Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
en C klass sedan mot en GLC SUV?? hade det kanske varit C-klass kombi så hade jag möjligen förstått det, men knappast någon som står och väljer mellan sedan och SUV inom samma märke, så varför skulle det absolut vara så bara för att enda gemensamma nämnare är att de har batteri och elmotor?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes EQC
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Re: Mercedes EQC
jag tror också Model Y blir riktigt bra, synd bara att den har så extremt tråkig interiör. Har beställt en i alla fall, men tveksam till att jag håller ut så länge när jag väl börjar köra.NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes EQC
Smaksak. När man vant sig med den avskalade men digitala interiören där nästan allt görs via skärmen börjar man ogilla alla knappar som andra bilar har.HelectriC skrev:jag tror också Model Y blir riktigt bra, synd bara att den har så extremt tråkig interiör. Har beställt en i alla fall, men tveksam till att jag håller ut så länge när jag väl börjar köra.NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Re: Mercedes EQC
Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"
Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mercedes EQC
Mest för att jag om några år behöver drag och kombiluckan i Y gör det lättare med skrymmande last. Sedan kör jag ganska ofta sträckor på ca 125mil på en dag och då är stort batteri och snabb laddtid trevligt (vilket Model Y med 4680celler lär få).Legato skrev:Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"
Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar
Re: Mercedes EQC
Åter igen, vad i tekniken är tesla så grymma på ? Om man nu vill ha en bil och skiter i Netflix o spela mariokart.NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
AP funkar ju generellt bra, men sen då? Vad är det för tekniska funktioner som är så outstanding?
Re: Mercedes EQC
KörbarhetenEsterox skrev:Åter igen, vad i tekniken är tesla så grymma på ? Om man nu vill ha en bil och skiter i Netflix o spela mariokart.
AP funkar ju generellt bra, men sen då? Vad är det för tekniska funktioner som är så outstanding?
Prestandan
Fyrhjulsdriften
Nya funktioner genom automatiska trådlösa uppdateringar
Sentry mode
Autopilot/FSD
Räckvidd i förhållande till batteristorlek
Servicefriheten
Ruttplanering inkl laddning, tid etc (finns givetvis ännu bättre tredjepartsappar)
Appen och dess tillgänglighet och funktioner
Integreringen i laddnätverket
Track mode (om man har Performance)
...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQC
Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet. För mig handlar det i alla fall om snabbladdning, både kapacitet bilmässigt (250 kW) samt nätverket, prestanda, infotainment, interiör relativt priset. Man kan också se på vikten kontra konkurrenterna. Och jag tror att skillnaden kommer bli ännu större när det gäller snabbladdning, vikt med 4680. Sen det BrooklynS nämnde ovan, har ex kört 5k mil nu utan service/problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Re: Mercedes EQC
Teknik är inte bara "finesser" typ elhissar eller belysta cigarrettändare... Teknik är det som ligger bakom hela konceptet.Esterox skrev:Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Inte alltid det som märks men det som är svårast att kopiera.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQC
Esterox skrev:Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Teslas styrka är en fungerande helhet. Allt bara fungerar och är noga genomtänkt. Det är enkelt att leva med en Tesla. Det finns ingenting vad gäller eldriften som skaver.
Däremot är det annat som kunde ha varit bättre det håller jag med om.
Re: Mercedes EQC
"It just works" brukade man säga om Apple-produkter. De är inte perfekta, det finns buggar och problem, men helheten är svårslagen. Tesla är bilvärldens Apple.Banane skrev:Esterox skrev:Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Teslas styrka är en fungerande helhet. Allt bara fungerar och är noga genomtänkt. Det är enkelt att leva med en Tesla. Det finns ingenting vad gäller eldriften som skaver.
Däremot är det annat som kunde ha varit bättre det håller jag med om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Drag har du ju även på 3.NiklasTesla skrev:Mest för att jag om några år behöver drag och kombiluckan i Y gör det lättare med skrymmande last. Sedan kör jag ganska ofta sträckor på ca 125mil på en dag och då är stort batteri och snabb laddtid trevligt (vilket Model Y med 4680celler lär få).Legato skrev:Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?NiklasTesla skrev:Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.BrooklynS skrev:Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.
Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv
Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"
Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar
Gällande räckvidd och laddhastighet så får vi se, men just nu är det ju tvärtom även där.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQC
Offroading in the Mercedes 4x4² EQC. EV G-Wagen next?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mercedes EQC
Det är väl tekniken om något som ligger bakom det?Esterox skrev:Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Re: Mercedes EQC
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Absolut!M3apan skrev:Det är väl tekniken om något som ligger bakom det?Esterox skrev:Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.
Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.
