan lätt kosta över 1500:-. Om då de 7 plastpåsarna som jag lägger varorna i kostar 21:- mer än tidigare så krusar det inte ens min vattenyta.

Din analogi med IKEA och korvarna är bara för skruvad. Du kan inte mena allvar att du dissar IKEA om de höjer priset på korvarna? Vem köper ens korv på IKEA?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
taliz skrev:

Hörde att ICA i Ödeshög har börjat ta olika betalt för mjölken om det är vid rusningstider efter jobb mellan 15-18 på vardagar, och på lördagar, samt på första veckan efter 25:e (lönerusning), då det är extra mycket folk och långa kassaköer.

En form av trängselavgift för mjölkkonsumenter enligt ICA Ödeshög.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 3 gång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

martinot skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:

Hörde att ICA i Ödeshög har börjat ta olika betalt för mjölken om det är vid rusningstider efter jobb mellan 15-18 på vardagar, och på lördagar, samt på första veckan efter 25:e (lönerusning), då det är extra mycket folk och långa kassaköer.

En form av trängselavgift för mjölkkonsumenter enligt ICA Ödeshög.

"Jag har egen ko hemma så det spelar ingen roll, sluta gnäll" /Taliz :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

point1 skrev:
taliz skrev:
Kollar du upp varje månad vad ditt Netflix abonnemang kostar, eller förutsätter du att du skulle bli informerad om det tillkom en extraavgift för att titta mellan 19-22.00?

Om priset har varit konstant utan någon tidsfaktor så förutsätter man ju rimligtvis att det kommer fortsätta vara så.
Än så länge! Kanske dags för Tesla där också typ Ionity och alla andra... :mrgreen:

Tesla börjar ju allt mer att ta efter Ionity, så varför inte? :lol:
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
point1 skrev:
taliz skrev:

Än så länge! Kanske dags för Tesla där också typ Ionity och alla andra... :mrgreen:

Tesla börjar ju allt mer att ta efter Ionity, så varför inte? :lol:
Nästa grej; Kodbrickor och krångliga betalappar obligatoriskt även för Tesla!

Det går utför med Tesla just nu... :D
Bild
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Ett enkel prismodell är bättre för konsumenterna än en krånglig, det kan vi nog enas om. Vad som bäst gagnar Teslas strategi för världsherravälde är kanske något annat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Banane skrev:

Ja, jag säger då det. Har ni helt tappat hågen?

Är det inte i elbilskretsar som denna som man gör sig lustig över människor som klagar på bränsleprishöjningar? På vilket sätt skiljer ni er från Bensinupproret? Inte fullt lika roligt när prishöjningarna drabbar en själv?
Aha!

Undrade just vad du ville komma till... Det var där gaspedalen klämde! :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag blockar Banane ett tag han kommer inte med något vettigt ändå och vägrar förstå min poäng, alltså meningslöst med vidare diskussion.
point1 skrev:
På sätt och vis gör man ju det när man köper en bil från Tesla.
Svenssons skrev:
Klagar man på Tesla för att de sedan många år kör med rörliga priser så kanske man ska klaga på alla andra med rörliga priser; elbolag, banker, bensinstationer, Internetbutiker osv.

Tycker man att under 5:- per kWh några timmar på söndagar för att minska köerna är för mycket så finns alternativ. Inga av alternativen är dock billigare och risken för kö är ändå större förutom för Ionity som kör med dubbla Teslas förhöjda pris hela tiden.

Visst skulle Tesla kunnat gå ut med tydligare information. Verkar dock inte vara möjligt med dagens system med information om SuC i bilen. Hemsidan verkar alla som har klagat missa även ifall information om rörligt pris finns där.

Har någon som skriver här råkat ut för det förhöjda priset under några timmar på Ödeshög?
Klagar inte på rörliga priser, absolut inte om de bygger på kostnader hos leverantören. Hade det kostat Tesla dubbelt så mycket att leverera el under 13-18 på Söndagar hade det varit begripligt. Då förväntar jag mig iofs också att det ska bli betydligt billigare mellan 01-04 tex då laddaren inte används.

Nu använder de priset för styra trafiken men helt ineffektivt då de inte kommunicerar det. Vad ska jag göra när jag står vid laddaren och ser att priset rasar iväg i dubbel fart?
Det hade varit betydligt bättre att navigatorn tagit mig till en annan laddare i så fall. Det hade ju varit en smalsak att få till, kan jag tycka. Om bilen säger till mig att det är köer på Ödeshög så kommer jag ju försöka undvika den laddaren

Har jag drabbats ? Nej. Kommer jag bli drabbad? Nej, förmodligen inte men kanske, vad vet jag. Men varför så detta frö av oro i mig, en av de största fan-boysen här... det vet ju alla som varit på det här forumet ett tag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Har jag drabbats ? Nej. Kommer jag bli drabbad? Nej, förmodligen inte men kanske, vad vet jag. Men varför så detta frö av oro i mig, en av de största fan-boysen här... det vet ju alla som varit på det här forumet ett tag.
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
De trumfar kritiker och konkurrenter gång på gång. Upplevs ngt som ett problem som kan påverka försäljningen så löser dom det. Behövs någon feature för att driva försäljningen så fixar dom det. Klagar kunder på ngt för mkt så åtgärdar dom det. Samtidigt växer dom i raketfart och kommer med innovationer som förändrar världen.
Om man skall tvivla på ngt så är det konkurrenterna. De är döende och kommer behöva ta till alla möjliga tricks för att få sitt skrot sålt.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Aldrig sett något bolag som är bra på att navigera runt minfält som Tesla. Om de bara tagit några få felsteg så hade de varit bankwupt sedan länge. Men dom gör inte det.
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.

Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Teslas styrka är att de testar och ändrar sig när det blir fel. De provar ofta sådana här tilltag rakt ut bara för att sedan backa igen. I det här fallet hoppas jag att de backar och hittar en annan taktik för att minska trängsel, om det nu är ett problem.

Supercharger är symbol för Tesla tillsammans med Autopilot så de måste vara försiktiga med hur de hanterar dem.
Håller med.

Även om jag inte tror det berör majoriteten så mycket ekonomiskt (eller knappast alls), så tappar de ju enormt PR-mässigt och riskerar att tappa på det även förtroendemässigt (då de byggt sälj aktivt på denna USP).

Tror faktiskt att Tesla kan förlora mer ekonomiskt på tappar PR-värde, än vad de vinner i vinst, på ökade SuC-priser. De har ju inte så mycket de spenderar på reklam eller PR, till skillnad från traditionella biltillverkare, så här är en sak som jag tror de vunnit mer på i reklamvärde än vad det kostat Tesla.

Dvs. en troligtvis mycket större förlust för Tesla själva, än för de flesta av oss kunder.
Bild
Skriv svar