Det var en 2017 med LED-ljus. Jag tror inte de har ändrats sen dess och är nog samma på nuvarande Model S?pefreli skrev:Nu vet jag inte hur gammal din förra Model S är men strålkastarna på Model S har ju genomgått en ordentlig uppdatering till följd av tidigare kritik om att de inte hållit måttet.HelectriC skrev:Jämför jag PS2 med min förra Model S så är det verkligen natt och dag. Helt olika världar och det har garanterat med effektbegräsningen hos Tesla att göra (frånvarande strålkastarspolarna tackar vi för det!)
På Model 3 är ljuset mkt bra. Bättre än någon bil jag haft. Men jag tror ändå att PS2 vinner den ronden. En stor fördel med PS2 är ju det adaptiva halvljuset vilket Model 3 saknar. Det är ju av eller på som gäller i Model 3.
Dessutom skulle Teslas autoljusfunktion behöva bli bättre. Får väl hoppas på framtida OTA...
Model 3 vs Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Polestar 2
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Rent subjektivt kan helljus upplevas som fantastiskt om halvljuset är mediokert. Skillnaden blir större.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Gedigen genomgång och utförlig jämförelse, som jag missat innan. Ser dock inte bilderna?pefreli skrev:Helix beskrivning var så bra att den får lite extra utrymme.helix skrev:För några dagar sedan var jag ute och provkörde Polestar 2 som jag verkligen sett fram mot. Då jag gärna byter bil ofta börjar det klia i fingrarna så tanken har inte alls varit främmande att byta min Model 3 mot en Polestar 2. Gillar designen på bilen och kul att det är just Volvos avknoppning som lanserar den första elbilen som kan jämföras med Model 3 på många punkter.
Mina referensramar är att jag genom åren både provkört och ägt tyskt i alla prisklasser och på elbilsfronten har jag kört Taycan, E-tron, I-Pace, EQC, i3 och såklart hela Teslas utbud. Taycan är den elbil jag kört mest förutom Tesla då jag hade förmånen att låna en sådan i två veckor och köra långt.
Mycket om Polestar 2 är redan sagt och skrivet så jag tänkte fokusera på några direkta jämförelser med min Model 3 och mina högst subjektiva intryck. Jag upplever att de som kört Model 3 ett tag har något andra referensramar än de som kommer från en mer traditionell bil innan provkörningen. Man har helt enkelt vant sig vid ett annat UX i bil 2.0 som Tesla i mångt och mycket representerar. Det är också här den stora skillnaden ligger då Polestar 2 är en mer traditionell bil med eldrift medan Model 3 vrider och vänder på en hel del av det traditionella.
Min provkörning utgick från Kvarnholmen i Stockholm och jag körde en del vägar ute på Värmdö inklusive motorväg. För att känna skillnad mot min Model 3 tog jag ut den på samma vägar för att jämföra vägljud, styrning, känsla med mera. Totalt så hade jag bilen i drygt en timme så fick gott om tid att testa även om det såklart hade varit ännu bättre att låna bilen längre.
Den Polestar 2 jag testade hade inte Performance-paketet, men var skodd med 20"-fälgar och även extrautrustad med beige nappaskinn och ventilerade stolar vilket var riktigt trevligt. Vid senare tillfälle tänker jag se om jag kan testa en bil med Öhlins-dämparna för det vore kul att känna skillnaden då jag vanligtvis föredrar mer sportigt chassi.
Direkt när man sätter sig i Polestar känns det ombonat, men samtidigt instängt och begränsad sikt framåt när man direkt kommer från Model 3. Stolarna i Polestar är sköna och då i synnerhet skinnstolarna. Jag provsatt även i vegan-varianten och tyckte de var aningen hårda och inte lika sköna. Stolarna i Model 3 är ungefär lika mjuka som Polestars skinnstolar och båda är bekväma. Mittkonsolen i Polestar tycker jag är en märklig konstruktion som också gör det obekvämt för högerbenet när man kör. Att man har växelspak och några vred för volym i mittkonsolen tar bort utrymme. Förvaringsfack i Model 3s mittkonsol är betydligt bättre och placering av två mobiltelefon i Model 3 rakt under skärmen är något jag verkligen gillar. I Polestar har man ingen mugghållare alls om man skjuter fram armstödet som dessutom inte ger tillräckligt med stöd och sitter för lågt. På Model 3 har man två mugghållare och ett skönt armstöd utan kompromisser.
