VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Fully Charged Show: VW ID.3 First Drive

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu har jag fått besked att vi får låna en ID.3 hela lördagen. Den ska lämnas tillbaks på söndag förmiddag. Då får vi se om vi därefter tycker att det är värt att byta eller om vi ändå tycker att e-Golfen är trevligare. Just nu är det skitsvårt och jag kan verkligen inte säga hur detta slutar. Har aldrig haft problem med att byta bil, även lite spontant ibland, men denna gången är det faktiskt ett jobbigt beslut, för första gången i mitt liv.
Men om inget annat så är det alltid roligt att testa nya bilar.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Testa en HPC också, tänk på att köra ner under 20% på första laddningen för att få 100 kW. Jag har inte lärt mig hur man talar om för bilen att förvärma batteriet, eller hur långt innan. Men ngn på first Mover Club sade att det kunde man göra för bästa laddkurvor.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Så långt kommer vi nog inte köra, jag tror inte vi kommer passera en HPC. Det vi är ute efter är att testa hur den känns på de vägarna vi brukar använda. Hur den funkar på grusväg, landsväg, motorväg osv. Hur det känns att köra på långsamma skogsvägar med ett artificiellt motorljud som inte går att stänga av. Känns bilen som ett steg framåt eller bakåt, eller varken eller? Såna saker.PapaD skrev:Testa en HPC också, tänk på att köra ner under 20% på första laddningen för att få 100 kW. Jag har inte lärt mig hur man talar om för bilen att förvärma batteriet, eller hur långt innan. Men ngn på first Mover Club sade att det kunde man göra för bästa laddkurvor.
Jag menar, vi har ju provkört den en gång förut, och då har vi i princip redan avfärdat ID3 som en potentiell ersättare till e-Golfen. Nu vill vi bara ge bilen en andra chans genom att testa den lite längre än vi gjorde förra gången. Vi kanske kommer fram till exakt samma resultat, att vi inte riktigt gillar den. Eller så överraskar bilen med egenskaper som vi har missat förra gången.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Spännande iafmati skrev:Så långt kommer vi nog inte köra, jag tror inte vi kommer passera en HPC. Det vi är ute efter är att testa hur den känns på de vägarna vi brukar använda. Hur den funkar på grusväg, landsväg, motorväg osv. Hur det känns att köra på långsamma skogsvägar med ett artificiellt motorljud som inte går att stänga av. Känns bilen som ett steg framåt eller bakåt, eller varken eller? Såna saker.PapaD skrev:Testa en HPC också, tänk på att köra ner under 20% på första laddningen för att få 100 kW. Jag har inte lärt mig hur man talar om för bilen att förvärma batteriet, eller hur långt innan. Men ngn på first Mover Club sade att det kunde man göra för bästa laddkurvor.
Jag menar, vi har ju provkört den en gång förut, och då har vi i princip redan avfärdat ID3 som en potentiell ersättare till e-Golfen. Nu vill vi bara ge bilen en andra chans genom att testa den lite längre än vi gjorde förra gången. Vi kanske kommer fram till exakt samma resultat, att vi inte riktigt gillar den. Eller så överraskar bilen med egenskaper som vi har missat förra gången.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Gott! Ser fram emot din rapport av era intryck!mati skrev:Nu har jag fått besked att vi får låna en ID.3 hela lördagen. Den ska lämnas tillbaks på söndag förmiddag. Då får vi se om vi därefter tycker att det är värt att byta eller om vi ändå tycker att e-Golfen är trevligare. Just nu är det skitsvårt och jag kan verkligen inte säga hur detta slutar. Har aldrig haft problem med att byta bil, även lite spontant ibland, men denna gången är det faktiskt ett jobbigt beslut, för första gången i mitt liv.

Fully Charged Show var ju extremt, extrem positiva efter sin provkörning.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ja, och detta trots att han är en Golf-fantast som han säger.martinot skrev:Fully Charged Show var ju extremt, extrem positiva efter sin provkörning.

Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning. 

Gott!mati skrev:Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning.

Är det aktuellt att byta bägge bilarna? Kan det råka bli en ID.3 istället för e-Golfen och ID.4 istället för e-tron?mati skrev:Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning.
Det stod förresten 1200 kg dragvikt på Enyaq med fyrkrafs (i nyhetsbrev från Skoda idag) så det borde väl bli samma på ID.4. I know, du vill inte lägga pengar på awd... Men då finns iaf möjligheten till högre dragvikt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag är mycket tveksam till att byta bort e-Golfen. E-tron är en annan fråga eftersom det går att spara en massa pengar genom att byta till en billigare bil. Men även det hänger i luften eftersom jag inte får nåt inbytespris på den. Så chansen att vi byter bort båda bilarna är väl ungefär lika stor eller liten som att vi behåller båda.Surfaren skrev:Är det aktuellt att byta bägge bilarna? Kan det råka bli en ID.3 istället för e-Golfen och ID.4 istället för e-tron?mati skrev:Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning.
Det stod förresten 1200 kg dragvikt på Enyaq med fyrkrafs (i nyhetsbrev från Skoda idag) så det borde väl bli samma på ID.4. I know, du vill inte lägga pengar på awd... Men då finns iaf möjligheten till högre dragvikt.
TB kör ID3 till polcirkeln imorgon.
Och sover i den. 

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ska’re va så ska’remati skrev:Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det har dykt upp en fråga i mitt huvud som gäller leasingen. VW erbjuder tydligen bara operationell leasing för ID-bilarna, då med garanterat restvärde och 1500mil/år. Miljöbonusen är redan inräknad i månadsavgiften, det blir alltså samma kostnad under hela leasingperioden. Övermilen kostar 6kr/mil, vilket skulle betyda ungefär 3000 kr/år extra för vår del. Ganska överkomligt.
Jag har kört med finansiell leasing hittills, för det verkar ju vara mer vanligt om jag fattar det rätt.
Vad är det egentligen för skillnad mellan operationell leasing och finansiell leasing? Alltså rent praktiskt? Vilka för- och nackdelar finns det? Finns det fallgropar med operationell leasing?
Jag har kört med finansiell leasing hittills, för det verkar ju vara mer vanligt om jag fattar det rätt.
Vad är det egentligen för skillnad mellan operationell leasing och finansiell leasing? Alltså rent praktiskt? Vilka för- och nackdelar finns det? Finns det fallgropar med operationell leasing?
En farhåga med att leasa för mig är att uthyrarna hittar en massa fel och man sedan får betala överpris när de pendantiskt går igenom bilenvid återlämnadet.(fast den är 3 år gammal)
Samtidigt läser jag en krönika i dn som säger att leasingen gör att folk ställer bilen på gatan bredvid soptunnan och inte bryr sig lika mycket om bilen de leasar (garaget blir förråd och mancave än att säkert skydda bilen).
Så jag vill också veta skillnad op och fin leasing. vad är skillnad? vad är bättre?(mindre risk)
Samtidigt läser jag en krönika i dn som säger att leasingen gör att folk ställer bilen på gatan bredvid soptunnan och inte bryr sig lika mycket om bilen de leasar (garaget blir förråd och mancave än att säkert skydda bilen).
Så jag vill också veta skillnad op och fin leasing. vad är skillnad? vad är bättre?(mindre risk)
Mickep skrev:En farhåga med att leasa för mig är att uthyrarna hittar en massa fel och man sedan får betala överpris när de pendantiskt går igenom bilenvid återlämnadet.(fast den är 3 år gammal)
Operationell leasing
Med operationell leasing blir det enkelt att budgetera och ni har full kostnadkontroll genom att försäkring, service, reparation, däck och däckhantering ingår i månadskostnaden. Månadskostnaden bestäms av företagsbilens pris och avtalstid. Eftersom restvärdet redan är garanterat från början behöver ni inte tänka på det. När avtalstiden för företagsleasingen är slut lämnar ni bara tillbaka den och väljer en ny företagsbil, så tar vi hand om resten.
