VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Efter rabatt och 70.000kr i elbilsstöd får man loss en Opel Corsa-e för 282.786kr.
Den har 100kW CCS laddning och 330 km i räckvidd.

Är folk beredda att betala så mycket mera för en ID3 48kWh med 50 kW CCS laddning?
Ja de tror jag..

Om man tittar på en id3 life som är den enklaste idag så är denna väldigt väl utrustad anser jag, de som saknas är backkamera. Nu tänker jag dock på mina "måsten".
Vad får i en id3 jämfört med en opel eller Peugeot är en riktig elbil med låg förbrukning. Peugeot måste man dessutom välja till en del saker får att få alla måsten.
Vi har i princip valt mellan en Peugeot 208 och en id3 och för ganska liten extra pengar så får man så mycket mer bil hos vw tycker jag.

Vi beställde en id3 för en vecka sedan och hoppas få den i november.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Zalman3 skrev:
Efter rabatt och 70.000kr i elbilsstöd får man loss en Opel Corsa-e för 282.786kr.
Den har 100kW CCS laddning och 330 km i räckvidd.

Är folk beredda att betala så mycket mera för en ID3 48kWh med 50 kW CCS laddning?
Nåja, om man vill kunna åka 4 vuxna någorlunda bekvämt är nog inte Corsa’n det bästa valet.

Sedan får väl (Björn Nylands) laddtester utröna vilken som i praktiken laddar snabbast beroende på hur snabbt laddkurvan dalar.

PS. Tidigare behövde man välja den dyrare Elegance varianten för att få 100kW laddning, men det kanske har ändrats.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Kommer inte ID3 48 kWh versionen kosta under 350.000kr som man tidigare lovat?
FB_IMG_1603163205025.jpg
Håller med författaren om det patetiska i en startknapp på rena elbilar. Det är en anakronistisk form av infantil snuttefilt för förare som drivs av förändringsrädsla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
martinot skrev:
PapaD skrev:

Och om man ger honom litet slack så har han vissa poänger. Gillade när han roastade HMI på Tesla model 3.
Är HMI så mycket bättre i ID än hos Tesla, eller är det bara snack?
Du har ju kört model 3. Har du sett Marcus roast?
Jag håller inte med i styrkan i påståendena men han har vissa poänger.
Nej.

Vad är det som han tycker är så dåligt med HMI hos Teslas jämfört HMI hos VW och ID3/4?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Titta på klippet. Det är model 3 han roastar, gäller inte S/X. Håller som sagt inte med i hans uttryck, men men...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Titta på klippet. Det är model 3 han roastar, gäller inte S/X. Håller som sagt inte med i hans uttryck, men men...
Orkar inte lägga en halvtimme på det. Kan inte du som lagt tiden på att se det hela tala själv orka tala om varför VW har så mycket bättre HMI? Är det för att de har en skärm bakom ratten som gör VW och ID-bilarna överlägsna?
Bild
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Eh, själva poängen med mitt inlägg var att för de intresserade så finns EV Journey. Jag vare sig förordar kanalen eller recenserar den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Eh, själva poängen med mitt inlägg var att för de intresserade så finns EV Journey. Jag vare sig förordar kanalen eller recenserar den.
Ville jag inte ha sådan recension heller (är helt ointresserad av kanalen, finns tusentals på nätet).

Ville bara veta varför VW hade så mycket bättre HMI än Tesla som det påstods i tråden?

