Bra text att läsa innan man svarar....
Kommer Tesla leverera minst 50 000 bilar under 2015?
Q1-Q3 2015 levererade Tesla drygt 33 000 fordon. Under samma period 2014 levererade man nästan 22 000 fordon. Teslas prognos för 2015 är 50 - 55 000 fordon.
Kommer P85D-ägare att få någon form av gratisuppgradering för ökad prestanda?
Antingen hela Ludicrousuppgraderingen gratis eller någon form av mjukvaruuppdatering som höjer prestandan utan hårdvaruförändringar.
Kommer Model 3 visas upp senast i mars 2016?
Planerad visning är i mars 2016
Kommer version 7.1 släppas senast i mars 2016?
Det är utannonserat att det skall komma en version 7.1 men det är inte sagt när.
Kommer minst 3 av de 4 planerade Superchargerna för 2015 hinna byggas före årsskiftet?
Det kan konstateras att det är många nya Superchargers som står på kartan över tänkta byggen under 2015. Skall alla hinnas med kan man inte ligga på latsidan. Under november och december 2014 blev man dock färdig med 98 st Superchargers så det går om man vill.
Kommer Autopiloten, efter uppdatering, kräva att man rör ratten minst var 10:e sekund?
Det finns uppgifter om att det amerikanska trafiksäkerhetsverket hade förväntat sig att Autopiloten skulle kräva att det kom upp en varning ifall man inte hållit händerna på ratten någon gång under de senaste 10 sekunderna. Kanske är det bara en missuppfattning eller så kanske det, till synes, fina track recordet för Autopiloten gör att man inte kräver av Tesla att denna begränsning införs.
Kommer det att visas upp någon större uppdatering av Model S senast mars 2016?
Designförändring, nya motorer, större/bättre batterier, förbättrad hårdvara för utökad autopilotfunktionalitet etc.
Kommer Tesla Model S vara den mest sålda elbilen i Sverige under 2015?
Januari - september 2015 var faktiskt Model S den mest sålda elbilen i Sverige. 2,7% fler än 2:an Nissan Leaf.
Kommer Tesla leverera minst 1000 bilar till Sverige under 2015?
720 bilar levererade jan-sep 2015 innebär att man behöver lite drygt 93 bilar i månaden okt-dec för att nå målet. I September var det 85 st men månaderna innan har siffrorna varit uppe i över 100...
Kommer någon trafikolycka med dödsfall rapporteras i år, där autopiloten eller förarens brist på uppmärksamhet under tiden autopiloten varit igång anges som orsak?
Än så länge verkar det värsta vi sett vara folk som lagt upp mer eller mindre lämpliga klipp på Youtube där de använder autopiloten på ett sätt som det inte är tänkt. Är en darwin award kanske en rimlig risk för att kunna spela in en video där föraren lämnar förarsätet?
10 frågor
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 10 frågor
Jag hade skrivit olika datum vad gäller 7.1-releasen i frågorna och i förklaringen. Nu är det angivet mars 2016 på båda. Sista frågan, angående dödsolyckor, är också datumbestämd med årsskiftet som slut.
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Många saker där som jag inte ens hört talas om. Kompensation till P85D-ägare eller uppdatering av Model S före 2016 t. ex. Vad har du för källor till all den här informationen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu får du det att låta som att Tesla kommunicerat ut var och en av de här påståendena och i vissa fall är det så, som t.ex. uppvisandet av Model 3 och årets försäljningssiffror. Tanken från min sida var bara att få en bild av vad folk tror händer den närmsta tiden. En hel del bygger på diskussioner på TCS och TMC såsom om det blir någon omdesign av Model S nu när Model X har släppts med en del förändringar som ju kan tänkas hamna i Model S någon gång. Vad gäller kompensation för P85D-ägare så finns det ju en del som driver frågan lite mer hårt och väl har som syfte att få ut mer eller mindre en L-uppgradering gratis. Jag antog själv att vissa skulle känna sig bättre även om det kom någon mindre uppgradering till P85D där det inte behövs några nya säkringar etc.danni skrev:Många saker där som jag inte ens hört talas om. Kompensation till P85D-ägare eller uppdatering av Model S före 2016 t. ex. Vad har du för källor till all den här informationen?