Finansiell leasing
Finansiell leasing är en flexibel form av företagsleasing där månadskostnaden baseras på företagsbilens pris, avtalstid och restvärde. Ni bestämmer själva restvärde och tar risken för eventuellt över- eller undervärde. Skulle företagsbilen vara värd mer vid avtalets slut får ni pengar tillbaka, men om bilen är värd mindre kommer ni att behöva betala mellanskillnaden. Bilens kostnader genomfaktureras till er på en samlingsfaktura.
https://www.alphabet.com/sv-se/vaelj-leasing
Det jag är mest intressintresserad av är följande med operationell leasing:
Vad händer om jag vill avsluta leasingen i förtid? Det kan ju alltid hända saker som gör att jag måste göra mig av med bilen tidigare än planerat. Och tvärtom, vad händer om jag efter 3 år vill behålla bilen? Kan man köpa den som vid finansiell leasing? Eller kan man fortsätta leasa bilen även om det har gått 3 år?
Vad händer om jag vill avsluta leasingen i förtid? Det kan ju alltid hända saker som gör att jag måste göra mig av med bilen tidigare än planerat. Och tvärtom, vad händer om jag efter 3 år vill behålla bilen? Kan man köpa den som vid finansiell leasing? Eller kan man fortsätta leasa bilen även om det har gått 3 år?
Har märkt samma sak. Folk som leasar bil och tycker det är bekymmerfritt. I verkligheten behöver man ta väl hand om den för att inte drabbas av extrakostnader.Mickep skrev:En farhåga med att leasa för mig är att uthyrarna hittar en massa fel och man sedan får betala överpris när de pendantiskt går igenom bilenvid återlämnadet.(fast den är 3 år gammal)
Det är väll som ett banklån som är låst 3 år. Du får betala för att bli av med bilen. Och köpa loss blir till högstabud va ?mati skrev:Det jag är mest intressintresserad av är följande med operationell leasing:
Något förenklat:
Finansiell leasing: Låna pengar med bilen som säkerhet.
Operationell leasing: Långtidshyra av bil
Privatleasing är alltid operationell leasing.
Folk som inte sköter om leasingbilar är kanske inte företagsägarna, utan kanske sådana som inte har problem med att arbetsgivaren drabbas av extrakostnader och tappat värde.
Finansiell leasing: Låna pengar med bilen som säkerhet.
Operationell leasing: Långtidshyra av bil
Privatleasing är alltid operationell leasing.
Folk som inte sköter om leasingbilar är kanske inte företagsägarna, utan kanske sådana som inte har problem med att arbetsgivaren drabbas av extrakostnader och tappat värde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tydligen kan man snabbt öka produktionen av ID bilar till 500.000 bilar per år.
Depending on demand, production can easily increased in Zwickau. Currently a Saturday shift is discussed, which would increase capacity by 20%. Going to a 5 shift operation including Sunday capacity could increase to 500.000 cars per year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:Tydligen kan man snabbt öka produktionen av ID bilar till 500.000 bilar per år.
Depending on demand, production can easily increased in Zwickau. Currently a Saturday shift is discussed, which would increase capacity by 20%. Going to a 5 shift operation including Sunday capacity could increase to 500.000 cars per year.
Och 2022 ska man ha 8 fabriker igång som producerar elbilar.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... ents.html#
Till det kommer fabriker för Audi, Skoda, Seat och Porsche...
Hur många elbilar kommer VW att tillverka 2022?backe skrev:Zalman3 skrev:Tydligen kan man snabbt öka produktionen av ID bilar till 500.000 bilar per år.
