M+S däck året om?
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
M+S däck året om?
På utkik efter ”mellanbil” som jag ska använda mellan gasV90n går ut på leasing 07/21 och min MY dyker upp.
Ser nu att fler och fler bilhandlare (också under sommaren) säljer bilar med M+S uppsättning som enda val.
När jag frågar så är svaret att man kan spara pengar om man kör på endas ett setup året om, och att M+S däck är bra nog på sommaren och godkända på vintern.
Har hört anekdotiska bevis att så inte är saken, men finns det testar/forskning? Vad skiljer bästa/sämsta M+S däck på bromssträcka torr asfalt och vattenplaning mot bästa/sämsta sommardäcken?
Ser nu att fler och fler bilhandlare (också under sommaren) säljer bilar med M+S uppsättning som enda val.
När jag frågar så är svaret att man kan spara pengar om man kör på endas ett setup året om, och att M+S däck är bra nog på sommaren och godkända på vintern.
Har hört anekdotiska bevis att så inte är saken, men finns det testar/forskning? Vad skiljer bästa/sämsta M+S däck på bromssträcka torr asfalt och vattenplaning mot bästa/sämsta sommardäcken?
Re: M+S däck året om?
Enligt nedan sida är det 50% längre bromssträcka på is och 20% längre på snö och våt väg.
https://www.dackavisen.se/bromsstrackan ... nt-langre/
https://www.dackavisen.se/bromsstrackan ... nt-langre/
Model 3 Performance.
fast de är väl inte godkända om det är vinterväglag? DÅ kan du får problem! De dagar vintern är regnig och +8 grader, så går det självklart bra. Är det en extrabil, så kan du ju bara låta den stå de får dagar det faktiskt är vintrigt (förutsätter att du bor i ett område där vintern inte är allt för sträng, då hade du nog inte ens funderat på detta?)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Alla mina födomsklockor börjar ringa samtidigt....heldiggrisen skrev:På utkik efter ”mellanbil” som jag ska använda mellan gasV90n går ut på leasing 07/21 och min MY dyker upp.
Gissar på ”vimpel-handlare” med många bolagsegagemang och omnämnd i diverse forum om man googlar.....
Hoppas jag inte har fel och att det är en t ex märkesbunden handlare...... för året-runt håller man inte på med i Sverige på vanliga personbilar om man inte kör 150 mil om året i max 80km/h med väldiga avstånd till övriga trafikanter, inte åker på fjällsemester och inte åker på sommar-bilsemester.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
I Skåne går det nog finfint med åretruntdäck. Förra vintern var bilen frusen en enda dag och ingen snö vad jag minns. Hade inte behövt vinterdäck. I år kommer jag inte montera dem om det inte blir riktig vinter.
I Danmark som ju har typ samma klimat finns ingen lag på vinterdäck, och de verkar klara sig utmärkt ändå.
I Danmark som ju har typ samma klimat finns ingen lag på vinterdäck, och de verkar klara sig utmärkt ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Strikt talat måste man ha vinterdäck vid vinterväglag på vintern. Så frågan gäller egentligen om man kan köra med vinterdäck på sommaren. Vissa kontinentala går väl an, men de slits ju snabbare och är mindre stabila i sommartemperaturer.
Många däck är märkta M+S utan att vara vinterdäck, inklusive original sommardäck på min Tesla. Det är snöstjärnan eller alpmärkningen som gäller.
Många däck är märkta M+S utan att vara vinterdäck, inklusive original sommardäck på min Tesla. Det är snöstjärnan eller alpmärkningen som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Absolut går det fin-fint så länge man gör ett medvetet val.taliz skrev:I Skåne går det nog finfint med åretruntdäck. Förra vintern var bilen frusen en enda dag och ingen snö vad jag minns. Hade inte behövt vinterdäck. I år kommer jag inte montera dem om det inte blir riktig vinter.