Säger inte att det inte förhåller sig så, bara att jag inte läst någon som gett ett endaste exempel på varför. Därav min nyfikenhet och fråga.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

El2an skrev:
mati skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig en snikvariant med minsta batteriet. Men då får den inte kosta mer än 200kkr, hälften jämfört med en e-Golf. Räckvidden blir ju densamma, laddhastigheten likaså (2-fas AC och 50kW DC) men bilen saknar i princip all utrustning och känns överlag mycket billigare. 350-400k är på tok för mycket för en sådan bil.
Kan inte annat än hålla med, sa även de till säljaren efter provkörningen då han ville in och räkna på en Id3 vilket gjorde honom lite putt.
Nja tråkigt att den inte va mer som e-golf, Sen märkligt att den släppts då den inte ens är klar då många snarare blir tveksamma.
Min säljare var också på mig och mejlade och hade sig och undrade om vi inte ska slå till på en ID3. Fast jag var hela tiden ganska tydlig med att jag tycker att bilen är på tok för dyr jämfört med vad man får för pengarna. Bara det faktum att den verkar ha högre förbrukning än e-Golfen är en stor besvikelse. Det är kanske inte avgörande för de flesta, men jag anser att det ger fel signaler. Teslas bilar har ju blivit effektivare hela tiden. Då får VW inte släppa en bil som drar mer än föregångaren. Det ska ju vara en vidareutveckling. Jag fattar inte att Björn Nyland hyllar ID3 för att den är så effektiv. Jag har inte kunna se detta, hur försiktigt jag än körde. Och med tanke på alla buggar och icke-existerande funktioner skulle det kännas som ett stort kliv åt fel håll. Ett nedköp. Och då vill man ju inte att det kostar mer än vad vår nuvarande bil har kostat. Jag är uppriktigt besviken, jag hade verkligen hoppats på mer.
Jag skulle nog i nuläget hellre ta en ny e-Golf än en ID3 tror jag. Jag har också blivit väldigt tveksam till en ID4. Jag vill se den först och provköra irl innan jag säger mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Hej Mati,
jag håller inte riktigt med dig vad gäller effektivitet. Bilen har ju batterivärmare, det kommer alltid kosta energi. Så på korta sträckor blir Leaf, Ioniq,eGolf förstås mer effektiva. Men på längre sträckor märks det mindre. Och att den drar mer än en SR+ är ju självklart: ID3 har ju mycket högre takhöjd. I paritet med Leaf faktiskt.
Om jag jämför med min Leaf30, den har jag nu 1.59 kW/ mil i snitt på under oktober. Men då kör jag faktiskt mycket försiktigare än jag gör med ID3:an. Jag kör i princip aldrig över 100 med den, för då räcker inte räckvidden (eller det gör den, men jag har blivit programmerad att köra lugnt med tiden). I ID3 kör jag vad som står på skyltarna, och nu senast +10 på min road trip, Den hade jag 1.80 kW/mil, det var rejäl blåsigt och +1 till +5 grader. Jag hade inte lyckats göra resan med Leaf, men den hade inte dragit mindre i de hastigheterna, det lovar jag.

Men jag håller med dig om att den är för dyr. Det gäller alla elbilar dock. Typ bonusbeloppet för dyrt, hur kan det komma sig? ;)
El2an

Inlägg av El2an »