Och 2022 ska man ha 8 fabriker igång som producerar elbilar.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... ents.html#
Till det kommer fabriker för Audi, Skoda, Seat och Porsche...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hej.mati skrev:Vi får låna ID3:an hela söndagen också. Jag fattade fel. De ska inte ha den tillbaks förrän på måndag morgon. Nästan två hela dagar mao. Då borde ju även den mest obeslutsamme kunna bilda sig en uppfattning.
Ute och kör än ?
Eller har du gett upp och nöjd med det du har?
Jag är intresserad av vad det blir det för rapport och intryck av bilen.
Vilken modell av ID3 är det du provkör?
Okej, här kommer mina intryck.
Vi hämtade bilen igår strax efter lunch och lämnade tillbaka den idag på eftermiddagen, mao så hade vi den i drygt ett dygn.
Syftet med det här testet var att utvärdera ID3, vi ville se om det är en potentiell ersättare till e-Golfen. Jag upplever dem som väldigt olika bilar i många avseenden. Dessutom tyckte vi vid förra provkörningen att iD3 var ganska högljudd. Jag ville se om det berodde på däcken och bad därför om en bil med 18"-fälgar som sägs vara lite tystare. Tyvärr visade sig att vi hade fått exakt samma bil som förra gången, det var alltså inget med det. Nåväl. Nån 1st var det. Men inte Max.
Eftersom vi jämför med en e-Golf så kommer jag beskriva mina intryck utifrån den jämförelsen. Det finns säkert saker jag har missat, jämförelsen är alltså knappast komplett.
Drivlinan är klart bättre i ID3. Inget hjulspinn tack vare bakhjuldrift, med förbehåll att ingen vet än så länge hur den beter sig på vintern. ID3 är jätterolig att köra, inte Tesla-pigg, men absolut inte slö. Vändradien är fantastiskt liten, inte som i Honda e, men klart mindre än allt jag har kört hittills. Golfen känns som en Finlandsfärja i jämförelse.
Man kan välja mellan vanlig regnerering och frirullning som dock är lite smartare än i e-Golfen. Båda bilarna motorbromsar automatiskt när man kommer fram till en korsning eller liknande, men iD3 gör det bättre och mer tillförlitligt. Däremot så saknar den e-Golfens olika regenereringsnivåer, det finns bara på eller av. Lite synd. Jag är ingen fan av "växelspaken" vid ratten heller. Men det är en vanesak.
Vi körde på alla möjliga vägar, även grusväg. Bilen sväljer ojämnheter mycket bra. God åkkomfort. Jämförbar med Golfen skulle jag vilja påstå.
Räckvidden är naturligtvis också mycket bättre i ID3. Men det verkar som att den drar ganska mycket mer ström än en e-Golf. Vi landade på ett snitt runt 19kWh/100km, snitthastigheten var 55km/h. Vi körde mest 70 och 80-vägar. Oväntat hög förbrukning faktiskt. Golfen ligger på 15kWh/100km i årsmedel och runt 16 igår och idag. Mycket lägre alltså. ID3:ans fördel som den har tack vare det större batteriet minskar alltså i och med att den drar mer ström. En klar nackdel eftersom vi inte behöver räckvidden. Men en snålare bil är alltid bra.
Ljudnivån i ID3 är betydligt högre. Jag trodde ju förra gången att det var ett artificiellt motorljud, och det är det också, men bara upp till 30km/h. Detta går i motsats till e-Golf inte att stänga av. Vi högre fart på landsväg träder ett tydligt brummande ljud fram som har visat sig komma från däcken. Jag upplever det som ganska störande. Björn Nyland påstår stt 18-tummare är tystare, men eftersom det inte fanns någon sådan bil kunde vi inte testa det. Vindbrus hör man däremot inte mycket. Ljudnivån går klart till Golfens fördel. Men man vänjer sig nog.
När det kommer till utrymmena är det ID3 som vinner. Åtminstone i kupén. Det är luftigt och stort, framförallt i baksätet är den mycket större än Golfen. Bagaget är ganska så likvärdigt. En hund får plats, men inte två.
