Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Till vardags så kanske man inte märker det så mycket (eller efter att provsitta i bil), men kör du 4-8 timmar i sträck så känner du en enorm skillnad på stolarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/92373434
Verkar overklig billig för en EQC? Den verkar dessutom ha lite extra paket som inte är.standsrd vad jag förstår (?)
Ni som kör Mercedes, hur tycker ni den verklige räckvidden är? Framförallt på Motorväg.
Verkar overklig billig för en EQC? Den verkar dessutom ha lite extra paket som inte är.standsrd vad jag förstår (?)
Ni som kör Mercedes, hur tycker ni den verklige räckvidden är? Framförallt på Motorväg.
1886 är vad jag förstått en limited edition mer eller mindre.Elexotico skrev:Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
Min snittförbrukning de senaste typ 180 milen ligger på 2.39kWh/milen
Väldigt lik det jag har, jag har dock inte 1886 och panoramataket. Har AMG-line istället.
Jag upplevde X stolar som byggda för breda amerikaner. Mercans stolar var ungefär lika breda, man åker runt i dom.
Model 3 och S med de gamla next-gen är där jag sitter bäst och då är jag verkligen inte smal. 100kg på 188cm.
Model 3 och S med de gamla next-gen är där jag sitter bäst och då är jag verkligen inte smal. 100kg på 188cm.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Den model X jag åkt med i, så känns det skillnad mot mercan jag har. visserligen har jag inte hel-läder i min, men som du säger, känns lite som man skulle kana omkring i x:en samt att x:ens säten kändes lite "plattade", mer som en lunchhaks plaststol, fast i läder, visst, ganska skönt att sitta i iof.Remuz skrev:Jag upplevde X stolar som byggda för breda amerikaner. Mercans stolar var ungefär lika breda, man åker runt i dom.
Jag klockar in på nästan din dubbla vikt, men "bara" 19 cm längre., 3:an är sketatrång (för mig). S:ens säte som jag provsuttit i (i Nacka forums utställnings-showroom) så kändes den väldigt kort, som om jag satt på framkanten.
Vad innebär 1886?Gargamel skrev:1886 är vad jag förstått en limited edition mer eller mindre.Elexotico skrev:Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
Väldigt lik det jag har, jag har dock inte 1886 och panoramataket. Har AMG-line istället.
Ah min Tesla S ligger på strax under med 120-130 / h. Borde nog vara lite högre på Mercan
https://www.mercedes-benz.com/en/eq/eqc ... tion-1886/Elexotico skrev:Vad innebär 1886?Gargamel skrev:1886 är vad jag förstått en limited edition mer eller mindre.Elexotico skrev:Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
Ah min Tesla S ligger på strax under med 120-130 / h. Borde nog vara lite högre på Mercan
"Mercedes tillverkar nämligen enbast 1.886 st EQC 1886"
Någon som haft en Tesla och bytt till EQC? Intressant med en jämförelse kring plus o minus.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
EQC får 11kW ombordladdare i bilar tillverkade efter årskiftet (c:a). Ett steg i rätt riktning...
Låter ok, men dagens ( min^) har väl 3.4 eller 7-ish AC-laddare, låg på hotell i veckan å laddade med 2.2kW runt 20 timmar och ändå inte hade fullt batteri när jag drog.Ferro94 skrev:EQC får 11kW ombordladdare i bilar tillverkade efter årskiftet (c:a). Ett steg i rätt riktning...
Vad har de i dagsläget?Ferro94 skrev:EQC får 11kW ombordladdare i bilar tillverkade efter årskiftet (c:a). Ett steg i rätt riktning...
Trodde 11 kW var min standard på nästan alla nya elbilar (och att det i stort endast var lilla Honda E som missat det)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
7,4 kW. En av EQC:s största missar initialt (enligt mig).martinot skrev:Vad har de i dagsläget?Ferro94 skrev:EQC får 11kW ombordladdare i bilar tillverkade efter årskiftet (c:a). Ett steg i rätt riktning...
Trodde 11 kW var min standard på nästan alla nya elbilar (och att det i stort endast var lilla Honda E som missat det)?
Ca 245 mil och dessa siffror har jag med mitt körmönster och mer eller mindre bara ladda på ionity.

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Gargamel skrev:Ca 245 mil och dessa siffror har jag med mitt körmönster och mer eller mindre bara ladda på ionity.

