Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Googlade lite själv och det är något som heter side collision avoidance som grep in. Härligt då att autopiloten åtminstone räddade båda bilarna från skador och pinsamheten i att två Teslor skulle ha hamnat i en kollision. Jag är helt säker på att det hade kunnat få mediauppmärksamhet då det skyllts på autopiloten. Nu visade det sig alltså att autopiloten var den som var hjälten
. Inte en chans att jag hade fixat det själv och hade jag hunnit svänga hade jag nog hamnat i mitträcket istället...

Driver sajten Car.info
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Så har det snart gått en vecka och jag har fortfarande inte sett någon tidning testa autopiloten
Varken någon biltidning eller tekniktidning.
Inte ens i USA där de har haft den i två veckor. Fast deras tidningar har jag inte samma koll på.
Jag snackar förstås om tidningars webbsidor. Jag fattar att 1800-tals hantverk att måla sina texter på döda träd tar tid...

Inte ens i USA där de har haft den i två veckor. Fast deras tidningar har jag inte samma koll på.
Jag snackar förstås om tidningars webbsidor. Jag fattar att 1800-tals hantverk att måla sina texter på döda träd tar tid...

Förvisso inget test men nu har Aftonbladet hittat klippet där Tesla tvärbromsar för att mötande kör ut över vägbanan.TiborBlomhall skrev:Så har det snart gått en vecka och jag har fortfarande inte sett någon tidning testa autopiloten![]()
Varken någon biltidning eller tekniktidning.![]()
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/96390
Jag blev nyfiken på det där och vad Volvo egentligen visar.. letade upp bruksanvisningen för V60 MY16;bylund skrev:Den verkar helt enkelt strunta i hastighetsbegränsningsskyltar med tilläggstavlor, t ex tidsbegränsade 30-områden utanför skolor. Volvo visar dessa som en begränsning och en tom tavla under, för att visa att det kanske inte gäller just nu.

Intressant funktioner med tilläggstavlor där bilen enbart visar informationen om t.ex vindrutetorkarna är på.. eller blinkers.
Bra funktion, om man inte som mig ibland kör utan vindrutetorkare då jag behandlar rutan och det ibland är skönare att bara låta dropparna blåsa av.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är inte säkert att det blir en positiv vinkling... så det kan nästan vara lika bra. En del revolutioner sker tyst...TiborBlomhall skrev:Så har det snart gått en vecka och jag har fortfarande inte sett någon tidning testa autopiloten![]()

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Fick äntligen testat autoparkering idag.
Behövde Inte parkera, men såg en lucka och kunde inte motstå.
Som många redan rapporterat funkar det klockrent.
Det var en smal gata och parkerade på fel sida, men funkade lika bra för det.
Däremot fattade den inte att den parkerade mot ett stort plank. Så det var väldigt lite plats att ta sig ut.
Däremot fattade den inte att den parkerade mot ett stort plank. Så det var väldigt lite plats att ta sig ut.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Jag har också autoparkerat för första gången idag. Snabbt och smidig - känns som en funktion som faktiskt kommer bli använd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För mig står det fortfarande att autopark håller på att kalibrera.
Kull att läsa denna historiska tråd från allra första inlägget.
Gissar att några här på forumet gärna skulle vilja ta bort eller redigera sina tidiga inlägg...
Gissar att några här på forumet gärna skulle vilja ta bort eller redigera sina tidiga inlägg...
Installerat 13,2 kWp solceller
Auto-såg kommer i 7.1Martinen skrev:Fick äntligen testat autoparkering idag.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Kör förbi en lämplig parkeringsplats (med bil före, efter, och trottoarkant) så ser du en P-markering bredvid bilen i displayen bakom ratten. Då stannar du och lägger i backen, så får du upp en knapp för att aktivera autopark på den stora skärmen.leiflodde skrev:Men hur aktiverar man auto-park?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
ok får kolla imorgondanni skrev:Kör förbi en lämplig parkeringsplats (med bil före, efter, och trottoarkant) så ser du en P-markering bredvid bilen i displayen bakom ratten. Då stannar du och lägger i backen, så får du upp en knapp för att aktivera autopark på den stora skärmen.leiflodde skrev:Men hur aktiverar man auto-park?
Med facit i hand tycker jag tråden är rätt häftig. Hopp, frustration, ganska mycket rykten och ... redigerade inlägg.+46 skrev:Kull att läsa denna historiska tråd från allra första inlägget.
Och till slut grand finale... även om inte 7:an var allt som alla hoppades på så tycker iallafall jag att den är sjukt häftig.
Trots nästan total tystnad från media så tror jag vi varit med om en historisk händelse.
Semi-autonoma bilar i storskalig användning. Fleet learning applicerat på en global skala. Shit!

