VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Alla projekt ledare vet väl att man kan göra ett barn på en månad om man bara har 9 kvinnor.
Tyvärr är det så det ser ut. Och är det 9 kvinnor från ett låglöneland så går det inte bara fort som fan, det blir också jättebilligt. Inget problem att slänga in ytterligare 9 kvinnor.
I slutändan visar det sig att det tog 36 månader och barnet är ett missfoster med 5 armar och utan huvud. Och det var inte billigt alls eftersom man måste göra om allting från scratch.
Ja, jag har varit med om sådana projekt tyvärr. Och det kommer hända igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Anonymous FTW skrev:
Kanske bådar gott för ID3 framöver. Med 5000 som arbetar med VW OS så borde det väl ändå hända en del.
Ja, man får hoppas det. Men att det är många som jobbar med det behöver inte betyda att det blir bra. Tvärtom, det brukar sällan bli det. Mindre är mer i det här fallet. En handfull riktigt vassa utvecklare som jobbar tätt ihop kan åstadkomma långt mycket mer än flera tusen halvdana och oerfarna programmerare.
Så sant. Det man behöver är några få "Denny" som brinner för vad dom gör och som har mandat att få det gjort...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Dålig fart i den här tråden. ;)
Bumpar den med en rapport. Igår var jag riddaren i nöden med ID3. Frun var i Norrland med sommardäck på vår mini (till salu...) och oväder på gång. Jag stoppade in de fyra 16" vinterdäcken som jag underlåtit att sätta på bak i ID3, de gick in precis utan att jag behövde fälla sätena. Två stående, två liggandes med domkraft och fälgkors inuti. Körde 94 mil, återkom hem efter 15h med 1,8 kWh/mil i snitt. Då var det rejäl motvind upp och jag stod på 10+ mesta tiden.
Jag ger bilen klart godkänt som långfärdsbil. Det kändes som jag kunnat åka ett varv till när jag kom hem. Laddnät däremot... Tur att gårdagens Ionity support var snäll, för WeCharge kortet fungerade inte. Killen på telefon gav mig gratis laddning iaf, skönt med sådan support.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Davidswe

Inlägg av Davidswe »

RagWal skrev:
Leo skrev:
Tror eventuellt kompisen missförstod.

Alla som köpt 1:st fick antingen en ”värdecheck” på 10000kr att köpa t ex V-däck för eller 3 månaders gratis leasingavgift. (Om den kostade 3495kr/mån).

Motiveringen/orsaken minns jag inte just nu.
Den pengen kompenserade väl för 10k högre pris än annonserat vad jag förstod.420k ist 410k...
Hej.
Är det någon som vet något mer om "värdecheck"?
Är det bara någon återförsäljare själv som gjort detta till någon?
Eller får alla denna "värdecheck" vid leasing/köp?
Davidswe

Inlägg av Davidswe »

Hej
" riddaren i nöden med ID3"
Vad är det för modell av ID3 du kör?

Låter ju som bilen gjorde ett bra jobb på din utflykt.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Det är en 1'st Plus.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Davidswe skrev:

Hej.
Jag tror det bara gällde 1'st, för att kompensera att de är så buggiga. Värdechecken var utställd av Wolvsburg och fick endast användas för köp av VW vinterdäck eller avtagbar dragkrok. Den var dessutom endast giltig samma dag som bilen hämtades, vilket uteslöt krok då de inte gick att få tag på. Ganska begränsande kan man säga. ;)
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 4 gång.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Alla projekt ledare vet väl att man kan göra ett barn på en månad om man bara har 9 kvinnor.
Tyvärr är det så det ser ut. Och är det 9 kvinnor från ett låglöneland så går det inte bara fort som fan, det blir också jättebilligt. Inget problem att slänga in ytterligare 9 kvinnor.
I slutändan visar det sig att det tog 36 månader och barnet är ett missfoster med 5 armar och utan huvud. Och det var inte billigt alls eftersom man måste göra om allting från scratch.
Ja, jag har varit med om sådana projekt tyvärr. Och det kommer hända igen.
Hälften av de 5000 ska sitta i Europa, huvuddelen av dem i Tyskland. En tredjedel i Kina, sen folk i Nordamerika, Israel samt Indien.