Stereon provspelades såklart med olika typ av musik. Det är bra ljudbild och man kan justera med EQ likt Model 3. Dock hittade jag inte något möjlighet att justera balans mellan fram/bak utan bara att slå av och på respektive zon. Den når inte riktigt upp till premiumljudet i Model 3 som jag tycker är fylligare och renare samt mindre burkigt.
Justering av ratten och körposition blev jag aldrig riktigt kompis med. Trots att jag justerade ratten så långt ut jag kunde lyckades jag inte hitta en position som kändes riktigt bra och upplever rattvinkeln för vinklad uppåt. Rattjusteringen är mer flexibel i Model 3 och där kan man dessutom justera ratten i ett läge utan att beakta att man ska se en skärm bakom ratten. Ratten i Model 3 är sportigare och mindre och rattknapparna på Polestar känns klumpiga med aningen plastig känsla. Teslans flexibla klick- och rullhjul är enklare att handskas med.
Elektrisk baklucka är trevligt såväl som öppningen av bakluckan och tillgången till skidlucka. Bagaget är däremot mindre och packar man semesterpackning med väskor och påsar får man definitiv in mer packning i Model 3 även om öppningen i Polestar 2 är bättre. Dragkroken är smart med enkel utfällning. Nu har jag själv aldrig behov av dragkrok, men för de som kör släp är detta såklart ett stort plus. Baksätet är relativt trångt och jag slog huvudet i taket, vilket jag inte gör i Model 3. Det jag tycker är skönt i baksätet på Model 3 är att sitter man där längre tid kan man lägga benen på diagonalen under mittkonsolen eftersom golvet är helt platt. I Polestar är det svårare att röra på benen då fötterna mer är instängda i en "brunn" och det är en upphöjning i golvet i mitten. Blir lite som när man sitter på ett trångt flyg och sitter närmast fönstret och inte kan sträcka ut benen. Sitter man på ytterplats kan man sträcka ut benen i gången då och då, vilket kan vara skönt när man åker längre i baksätet.
Körningen blev en blandning av småvägar, stadskörning och motorväg. Chassit i Polestar 2 är fint avstämt upplevs som följsamt. Nu körde inte jag bil med Performance chassi och jämför således med min Model 3P, vilket såklart inte blir helt rättvisande. Chassit i Model 3 P är sportigare avstämt, men trots detta mer förlåtande på ojämna vägar. I kurvor är Polestar aningen svajig och man märker att bilen är tyngre än Model 3. Styrningen upplevde jag också som något död och sladdrig. I model 3 är styrningen mer distinkt och kommunikativ. Polestar 2 är i den bemärkelsen mer likvärdig Model S. Att klämma långa motorvägssträckor är snarlikt i Model 3 och Polestar 2 är min bedömning och det är två fina långfärdsbilar som få kommer vara missnöjda med. En sak jag noterade vid provkörningen är att det blir irriterande reflektioner från instrumentbrädan i vindrutan. Man ser högtalargaller och ventilationsutblås som en spegelbild. Detta är ett vanligt fenomen i många bilar, men i Model 3 där instrumentbrädan är helt plan blir det inga reflektioner, vilket är skönt.
När det gäller prestanda är det stor skillnad mot Model 3 Performance. Framförallt från stillastående och vid långsam körning är det en fördröjning på gasresponsen, vilket gör att den inte känns alls lika direkt och lekfull som Model 3. Kommer man från en traditionell bil upplevs Polestar 2 som kvick, men jämfört med Model 3P känns den nästan sävlig och att man inte får direkt respons var något jag irriterade mig på. I högre hastighet är skillnaden mindre, men ändå betydande. Vad gäller regen och one-pedal-drive är bilarna snarlika i sitt beteende.