Jag är mest imponerad att vi nästan lyckats hålla oss On topic. 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har tillbringat en dryg vecka på motorväg i Europa med autopilot, fick den i Tyskland förra lördagen, och är sjukt imponerad! Detta är definitivt ett historiskt ögonblick för bilismen!!!
Det märkliga är att media helt verkar ha missat detta?!? När jag söker på artiklar om självkörande bilar är det enda jag hittar en artikel i Ny Teknik om bilmässan i Tokyo, där inte ens Teslas lanserade autopilot nämns:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 942718.ece
Är det foliehatt på att fundera på om detta inte är en slump?
Det märkliga är att media helt verkar ha missat detta?!? När jag söker på artiklar om självkörande bilar är det enda jag hittar en artikel i Ny Teknik om bilmässan i Tokyo, där inte ens Teslas lanserade autopilot nämns:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 942718.ece
Är det foliehatt på att fundera på om detta inte är en slump?

- Fikonhjul
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jan6948
Upplevde nyligen två obehagliga sidorörelser under en kvällskörning med autopilot på motorväg. Första gången låg jag i mittfil, vägbanan var rak och bilen låg rätt bra centrerad i den. Just när jag håller på att bli omkörd börjar Teslan dra svagt åt vänster mot den omkörande bilen. Uppskattar att sidorörelsen var mindre än en halvmeter innan jag med en korrigerande rattrörelse avbröt autopiloten. Har förstås ingen aning vad som hade hänt om jag inte ingripit. Kanske hade rörelsen inte blivit större, men det kändes i alla fall konstigt.
Några minuter senare ligger jag i högerfil när jag passerar en avfart. Just när avfarten är i det närmaste förbi - just som den breda streckade linjen till höger om bilen åter ska bli heldragen - gör bilen en tydlig rörelse åt höger, över linjen (som en bilist som alltför sent inser att hen missat en avfart). Hade jag inte avbrutit detta hade bilen troligen fortsatt in i avfartsskärmen.
Vid bägge dessa incidenter var det mörkt och det regnade ett lätt, tunt regn (med små, små vattendroppar). Linjering och vägbana i normalgott skick.
Jag skriver mest detta som en vädjan till alla som känner sig frestade att släppa ratten när autopiloten är på. Gör inte det. Tesla har fog för uppmaningen att alltid vara beredd att ta över styrningen.
Några minuter senare ligger jag i högerfil när jag passerar en avfart. Just när avfarten är i det närmaste förbi - just som den breda streckade linjen till höger om bilen åter ska bli heldragen - gör bilen en tydlig rörelse åt höger, över linjen (som en bilist som alltför sent inser att hen missat en avfart). Hade jag inte avbrutit detta hade bilen troligen fortsatt in i avfartsskärmen.
Vid bägge dessa incidenter var det mörkt och det regnade ett lätt, tunt regn (med små, små vattendroppar). Linjering och vägbana i normalgott skick.
Jag skriver mest detta som en vädjan till alla som känner sig frestade att släppa ratten när autopiloten är på. Gör inte det. Tesla har fog för uppmaningen att alltid vara beredd att ta över styrningen.
Model S-ägare sedan 2015.
Även jag är precis tillbaka från en veckas resa i Tyskland.
Autostering
- 2 Omotiverade rattutslag där jag avbröt. Feghet eller nödvändigt.. Vet inte!
- 4 Omotiverade rattutslag där jag inte avbröt och den hittade rätt spår igen innan det kändes farligt.
- Några "får se hur den klarar detta då" Nya Gula linjer på gamla vita. Ibland ok ibland helt väck, men sånt ska den ju inte klara.
Inte läge att göra nåt annat medan man kör som att jobba med datorn eller sova, precis som de skriver. Adaptiva styrningen är Beta men jag är imponerad hur bra den är. Jag upplever det vilsamt att slippa styra 80-90% av tiden och bara gripa in när det behövs eller när jag vill. Inte lika trött efter 80 mils körning som jag brukade vara.
Adaptiv farthållare
- 2 ganska hårda inbromsningar för framförvarande bromsade hårt, som farthållaren påbörjade innan jag hann börja bromsa.
Den ena fick den lösa utan att jag blandade mig i.
- Jag kan köra lite mjukare genom att kolla längre fram i kön.
Kollegan kommenterade farthållaren som avsevärt bättre än de adaptiva han har i sin bil. "Det är ju så här det ska funka".
Autostering
- 2 Omotiverade rattutslag där jag avbröt. Feghet eller nödvändigt.. Vet inte!
- 4 Omotiverade rattutslag där jag inte avbröt och den hittade rätt spår igen innan det kändes farligt.
- Några "får se hur den klarar detta då" Nya Gula linjer på gamla vita. Ibland ok ibland helt väck, men sånt ska den ju inte klara.
Inte läge att göra nåt annat medan man kör som att jobba med datorn eller sova, precis som de skriver. Adaptiva styrningen är Beta men jag är imponerad hur bra den är. Jag upplever det vilsamt att slippa styra 80-90% av tiden och bara gripa in när det behövs eller när jag vill. Inte lika trött efter 80 mils körning som jag brukade vara.
Adaptiv farthållare
- 2 ganska hårda inbromsningar för framförvarande bromsade hårt, som farthållaren påbörjade innan jag hann börja bromsa.
Den ena fick den lösa utan att jag blandade mig i.
- Jag kan köra lite mjukare genom att kolla längre fram i kön.
Kollegan kommenterade farthållaren som avsevärt bättre än de adaptiva han har i sin bil. "Det är ju så här det ska funka".
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Upplever AP väldigt trevlig på spåriga vägar. Den trollar liksom bort mycket kast från hr till vr.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Upplevde idag att den långsamt höll på att glida längre och längre till höger.
Hade visst inte satt igång autopilot.

