https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
ABB lanserar 11 kW V2G station
Moderator: Redaktion
ABB lanserar 11 kW V2G station
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Förlåt om jag verkar negativ, men täcker €20 per månad ens den ökade batteridegraderingen?Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Hörde en siffra att batterierna klarar kanske 300.000 laddcykler om man ligger inom 30% till 70% laddning.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag verkar negativ, men täcker €20 per månad ens den ökade batteridegraderingen?Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Det beror nog på hur du gör, laddar du ut från 90-10% så förmodligen inte. Kör du på 75-25 så finns det säkert några :- att hämta då degradering en är relativ liten mellan 25-75%.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag verkar negativ, men täcker €20 per månad ens den ökade batteridegraderingen?Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Seean är ju frågan om du får ta smällen eller köparen av din begagnade bil, byter man bil var 3dje år så kär det knappt vara märkbart slitage för dig.
Men jag håller med för 200:- månaden hade inte jag gjort det om man inte kan påvisa extremt stor samhällsnytta eftersom faktorerna runt om är okända.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Nej det blir nog svårt att räkna hem. Blir kanske en grej om sådär 10 år då man kan offra en gammal elbil som man pendlar med. För nya bilar är det nog bara V2H i kombination med solceller som är intressant. Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.LasseTM skrev:Det beror nog på hur du gör, laddar du ut från 90-10% så förmodligen inte. Kör du på 75-25 så finns det säkert några :- att hämta då degradering en är relativ liten mellan 25-75%.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag verkar negativ, men täcker €20 per månad ens den ökade batteridegraderingen?Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Seean är ju frågan om du får ta smällen eller köparen av din begagnade bil, byter man bil var 3dje år så kär det knappt vara märkbart slitage för dig.
Men jag håller med för 200:- månaden hade inte jag gjort det om man inte kan påvisa extremt stor samhällsnytta eftersom faktorerna runt om är okända.
Har läst någonstans att Audi jobbar på en V2H lösning till nya e-tron.
Är det önsketänkande att tro att ABBs lösning borde funka till V2H också?
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Vad var det för subventioner rörande solel som försvunnit (har inte riktigt hängt med där)?Robertrimmevik skrev:Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Inga har försvunnit men vänta 2 år så är de borta så fort flera skaffat det.martinot skrev:Vad var det för subventioner rörande solel som försvunnit (har inte riktigt hängt med där)?Robertrimmevik skrev:Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.
Pratade med min chef som bor i Tyskland för någon vecka sedan om solceller.
Där skaffade han en anläggning för runt 15 år sedan, han fick ett pris där han säljer garanterat av staten för 40 euro/cent per såld kWh i minst 20 år och han får köpa el för 30 euro/cent under samma period.
Men som sagt de priserna garanterade staten i minst 20 år, lite skillnad mot Sverige som tar bort allt det roliga så fort folk skaffar det.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Visst försvann stödet till solceller i och med att M + KD's servettbudget röstades igenom efter förra valet, men stödet återinfördes efter det och jag tycker inte vi ska ta ut ett eventuellt valresultat i förtid. Förhoppningsvis får vi ett valresultat som innebär att både stödet och 60-öringen överlever mer än två år, och det kan du påverka genom din röst.LasseTM skrev:Inga har försvunnit men vänta 2 år så är de borta så fort flera skaffat det.martinot skrev:Vad var det för subventioner rörande solel som försvunnit (har inte riktigt hängt med där)?Robertrimmevik skrev:Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.
Pratade med min chef som bor i Tyskland för någon vecka sedan om solceller.
Där skaffade han en anläggning för runt 15 år sedan, han fick ett pris där han säljer garanterat av staten för 40 euro/cent per såld kWh i minst 20 år och han får köpa el för 30 euro/cent under samma period.
Men som sagt de priserna garanterade staten i minst 20 år, lite skillnad mot Sverige som tar bort allt det roliga så fort folk skaffar det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Har inte försvunnit än..martinot skrev:Vad var det för subventioner rörande solel som försvunnit (har inte riktigt hängt med där)?Robertrimmevik skrev:Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.
För mig verkar det orimligt i längden att staten ger stöd för att göra folk självförsörjande på el. Kommer ju tappa massor av skattepengar. Speciellt när snart var och varannan bil går på el.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Smart att staten garanterar denna typ av ekonomiska förutsättningar, oavsett kommande politikers beslut.LasseTM skrev:Inga har försvunnit men vänta 2 år så är de borta så fort flera skaffat det.martinot skrev:Vad var det för subventioner rörande solel som försvunnit (har inte riktigt hängt med där)?Robertrimmevik skrev:Speciellt efter det att staten tagit bort alla solelsubventioner.
Pratade med min chef som bor i Tyskland för någon vecka sedan om solceller.
Där skaffade han en anläggning för runt 15 år sedan, han fick ett pris där han säljer garanterat av staten för 40 euro/cent per såld kWh i minst 20 år och han får köpa el för 30 euro/cent under samma period.
Men som sagt de priserna garanterade staten i minst 20 år, lite skillnad mot Sverige som tar bort allt det roliga så fort folk skaffar det.
Effekten av politikers kortsiktiga beslutsändringar kan man se här: https://gronbilskatt.nu/
Bra gjort av tyskarna!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Intressant hur detta fungerar med batterigarantier som baseras på mil och år. Även för leasingbilar blir det en knivig fråga. Man får bara köra 1000 mil man kan ladda i/ur batteriet 2 ggr per dag...Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Som jag skrivit i en annan tråd så kommer mest troligt batterigarantierna ändras till ett visst antal laddade kWh.MarkusL skrev:Intressant hur detta fungerar med batterigarantier som baseras på mil och år. Även för leasingbilar blir det en knivig fråga. Man får bara köra 1000 mil man kan ladda i/ur batteriet 2 ggr per dag...Zalman3 skrev:https://www.energinyheter.se/20201013/2 ... d-laddningMed ABB:s Vehicle-to-Grid-teknik sätts ett globalt referensindex för dubbelriktad laddning med den helt nya 11 kW-stationen
ABB:s globala ledarskap inom e-mobilitet har än en gång understrukits genom tekniken för dubbelriktad laddning i ett samarbetsprojekt om Vehicle-To-Grid (V2G).
Som en del i avtalet med franska DREEV, ett samriskföretag mellan Électricité de France (EDF) och Nuvve, som specialiserar sig på intelligent laddning av elfordon, kommer ABB att tillhandahålla den helt nya 11 kW dubbelriktade laddningstekniken som är framtagen speciellt för V2G.
ABB:s lösning, integrerad med programvaruteknik från DREEV, kommer att göra det möjligt för elbilsförare att exportera tillbaka överskottsenergi till elnätet. Med en potential att generera upp till 20€/elbil/månad minskar V2G den totala ägandekostnaden, vilket ytterligare främjar anammandet av elfordon. Dubbelriktade laddare hjälper också till att göra flödet smidigare vid en ojämn generering av elektricitet från förnybara källor som sol- och vindkraft.
Antal körda mil är väldigt trubbigt.
Är ju stor skillnad på hur batterierna slits om du exempelvis kör tungt med släpvagn eller inte.
Nya Ioniq 5 får V2L.
24 kwh kanske är just 30 till 70% av batteriet.
viewtopic.php?f=27&t=22384&start=20It will be also the world’s first electric vehicle to be installed with V2L (Vehicle to Load) feature that allows its users to freely use up to 24 kWh worth of electricity stored in its battery. As a result, will be perfect for car camping and as a replacement for generators used for snack cars and event cars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
V2L är alltså ett AC uttag? Eller vad syftas på i Ioniq?
Det har inget alls att göra med V2G eller ens V2H.
Det har inget alls att göra med V2G eller ens V2H.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Är väll då ett ypperligt komplement för de som använder ett dieselverk till fritidshuset. Helt tyst.Teslaspolen skrev:V2L är alltså ett AC uttag? Eller vad syftas på i Ioniq?
Det har inget alls att göra med V2G eller ens V2H.
Förutsätter att man inte har för långt till stugan eller att man kan ladda billigt och snabbt nära stugan.
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
... eller har solceller på stugan. När panelernas växelriktare går laddar man bilen via vanlig EVSE/schuko, när kvällen kommer kopplar man in sin fulsladd med två schuko hanar i samma uttag på stugan, och in i bilens interna schuko. 
Offgrid hemmapatent deluxe