En av de stora överraskningarna är vägbuller. Den Polestar 2 med 20" jag körde bullrade mer än min Model 3 P med 20". Detta både på motorväg och i stadskörning. Jag var till och med tvungen att köra min egen bil samma väg som jag provkörde Polestar 2 efteråt för att verifiera. Min bil är snäppet tystare och har mindre vägljud både i lägre fart och upp till motorvägsfart plus lite moms som jag testade. Med det sagt så tycker jag båda bilarna är fullt acceptabla och generellt får det här med vägbuller för mycket fokus eller så är min Model 3 en tyst unicorn. Jag har som sagt kört både Taycan och E-tron en del och generellt är jag ganska picky samt har bra hörsel. Kör dock med 2.8 bar i däcktryck i min Model 3 vilket enligt mina preferenser är sweet spot.
Vad beträffar skärmar och infotainment är jag antagligen skadad av att ha kört Model 3 en längre tid. Jag upplever mest att det blir rörigt med flera skärmar och samma känsla fick jag stundvis även Polestar. Hastighetsmätaren trots att den sitter på en skärm bakom ratten är i min mening svårare att läsa av i periferin än den på model 3 som är mer kontrastrik, större och sitter högre upp. Ett annat exempel är att ha två kartor - en bakom ratten och en i stående format på mittskärmen. När jag testade navigeringen och använde båda skärmarna är min upplevelse att redundansen gör det mer rörigt och inget av alternativen är riktigt klockren. I Model 3 är det mer intuitivt med automatisk zoom för ruttnavigering när man vill få hjälp att hitta rätt. Hittade inte heller Satellit-vy för kartan i Polestar 2, men det kanske finns i någon inställning. Skärmen i Model 3 sitter också markant närmare föraren vilket gör den smidigare att interagera med under färd. De stora knapparna är kanon i Polestar 2 och gör att det blir en större "träffyta". Det här kan många andra tillverkare som har touch i bilarna lära av. Exempelvis i Taycan är det pyttesmå ikoner och skärmen sitter ofördelaktigt långt in i instrumentbrädan vilket gör att den blir svår att använda smidigt. Här har Polestar hittat en bra balans.
Sikten ut, framåt och sidor är mer begränsad i Polestar. I Model 3 har man bättre sikt ut framåt och sidor vilket gör den mer lättnavigerad. Sikten bak är ganska dålig i båda bilarna. 360-kamera var bra i Polestar om än lite för dålig wide-bild bakåt, men i Model 3 har jag aldrig saknat 360-kamera eftersom man ser så bra framåt samt har en väldigt tydlig och högupplöst backkamera.
Kapitlet laddning tänkte jag inte gå in närmare på då det är uttjatat vid det här laget kring Teslas fördel med Superchargers. Däremot testade jag ruttplaneringen i Polestar 2 och att navigera till exempelvis Göteborg, Köpenhamn, Oslo för att se vilka laddstationer som den föreslog. Upplevde generellt en onödig komplexitet med för många förslag och klick innan man kommer igång. Exempelvis ger den förslag att ladda på 22kW-laddare (kallas Medelsnabb) och en lång lista med stationer och omvägar som alternativ. När man klickar sig in på en laddstation står det även hur många Chademo-laddare som är lediga trots att bilen inte kan ladda Chademo. Även några av Teslas destinationsladdare dyker upp som förslag där man kan göra laddstopp vid en rutt mellan Stockholm och Köpenhamn. Vet inte vem som kör Polestar den sträckan och vill göra ett stopp med en 10min omväg för att kunna ladda 11kW. För någon färsking i elbilsvärlden är hela systemet för ruttplanering alldeles för komplicerat och ger för många alternativ istället för att föreslå det optimala direkt och starta vägledningen utan en rad olika val och klick.