Du är medveten om att det är två olika bilar ?NiklasTesla skrev:Gargamel skrev:Ca 245 mil och dessa siffror har jag med mitt körmönster och mer eller mindre bara ladda på ionity.
![]()
![]()
Jesus vilken hög förbrukning jämfört med min Model 3 19kwh/100km i snitt på 70000km (för LR AWD med mycket Autobahn i mixen +200km/t).
M3 är ju också halva storleken än EQC:n och säkert bra mycket högre vägljud m.m.NiklasTesla skrev:Gargamel skrev:Ca 245 mil och dessa siffror har jag med mitt körmönster och mer eller mindre bara ladda på ionity.
![]()
![]()
Jesus vilken hög förbrukning jämfört med min Model 3 19kwh/100km i snitt på 70000km (för LR AWD med mycket Autobahn i mixen +200km/t).
Ska du inte också jämföra en elcykel med en monster truck?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Hehe något överdrivet menGargamel skrev:M3 är ju också halva storleken än EQC:n och säkert bra mycket högre vägljud m.m.NiklasTesla skrev:Gargamel skrev:Ca 245 mil och dessa siffror har jag med mitt körmönster och mer eller mindre bara ladda på ionity.
![]()
![]()
Ska du inte också jämföra en elcykel med en monster truck?

ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. Konstigt
Att alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lastbil vs Polo? EQC är inte särskilt mycket större än Model 3. Skiljer bara några centimeter på bredden och längden. Model 3 har även större bagageutrymme än EQC.HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
Jag tycker det är synd att Model 3 är en sedan och att EQC är för tung och för hög. Hade Mercedes gjort en elektrifierad C-klass kombi på ~1800 kg och med prestanda i Model 3-klass så hade jag köpt en.
ps. Varför skriver du nästan bara pikar och nedvärderande saker om Tesla?
- NiklasTesla
- Teslaägare
Ja körde EQC för några veckor sedan och kupén kändes mindre än Model 3 (trots större bil exteriört). Trevliga materialval i kupén dock (lite mer metall på sina håll).Banane skrev:Lastbil vs Polo? EQC är inte särskilt mycket större än Model 3. Skiljer bara några centimeter på bredden och längden. Model 3 har även större bagageutrymme än EQC.HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
Jag tycker det är synd att Model 3 är en sedan och att EQC är för tung och för hög. Hade Mercedes gjort en elektrifierad C-klass kombi på ~1800 kg och med prestanda i Model 3-klass så hade jag köpt en.
Model 3 och EQC är ju verkligen inte liknande bilar, varken till form eller innehåll. Vad är nedvärderande med att skriva att det är stor skillnad mellan Model 3 och EQCBanane skrev:Lastbil vs Polo? EQC är inte särskilt mycket större än Model 3. Skiljer bara några centimeter på bredden och längden. Model 3 har även större bagageutrymme än EQC.HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!

Model 3-24/Polestar 3-24
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är ju iofs ett Tesla-forum, att alla andra elbilar då jämförs med just Tesla är väl inte så konstigt?HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
Det blir ju förstås lite lustigt när helt olika bilar jämförs med varandra (Cybertruck vs Honda E, Semi vs Fiat e-500

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:Det är ju iofs ett Tesla-forum, att alla andra elbilar då jämförs med just Tesla är väl inte så konstigt?HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
Det blir ju förstås lite lustigt när helt olika bilar jämförs med varandra (Cybertruck vs Honda E, Semi vs Fiat e-500), men Model 3 och EQC ligger ju väldigt nära i storlek, så här tycker iaf jag att jämförelsen inte är helt orimlig.
/fth
Model 3 och EQC är ju lika nära som Merca GLC och C-klass sedan, är det seriöst någon som väger dessa två mot varandra när man ska köpa bil?
Model 3-24/Polestar 3-24
Varför skulle man inte kunna välja mellan C-klass och EQC?HelectriC skrev:fth skrev:Det är ju iofs ett Tesla-forum, att alla andra elbilar då jämförs med just Tesla är väl inte så konstigt?HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
Det blir ju förstås lite lustigt när helt olika bilar jämförs med varandra (Cybertruck vs Honda E, Semi vs Fiat e-500), men Model 3 och EQC ligger ju väldigt nära i storlek, så här tycker iaf jag att jämförelsen inte är helt orimlig.
/fth
Model 3 och EQC är ju lika nära som Merca GLC och C-klass sedan, är det seriöst någon som väger dessa två mot varandra när man ska köpa bil?
Uhm ja? GLC är bokstavligen GL-versionen(dvs SUV) av C-klass, därav namnet GLC. På samma sätt som GLE motsvarar E-klass och GLS S-klass.HelectriC skrev:fth skrev:Det är ju iofs ett Tesla-forum, att alla andra elbilar då jämförs med just Tesla är väl inte så konstigt?HelectriC skrev:ja, det är sjukt vad mycket mer en Volvo Lastbil drar kontra en VW Polo. KonstigtAtt alltid Model 3 ska dras in i allting, så tråkigt!
/fth
Jag har också kört EQC och den är jämförbar med Model 3 i utrymmen, känns inte riktigt lika rymlig dock. Men smidigt med riktig baklucka. Körmässigt är de förstås väldigt olika. EQC är en bil man åker, Model 3 en bil man kör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.