Lämna drivlinan åt sidan.
Teslas high tech och helt grymma teknik ligger just runt batterier, eldriften, drivlina, kontrollelektronik, mjukvara för laddning/reglerteknik och själva konstruktionen av chassi.
Finesser och gadgets? Kanske inte lika mycket. Där är gammelbilindustrin ledande.
Tesla Model 3 – NextGen Battery
http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/
The Past, Present, and Future of EV's

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mercedes EQC
Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.Svenssons skrev:Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.
Allt ovan är tesla superduktiga på.
Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Re: Mercedes EQC
Esterox skrev:Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.Svenssons skrev:Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.
Allt ovan är tesla superduktiga på.
Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Har kört en EQC.
Tycker att gränssnittet är mer än lovligt rörigt.
Säljaren skulle dema Augmented Reality.
Han letade länge men gav upp.
Visar ju med all önskvärd tydlighet att gränssnittet är kass.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
Det är teknik som gör drivlinan till vad den är.Esterox skrev:Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.Svenssons skrev:Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.
Allt ovan är tesla superduktiga på.
Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Det är teknik för design, integrering av system, battericeller m.m. som gör räckvidden till vad den är.
Det är teknik som styr integreringen av laddnätverket med navigatorn.
Jag skulle snarare vilja säga att det inte är teknik vilket värde man satt i max bitrate på Spotify.
Oavsett vilka tekniska funktioner som räknas upp så verkar dessa avfärdas. Till listan för teknik som räknas läggs bland annat saker som samtliga Teslor har så som dynamiska strålkastare eller elbaklucka.
Som Laban skrev tidigare: "Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet." Detta gäller särskilt när alla saker som listas inte kvalificeras som teknik eller som teknik som man inte behöver. Du har fått flera svar på både denna tråd om Mercedes EQC, i Polestar-tråden och i Taycan-tråden men ändå skriver du att vi "inte kan svara på en enkel fråga".
Finns nog inte en endast Tesla-ägare som säger att Tesla-bilarna har allt, snarare finns det mängder med inlägg här om saker man skulle vilja se på bilarna eller som man löser själv för att få till bilarna. Frågan jag ställer mig är varför du inte accepterar svaren från de som svarar på dina inlägg? Du behöver inte tycka att det är de viktigaste tekniska lösningarna för dig eller löst på bästa tekniska sätt men att helt avfärda svaren och skriva att du inte får svar efter att flera forummedlemmar get dig långa listor är en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Jasså tesla har dynamiska strålkastare ? Det var mer än jag visste, och att Model 3 har elbaklucka visste jag inte heller.Svenssons skrev:Det är teknik som gör drivlinan till vad den är.Esterox skrev:Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.Svenssons skrev:Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.
Allt ovan är tesla superduktiga på.
Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Det är teknik för design, integrering av system, battericeller m.m. som gör räckvidden till vad den är.
Det är teknik som styr integreringen av laddnätverket med navigatorn.
Jag skulle snarare vilja säga att det inte är teknik vilket värde man satt i max bitrate på Spotify.
Oavsett vilka tekniska funktioner som räknas upp så verkar dessa avfärdas. Till listan för teknik som räknas läggs bland annat saker som samtliga Teslor har så som dynamiska strålkastare eller elbaklucka.
Som Laban skrev tidigare: "Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet." Detta gäller särskilt när alla saker som listas inte kvalificeras som teknik eller som teknik som man inte behöver. Du har fått flera svar på både denna tråd om Mercedes EQC, i Polestar-tråden och i Taycan-tråden men ändå skriver du att vi "inte kan svara på en enkel fråga".
Finns nog inte en endast Tesla-ägare som säger att Tesla-bilarna har allt, snarare finns det mängder med inlägg här om saker man skulle vilja se på bilarna eller som man löser själv för att få till bilarna. Frågan jag ställer mig är varför du inte accepterar svaren från de som svarar på dina inlägg? Du behöver inte tycka att det är de viktigaste tekniska lösningarna för dig eller löst på bästa tekniska sätt men att helt avfärda svaren och skriva att du inte får svar efter att flera forummedlemmar get dig långa listor är en annan sak.
Re: Mercedes EQC
Men åter till EQC, bra bil, bra räckvidd, synd på laddningen bara och även storleken. Hade gärna fått vara större.
Det största minuset är priset, den blir dyrare än E-tron då Mercedes inte vill lämna någon större rabatt. Jag valde E-tron.
Det största minuset är priset, den blir dyrare än E-tron då Mercedes inte vill lämna någon större rabatt. Jag valde E-tron.
Re: Mercedes EQC
jo, Model 3 har elbaklucka nu för tiden. Dock inga Matrix LED.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14