Jag är heller inte lika lyrisk till google automotive som många verkar vara. Får ingenjörskänsla över det hela och UX/Design lirar inte helt med mina preferenser. Jag gillar att man i Teslan har stora kartan synlig hela tiden (för direkt access till pinch/zoom när man letar upp något) och att olika funktioner blir delvis overlay beroende på vilka val man gör (exempelvis att man kan ha musikdelen alltid tillgänglig i miniatyr). Det nödvändigaste finns tillgängligt på skärmen samt att man når information med olika typer av swipes. I Polestar 2 kan man exempelvis inte se vilken låt som spelas utan att öppna Spotify-appen och för att nå dit krävs det två klick på skärmen. Att allting körs som separata Appar i Polestar gör att det lätt blir separerade lager med onödigt många klick. Även om Android Automotive är bättre än i de flesta andra bilar är det enligt min mening en bit kvar till Teslas UI, features och smartness. Jämförelsen med Apple börjar bli uttjatad, men Tesla är i detta avseende mer som Apple där hårdvara och mjukvara hänger ihop hela vägen, vilket känns när man använder respektive system. Ska bli intressant att följa hur Polestar hanterar OTA och vad som pushas ut för typ av ändringar över tid.
Röststyrning har diskuterats tidigare och till min förvåning blev det mer fel när jag testade detta i Polestar än i Model 3. Då tänker jag främst på att ange butiker, adresser och andra destinationer för navigering. Polestar 2 tolkade i flera fall min input felaktigt och jag testade med olika adresser och ställen. Samma adresser funkar klanderfritt i Teslan, men det kan också såklart vara en tillfällighet. Google assistenten är mer omständigt med uppläsning av det röstkommando man ger som input eller få frågor tillbaka om det verkligen var rätt kommando, men det är möjligt att detta går att konfigurera annorlunda vilket isåfall är bra. Generellt är jag ingen stor förespråkare av röststyrning och "hey google" är det första jag skulle stänga av i bilen. Däremot är basala kommandon som att ange adress, ringa samtal och lite andra bilinställningar bra att kunna få hjälp med under färd utan att släppa ratten.
Polestars pilot assist provade jag inte alls så där kan jag inte göra någon direkt jämförelse med Teslas AP, men vad jag har förstått så funkar Volvos system fint och Polestar lär vara på samma nivå. Trots att jag har FSD på min bil kör jag mest själv och använder AP främst när jag kör längre sträckor och mycket motorväg. Det jag däremot tycker är kul med AP är att hänga med i utvecklingen och se hur systemet utvecklas mot mer och mer självkörning. Detta är dock en vattendelare där vissa skiter fullständigt i utvecklingen och föredrar en vanlig adaptiv farthållare medan andra går igång på teknikutvecklingen och tycker det är kul att vara en del av resan. Jag tillhör den senare kategorin och då är Tesla roligare även om det blir två steg fram och ett steg bakåt ibland. Visualiseringen av bilar, objekt och vägen i Teslans display är också något jag uppskattar som jag saknade i Polestar 2.
Trots att jag kan låta negativ i några av reflektionerna ovan gillar jag bilen och skulle bli en jättenöjd ägare om det inte varit så att jag vant mig vid Model 3. Polestar 2 känns som en solid moderniserad Volvo och ett riktigt bra alternativ för de som är ute efter en mer traditionell bil samt gillar utseendet. För min del var det en kul och intressant provkörning, men Model 3 är utifrån mina preferenser den bilen som ger mer ”smile per mile” trots sina brister. Den minimalistiska och praktiska kupén, prestandan, lekfullheten, Superchargers, finesser som Sentry, underhållning, löpande OTA-uppdateringar av bilens alla funktioner samt att den verkligen känns som en elbil från grunden. Dessa punkter skulle jag sakna om jag bytte till en Polestar 2 så jag får helt enkelt klara mig utan ventilerade stolar, elektrisk baklucka och lite annat.
Min sammanfattning: Model 3 är en lekfull, innovativ, busig bil med karaktär och lite galen personlighet medan Polestar 2 är traditionell, gedigen, trygg och lite tråkig men med nosen in i framtiden. Välj efter egna preferenser och smak så blir man inte besviken. Det är två riktigt bra bilar med sina respektive styrkor och svagheter!
Några bilder från min provkörning:
Vilken sida är den på (så lång och populär tråd att nästan som att leta efter nål i höstack)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ligger på sidan 4 i den här tråden.martinot skrev:
Gedigen genomgång och utförlig jämförelse, som jag missat innan. Ser dock inte bilderna?
