Jag har väldigt svårt att tro att vägar skulle avaktiveras av Tesla, dessutom har du ju lyckats köra med AP på vägen tidigare.
Jag har inte varit med om detta, kanske för att jag inte har åkt samma väg flera gånger än, men däremot har jag märkt att filbytaren ibland vägrar byta fil trots att den låst på bägge kantlinjerna och även ser bortre linjen i filen jag vill byta till. Om jag då stänger av AP och startar om brukar den snällt byta fil efter det.
Erfarenheter/ändringar 7.0
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Har upplevt samma sak och passade på att fråga om det när bilen var inne på ett garantiärende förra veckan. Tesla svarade att det berodde på att kameran inte kunde läsa av vägen till 100% då det var något som skymde sikten på vindrutan framför kameran. Har en ganska stor björk bredvid parkeringen hemma som kladdar ner bilen när det blåser lite ute.HelectriC skrev:idag betedde sig AP väldigt konstigt eller snarare betedde sig inte alls. Jag kunde inte aktivera den på nästan hela vägen till jobbet. Vanligtvis kör jag i stort sett hela vägen med AP, men idag verkade det som den inte kunde se vägsträcken, fick inte upp de blå sträcken i displayen, bara svaga svart/grå. Det regnade visserligen lite och var mörkt, men det har det gjort flera andra gånger och inte minst första gången jag körde med AP. Det kan väl inte vara så att vissa vägar har börjat bli avaktiverade pga fleet learning? att andra har problem och så har min bil slutat köra med AP just där?
Testa med andra ord att rengöra ytan på vindrutan framför kameran så kanske det fungerar igen.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag har råkat ut för att den varit inaktiverad under några mil på motorväg. Den inaktiverades när det var dimmigt men kom inte tillbaka även förhållandena såg okej ut. Efter ett par mil fungerade dock plötsligt. Jag körde givetvis vindrutetorkarna några gånger för att säkerställa att det inte var fukt i vägen för kameran efter dimman. Jag har kört samma sträcka igen efteråt utan problem.
Driver sajten Car.info
Det känns igen. Det kan ha varit en del dugg och då deaktiveras kanske AP när det inte är konstant god sikt (bara mellan torkarslagen räcker nog inte)Franz skrev:Jag har råkat ut för att den varit inaktiverad under några mil på motorväg. Den inaktiverades när det var dimmigt men kom inte tillbaka även förhållandena såg okej ut. Efter ett par mil fungerade dock plötsligt. Jag körde givetvis vindrutetorkarna några gånger för att säkerställa att det inte var fukt i vägen för kameran efter dimman. Jag har kört samma sträcka igen efteråt utan problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14