Webdesigner sökes till pyttelitet Teslaprojekt!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nemesis

Re: Webdesigner sökes till pyttelitet Teslaprojekt!

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
whosLA (Som i who's Tesla?)
Tack.. Blev dock så förtjust i namnet TeslaStalker att jag tycker vi kör på det?
Du har min välsignelse :) tar bara 37% av intäkterna i royalties :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Tack.. Blev dock så förtjust i namnet TeslaStalker att jag tycker vi kör på det?
Det är faktiskt lysande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Okej - ekvationen ser ut så här:
Intäkter: 0kr
Serverkostnader, arbetstid: 167 000kr
Summa: -167 000
Nemesis andel: -61 790kr

Vad har du för fakturaadress? :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Okej - ekvationen ser ut så här:
Intäkter: 0kr
Serverkostnader, arbetstid: 167 000kr
Summa: -167 000
Nemesis andel: -61 790kr

Vad har du för fakturaadress? :)
Nemesis
Avgrunden 2a
666 Helvetia

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
ted
Teslaägare

Inlägg av ted »

Här kommer lite tidiga skisser hur UI kan se ut. Inspirerat av 7.0.

UI:t stackas i höjdled, så man kan enkelt ta sig tillbaka genom att tappa exempelvis på nummerplåten om man befinner sig på skärmen längst till höger.
Sketch.png
P85D / april 2015, Renault Twizy
Användarvisningsbild
ted
Teslaägare

Inlägg av ted »

…och en mockup som visar animeringarna i UI:t.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104 ... mation.m4v
P85D / april 2015, Renault Twizy
ClownenXD

Inlägg av ClownenXD »

Jäklar va snyggt!
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Fräsht :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Approved.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Väldigt praktiskt! Kommer ihåg i somras när jag stannade på SC Falkenberg och frågade en förbipasserande Teslaförare som också laddade om han skulle på träffen (detta var några dagar innan Teslaträffen i Göteborg i somras). Han såg bara ut som ett stort :?: Varpå jag frågade om han brukade vara inne på TCS och forumet. Han visste inte ens att det existerade verkade det som. Hade varit enklare att slå in regnumret och fått reda på om han var aktiv (och i så fall antagligen hade registrerat sig i appen)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Kan ni lansera det före måndag, så vi kan kolla upp att alla som dyker upp på Tesla-lunchen i Mölndal är legitima? ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Kan ni lansera det före måndag, så vi kan kolla upp att alla som dyker upp på Tesla-lunchen i Mölndal är legitima? ;)
Ursh vad trångsynt, här i Kista är alla välkomna sektmedlem eller inte ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

ted skrev:
Här kommer lite tidiga skisser hur UI kan se ut. Inspirerat av 7.0.

UI:t stackas i höjdled, så man kan enkelt ta sig tillbaka genom att tappa exempelvis på nummerplåten om man befinner sig på skärmen längst till höger.
Jag och Ted bestämde att vi kör kommunikationen runt projektet här i tråden, istället för på mail, så kan också fler vara med och bidra.

Ted - det är superfint - jag tycker att vi låser utseendet som det ser ut nu! Men jag behöver ytterligare vyer - återkommer här i tråden senare i eftermiddag med lite mockups över vilka vyer som behövs.
Forumanvändaren "thompap" hörde av sig till mig och hade lust att bidra med HTML/CSS - hoppas att det fortfarande gäller då det var några veckor sedan vi hade kontakt. Men designen måste hur som helst bli klar innan det är aktuellt.

Några frågor:
  • Om två personer har samma nummerskylt (vilket inte är helt orealistiskt om två personer i olika länder har samma personliga skyltar, typ LOLOIL som tycks vara populärt hos teslaägare), behöver jag kunna poppa upp en liten lista över de matchande träffarna - hur ska den listan se ut? Typ att nummerskylten skakar till snabbt och blir röd eller liknande?
  • Det ser ut som att du tänkt dig en sorts Ajax-lösning där numret auto-ifylls om det bara finns en träff? Är det rätt uppfattat? Om man skriver exempelvis fyra tecken och det inte finns någon matchande bil i något land, hur ska det då se ut?
  • Landskoden kan genereras dynamiskt, men flaggan på nummerskylten behöver ju skapas i förväg.. går det att tänka ut något smart sätt att lösa flaggan så att vi slipper sitta och göra flaggor för hela världen? Eller kanske någon på forumet har lust att göra det arbetet? Nummerskyltarna skulle också kunna vara dynamiska i storlek/font så att den ser annorlunda ut om det exempelvis blev en träff på en amerikansk bil? Kanske man i så fall skulle gjort en landstabell med landskoder/landsnamn och flaggor? Eller är det att lägga ribban för högt? Ska vi kanske hålla oss till Skandinavien när vi startar, och bygga på med fler länder om det blir en succé?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
[*]Landskoden kan genereras dynamiskt, men flaggan på nummerskylten behöver ju skapas i förväg.. går det att tänka ut något smart sätt att lösa flaggan så att vi slipper sitta och göra flaggor för hela världen? Eller kanske någon på forumet har lust att göra det arbetet? Nummerskyltarna skulle också kunna vara dynamiska i storlek/font så att den ser annorlunda ut om det exempelvis blev en träff på en amerikansk bil? Kanske man i så fall skulle gjort en landstabell med landskoder/landsnamn och flaggor? Eller är det att lägga ribban för högt? Ska vi kanske hålla oss till Skandinavien när vi startar, och bygga på med fler länder om det blir en succé?[/list]