Vilken sida är den på (så lång och populär tråd att nästan som att leta efter nål i höstack)?
Annars kan du söka upp ”författare” under avancerad sökning, och därefter göra en ny sökning inom inlägg från den ”författaren”
Re: Model 3 vs Polestar 2
Kanon, tack!heldiggrisen skrev:Ligger på sidan 4 i den här tråden.martinot skrev:
Gedigen genomgång och utförlig jämförelse, som jag missat innan. Ser dock inte bilderna?
Vilken sida är den på (så lång och populär tråd att nästan som att leta efter nål i höstack)?
Annars kan du söka upp ”författare” under avancerad sökning, och därefter göra en ny sökning inom inlägg från den ”författaren”

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ja, där fångar han upp mkt som inte kommer fram vid vanliga tester.Cyprezz skrev:Tyckte den här var ganska intressant i sammanhanget.
Att Tesla låg före övriga tillverkare när det kommer till drivlina/batteri, effektivitet, BMS mm kände jag till men här får man verkligen en bra genomgång/förståelse kring skillnaderna.
Tillsammans med Battery Day eventet gjorde detta mig än mer sugen på att köpa aktier...

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ja effektiviteten är verkligen viktigt på många sätt. Förstår inte varför de skall krångla till det med WLTP där hänsyn till batteriets storlek måste göras och räkna manuellt.
Det vore ju bättre att som ICE bilar ange vad den drar per mil helt enkelt.
Det vore ju bättre att som ICE bilar ange vad den drar per mil helt enkelt.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Men som han säger på slutet, Tesla är bäst på range och drive train. Japp! Men för de som sätter komfort och övrigt högst, så är Polestar bättre. Japp, det är jag det
range skiter jag faktiskt i, det är tillräckligt bra som det är.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Kvaliteten då? 


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
Kan inte hålla med om att komforten är bättre i PS2 jämfört med Model 3. Snarare likvärdig, men inte direkt bättre. Och man får ha olika åsikter om det så klart.HelectriC skrev:Men som han säger på slutet, Tesla är bäst på range och drive train. Japp! Men för de som sätter komfort och övrigt högst, så är Polestar bättre. Japp, det är jag detrange skiter jag faktiskt i, det är tillräckligt bra som det är.
Trängre kupé, sämre sikt, svårt att få bra position på ratt och stol gör att komforten enligt mig haltar. Kvalitén upplevde jag inte som direkt bättre än iaf min Model 3, men däremot tror jag Volvo är bättre på att hålla samma kvalité på alla bilar. Det är ju inte direkt Tesla starka sida...
Infotainment har en bit kvar enligt mig då det är alldeles för många knapptryckningar i en PS2 för min del. Dessutom en del tabbar när det kommer till UX enligt mig.
Elbaklucka, BLIS, matris-ljus och bättre sidoisolering är det jag tycker är bättre med PS2.
När jag får tid ska jag skriva en utförlig värdering från min provkörning av PS2, kommer jämföra direkt mot min Model 3 LR AWD.
M3 LR AWD 2020
Re: Model 3 vs Polestar 2
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... del-3-2020
De hävdar att Polestar 2 är bullrigare på grov asfalt än Model 3. Det låter(!) inget vidare.
De hävdar att Polestar 2 är bullrigare på grov asfalt än Model 3. Det låter(!) inget vidare.

Re: Model 3 vs Polestar 2
Nej menade inte så Polestar verkar vara en bra bil.
Det visar dock hur långt före Tesla är gällande hela drivpaketet.
Det visar dock hur långt före Tesla är gällande hela drivpaketet.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Gott. Alla bilar har sina + och -, och inga är någonsin perfekta. Bra med en balanserad åsikt, och ser fram emot ett längre omdöme och jämförelse av dig!lukasf skrev:Kan inte hålla med om att komforten är bättre i PS2 jämfört med Model 3. Snarare likvärdig, men inte direkt bättre. Och man får ha olika åsikter om det så klart.HelectriC skrev:Men som han säger på slutet, Tesla är bäst på range och drive train. Japp! Men för de som sätter komfort och övrigt högst, så är Polestar bättre. Japp, det är jag detrange skiter jag faktiskt i, det är tillräckligt bra som det är.