Man väljer själv och bör vara medveten om att de är:
- Sämre än sommardäck på sommaren och
- sämre än vinterdäck på vintern.
Därför menade jag i förra inlägget att man bör vara medveten om det samt köra och använda sin bil därefter.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Många biluthyrare använder sig av åretruntdäck som är godkända för sommar och vinter. De sparar mängder med pengar eftersom de annars ska köpa, byta och förvara däck till kanske 100st bilar... Det funkar bra i södra Sverige och försäkringen är samma pris och täcker lika bra och kunden står för självrisk...
Byter till nya Dunlop vinterdäck varje år i november. Kör 4000+mil/år. Behöver inte lagra fälgar, alltid nya balanserade däck inför vintersäsongen med 7-8 mm mönster. 4-5 mm mönster på sommaren. Undviker att byta när alla andra gör det. Har redan idiotförklarats av flera forummedlemmer. Trivs med att vara dum och lycklig.Black skrev:Många biluthyrare använder sig av åretruntdäck som är godkända för sommar och vinter. De sparar mängder med pengar eftersom de annars ska köpa, byta och förvara däck till kanske 100st bilar... Det funkar bra i södra Sverige och försäkringen är samma pris och täcker lika bra och kunden står för självrisk...

- metchristian
- Teslaägare
Hm jag har arbetat 20år inom biluthyrning och ALDRIG varit med om att vi haft endast allrounddäck utan vi byter alltid till vinterdäck o till sommadäck. Sen finns det självklart enstaka franchisetagare som möjligt gjort så men i normalfallet så byta det alltid till sommardäck då när man lämnar tillbaka bilen så är det sommardäck på som gäller.Black skrev:Många biluthyrare använder sig av åretruntdäck som är godkända för sommar och vinter. De sparar mängder med pengar eftersom de annars ska köpa, byta och förvara däck till kanske 100st bilar... Det funkar bra i södra Sverige och försäkringen är samma pris och täcker lika bra och kunden står för självrisk...
Om man bara glider fram funkar det säkert fint. Men de är ju inte så roliga att svänga med.Delta skrev:Byter till nya Dunlop vinterdäck varje år i november. Kör 4000+mil/år. Behöver inte lagra fälgar, alltid nya balanserade däck inför vintersäsongen med 7-8 mm mönster. 4-5 mm mönster på sommaren. Undviker att byta när alla andra gör det. Har redan idiotförklarats av flera forummedlemmer. Trivs med att vara dum och lycklig.Black skrev:Många biluthyrare använder sig av åretruntdäck som är godkända för sommar och vinter. De sparar mängder med pengar eftersom de annars ska köpa, byta och förvara däck till kanske 100st bilar... Det funkar bra i södra Sverige och försäkringen är samma pris och täcker lika bra och kunden står för självrisk...
Då kör jag hellre på sommardäck året runt.

Körde från Gardasjön och hem i under söndagen/måndagen, en resa på knappt 200 mil. Lite kurvor på autostradan upp till Brennerpasset sedan mest rakt fram. Saknade inte sommardäcken. De ca ett år gamla friktionsdäcken med lite mönster kvar funkade utmärkt. Höll mig på eller under 150km/h. Snart byter jag till nya friktionsdäck. Det ser ut som vi får tillbaka vintrarna nu när det inte flygs så mycket. I alperna var det massor med snö, dock inte på vägarna.taliz skrev:Om man bara glider fram funkar det säkert fint. Men de är ju inte så roliga att svänga med.Delta skrev:Byter till nya Dunlop vinterdäck varje år i november. Kör 4000+mil/år. Behöver inte lagra fälgar, alltid nya balanserade däck inför vintersäsongen med 7-8 mm mönster. 4-5 mm mönster på sommaren. Undviker att byta när alla andra gör det. Har redan idiotförklarats av flera forummedlemmer. Trivs med att vara dum och lycklig.Black skrev:Många biluthyrare använder sig av åretruntdäck som är godkända för sommar och vinter. De sparar mängder med pengar eftersom de annars ska köpa, byta och förvara däck till kanske 100st bilar... Det funkar bra i södra Sverige och försäkringen är samma pris och täcker lika bra och kunden står för självrisk...