Driver sajten Car.info
Vill tro på att Model 3 visas i mars med vågar inte hoppas 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Aha. Jag blev förvirrad därför att du framställer det som om det vore säkert att de här sakerna kommer hända, men i själva verket är det alltså rykten och spekulation. Du kanske skulle tydliggöra det, och kanske även ta med lite hänvisningar till vad du baserar spekulationen på.Franz skrev:Nu får du det att låta som att Tesla kommunicerat ut var och en av de här påståendena och i vissa fall är det så, som t.ex. uppvisandet av Model 3 och årets försäljningssiffror. Tanken från min sida var bara att få en bild av vad folk tror händer den närmsta tiden. En hel del bygger på diskussioner på TCS och TMC såsom om det blir någon omdesign av Model S nu när Model X har släppts med en del förändringar som ju kan tänkas hamna i Model S någon gång. Vad gäller kompensation för P85D-ägare så finns det ju en del som driver frågan lite mer hårt och väl har som syfte att få ut mer eller mindre en L-uppgradering gratis. Jag antog själv att vissa skulle känna sig bättre även om det kom någon mindre uppgradering till P85D där det inte behövs några nya säkringar etc.danni skrev:Många saker där som jag inte ens hört talas om. Kompensation till P85D-ägare eller uppdatering av Model S före 2016 t. ex. Vad har du för källor till all den här informationen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Franz
- Teslaägare
- Kontakt:
En del punkter gällde ju till och med årsskiftet så jag passar på att jämföra med "facit" nu.
%-siffrorna i grafen blir ju lite missvisande eftersom de är i % jämfört med totalt antal röster. Inte i % av antalet röstande... Det går inte heller se hur många som röstat men jag tippar på någonstans kring 30.
. Ungefär 2/3 trodde att så skulle vara fallet..
Ungefär 2/3 gissade på detta.
%-siffrorna i grafen blir ju lite missvisande eftersom de är i % jämfört med totalt antal röster. Inte i % av antalet röstande... Det går inte heller se hur många som röstat men jag tippar på någonstans kring 30.
50,557 kom man upp i så det klarade manKommer Tesla leverera minst 50 000 bilar under 2015?

Sedan SuC i Mora blev klar i oktober har det hänt någonting alls på den här fronten. Det var en klar minoritet (ungefär 1/4) som trodde att man skulle få det 3 st men jag tror nog att de flesta åtminstone trodde någon skulle bli klar eller åtminstone påbörjas.Kommer minst 3 av de 4 planerade Superchargerna för 2015 hinna byggas före årsskiftet?
Det kan konstateras att det är många nya Superchargers som står på kartan över tänkta byggen under 2015. Skall alla hinnas med kan man inte ligga på latsidan. Under november och december 2014 blev man dock färdig med 98 st Superchargers så det går om man vill.
JA! Det blev med ganska god marginal också 996 st Nissan Leaf på andra plats med 841 st.Kommer Tesla Model S vara den mest sålda elbilen i Sverige under 2015?
Januari - september 2015 var faktiskt Model S den mest sålda elbilen i Sverige. 2,7% fler än 2:an Nissan Leaf.
Ungefär 2/3 gissade på detta.
Nästan alla trodde att så skulle vara fallet men enligt Bil Sweden blev det bara 996. Har jag förstått saken rätt tar Bil Sweden bara med till ungefär den 25:e december men har å andra sidan med 25:e-31:a december året innan. Om jag nu förstått det hela rätt och vi törs tippa på att det såldes 4 fler bilar under den här perioden 2015 än 2014 kan det fortfarande bli 1000 st. Om inte någon annan kommer med uppgifterna först så hoppas jag kunna plocka fram dem själv under januari månad.Kommer Tesla leverera minst 1000 bilar till Sverige under 2015?
720 bilar levererade jan-sep 2015 innebär att man behöver lite drygt 93 bilar i månaden okt-dec för att nå målet. I September var det 85 st men månaderna innan har siffrorna varit uppe i över 100...
Lite drygt hälften trodde att det skulle ske men vi klarade oss helskinnande så att säga.Kommer någon trafikolycka med dödsfall rapporteras i år, där autopiloten eller förarens brist på uppmärksamhet under tiden autopiloten varit igång anges som orsak?
Än så länge verkar det värsta vi sett vara folk som lagt upp mer eller mindre lämpliga klipp på Youtube där de använder autopiloten på ett sätt som det inte är tänkt. Är en darwin award kanske en rimlig risk för att kunna spela in en video där föraren lämnar förarsätet?
Driver sajten Car.info