Trängre kupé, sämre sikt, svårt att få bra position på ratt och stol gör att komforten enligt mig haltar. Kvalitén upplevde jag inte som direkt bättre än iaf min Model 3, men däremot tror jag Volvo är bättre på att hålla samma kvalité på alla bilar. Det är ju inte direkt Tesla starka sida...
Infotainment har en bit kvar enligt mig då det är alldeles för många knapptryckningar i en PS2 för min del. Dessutom en del tabbar när det kommer till UX enligt mig.
Elbaklucka, BLIS, matris-ljus och bättre sidoisolering är det jag tycker är bättre med PS2.
När jag får tid ska jag skriva en utförlig värdering från min provkörning av PS2, kommer jämföra direkt mot min Model 3 LR AWD.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
Tja, har haft bilen 3 veckor och 1 av de stod den på verkstad, så inte så positivt fram tills nu. Men jag är luttrad elbilsägare och kan nog inte få en bil igen som har lika många fel och brister som min första Tesla. Den fick jag bara låna ibland, lejonparten av ägartiden valde bilen att hålla till på service center.martinot skrev:Kvaliteten då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Jo, har ju varit lite problem med stopp pga. batterier, men tänkte mer på körkvaliteten och kvaliteten på inredningen. Har hört många som föredrar Model 3 just pga. de kvaliteterna.HelectriC skrev:Tja, har haft bilen 3 veckor och 1 av de stod den på verkstad, så inte så positivt fram tills nu. Men jag är luttrad elbilsägare och kan nog inte få en bil igen som har lika många fel och brister som min första Tesla. Den fick jag bara låna ibland, lejonparten av ägartiden valde bilen att hålla till på service center.martinot skrev:Kvaliteten då?
Även ljudkvaliteten skall vara snäppet sämre enligt en del i PS2 jämfört med kvaliteten på Teslas premiumljud?
Kvaliteten på infotainmentsystemet är riktigt bra på PS2, men enligt många så når den inte riktigt upp till kvaliteten på Teslas användargränssnitt. Men en god tvåa, och långt ifrån lika dålig kvalitet som tex. VW har på sitt i ID-bilarna (verkar vara en riktig katastrof).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
upplevelsen av bilen är riktigt bra. Infortainment är både bättre och sämre än Tesla, beror på vilka parametrar man jämför. Kartan är galet snabb, man panorerar ut och in utan minsta fördröjning. Sen funkar röststyrningen miljoner gånger bättre än i Tesla. Det är väldigt lätt och går snabbt att navigera runt i systemet. Skärmen är mindre, det är tråkigt, jag gillade verkligen den stora skärmen i Teslan. Men den är inte oanvändbart liten som jag tex tycker Taycans skärm är. Summerat så jag tycker nog inte det är en tvåa efter Tesla, snarare delar båda förstaplatsen och skiner på sina egna vis.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Så sämre teknisk driftkvalitet (så här initialt), men bättre teknisk byggkvalitet om man skall sammanfatta det hela väldigt kort?HelectriC skrev:upplevelsen av bilen är riktigt bra. Infortainment är både bättre och sämre än Tesla, beror på vilka parametrar man jämför. Kartan är galet snabb, man panorerar ut och in utan minsta fördröjning. Sen funkar röststyrningen miljoner gånger bättre än i Tesla. Det är väldigt lätt och går snabbt att navigera runt i systemet. Skärmen är mindre, det är tråkigt, jag gillade verkligen den stora skärmen i Teslan. Men den är inte oanvändbart liten som jag tex tycker Taycans skärm är. Summerat så jag tycker nog inte det är en tvåa efter Tesla, snarare delar båda förstaplatsen och skiner på sina egna vis.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Lite sämre kvalitet på användargränssnittet (jämfört med Tesla), men bättre än andra (som VAG och Porsche)?
Stämmer isf. väldigt väl med de jag pratat med som testkört, och det som jag läst och sett på nätet av de som jämfört.
Hur är ljudkvaliteten jämfört med Teslas premiumljud?
