Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
Det enda sättet detta skulle kunna ha varit användbart och haft effekt är om Tesla inkorporerat detta bättre/korrekt i navigatorn.
När du t.ex startar i Stockholm och lägger in Malmö som destination så skulle du kunna få upp ett par alternativa rutter med restid, pris, förväntad kötid på laddare etc, och möjligheten att välja snabbaste/billigaste/minst kö.
Då skulle Tesla också få användbar data om hur stor effekt de olika faktorerna har på förarnas beteende.
Att närmast slumpvis ändra priset har förstås ingen effekt öht, det är ju inte så att man rullar in i Ödeshög, ser priset, och väljer att köra till Lagan istället.
/fth
Nej, men kanske man laddar 5 minuter kortare i Ödeshög och rullar in på Lagan med några % lägre soc än tidigare planerat?
Om alla laddar 5 minuter kortare, så får man snabbt större ”omsättning” på bilar=kortare kö.
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Det är ju just för att hetsa folk, för att använda dina ord, att inte ladda när det är dyrt man säger sig göra detta.
Det intressanta är för övrigt inte vad företag brukar göra, utan vad som är smartast.
Man vill att folk som åker just den sträckan uppmärksammar det. Inte att alla ägare i hela landet gör det. Eller media för den delen.
Det är så många som vänder och vrider ALLT Tesla gör till något negativt. Den här tråden är ju ett tydligt bevis på det. Att då skapa ännu mer negativ publicitet vore inte särskilt smart.
Dom vet nog mycket väl hur folk använder navigationen.
Många gör nog precis som mig, dvs navigerar till nästa SUC istället för slutdestinationen(det gör man bara initialt för att få en översikt). Då ser man vad som finns där, beläggning, vad det kostar osv.
Om du navigerar till valfri snabbladdare i en bil från ett annat bilmärke så får du inte se några priser överhuvudtaget vad jag vet. Visst skulle Tesla kunna göra som du föreslår, och det kanske kommer tids nog. Men de flesta föredrar nog enkelhet framför komplexitet.
En bra lösning vore också att exponera all relevant information om SuC via ett öppet API, då skulle t.ex. ABRP kunna erbjuda mer avancerad planering där pris, tillgänglighet etc tas med i beräkningarna, även i realtid, t.ex. planera om med annan SuC under färd när det bildas köer i Ödeshög.
Allt detta skulle förstås Tesla också kunna lägga in i bilens navigator, det är lite underligt att dom inte har utvecklat den funktionen mer, där har det ju inte hänt egentligen någonting, iaf inte under de typ fyra år jag har kört Tesla.
Jag hoppades en tid på att Tesla helt enkelt skulle köpa upp ABRP med personal och allt och låta dom gå "all in" på navigatorn, det tror jag hade varit grymt
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Det är ju just för att hetsa folk, för att använda dina ord, att inte ladda när det är dyrt man säger sig göra detta.
Det intressanta är för övrigt inte vad företag brukar göra, utan vad som är smartast.
Man vill att folk som åker just den sträckan uppmärksammar det. Inte att alla ägare i hela landet gör det. Eller media för den delen.
Det är så många som vänder och vrider ALLT Tesla gör till något negativt. Den här tråden är ju ett tydligt bevis på det. Att då skapa ännu mer negativ publicitet vore inte särskilt smart.
Den här tråden hade nog blivit 90 % kortare om det varit klart från början vad det handlade om. Bristen på transparens skapar rykten och missförstånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Det är ju just för att hetsa folk, för att använda dina ord, att inte ladda när det är dyrt man säger sig göra detta.
Det intressanta är för övrigt inte vad företag brukar göra, utan vad som är smartast.
Man vill att folk som åker just den sträckan uppmärksammar det. Inte att alla ägare i hela landet gör det. Eller media för den delen.
Det är så många som vänder och vrider ALLT Tesla gör till något negativt. Den här tråden är ju ett tydligt bevis på det. Att då skapa ännu mer negativ publicitet vore inte särskilt smart.
Den här tråden hade nog blivit 90 % kortare om det varit klart från början vad det handlade om. Bristen på transparens skapar rykten och missförstånd.