Offgrid hemmapatent deluxe
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Lysande!tor-ake skrev:... eller har solceller på stugan. När panelernas växelriktare går laddar man bilen via vanlig EVSE/schuko, när kvällen kommer kopplar man in sin fulsladd med två schuko hanar i samma uttag på stugan, och in i bilens interna schuko.Offgrid hemmapatent deluxe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Fullt möjligt, kan vara bra att veta om i en nödsituation. Men man ska ha full koll på att det är direkt livsfarligt om man inte vet vad man gör. Och dessutom olagligt, i alla fall om fastigheten är nätansluten.tor-ake skrev:... eller har solceller på stugan. När panelernas växelriktare går laddar man bilen via vanlig EVSE/schuko, när kvällen kommer kopplar man in sin fulsladd med två schuko hanar i samma uttag på stugan, och in i bilens interna schuko.Offgrid hemmapatent deluxe
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Du har helt rätt i att det är livsfarligt. Och olagligt. Men - är fastigheten nätansluten är den per definiton inte offgrid, och om man ändå skulle försöka kommer säkringarna att ryka tämligen omgående, då bilens växelriktare är ur fas.Teslaspolen skrev:Fullt möjligt, kan vara bra att veta om i en nödsituation. Men man ska ha full koll på att det är direkt livsfarligt om man inte vet vad man gör. Och dessutom olagligt, i alla fall om fastigheten är nätansluten.tor-ake skrev:... eller har solceller på stugan. När panelernas växelriktare går laddar man bilen via vanlig EVSE/schuko, när kvällen kommer kopplar man in sin fulsladd med två schuko hanar i samma uttag på stugan, och in i bilens interna schuko.Offgrid hemmapatent deluxe
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Hua, jag är helt för hemmapul i dom flesta fall, men den där sladden skulle jag inte vilja ha i mitt hustor-ake skrev:... eller har solceller på stugan. När panelernas växelriktare går laddar man bilen via vanlig EVSE/schuko, när kvällen kommer kopplar man in sin fulsladd med två schuko hanar i samma uttag på stugan, och in i bilens interna schuko.
Offgrid hemmapatent deluxe


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station

(Kanske bäst att jag poängterar att bilden är arrangerad. Finns inga sådana sladdar med gjutna kontakter att köpa)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ABB lanserar 11 kW V2G station
Snyggt!tor-ake skrev:Trolololol
(Kanske bäst att jag poängterar att bilden är arrangerad. Finns inga sådana sladdar med gjutna kontakter att köpa)


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178