Har inte hört så mycket jämförelser gällande det (för mig så är det viktigt, speciellt i en elbil där jag lyssnar mycket på både musik, radio och poddar).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
HelectriC har flera ggr skrivit att han jämför med Model S då det är den han kört... Så ljudet blir ju svårt att jämföra (Model 3 har ju avsevärt bättre än Model S).martinot skrev:Så sämre teknisk driftkvalitet (så här initialt), men bättre teknisk byggkvalitet om man skall sammanfatta det hela väldigt kort?HelectriC skrev:upplevelsen av bilen är riktigt bra. Infortainment är både bättre och sämre än Tesla, beror på vilka parametrar man jämför. Kartan är galet snabb, man panorerar ut och in utan minsta fördröjning. Sen funkar röststyrningen miljoner gånger bättre än i Tesla. Det är väldigt lätt och går snabbt att navigera runt i systemet. Skärmen är mindre, det är tråkigt, jag gillade verkligen den stora skärmen i Teslan. Men den är inte oanvändbart liten som jag tex tycker Taycans skärm är. Summerat så jag tycker nog inte det är en tvåa efter Tesla, snarare delar båda förstaplatsen och skiner på sina egna vis.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Lite sämre kvalitet på användargränssnittet (jämfört med Tesla), men bättre än andra (som VAG och Porsche)?
Stämmer isf. väldigt väl med de jag pratat med som testkört, och det som jag läst och sett på nätet av de som jämfört.
Hur är ljudkvaliteten jämfört med Teslas premiumljud?
Har inte hört så mycket jämförelser gällande det (för mig så är det viktigt, speciellt i en elbil där jag lyssnar mycket på både musik, radio och poddar).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model 3 vs Polestar 2
Aha, missat det helt då han ofta skrivit och jämfört sin PS2 just med Model 3. Inte minst i trådar som denna som avhandlar just en sådan specifik jämförelse mellan M3 och PS2! Tog därför helt för givet att han kört bägge pga. detta.Legato skrev:HelectriC har flera ggr skrivit att han jämför med Model S då det är den han kört... Så ljudet blir ju svårt att jämföra (Model 3 har ju avsevärt bättre än Model S).martinot skrev:Så sämre teknisk driftkvalitet (så här initialt), men bättre teknisk byggkvalitet om man skall sammanfatta det hela väldigt kort?HelectriC skrev:upplevelsen av bilen är riktigt bra. Infortainment är både bättre och sämre än Tesla, beror på vilka parametrar man jämför. Kartan är galet snabb, man panorerar ut och in utan minsta fördröjning. Sen funkar röststyrningen miljoner gånger bättre än i Tesla. Det är väldigt lätt och går snabbt att navigera runt i systemet. Skärmen är mindre, det är tråkigt, jag gillade verkligen den stora skärmen i Teslan. Men den är inte oanvändbart liten som jag tex tycker Taycans skärm är. Summerat så jag tycker nog inte det är en tvåa efter Tesla, snarare delar båda förstaplatsen och skiner på sina egna vis.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Lite sämre kvalitet på användargränssnittet (jämfört med Tesla), men bättre än andra (som VAG och Porsche)?
Stämmer isf. väldigt väl med de jag pratat med som testkört, och det som jag läst och sett på nätet av de som jämfört.
Hur är ljudkvaliteten jämfört med Teslas premiumljud?
Har inte hört så mycket jämförelser gällande det (för mig så är det viktigt, speciellt i en elbil där jag lyssnar mycket på både musik, radio och poddar).