typ om en kinesisk Tesla dyker upp på säg Falkenbergs SC, så kan man se vem han är ;)
jag tycker det verkar vara en riktigt kul app iaf!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Landskoden kan genereras dynamiskt, men flaggan på nummerskylten behöver ju skapas i förväg.. går det att tänka ut något smart sätt att lösa flaggan så att vi slipper sitta och göra flaggor för hela världen? Eller kanske någon på forumet har lust att göra det arbetet? Nummerskyltarna skulle också kunna vara dynamiska i storlek/font så att den ser annorlunda ut om det exempelvis blev en träff på en amerikansk bil? Kanske man i så fall skulle gjort en landstabell med landskoder/landsnamn och flaggor? Eller är det att lägga ribban för högt? Ska vi kanske hålla oss till Skandinavien när vi startar, och bygga på med fler länder om det blir en succé?

typ om en kinesisk Tesla dyker upp på säg Falkenbergs SC, så kan man se vem han är ;)
Det var inte riktigt use caset... appen kan ju användas av kineser i kina också..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Landskoden kan genereras dynamiskt, men flaggan på nummerskylten behöver ju skapas i förväg.. går det att tänka ut något smart sätt att lösa flaggan så att vi slipper sitta och göra flaggor för hela världen? Eller kanske någon på forumet har lust att göra det arbetet? Nummerskyltarna skulle också kunna vara dynamiska i storlek/font så att den ser annorlunda ut om det exempelvis blev en träff på en amerikansk bil? Kanske man i så fall skulle gjort en landstabell med landskoder/landsnamn och flaggor? Eller är det att lägga ribban för högt? Ska vi kanske hålla oss till Skandinavien när vi startar, och bygga på med fler länder om det blir en succé?

Det var inte riktigt use caset... appen kan ju användas av kineser i kina också..
Får jobba med teckenförståelsen då, det är väl inte det enklaste språket i Kina. Eller appen kanske inte bryr sig?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Herr X skrev:
Ted - det är superfint - jag tycker att vi låser utseendet som det ser ut nu! Men jag behöver ytterligare vyer - återkommer här i tråden senare i eftermiddag med lite mockups över vilka vyer som behövs.
Forumanvändaren "thompap" hörde av sig till mig och hade lust att bidra med HTML/CSS - hoppas att det fortfarande gäller då det var några veckor sedan vi hade kontakt. Men designen måste hur som helst bli klar innan det är aktuellt.
Jag är fortfarande stand-by och redo.
Herr X skrev:
Några frågor:
  • Om två personer har samma nummerskylt (vilket inte är helt orealistiskt om två personer i olika länder har samma personliga skyltar, typ LOLOIL som tycks vara populärt hos teslaägare), behöver jag kunna poppa upp en liten lista över de matchande träffarna - hur ska den listan se ut? Typ att nummerskylten skakar till snabbt och blir röd eller liknande?
Att det kommer upp två eller fler alternativ som man får välja mellan. Samma sak om man skriver in ABC och det finns en ABC123 och en ABC234 i databasen så vore det önskvärt om man fick upp dessa två som val när man skrivit ABC, så att man i möjligaste mån får skriva så lite som möjligt. Ibland kan det ju vara under färd man är nyfiken och vill använda appen.
Herr X skrev:
[*]Det ser ut som att du tänkt dig en sorts Ajax-lösning där numret auto-ifylls om det bara finns en träff? Är det rätt uppfattat? Om man skriver exempelvis fyra tecken och det inte finns någon matchande bil i något land, hur ska det då se ut?
Tycker att det vore snyggt, pss som jag tänkte ovan om det finns fler än EN skylt i databasen, men en begränsning på max 3(?). Dvs finns det färre än 3 st träffar på de bokstäver man skrivit in så kommer de upp i en lista istället för att man behöver skriva klart.
Herr X skrev:
[*]Landskoden kan genereras dynamiskt, men flaggan på nummerskylten behöver ju skapas i förväg.. går det att tänka ut något smart sätt att lösa flaggan så att vi slipper sitta och göra flaggor för hela världen? Eller kanske någon på forumet har lust att göra det arbetet? Nummerskyltarna skulle också kunna vara dynamiska i storlek/font så att den ser annorlunda ut om det exempelvis blev en träff på en amerikansk bil? Kanske man i så fall skulle gjort en landstabell med landskoder/landsnamn och flaggor? Eller är det att lägga ribban för högt? Ska vi kanske hålla oss till Skandinavien när vi startar, och bygga på med fler länder om det blir en succé?[/list]
En bra start är Skandinavien. Just nu är det ju forumdeltagare som är aktuellt och träffen ska ju även ge länkar till detta forum och så vitt jag vet finns det inga med kinesiska nummerskyltar reggade här. Kanske i framtiden, men steg ett: Skandinavien (tycker jag)
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