mati skrev:
El2an skrev:
mati skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig en snikvariant med minsta batteriet. Men då får den inte kosta mer än 200kkr, hälften jämfört med en e-Golf. Räckvidden blir ju densamma, laddhastigheten likaså (2-fas AC och 50kW DC) men bilen saknar i princip all utrustning och känns överlag mycket billigare. 350-400k är på tok för mycket för en sådan bil.
Kan inte annat än hålla med, sa även de till säljaren efter provkörningen då han ville in och räkna på en Id3 vilket gjorde honom lite putt.
Nja tråkigt att den inte va mer som e-golf, Sen märkligt att den släppts då den inte ens är klar då många snarare blir tveksamma.
Min säljare var också på mig och mejlade och hade sig och undrade om vi inte ska slå till på en ID3. Fast jag var hela tiden ganska tydlig med att jag tycker att bilen är på tok för dyr jämfört med vad man får för pengarna. Bara det faktum att den verkar ha högre förbrukning än e-Golfen är en stor besvikelse. Det är kanske inte avgörande för de flesta, men jag anser att det ger fel signaler. Teslas bilar har ju blivit effektivare hela tiden. Då får VW inte släppa en bil som drar mer än föregångaren. Det ska ju vara en vidareutveckling. Jag fattar inte att Björn Nyland hyllar ID3 för att den är så effektiv. Jag har inte kunna se detta, hur försiktigt jag än körde. Och med tanke på alla buggar och icke-existerande funktioner skulle det kännas som ett stort kliv åt fel håll. Ett nedköp. Och då vill man ju inte att det kostar mer än vad vår nuvarande bil har kostat. Jag är uppriktigt besviken, jag hade verkligen hoppats på mer.
Jag skulle nog i nuläget hellre ta en ny e-Golf än en ID3 tror jag. Jag har också blivit väldigt tveksam till en ID4. Jag vill se den först och provköra irl innan jag säger mer.
Nä blev också förvånad över hyllningarna Nyland gav, e-goĺf skulle nog vara rätt okej som bil för dom flesta körningar vi gör som är 5-7 mil enkel väg då man inte behöver ladda efter vägen eller de pinsamma att måsta fråga om uttag hemma hos folk för laddning.
Jag brukar inte fråga om dom har nån liter soppa så jag tar mig hem heller.

Ang högre förbrukning är jag rätt säker på att det beror på högre vikten, största batteriet ska ju dra ännu lite mer så kring 5 kWh/100 km mer får man nog räkna med att den drar då den väger in på nära 2 ton i tjänstevikt och blir endast för 4 personer pga detta. Sjukt att en golf väger som en Audi a6 allroad 3.0 tid. :shock:

Varför ska metallic lack kosta 3900:- mer för id3 än en golf visar att man tar max vad som går, lika mycket extra som för en A6 avant.
Senast redigerad av El2an, redigerad totalt 1 gånger.
El2an

Inlägg av El2an »

PapaD skrev:

Men jag håller med dig om att den är för dyr. Det gäller alla elbilar dock. Typ bonusbeloppet för dyrt, hur kan det komma sig? ;)
Ja märkligt ;) va ju samma sak då man fick miljöpremie för miljöbil då höjdes priserna i samma veva lika mycket som premien och va väl VW som sänkte priset då konsumentverket eller vilka de va skulle göra en granskning om de va på de viset.
Samma sak med miljöpremien att byta från oljeuppvärmning till pellets, pelletspannor/brännare steg 10 000:- direkt vilket motsvarade premien.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
... Bilen har ju batterivärmare, det kommer alltid kosta energi. Så på korta sträckor blir Leaf, Ioniq,eGolf förstås mer effektiva. Men på längre sträckor märks det mindre. Och att den drar mer än en SR+ är ju självklart: ID3 har ju mycket högre takhöjd. I paritet med Leaf faktiskt.
.... I ID3 kör jag vad som står på skyltarna, och nu senast +10 på min road trip, Den hade jag 1.80 kW/mil, det var rejäl blåsigt och +1 till +5 grader.
Ja, det är säkert så att batterivärmaren drar en del. Det tror jag också. Men om man har den främst som pendlarbil och vardagsbil, med sträckor mellan 2 och 10 mil om dagen, blir detta i praktiken ineffektivt om man hela tiden behöver värma upp batteriet. Det är ju bl.a. det som e-tron lider av. Batterivärmaren går igång så fort man startar bilen, även om man bara ska köra några mil, det gör att förbrukningen skenar.
Nu kör vi fortfarande på sommarsulorna på e-Golfen, de drar upp elförbrukningen till 16kWh/100km ungefär, men i vanliga fall ligger den under 15 kWh/100km såhär års med vinterdäck. I direkt jämförelse drog ID3 ungefär 20% mer än e-Golfen, runt 19kWh/100km, när vi körde förra helgen. Och då körde vi hela helgen, fast i relativt moderata hastigheter, främst 70- och 80-vägar. Det är exakt samma förbrukning som min Model S hade på helårs-basis. Jag tycker det är mycket för en förhållandevis liten bil som ID3.
Det är absolut troligt att bilen blir snålare på långfärd och på sommarn, som e-tron då, men det är som sagt inte optimalt för en pendlarbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
El2an skrev:
mati skrev:
Lite synd att utvecklingen gått bakåt, på vissa avgörande punkter, från eGolf till ID3.