Men tack, och mycket bra att veta (sätter ju hans kommentarer och jämförelser med M3 i en helt annan dager för mig).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Model 3 vs Polestar 2
nej, det var nog inte det jag skrev. Just gränssnittet är nog strået vassare i PS2 eftersom man i stort sett kan röststyra allt. Däremot är skärmen mindre, det var väl vad jag skrev. Jag påstår att de ligger på en delad förstaplats, men det kan ju debatteras i evighet, jag bara skriver mina synpunkter och erfarenheter.martinot skrev:Så sämre teknisk driftkvalitet (så här initialt), men bättre teknisk byggkvalitet om man skall sammanfatta det hela väldigt kort?HelectriC skrev:upplevelsen av bilen är riktigt bra. Infortainment är både bättre och sämre än Tesla, beror på vilka parametrar man jämför. Kartan är galet snabb, man panorerar ut och in utan minsta fördröjning. Sen funkar röststyrningen miljoner gånger bättre än i Tesla. Det är väldigt lätt och går snabbt att navigera runt i systemet. Skärmen är mindre, det är tråkigt, jag gillade verkligen den stora skärmen i Teslan. Men den är inte oanvändbart liten som jag tex tycker Taycans skärm är. Summerat så jag tycker nog inte det är en tvåa efter Tesla, snarare delar båda förstaplatsen och skiner på sina egna vis.
Ljudnivån är lägre i PS2, stor skillnad specielt när det gäller övrig trafikbild, regn, vind. Det hördes ganska ordentligt i Teslan. Däcksljud däremot känns de ganska lika. Men nu har jag ju superduper dyra sportdäck, som inte brukar vara så tysta. Blir intressant att höra skillnaden när vinterdäcken kommer på. Bilen är ju självklart mindre och ger mer intrycket av att man blir omfamnad av bilen, det gillar jag, men accepterar att inte alla vill ha det så.
Kvalitet är det för tidigt att säga nåt om, detta initiala problemet ska man nog inte lägga så extremt mycket vikt på. Det viktiga är hur det går under kommande år. Men den upplevda kvaliteten tycker jag är högre i PS2, känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Dock så är det en och annan panel som jag hade önskat i annat material. Tex den som är på B-stolpen runt där bältet kommer ut vid taket. Den känns billig.
Lite sämre kvalitet på användargränssnittet (jämfört med Tesla), men bättre än andra (som VAG och Porsche)?
Stämmer isf. väldigt väl med de jag pratat med som testkört, och det som jag läst och sett på nätet av de som jämfört.
Hur är ljudkvaliteten jämfört med Teslas premiumljud?
Har inte hört så mycket jämförelser gällande det (för mig så är det viktigt, speciellt i en elbil där jag lyssnar mycket på både musik, radio och poddar).
Stereon är jag inte helt vän med ännu, men det är mest för att jag inte kan styra balansen mellan fram och baksäte. Av någon konstig anledning, så kan man bara välja ljud på/av i baksätet, det går inte att flytta bara en del av ljudet, som jag önskar. Men det känns som en uppdatering från att fungera. Har ju inget med hårdvaran att göra. Men övrig ljudkvalitet är helt ok, kan väl inte säga att man kissar i byxorna av upphetsning, men iaf mil bättre än Dynaudiosystemet i eGolfen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Hur vet de andrahandsvärdet på Polestar? Antar att de gissar vilt och lutar sig emot att det på något sätt är en Volvo.
Re: Model 3 vs Polestar 2
intressant att se faktorerna som de drar fram när de sätter totalbetyg.
PS2: komfort, driftskostnad, halvkombibaklucka, infortainment, bilkänsla
M3: förbrukning, garantinöjdhet, räckvidd, utrymmen, laddnätverk
Låter lite tråkigt att vinna på förbrukning och räckvidd. För mig är bilkänsla, infotainment och komfort betydligt viktigare.
PS2: komfort, driftskostnad, halvkombibaklucka, infortainment, bilkänsla
M3: förbrukning, garantinöjdhet, räckvidd, utrymmen, laddnätverk
Låter lite tråkigt att vinna på förbrukning och räckvidd. För mig är bilkänsla, infotainment och komfort betydligt viktigare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ja jag förstår inte riktigt hur de kommer fram till det, Volvo skall ha sämre andrahandsvärde enligt deras kalkyl så då tänker man att man ju direkt att de kanske antar samma procentuella värdeminskning mellan PS2 och M3 men de kostar ju lika mycket så det funkar ju inte.LarsL skrev:Hur vet de andrahandsvärdet på Polestar? Antar att de gissar vilt och lutar sig emot att det på något sätt är en Volvo.
Min gissning är att de knappt kan stava till analys och har helt enkelt bestämt att PS2 är billigare att äga utan att räkna på det.