Det var tämligen uppenbart varför de införde höjningen. Folk hetsade upp sig i onödan eftersom de tycker om att hetsa upp sig.
Nej, det var inte uppenbart varför, inte när (vilka dagar) och ingen fick veta "i förväg" att det skulle bli dyrare.
Planeringen av en resa börjar lite tidigare än när man sätter sig i bilen. Anledningen till att göra ett längre stopp i Ödeshög och kortare stopp i Norrköping och/eller Ulricehamn är bland annat att Ödeshög har en mycket bättre restaurang.
Skippar man Ödeshög får man alltså planera in ett annat matstopp.
Enligt mina kontakter på Tesla hade de svårt att visa korrekt info i navigatorn, verkar som den kan inte visa info typ "idag kostar det X men på söndag blir det Y" i sin nuvarande version.
De vill testa om tidsstyrda priser har någon inverkan på var och när folk laddar. Få folk att kanske ladda på Norrköping istället. Navigatorn har också funktionalitet inbyggd att välja Superchargers med lägre priser och fler lediga stallar om det finns flera att välja på längs färdvägen. I Tyskland tex har de börjat med "kluster" där navigatorn kan välja föreslå en av flera stationer nära varandra beroende på dessa faktorer.
Taxan i Ödeshög är endast tillfällig tills de har byggt ut kapaciteten. Tesla planerar öka på kapaciteten i området, antingen genom (ännu) fler stolpar i Ödeshög eller nya stationer i närheten.
Nä det är fan inte klokt att vi som har köpt bilar för 700k och upp ska behöva betala typ 100 spänn mer när vi kommer till Ödeshög på söndagar mellan 13-18 och måste fylla batteriet, hurfan ska vi ha råd med det? Nu jävlar river vi stället!!!
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Det är ju just för att hetsa folk, för att använda dina ord, att inte ladda när det är dyrt man säger sig göra detta.
Det intressanta är för övrigt inte vad företag brukar göra, utan vad som är smartast.
Man vill att folk som åker just den sträckan uppmärksammar det. Inte att alla ägare i hela landet gör det. Eller media för den delen.
Det är så många som vänder och vrider ALLT Tesla gör till något negativt. Den här tråden är ju ett tydligt bevis på det. Att då skapa ännu mer negativ publicitet vore inte särskilt smart.
Och så finns de de som vänder allt som andra tillverkare gör till något negativt! Det var det där med att kasta sten i glashus ja, hrmf
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den här tråden hade nog blivit 90 % kortare om det varit klart från början vad det handlade om. Bristen på transparens skapar rykten och missförstånd.
Antagligen hade inte lika många känt till det eller kommit ihåg det om några månader och vi hade troligen fått många fler trådar om det i framtiden. Tror dock inte detta kommer att stoppa skapandet av trådar och antalet ytterligare inlägg har ju inte direkt minskat efter att det framkom att prishöjningen var borta eller efter att Tibor postade information från Tesla vad detta var.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Det tror jag ligger närmare sanningen.
Och som sagt, om någon från Tesla läser här, så börjar de nu gnaga lite i huvudet om inte en annan billigare bil är bättre. Teslas stora fördel på långresor är ju Supercharger med tillgänglighet och rättvisa priser. Med 5kr/kWh så är ju priset snart borta och då handlar det bara om tillgänglighet... är det värt prisskillnaden på bilen?
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Varför är det mer troligt? De informerade som sagt inte så mycket innan. Förut hävdade ni att det inte fick någon effekt på vilken supercharger man väljer.
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Varför är det mer troligt? De informerade som sagt inte så mycket innan. Förut hävdade ni att det inte fick någon effekt på vilken supercharger man väljer.
Klaga på priset kan man åtminstone göra i efterhand då man ser räkningen. Valet av vilken SuC man ska ladda på kan vara svårt att göra något åt då man väl står där.
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Det tror jag ligger närmare sanningen.
Och som sagt, om någon från Tesla läser här, så börjar de nu gnaga lite i huvudet om inte en annan billigare bil är bättre. Teslas stora fördel på långresor är ju Supercharger med tillgänglighet och rättvisa priser. Med 5kr/kWh så är ju priset snart borta och då handlar det bara om tillgänglighet... är det värt prisskillnaden på bilen?
