Jag körde hem på E4 igår från stan (sthlm) med AP och sista milen innan jag svängde av stod den på 143 Wh/km och då gissar jag på vi kärt i ungefär 90 efter en annan bil hela vägen. Här aldrig sett så låga siffror förut.Eliard skrev:Nu har min p85d bara rullat ca 200mil .. Men att ligga under 200Wh är knappt möjligt på 70 väg ...är det just pga av bilen är så ny ,eller ?Petter skrev:Jag undrar också om det skett nåt stort i 7.0. Kom precis hem från en 6mil resa ToR med 166 Wh/km!! Aldrig varit i närheten av detta. Iofs lägre hastigheter pga mycket 70 och 90-väg men ändå.Nicklas skrev:Jag har precis kommit fram till Göteborg efter en helt underbar AP-resa från Skövde. Dörr till dörr på 2h prick med en förbrukning på 175 Wh/km... Jag har aldrig haft så låg förbrukning förut![]()
- tyder detta på att jag annars kör mindre mjukt
Känns dock för osannolikt att det skulle skilja mycket med en update. Jag har nollställt trip B-mätaren på 7.0 nu så om någon månad är det mer tillförlitligt att jämföra mot lifetime trip A.
Har nån annan 1 till 1-jämförelse redan nu med känd sträcka?
Har även provat med range mode ON .
Knapp skillnad .
Erfarenheter/ändringar 7.0
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter/ändringar 7.0
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Antiklimax.. Varit bortrest en vecka och haft bilen på Arlanda. Fick hjälp av den gode Jelasto att trigga uppdatringen när den stod på Arlanda 
, men när det var dags för hemfärd igår kväll blev det antiklimax - 7.0 hade installerats men AP, TACC och allt säkerhetsrelaterat var ur funktion
: "Driver Assistance Features Unavailable, Contact Tesla Service". Förhoppningen var att det ändå skulle börja fungera efter ett tag som för er andra som fått samma meddelande, men icke.. Så det blev att köra hem från arlanda utan ens TACC
..
Jag har startat om båda skärmarna och även testat med Power off i 15min (på uppmaning av Service - no luck.
Blir väl ett besök till Upplandsväsby om det inte magiskt löser sig själv.
Men verkligen kul att ni andra har fått AP

Jag har startat om båda skärmarna och även testat med Power off i 15min (på uppmaning av Service - no luck.

Jag tycker också det luktar strykjärn, haft bilen ett år så nog är värmaren inkörd. Tror det är den förändrade värmen som ligger bakom...danni skrev:Bara jag som märkt att det luktar lite bränt när värmen går i 7.0? Eller, inte direkt bränt, men samma lukt som är när man satt på ett strykjärn.
Skickat från min LT25i via Tapatalk
Samma här, lite lätt doft av varmt element.Fredriksv skrev:Jag tycker också det luktar strykjärn, haft bilen ett år så nog är värmaren inkörd. Tror det är den förändrade värmen som ligger bakom...danni skrev:Bara jag som märkt att det luktar lite bränt när värmen går i 7.0? Eller, inte direkt bränt, men samma lukt som är när man satt på ett strykjärn.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag juva så enkelt att dom justerat upp effekten, så värmeelementen blir något varmare.
Många många, inklusive jag, fick det felmeddelandet efter installationen av V.7. Startade om skärmarna och då försvann felmeddelandet. Sedan körde jag en stund, och då fanns ju såklart inte autopilot och TACC där eftersom jag inte gått in i menyn -> settings -> driver assistance och slagit på alla autopilot-funktionerna som är avslagna default. Seså - pallra dig ut i bilen så kommer du se att felet är så enkelt som att du glömt att enabla autopiloten!KlasE skrev:"Driver Assistance Features Unavailable, Contact Tesla Service". Förhoppningen var att det ändå skulle börja fungera efter ett tag som för er andra som fått samma meddelande, men icke.. Så det blev att köra hem från arlanda utan ens TACC..

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Dessvärre inte så enkelt. Har testat med att slå på/av det mesta, tvättat sensorer/radar etc utan framgång. Verkar vara en del i US som råkat ut för samma prob efter uppgraderingen. Vissa har det löst sig för efter byte eller kalibrering av kameran.
Märker det inte när värmen är på/körs, dock så upplever jag en doft när man kör med rattvärmen.Fredriksv skrev:Jag tycker också det luktar strykjärn, haft bilen ett år så nog är värmaren inkörd. Tror det är den förändrade värmen som ligger bakom...danni skrev:Bara jag som märkt att det luktar lite bränt när värmen går i 7.0? Eller, inte direkt bränt, men samma lukt som är när man satt på ett strykjärn.