Då kör jag hellre på sommardäck året runt.

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Håller med! M S är ju gamla märkningen av vinterdäck (dom var tvungna att vara med i STROs "guide"). Nya är 3PMS i EU från vintersäsongen 19/20.taliz skrev:I Skåne går det nog finfint med åretruntdäck. Förra vintern var bilen frusen en enda dag och ingen snö vad jag minns. Hade inte behövt vinterdäck. I år kommer jag inte montera dem om det inte blir riktig vinter.
Vill du en uppsättning däck på året runt skall du ha riktiga åretrunt däck (ej vinterdäck friktion då dom kommer slitas snabbt på sommaren). Fundera noga på vad du har för körmönster dock!
För mig som kör i Skåne och södra Spanien på vintern och Norrland på sommaren är åretruntdäck toppen! Har nu haft Michelin Cross climate+ i ett års tid på min Model 3 och det däcket upplever jag som tystare och mer stabilt (speciellt i kurvor) än orginal sommardäck som medföljde vid leverans. Supernöjd!
"Varning: Så farliga blir odubbade vinterdäck på sommaren"
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... anpartner/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... anpartner/
Som jag sa ovan, det är bara riktiga vinterdäck som är tillåtna på vintern vid vinterväglag. Sedan kanske de marknadsförs annorlunda, men de enda däck du får använda året runt är odubbade vinterdäck med alptopp/snöflinga.NiklasTesla skrev:Håller med! M S är ju gamla märkningen av vinterdäck (dom var tvungna att vara med i STROs "guide"). Nya är 3PMS i EU från vintersäsongen 19/20.taliz skrev:I Skåne går det nog finfint med åretruntdäck. Förra vintern var bilen frusen en enda dag och ingen snö vad jag minns. Hade inte behövt vinterdäck. I år kommer jag inte montera dem om det inte blir riktig vinter.
Vill du en uppsättning däck på året runt skall du ha riktiga åretrunt däck (ej vinterdäck friktion då dom kommer slitas snabbt på sommaren). Fundera noga på vad du har för körmönster dock!
För mig som kör i Skåne och södra Spanien på vintern och Norrland på sommaren är åretruntdäck toppen! Har nu haft Michelin Cross climate+ i ett års tid på min Model 3 och det däcket upplever jag som tystare och mer stabilt (speciellt i kurvor) än orginal sommardäck som medföljde vid leverans. Supernöjd!
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är såväl vårdslöst, dumt som bristande hänsyn till sina medtrafikanter att köra på vinterdäck sommartid, så pass mycket sämre är de säkerhetsmässigt.
Den som säger att man sparar pengar har också fel - över tid förlorar man pengar på att köra med vinterdäcken sommartid eftersom de då slits fortare och man tvingas köpa nya däck oftare. Enkel matematik.
Den som säger att man sparar pengar har också fel - över tid förlorar man pengar på att köra med vinterdäcken sommartid eftersom de då slits fortare och man tvingas köpa nya däck oftare. Enkel matematik.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag anser att däck är bland de viktigaste komponenter på en bil, speciellt en Tesla MS som ju har mer än 500 häskrafter eller bromskrafter som emellamåt ska distribueras till underlaget. Att jag väljer att använda Dunlops vinterdäck året om och november varje år byta till nya gör jag med följande säkerhetsmässiga motivering:
Vintertid
Alltid nybalanserade däck.
Aldrig under 6 mm mönsterdjup.
Aldrig använda intorkade däck med ålderssprickor.
Problemfria kontinentresor på snöfattiga motorvägar så länge man håller sig under 210 km/h.