thompap skrev:
Herr X skrev:
Jag är fortfarande stand-by och redo.
Herr X skrev:
Några frågor:
Att det kommer upp två eller fler alternativ som man får välja mellan. Samma sak om man skriver in ABC och det finns en ABC123 och en ABC234 i databasen så vore det önskvärt om man fick upp dessa två som val när man skrivit ABC, så att man i möjligaste mån får skriva så lite som möjligt. Ibland kan det ju vara under färd man är nyfiken och vill använda appen.
När man skall filtrera och sortera detta så borde man kunna snabb välja färg tex först för att då enkelt kunna minska sökrymden på reg-nummer och samtidigt så får man en koll på om bilar eventuellt inte ligger med rätt färg i systemet.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tanken är alltså att appen skall själv förstå vilket land som gäller på formatet? Om så är fallet så känns det som en Nice to have feature som kräver massa goa specialfall. Tvåstegsraket med land sen skylt lär minska antalet skyltar som matchar kraftigt, speciellt om vi kan filtrera bort Norge ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
... poppa upp en liten lista över de matchande träffarna - hur ska den listan se ut? Typ att nummerskylten skakar till snabbt och blir röd eller liknande?
Det tycker jag inte. Finns det fler bilar borde man väl få se dessa alternativ...
Herr X skrev:
Om man skriver exempelvis fyra tecken och det inte finns någon matchande bil i något land, hur ska det då se ut?
Här känns det mer lämpligt med att skylten skakar snabbt och får röd text och röd kant (mindre hemskt för ögonen än om hela skylten blir röd ;) ). För tydlighetens skull kan man även skriva ut ett diskret "No car found" eller liknande under.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Surfaren skrev:
Herr X skrev:
Om man skriver exempelvis fyra tecken och det inte finns någon matchande bil i något land, hur ska det då se ut?
Här känns det mer lämpligt med att skylten skakar snabbt och får röd text och röd kant (mindre hemskt för ögonen än om hela skylten blir röd ;) ). För tydlighetens skull kan man även skriva ut ett diskret "No car found" eller liknande under.
Borde man inte också kunna slå upp mot en per land lokal databas (e.g. biluppgifter.se för Sverige osv) för att få relevant data om bilen även om det inte ligger i systemet sedan innan, eller är detta overkill?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kangru skrev:
Borde man inte också kunna slå upp mot en per land lokal databas (e.g. biluppgifter.se för Sverige osv) för att få relevant data om bilen även om det inte ligger i systemet sedan innan, eller är detta overkill?
Om det finns ett gratis API så är det som regel en no brainer. Finns det? Om det kostar pengar kanske någon är intresserad att kontakta dem och höra om de vill stötta ett ideellt projekt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

mgm3

Inlägg av mgm3 »

Herr X skrev:
kangru skrev:
Om det finns ett gratis API så är det som regel en no brainer. Finns det? Om det kostar pengar kanske någon är intresserad att kontakta dem och höra om de vill stötta ett ideellt projekt?
Det finns inte såvitt jag vet. Det enda som finns är möjlighet att exportera CSV via abonnenttjänst från Transportstyrelsen. Så får man själv importera det eller sätta ett CRON-jobb på att hämta och importera till egen databas. Om man inte integrerar mot kod-lösningen på Transportstyrelsens hemsida. Då kan man nog få ut informationen. Men captchan behövs.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mgm3 skrev:
Om man inte integrerar mot kod-lösningen på Transportstyrelsens hemsida. Då kan man nog få ut informationen. Men captchan behövs.
Jag har/hade en sida där man kunde få ut infon från TS med regnr och captcha. Dock slutade den funka efter att dom gjorde nån uppdatering. Vet inte riktigt vad som ändrades, men svårare blev det iaf att komma in (jag och han som skrev koden åt mig gav upp).
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kan du be Elin koppla ihop detta med bilen sedan. Det börjat nämligen ske oftare och oftare att man själv kör bakom eller framför en annan Tesla. Jag skulle då vilja att min AP kopplar bort blinkersen och byter fil omotiverat väldigt ofta om jag kör framför vissa medlemmar här, Inga namn :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar