Ladda på Tanka

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Ladda på Tanka

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.

Är det bara Zoe som har detta på dagens nya bilar?

Tycker det är grymt att man förbättrat och gått starkt framåt på DC/snabbladdningssidan de senaste åren (gäller inte bara Tesla, utan i stort alla elbilar), men lite synd att man gått "bakåt" på AC/destinations/hemmaladdningssidan. :(
Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.
Vad kostade förresten tillägget dubbelladdare på tiden när de fanns? Jag kanske överdriver kostnaden.
Samtidigt... Genom att den finns på Zoe så måste det gå att tillverka och sälja långt billigare än så. Finns ju inte en chans att de sätter in en så dyr komponent i den billiga bilen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
Varför finns detta inte ens som val/extra längre? Tom. Tesla har ju sänkt från 22 kW till 16 kW i Model S.

Tycker det är grymt att man förbättrat och gått starkt framåt på DC/snabbladdningssidan de senaste åren (gäller inte bara Tesla, utan i stort alla elbilar), men lite synd att man gått "bakåt" på AC/destinations/hemmaladdningssidan. :(
Jag tror inte man ser samma behov längre I allmänhet så de finns gott om snabbladdare av olika slag.. De är klart de är bra ibland men om de kommer till en kostnad på 10-20000kr så kanske man plötsligt nöjer sig med 11 kW.
Vad kostade förresten tillägget dubbelladdare på tiden när de fanns? Jag kanske överdriver kostnaden.
Samtidigt... Genom att den finns på Zoe så måste det gå att tillverka och sälja långt billigare än så. Finns ju inte en chans att de sätter in en så dyr komponent i den billiga bilen.
På tidigare Zoe fanns bara AC laddning, på senaste modell finns även DC laddning 50 kW, men AC laddning 22kW ska finnas kvar.
filippb

Inlägg av filippb »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:

Zoe har väl någon specialare att man använder motorns inverter baklänges och laddar batteriet typ som vid regenerering. Oklart om samma sorts lösning skulle vara relevant för andra bilar.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

filippb skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:

Zoe har väl någon specialare att man använder motorns inverter baklänges och laddar batteriet typ som vid regenerering. Oklart om samma sorts lösning skulle vara relevant för andra bilar.
Tror inte att andra snappar upp deras lösning, tror att Renault kommer dumpa den själv vid nästa bil.
Det är ju trevligt med 22kW men Zoe laddaren är sjukt oeffektiv vid lägre effekter, under 70% om jag minns rätt vid 8A 230V.
Dessutom låter en Zoe som laddar med 22kW oerhört högt och irriterande, man vill inte vara i närheten.
Känns som en riktigt fransk lösning som kommer försvinna när Zoe dör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

LasseTM skrev:
filippb skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:

Tror inte att andra snappar upp deras lösning, tror att Renault kommer dumpa den själv vid nästa bil.
Det är ju trevligt med 22kW men Zoe laddaren är sjukt oeffektiv vid lägre effekter, under 70% om jag minns rätt vid 8A 230V.
Dessutom låter en Zoe som laddar med 22kW oerhört högt och irriterande, man vill inte vara i närheten.
Känns som en riktigt fransk lösning som kommer försvinna när Zoe dör.
Precis vad jag tänkte.. Fransk bil med franska lösningen.. Tror och den tekniken kommer överges.. Nuvarande Zoe är ju bara en refresh där man bla lagt till CCS laddning då detta krävs idag..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

chaffis75 skrev:
22 kW är ganska ovanligt i en villa speciellt om man också räknar in vad villan drar.
Inte många som har 32A i en villa (32A x 230 x 3 = 22 kW). Skall man dessutom ha utrymme för övrig el måste den vara högre. Tror inte dom drar kabel in till en vanlig villa som tillåter mer än 32A och vill man ha mer så misstänker jag att man måste även lägga grövre kabel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med om att 11-16 kW är nog max för hemmaladdning för de allra flestas effektintag till husen.

Däremot så hade ju 22 kW varit trevligt i bilen när man laddar på många destionationsladdare, arbetsplatser och butiker/gallerior.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dock inte OK (för mig iaf.) att ladda 11/22 kW (om man hade haft tur och haft 22 kW-laddare i bilen) som laddstopp under resa.

https://www.tanka.se/miljo?scroll=laddning

"Betala smidigt med Volvokort och CarPay. Betalningen kan göras genom appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay. Dina kostnader kan du alltid följa i CarPay. Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."

Ok att man kan en fika, och ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus! :mrgreen:

Hoppas att OKQ8 (samma ägare) inte tar efter detta när de skall elektrifiera sina mackar och erbjuda laddning för elbilar som komplement till att tanka ICE-bilar...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Tycker 22kWh ombordladdare skulle vara riktigt gött att ha vid ett worst case scenario.
Du befinner dig i laddöken och för att ta dig hem behöver toppa upp 5 mil i någon liten håla där det finns en 50kW-laddare och några 22kWh stolpar. 50kW-laddaren är ur funktion. Jag är beroende av minst två sådana hålor. En halvtimme istället för en timmes laddning en sådan gång skulle vara guld värt.(familjen kommer att hänga mig den dagen det händer)

22kWh skulle kännas meningsfullt vid laddkö också.
Lustigt att det finns så många 22kWh stolpar när det knappt finns en bil som tar emot det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Lustigt att det finns så många 22kWh stolpar när det knappt finns en bil som tar emot det.
Jo, det är lite märkligt.

Förmodligen är orsaken att prisskillnaden i laddboxar mellan 16A och 32A (styrkan på reläer som kan bryta laddning) är försumbar, eller mycket liten i sammanhanget.

Men hade som du gärna sett bilar med laddning med 22 kW AC (inte kWh, det är ett mått på energi, och inte effekt) som alternativ i elbilar.

Att vi inte ser fler elbilar med stöd för 22 kW AC-laddning är förmodligen att det är där den riktigt stora skillnaden i kostnad ligger (när man laddar AC så är det ju bilens inbyggda laddare som används, och de är rätt dyra att tillverka).

Men det hade varit OK det funnits som valbart alternativ. Tex. om man kunde betala extra för att gå från 11 kW till 22 kW, för låt oss säga för en merkostnad på 20 000 - 25 000 (har för mig att en 16A-laddare för en elbil går på ca 7000 - 8000 per fas). Då hade alla kunnat välja själva om de ville ha det alternativet med 22 kW AC-laddning, eller spara pengar och gå på endast 11 kW AC-laddning.
Bild
Skriv svar