Sommartid
Däck som aldrig gått mer än ett år och som därför inte har åldersskavanker.
6-4,5 mm mönsterdjup som är en bra försäkring mot vattenplaning jämfört med sommardäck som kan vara flera säsonger gamla och ha ända ned till 1,6 mm mönsterdjup och ändå vara lagliga.
Slippa att köra med helt nya däck med 8 mm mönsterdjup sommartid som kan vara ostabila med sina "höga klackar"
Ekonomiska motiveringar
Årligt däckkonto på <10kkr.
Inga lagringskostnader eller däckhotellskostnader.
Slitage på däcken är utan betydelse eftersom de bytes årligen.
Inköp av fälgar för vinterdäck kan slopas.
Komfortmotiveringar
De aktuella däcken är klart tystare än motsvarande sommardäck.
Man slipper hetsen och stressen med byten inom vissa datum 2 ggr/år och kan göra bytet 1 gång/år när det passar mig.
Att däcken är klassade till endast max. 210 km/h anser jag att jag kan leva med eftersom jag tillhör riskgruppen 70+ och inte trivs med att köra fortare än det några längre stunder.
Jag har nu försökt motivera varför jag varken anser mig vara varken vårdslös eller dum. En annons från Nokian förklädd till instruktionsfilm på mestmotor ändrar inte min åsikt, snarare tvärtom.
Vintertid
Problemfria kontinentresor på snöfattiga motorvägar så länge man håller sig under 210 km/h.
Sommartid
6-4,5 mm mönsterdjup som är en bra försäkring mot vattenplaning jämfört med sommardäck som kan vara flera säsonger gamla och ha ända ned till 1,6 mm mönsterdjup och ändå vara lagliga.
Slippa att köra med helt nya däck med 8 mm mönsterdjup sommartid som kan vara ostabila med sina "höga klackar"
Ekonomiska motiveringar
Komfortmotiveringar
Man slipper hetsen och stressen med byten inom vissa datum 2 ggr/år och kan göra bytet 1 gång/år när det passar mig.
Att däcken är klassade till endast max. 210 km/h anser jag att jag kan leva med eftersom jag tillhör riskgruppen 70+ och inte trivs med att köra fortare än det några längre stunder.
Jag har nu försökt motivera varför jag varken anser mig vara varken vårdslös eller dum. En annons från Nokian förklädd till instruktionsfilm på mestmotor ändrar inte min åsikt, snarare tvärtom.
Jag hade gjort likadant med dina förutsättningar Delta.
Sen är det nog många som tycker jag är både vårdslös och dum vilka däck jag än har.
Sen är det nog många som tycker jag är både vårdslös och dum vilka däck jag än har.

Funkar VTI som referens då?
Jämförelse av vinter och sommardäck på barmark sommartid: tester, riskanalys och djupstudier
"Allt fler bilister har ersatt sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren väljer ett stort antal förare att låta vinterdäcken sitta på även sommartid. Syftet med denna studie har varit att undersöka skillnad i väggrepp mellan vinter- och sommardäck sommartid, samt att uppskatta tänkbara trafiksäkerhetseffekter av att använda vinterdäck sommartid. En fältstudie genomfördes där väggrepp mättes på torr och våt asfalt med olika typer av däck. Resultaten visade att vinterdäcken (odubbade av Nordisk typ) i genomsnitt resulterade i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäcken. Skaderiskanalyser genomfördes för tre olika typer av trafikolyckor: bakifrånkollision, frontalkollision och påkörning av fotgängare. Studien visade på ökningar av skaderisken vid användning av vinterdäck istället för sommardäck för alla tre olyckstyperna. Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Djupstudier av dödsolyckor sommartid indikerade en riskökning på 3 procent vid användning av vinterdäck sommartid jämfört med sommardäck. Detta resultat är dock inte statistiskt signifikant."