- Gustafsson
- Teslaägare
Känner också en tydlig "värmelukt" i början. Det blir varmt fortare dock. Tänker att det blir bättre när man värmt bilen några gånger.
Jag tycker också att det svaga vinande ljud som fanns redan från början när bilen var helt ny har minskat påtagligt och jag hör det bara ibland numera. Har man ändrat fördelningen av motorernas drivning tro ?
/70D
Jag tycker också att det svaga vinande ljud som fanns redan från början när bilen var helt ny har minskat påtagligt och jag hör det bara ibland numera. Har man ändrat fördelningen av motorernas drivning tro ?
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Inte så nära, men den ligger ofta mer till höger än vad jag skulle göra.Pontus skrev:Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag upplever inte detta, tvärt om så tycker jag att bilen är mycket bra placerad i körbanan. Bilen ligger i mitten av körbanan, men har märkt att den glider till ena sidlinjen ibland men den kompenserar alltid innan jag behöver ta över manuellt (antar att detta är en del av inlärningen och att den kommer bli bättre med tiden ju mer den känner till vägarna). Hur tycker du den vit bilen är placerad i förhållande till vägen, min bil ligger fin placerad i mitten även här. Kan det vara en kalibreringsfråga?Pontus skrev:Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
Håller med - alldeles för nära körfältet till höger. Min känsla är att detta händer när det finns betongsuggor som avdelare mellan körfälten på vänster sida. Den överkompenserar helt enkelt det fasta hindret på vänster sida. Obehagligt särskilt när man kör förbi en buss eller lastbil som vinglar lite i sitt körfält.bylund skrev:Inte så nära, men den ligger ofta mer till höger än vad jag skulle göra.Pontus skrev:Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Just det detta gäller när jag kör i det vänstra körfältet.mjwahl skrev:Håller med - alldeles för nära körfältet till höger. Min känsla är att detta händer när det finns betongsuggor som avdelare mellan körfälten på vänster sida. Den överkompenserar helt enkelt det fasta hindret på vänster sida. Obehagligt särskilt när man kör förbi en buss eller lastbil som vinglar lite i sitt körfält.bylund skrev:Inte så nära, men den ligger ofta mer till höger än vad jag skulle göra.Pontus skrev:Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
.[/quote]Pontus skrev:Inte så nära, men den ligger ofta mer till höger än vad jag skulle göra.mjwahl skrev:Nu har jag kört många gånger på E4 in till stan och väldigt ofta ligger bilen med höger backspegel över in i filen till höger. Bilen vet om det eftersom det syns på displayen. otrevligt när passerar bilar. Gör alla andras AP också så?
intressant! själv tycker jag min ligger väldigt långt till vänster i filen. Kan bli lite läskigt ibland med mötande trafik och skarpa svängar. Jag hade önskat att man kunde välja i menyn om bilen ska hålla sig så mycket som möjligt till höger, vänster eller mitten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Går det att försiktigt flytta bilen rätt eller bryts ap då? Det är ju genom att justera bilen som ap lär sig vad som är rätt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag brukar hålla emot lite med ratten för att hindra att den glider ut mer men vet inte om det egentligen påverkar. Försöker du flytta bilen mer in mot filen så kommer du avbryta autopiloten.LarsL skrev:Går det att försiktigt flytta bilen rätt eller bryts ap då? Det är ju genom att justera bilen som ap lär sig vad som är rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
bara jag eller..
tycker bilen låg äckligt nära betongbarriär i vänsterfilen på e4 in mot stan från sollentuna 26-28 oktober dagarna sen 30-31 låg bilen låångt ifrån nästan på strecket mot mittfilen,
och igår 1nov hade den smugit lite närmare betongen igen... verkar funka bäst i mittfilen men där vill jag inte ligga
tycker bilen låg äckligt nära betongbarriär i vänsterfilen på e4 in mot stan från sollentuna 26-28 oktober dagarna sen 30-31 låg bilen låångt ifrån nästan på strecket mot mittfilen,
och igår 1nov hade den smugit lite närmare betongen igen... verkar funka bäst i mittfilen men där vill jag inte ligga
ms 76132 "Eleamore"
Håller med om att den ligger bättre i mittenfilen, men jag vill inte heller ligga där. Hur får vi pli på AP i vänsterfilen? Känner mig lite dum när bilen kör om någon väldigt nära samtidigt som jag bara sitter där och försöker lära mig spela ukulele.12man skrev:bara jag eller..