92 tjänster ni kan söka:
https://recruitingapp-5052.de.umantis.c ... le_1152481
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Davidswe skrev:
Hej.
Du får inget extra, ingen värdecheck, om du beställer nu. Det enda du får nu är en lika buggig bil som de som köpte en 1st.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

:lol: Hoppas inte! Eller, hoppas att buggarna försvinner för 1'st samtidigt som för serien, o då blir de ju lika buggiga... :D Det var intressant när skärmen slocknade mitt under navigering i Gävle mot laddstation jag inte kände till. Ska vara spännande att köra elbil brukar jag säga.
El2an

Inlägg av El2an »

Har nu varit och kört id3, blev en tur på drygt 7 mil med körning på 50/70/80/110 vägar med lite statskörning samt dom obligatoriska 2 full gas testen 70-140 men i övrigt mest lagligt enligt GPS och märkte att de bara va 3 km/h glädjemätare i 90.
Bilen gick rätt tyst och mjukt trots 19" och skötte hatsighetsändringarna överallt utom en 70 sträcka men jag/vi gillade inte knapparna på ratten, varför ändra något som fungerat bra? Lätt att öka 10 km/h då man tänkt öka 1 km/h per tryckning, nja gå tillbaka snarast till knappar.
Tyckte inte växelväljaren va helt ok om än ovant men man vänjer sig snabbt och läge D på landsväg med B i stan så behöver man aldrig bromsa vilket iof är på gott å ont om de blir som en kompis med bilverkstad tror så kommer bromsarna rosta ihop/bort utan användning.
jag tyckte de va smidigt iaf och ibland shiftade från D till B läget istället för att bromsa.

Sen verkar de över lag snarare som det sparas pengar genom billigare materialval vilket även gäller golf 8 och Audi a3, id3 kändes som en äldre skoda/seat av vilken anledning? Kommer inte ihåg om de va 40% billigare/40 % av kostnaden att tillverka en golf mot en elbil, snålar har dom gjort iaf.
Varför kostar tex metallic lack 3900 mer i id3 än golf 8?

Info systemet är som sagts tidigare i tråden riktigt dåligt och röststyrningen funkade inte en endaste gång.
Även laneassistansen verkade inte fatta att man höll i rätten, hände både jag och sambon.

Förbrukningen denna tur blev 16,4 kWh/100 km, såg att golf e gick snålare och hittade även att snikvarianterna ska gå billigare och att med 77 kWh batteriet ytterligare lite mer, jag skyller det på vikten då id3 58 kWh väger ca 225 kg mer än golf e.
Såg för något år sedan att 300 kg extra vikt ökade förbrukningen på en bensinare med 1 dl/mil, va från VW uppgiften kom.

För vår del skulle en elbil funka för kortare körning som är rätt mycket körning 5-7 mil enkel väg men körning till fjälls och släkten i inlandet vet jag inte, 35-50 mil utan att ladda fixar inte många elbilar och inte med kåpsläp och 2 skotrar i då det är ofta är 8-15 minusgrader på vintern. Golf e med stora batteriet skulle funkat fint till kortare körning som för vår del är drygt 2000 mil/år och totalt ca 4000 mil/år vilket lär öka med ännu en med kk i hushållet men de är bara en tidsfråga innan de lämnar boet iaf.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Eftersom du nu tog upp det, kan man ha en kk i hushållet? Är det inte sambo då? ;) Ah, nu fattar jag, en unge som får körkort... Förstås! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Davidswe skrev:
Hej.
Du får inget extra, ingen värdecheck, om du beställer nu. Det enda du får nu är en lika buggig bil som de som köpte en 1st.
Shit sucks... eller nåt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Davidswe skrev:
Hej.
Shit sucks... eller nåt :lol:
Eller socks? ;)
Bild
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