- Elektrokungen
- Teslaägare
Haha, jag med! Och att den saktade in på flera ställen på nya motorvägen mellan Borås och Ulricehamn (navigering på). Den verkade vilja svänga av den okända vägen ☺Martinen skrev:Upplevde idag att den långsamt höll på att glida längre och längre till höger.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Har varit med om det också. Kanske största riskenMartinen skrev:Hade visst inte satt igång autopilot.

Att man inte styr för att man glömt att autopiloten är av....
Jag fick bra skumma beteenden på den nya delen av E6:an upp mot Oslo. När bilnavigatorn trodde att bilen körde "ute i skogen" vägrade autopiloten att hålla farten uppe. Efter några övertalningsförsök gick den åter med på att köra på setspeeden. Men, det visar iaf att GPS-data i högsta grad är inblandat i beslutet att håll farten uppe. Kanske var jag på väg in mot en skarp kurva på nån gammal skogsväg som inte finns kvar eller så..Elektrokungen skrev:Haha, jag med! Och att den saktade in på flera ställen på nya motorvägen mellan Borås och Ulricehamn (navigering på). Den verkade vilja svänga av den okända vägen ☺Martinen skrev:Upplevde idag att den långsamt höll på att glida längre och längre till höger.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Japp samma sak händer mig när kartorna inte uppdaterade..
Stor besvikelse att navigeringen och kartorna inte uppdaterades med denna uppdatering.
Stor besvikelse att navigeringen och kartorna inte uppdaterades med denna uppdatering.
Ja, kartorna är skandalöst dåliga! En bil som ska vara så pass online och nu dessutom lär sig av hur den körs i detalj borde väl kunna frisera kartorna löpande?Martinen skrev:Japp samma sak händer mig när kartorna inte uppdaterade..
Är det något bindande avtal med Navigon som sätter käppar i hjulet måntro?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,