Jämförelse av vinter och sommardäck på barmark sommartid: tester, riskanalys och djupstudier
"Allt fler bilister har ersatt sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren väljer ett stort antal förare att låta vinterdäcken sitta på även sommartid. Syftet med denna studie har varit att undersöka skillnad i väggrepp mellan vinter- och sommardäck sommartid, samt att uppskatta tänkbara trafiksäkerhetseffekter av att använda vinterdäck sommartid. En fältstudie genomfördes där väggrepp mättes på torr och våt asfalt med olika typer av däck. Resultaten visade att vinterdäcken (odubbade av Nordisk typ) i genomsnitt resulterade i 15–20 procent längre bromssträckor jämfört med sommardäcken. Skaderiskanalyser genomfördes för tre olika typer av trafikolyckor: bakifrånkollision, frontalkollision och påkörning av fotgängare. Studien visade på ökningar av skaderisken vid användning av vinterdäck istället för sommardäck för alla tre olyckstyperna. Vid låga kollisionshastigheter är den absoluta riskökningen liten kanske bara ett fåtal procent, medan den relativa ökningen kan vara stor, ibland upp till en fördubbling av risken. Djupstudier av dödsolyckor sommartid indikerade en riskökning på 3 procent vid användning av vinterdäck sommartid jämfört med sommardäck. Detta resultat är dock inte statistiskt signifikant."
MYP
X90d
Helt skevt, ja du är en fara för oss andra när det väl gäller. Hoppas mina barn inte är i närheten när du på sommaren ska panikbromsa för ett barn och din kärra stannar 10m senare för att du inte orkar köra med däck avsedda för säsongen.Delta skrev:Jag anser att däck är bland de viktigaste komponenter på en bil, speciellt en Tesla MS som ju har mer än 500 häskrafter eller bromskrafter som emellamåt ska distribueras till underlaget. Att jag väljer att använda Dunlops vinterdäck året om och november varje år byta till nya gör jag med följande säkerhetsmässiga motivering:
Vintertid
Sommartid
Ekonomiska motiveringar
Komfortmotiveringar
Jag vill påstå att du dessvärre uppvisar både vårdslöshet, bristande ekonomiskt sinne och bristande hänsyn till dina medtrafikanter.Delta skrev:Jag anser att däck är bland de viktigaste komponenter på en bil, speciellt en Tesla MS som ju har mer än 500 häskrafter eller bromskrafter som emellamåt ska distribueras till underlaget. Att jag väljer att använda Dunlops vinterdäck året om och november varje år byta till nya gör jag med följande säkerhetsmässiga motivering:
Ekonomiska motiveringar
Vi tar det sista (och första) först - vårdslöshet och bristande hänsyn: Som redan nämnts ovan, hur ser du på att du har i storleksordningen 10 meter längre bromssträcka vid en paniksituation, och hur skulle det kännas den dag detta gör att du orsakar en olycka som kunnat undvikas om du haft adekvata sommardäck?
Och så mittenargumentet - ekonomin. Om du istället haft en uppsättning sommar- och en uppsättning vinterdäck hade du förmodligen kunnat köra på dem tre vintrar och tre somrar, dvs på tre år hade du bara hehövt köpa två uppsättningar däck istället för tre. Vad gäller däckhotell etc är det ett val man själv gör, jag har mina egna däck som f.n inte används i mitt eget garage. Men i kalkylen för kostnader för själva däcken hör det inte hemma.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det där är ett falskt resonemang, man "hamnar" inte i en sådan situation utan att det föregås av en mängd åtgärder och beslut varav däcken är en mindre faktor.maccis skrev:Helt skevt, ja du är en fara för oss andra när det väl gäller. Hoppas mina barn inte är i närheten när du på sommaren ska panikbromsa för ett barn och din kärra stannar 10m senare för att du inte orkar köra med däck avsedda för säsongen.