Såg ID3 som ett mycket intressant alternativ åt farsan, men kanske behöver tänka om där och avvakta till den nya Nissan eller annat lämpligt förslag?
Bild
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ja, det vore bra med kontroll över bilens funktioner. Batterivärme behövs ju inte om man inte skall åka till en laddstation. Där har Tesla gjort rätt, som på så många andra punkter...
Helst skulle jag vilja ha kontroll över det själv, med ett aktivt val för batterivärme.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Ja, det vore bra med kontroll över bilens funktioner. Batterivärme behövs ju inte om man inte skall åka till en laddstation. Där har Tesla gjort rätt, som på så många andra punkter...
Helst skulle jag vilja ha kontroll över det själv, med ett aktivt val för batterivärme.
Hur svårt kan det vara att ha en batteritempmätare och möjlighet att slå batterivärme själv???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Hur svårt kan det vara att ha en batteritempmätare och möjlighet att slå batterivärme själv???
Tycker det är något som även Tesla skulle fixa. Även om de har automatik med kartnavigering, så är det ju inte alltid man använder den, och inte alltid heller att Tesla kan förutse exakt hur man tänkt ladda.
Bild
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Tycker det är något som även Tesla skulle fixa. Även om de har automatik med kartnavigering, så är det ju inte alltid man använder den, och inte alltid heller att Tesla kan förutse exakt hur man tänkt ladda.
Håller med om detta och tycker det är mycket märkligt att de inte ”släpper kontrollen” av detta helt till föraren!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Håller med om detta och tycker det är mycket märkligt att de inte ”släpper kontrollen” av detta helt till föraren!
För att dom vill att man skall använda SUC såklart?
Om dom släpper det fritt så kan du ju använda det för vilken laddstation som helst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
För att dom vill att man skall använda SUC såklart?
Om dom släpper det fritt så kan du ju använda det för vilken laddstation som helst.
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Under "min" Tesla-tid fanns inte funktionen att bilen förvärmde batteriet när man navigerade till en SuC. Däremot så förvärmde den batteriet i samband med kupéförvärmning, vilket jag tyckte var bra. Och körde man iväg med kallt batteri så blev det inte varmt på flera timmar, vilket var då en nackdel på långresor eftersom laddningen tog evigheter. Men det är helt klart en fördel till vardags eftersom förbrukningen inte skenar iväg på samma sätt när man bara kör kortare sträckor. Det är så sett helt klart den smidigaste lösningen som Tesla har valt, om man nu inte vill låta föraren välja själv.
Jag vet inte vilka skäl Audi och VW kan ha att de uppenbarligen brassar på med batterivärme precis varje gång man kör en meter. Är det för att skydda batteriet? Men i så fall undrar man ju varför inte Tesla gör detta också.
Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar". :lol:

PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Yoho, Taliz back! :D
Du är gubbkörarnas motpol, när du säger köra sakta betyder det lagligt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Med tanke på de superlåga förbrukningssiffror du brukar posta borde jag kanske inte vara förvånad men... du måste ha kört väldigt, väldigt, väääääääldigt sakta om batteriet inte blivit varmt "på flera timmar". :lol:
Superlågt vet jag inte. Jag brukar köra lagligt, det brukar vara positivt för förbrukningen. Runt omkring oss är det i stort sett bara 80-vägar åt alla håll. Batteriet blir inte varmt på evigheter när man kör 80. Men så sakta har du kanske aldrig kört. :lol:
Skriv svar