För de intresserade av ID3 så är Marcus EV Journey underhållande. Ibland undrar jag om han är på riktigt, för han är så intensiv, men jag gillar folk som är litet eljest. Och om man ger honom litet slack så har han vissa poänger. Gillade när han roastade HMI på Tesla model 3.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:

Och om man ger honom litet slack så har han vissa poänger. Gillade när han roastade HMI på Tesla model 3.
Är HMI så mycket bättre i ID än hos Tesla, eller är det bara snack?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer inte ID3 48 kWh versionen kosta under 350.000kr som man tidigare lovat?
FB_IMG_1603163205025.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
El2an

Inlägg av El2an »

PapaD skrev:
Eftersom du nu tog upp det, kan man ha en kk i hushållet? Är det inte sambo då? ;) Ah, nu fattar jag, en unge som får körkort... Förstås! :D
Helt rätt en unge som pratat och längtat efter detta körkort många år nu, lite orolig att bilen blir bostaden som för mig som avverkade 1000 mil/månad första 6-7 månaderna innan motorn rasade på 18 års bilen. Så jag skaffade en polo 1.6 tdi, 500 mil på 3 månader övningskörning så långt . :oops:
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

martinot skrev:
PapaD skrev:

Och om man ger honom litet slack så har han vissa poänger. Gillade när han roastade HMI på Tesla model 3.
Är HMI så mycket bättre i ID än hos Tesla, eller är det bara snack?
Du har ju kört model 3. Har du sett Marcus roast?
Jag håller inte med i styrkan i påståendena men han har vissa poänger.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Zalman3 skrev:

]
Tror du inte? Det tror jag, men då blir den så påvert utrustad att ingen köper den. Alla lägger nog på litet för att få farthållare etc. Tippar på 390 k. Vad gissar ni på?

Edit:
Fast när jag tänker efter så måste den nog bli under 350 kSEK. Se matis inlägg litet längre ner. De kommer ju trots allt behöva få den såld.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 2 gång.
El2an

Inlägg av El2an »

Zalman3 skrev:
FB_IMG_1603163205025.jpg
Nja jag tror den hamnar närmare 400 000 än 350 000, men den kanske kommer i en billig variant där stolar mm är tillval då hålls priset nere. :lol:
Sen vad får den då för räckvidd, 25 mil sommar och 18 mil vinter?
Hur många kommer ens köpa billigaste modellen Life?
Känns som det är för folk som är ointresserad av bilar/prylar samt företag som köper in snikvarianterna till personalen som tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle nog kunna tänka mig en snikvariant med minsta batteriet. Men då får den inte kosta mer än 200kkr, hälften jämfört med en e-Golf. Räckvidden blir ju densamma, laddhastigheten likaså (2-fas AC och 50kW DC) men bilen saknar i princip all utrustning och känns överlag mycket billigare. 350-400k är på tok för mycket för en sådan bil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

1512st ID3 registrerade i Sverige enligt
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... n-18588357
El2an

Inlägg av El2an »

mati skrev:
Jag skulle nog kunna tänka mig en snikvariant med minsta batteriet. Men då får den inte kosta mer än 200kkr, hälften jämfört med en e-Golf. Räckvidden blir ju densamma, laddhastigheten likaså (2-fas AC och 50kW DC) men bilen saknar i princip all utrustning och känns överlag mycket billigare. 350-400k är på tok för mycket för en sådan bil.
Kan inte annat än hålla med, sa även de till säljaren efter provkörningen då han ville in och räkna på en Id3 vilket gjorde honom lite putt.
Nja tråkigt att den inte va mer som e-golf, Sen märkligt att den släppts då den inte ens är klar då många snarare blir tveksamma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Efter rabatt och 70.000kr i elbilsstöd får man loss en Opel Corsa-e för 282.786kr.
Den har 100kW CCS laddning och 330 km i räckvidd.

Är folk beredda att betala så mycket mera för en ID3 48kWh med 50 kW CCS laddning?
Skriv svar