Om man behöver panikbromsa för ett barn och däcken gör så väsentlig skillnad, då har man redan begått ett mycket stort antal misstag som bilförare. Det vanligaste är bristande planering och för hög fart i förhållande till omständigheterna. Däckens beskaffenhet är *en del* av omständigheterna.
Det sagt, man skall så klart inte köra på sommardäck på vintern och annat helstolligt, eftersom man då måste köra så långsamt att man blir ett hinder i trafiken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gnäll gnäll. Alla som kör äldre bilar utan tex fotgängarskydd, eller stora tunga SUVs osv... är de också hemska människor för att de inte väljer bästa möjliga fordon och utrustning för andra?
Själv hade jag ingen bil på 10 år, körde mc överallt. Utan ABS dessutom. Jag klarade mig utan att krocka, för jag tog hänsyn till förutsättningarna. Jag förutsatte att bilister inte såg mig, räknade med att de kunde tänkas svänga ut mitt framför mig i korsningar etc. Det hände också flera ggr, men jag hade då marginal att hinna stanna/väja undan.
De som är riktigt farliga i trafiken är de som kör på samma sätt oavsett förutsättningar. Minns när jag åkte taxi en gång i Sthlm på vintern. Vid varje stopp hörde man ABSn jobba, taxichaffisen körde med samma marginaler på isig väg i snöstorm som han gjorde på sommaren.
Själv hade jag ingen bil på 10 år, körde mc överallt. Utan ABS dessutom. Jag klarade mig utan att krocka, för jag tog hänsyn till förutsättningarna. Jag förutsatte att bilister inte såg mig, räknade med att de kunde tänkas svänga ut mitt framför mig i korsningar etc. Det hände också flera ggr, men jag hade då marginal att hinna stanna/väja undan.
De som är riktigt farliga i trafiken är de som kör på samma sätt oavsett förutsättningar. Minns när jag åkte taxi en gång i Sthlm på vintern. Vid varje stopp hörde man ABSn jobba, taxichaffisen körde med samma marginaler på isig väg i snöstorm som han gjorde på sommaren.
Ok men visst jag kanske missat att ladda batterierna till spåkulan.tor-ake skrev:Det där är ett falskt resonemang, man "hamnar" inte i en sådan situation utan att det föregås av en mängd åtgärder och beslut varav däcken är en mindre faktor.maccis skrev:Helt skevt, ja du är en fara för oss andra när det väl gäller. Hoppas mina barn inte är i närheten när du på sommaren ska panikbromsa för ett barn och din kärra stannar 10m senare för att du inte orkar köra med däck avsedda för säsongen.
Om man behöver panikbromsa för ett barn och däcken gör så väsentlig skillnad, då har man redan begått ett mycket stort antal misstag som bilförare. Det vanligaste är bristande planering och för hög fart i förhållande till omständigheterna. Däckens beskaffenhet är *en del* av omständigheterna.
Det sagt, man skall så klart inte köra på sommardäck på vintern och annat helstolligt, eftersom man då måste köra så långsamt att man blir ett hinder i trafiken.
I min värld vet man aldrig när en situation kan uppkomma då man behöver panikbromsa.
Visst i stan borde man inte hamna i en situation där man stannar 10m senare med tanke på hastighetsbegränsningar. Men det räcker med 50cm senare för att man ska köra ihjäl nån.
Jag tycker det är extremt oansvarigt att försöka föra ett resonemang att man bla bla bla.
Ungefär som att hävda att man visst kan dricka tre glas vin för de har funkat i 50år.
Äpplen och päron.taliz skrev:Gnäll gnäll. Alla som kör äldre bilar utan tex fotgängarskydd, eller stora tunga SUVs osv... är de också hemska människor för att de inte väljer bästa möjliga fordon och utrustning för andra?
I detta fallet har han valt att försämra sin bils egenskaper av skäl som inte är vettiga nånstans. Jag hoppas bara att han snart slutar köra bil eller förstår vad han sysslar med.