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
undrar om den lär sig att gå närmare betongen om man trycker emot lite ska testa, kan ju trycka lite utan att ap släpper
ms 76132 "Eleamore"
Är det så att bilen konsekvent ligger närmare ena sidan eller är det bara på specifika platse? Jag upplever att min bil strävar att ligga i mitten av körfältet och lyckas mycket bra med detta.Pontus skrev:Håller med om att den ligger bättre i mittenfilen, men jag vill inte heller ligga där. Hur får vi pli på AP i vänsterfilen? Känner mig lite dum när bilen kör om någon väldigt nära samtidigt som jag bara sitter där och försöker lära mig spela ukulele.12man skrev:bara jag eller..
Idag så körde jag på bra uppmärkt 80 väg och där låg bilen i mitten hela tiden, skulle legat mer till höger om jag kör manuellt vid mötande trafiken. Men bilen är rätt placerad i mitten, om det är referensen som rätt?
- kanylbullen
- Teslaägare
Just på E4 där det är tre filer brukar jag köra så nära de som ligger och pruttar i mittfilen det bara går. Rent demonstrativt alltså, så min spaning är helt enkelt att autopiloten vill sätta dina mottrafikanter på plats.Pontus skrev:Håller med om att den ligger bättre i mittenfilen, men jag vill inte heller ligga där. Hur får vi pli på AP i vänsterfilen? Känner mig lite dum när bilen kör om någon väldigt nära samtidigt som jag bara sitter där och försöker lära mig spela ukulele.12man skrev:bara jag eller..
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag gör lika dant men jag tror inte det gör nå nytta egentligen. Tror inte den lär sig nått av det.danni skrev:Jag brukar hålla emot lite med ratten för att hindra att den glider ut mer men vet inte om det egentligen påverkar. Försöker du flytta bilen mer in mot filen så kommer du avbryta autopiloten.LarsL skrev:Går det att försiktigt flytta bilen rätt eller bryts ap då? Det är ju genom att justera bilen som ap lär sig vad som är rätt.
Jag tycker den borde kunna ge med sig lite ibland utan att stänga av sig. Då hande man ju kunnat lära den nått.
Nu när man kör på en nu s autopilot. Borde man inte ha övningskörningsskylten på bilen då?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag vet inte om det är olika justerat i olika bilar, men min upplevelse av 480 mil autopilot i norra Europa den senaste veckan är att bilen placerar sig precis på samma ställe i filen där jag vill ha den! Så när jag aktiverar den händer egentligen ingenting, annat än att jag inte behöver styra längre.
Inte ens vid smala filer, märkta med max 2 m och med en halvmeter hög stålsarg på varje sida, kändes det osäkert att låta den sköta styrningen. Så länge bägge vägkanterna är blåmarkerade i displayen funkar det perfekt.
Visst beter den sig lite konstigt när man har målat gula tillfälliga linjer snett över de vita utsprungliga vid vägbyggen, eller när plötsligt de målade linjerna försvinner, men det känns väldigt rimligt. Den är inte gjord för att klara det helt enkelt.
För mig innebär autopiloten att jag är betydligt mindre trött efter en hel dags motorvägskörning!
Inte ens vid smala filer, märkta med max 2 m och med en halvmeter hög stålsarg på varje sida, kändes det osäkert att låta den sköta styrningen. Så länge bägge vägkanterna är blåmarkerade i displayen funkar det perfekt.
Visst beter den sig lite konstigt när man har målat gula tillfälliga linjer snett över de vita utsprungliga vid vägbyggen, eller när plötsligt de målade linjerna försvinner, men det känns väldigt rimligt. Den är inte gjord för att klara det helt enkelt.
För mig innebär autopiloten att jag är betydligt mindre trött efter en hel dags motorvägskörning!
idag betedde sig AP väldigt konstigt eller snarare betedde sig inte alls. Jag kunde inte aktivera den på nästan hela vägen till jobbet. Vanligtvis kör jag i stort sett hela vägen med AP, men idag verkade det som den inte kunde se vägsträcken, fick inte upp de blå sträcken i displayen, bara svaga svart/grå. Det regnade visserligen lite och var mörkt, men det har det gjort flera andra gånger och inte minst första gången jag körde med AP. Det kan väl inte vara så att vissa vägar har börjat bli avaktiverade pga fleet learning? att andra har problem och så har min bil slutat köra med AP just där?
Model 3-24/Polestar 3-24