5:-/kWh? Nu börjar gnället gå över styr helt och hållet och urarta i fake news. Vilka billigare alternativ pratar du om förresten?
Gaska upp dig! Försök att inte se allt så becksvart. Är du missnöjd med Tesla så köp något annat och må bra!
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Varför är det mer troligt? De informerade som sagt inte så mycket innan. Förut hävdade ni att det inte fick någon effekt på vilken supercharger man väljer.
Klaga på priset kan man åtminstone göra i efterhand då man ser räkningen. Valet av vilken SuC man ska ladda på kan vara svårt att göra något åt då man väl står där.
För det är jättesvårt att klicka på den och titta i navigatorn?
Om man bryr sig om vad ngt kostar så borde man väl ha ett intresse av att faktiskt undersöka det innan?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Det tror jag ligger närmare sanningen.
Och som sagt, om någon från Tesla läser här, så börjar de nu gnaga lite i huvudet om inte en annan billigare bil är bättre. Teslas stora fördel på långresor är ju Supercharger med tillgänglighet och rättvisa priser. Med 5kr/kWh så är ju priset snart borta och då handlar det bara om tillgänglighet... är det värt prisskillnaden på bilen?
5:-/kWh? Nu börjar gnället gå över styr helt och hållet och urarta i fake news. Vilka billigare alternativ pratar du om förresten?
Gaska upp dig! Försök att inte se allt så becksvart. Är du missnöjd med Tesla så köp något annat och må bra!
LarsL skriver ju inte det, som varande becksvart, men alla vet ju att Teslas helt stora fördel mot andra tillverkare är Supercharger netvärket men priser man sönder det (om det är 5, 10 eller 15 kr per kWh ska jag låta vara osagt) så försvinner den fördelen.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Varför är det mer troligt? De informerade som sagt inte så mycket innan. Förut hävdade ni att det inte fick någon effekt på vilken supercharger man väljer.
Klaga på priset kan man åtminstone göra i efterhand då man ser räkningen. Valet av vilken SuC man ska ladda på kan vara svårt att göra något åt då man väl står där.
Ja, jag säger då det. Har ni helt tappat hågen?
Är det inte i elbilskretsar som denna som man gör sig lustig över människor som klagar på bränsleprishöjningar? På vilket sätt skiljer ni er från Bensinupproret? Inte fullt lika roligt när prishöjningarna drabbar en själv?
Känns mera som ett test hur mycket de kan höja innan folk börjar klaga.
Det tror jag ligger närmare sanningen.
Och som sagt, om någon från Tesla läser här, så börjar de nu gnaga lite i huvudet om inte en annan billigare bil är bättre. Teslas stora fördel på långresor är ju Supercharger med tillgänglighet och rättvisa priser. Med 5kr/kWh så är ju priset snart borta och då handlar det bara om tillgänglighet... är det värt prisskillnaden på bilen?
5:-/kWh? Nu börjar gnället gå över styr helt och hållet och urarta i fake news. Vilka billigare alternativ pratar du om förresten?
Gaska upp dig! Försök att inte se allt så becksvart. Är du missnöjd med Tesla så köp något annat och må bra!
LarsL skriver ju inte det, som varande becksvart, men alla vet ju att Teslas helt stora fördel mot andra tillverkare är Supercharger netvärket men priser man sönder det (om det är 5, 10 eller 15 kr per kWh ska jag låta vara osagt) så försvinner den fördelen.
Tror du att Tesla kommer skjuta sig själva i foten på det sättet? Nej, tänkte väl det. Varför saluför du då de tankarna och eldar på stackars LarsL:s nojor?
Är det inte i elbilskretsar som denna som man gör sig lustig över människor som klagar på bränsleprishöjningar? På vilket sätt skiljer ni er från Bensinupproret? Inte fullt lika roligt när prishöjningarna drabbar en själv?
Du är ju ganska nyreggad, så du har nog inte märkt än att detta också är Dubbelmoral Club Sweden.