Snabbladdning har vi inte testat, men hemmaladdning. Bilen laddar med 11kW trefas. Fördel ID3. E-Golfen laddar bara på två faser. Men man kan inte välja strömstyrka som i e-Golfen som har 8, 10, 13 och 16A att välja bland. I ID3 finns bara en bockruta "reducerad laddning", typ, som visade sig halvera laddströmmen. Ganska dåligt. Iofs bättre än e-tron där man inte kan ställa in laddströmmen alls, men jag hoppades verkligen att ID3 skulle få samma inställningsmöjligheter som Golfen. Någon timer för laddningen finns inte alls, vilket är bara oförsvarligt urdåligt! Till bilens försvar finns en menypunkt som verkar betyda laddtimer, men där står bara att funktionen inte är tillgänglig ännu. (Se nedan - infotainment)
Vi körde en sväng i mörket också. LED-matrix ljusen fungerar bra, inte riktigt lika bra som i Audin, men okej. I Golfen har jag tyvärr snålat på matrixlysen, jag har alltså inget att jämföra med. Det jag kunde jämföra är dock helljuset och det är tyvärr sämre i ID3, det är i alla fall min uppfattning. Anledningen är nog att ID3 saknar strålkastarspolning, vilket är ett jättestort minus. Då drabbas den av samma strypning som Tesla, eftersom strålkastarna inte får vara så starka om bilen saknar spolning. Dååååligt!
Det som är trevligt i mörkerkörning är mysbelysningen. Man kan individuellt välja bland en massa färger och teman. Det är lite fräckt faktiskt. En trevlig sidoeffekt av mörkret är att man slipper se den hemska interiören à la Toyota Yaris. Det är verkligen inte trevligt och jag fattar inte varför VW inte har lagt lite mer energi på att få det lite mer ombonat.
Och nu till det riktigt dåliga. Infotainmentsystemet är ett skämt, bara att man inte orkar skratta. Hur fan tänkte de? Bilen är ju fan inte färdig! Gör om gör rätt. Det börjar med att det finns en hel del menyer som inte gör nånting. Antingen så finns inte funktionen ännu eller så fungerar den för tillfället inte. Allt är en en jäkla röra, ologiskt och konstigt strukturerat. Och segt som attan. Det tar säkert flera minuter innan allting har bootat upp.
Vi började med att testa den berömda röststyrningen, men ack så jobbigt det blev. Den verkar vara både döv och dum, och när den inte förstår vad man säger så slutar den bara att fungera. Vi försökte navigera från Lidköping till Skara, men vi lyckades inte få den där kvinnliga rösten att förstå vad vi ville. Hon bestämde sig sedan egenmäktigt för att avsluta samtalet med oss. Navigation för hand fungerade inte så mycket bättre. Bilen fattade tydligen inte var den befann sig, koordinaterna visade 0,00000 - 0,00000 och jag fick (årerigen) veta att funktionen för tillfället inte fanns tillgänglig. Det var igår. Idag lyckades jag i alla fall att knappa in en rutt. Alla tiders.
Ljudanläggningen är också ett skämt, högtalare finns bara i framdörrarna. Det var ett tag sedan jag hade en bil utan högtalare där bak. Finns som tillval, men allvarligt talat. Det är 2020, inte 1980.
Farthållaren och filassistenten är "något" buggig också. Jag vet inte hur många gånger bilen har tjatat på både mig och sambon att vi ska köra i mitten av körfältet (vi körde i mitten) och att vi omedelbart skulle ta över styrningen (men vad f*n, jag kör ju och håller i ratten!), detta även när farthållaren inte ens var aktiverad. Jag känner delvis igen detta från Audin (inte alls lika illa dock), men där har jag en knapp vid blinkerspaken som stänger av alla assistanssystem. I ID3 måste man gräva ner sig i nån undermeny nånstans. I praktiken så stänger man troligen av allting för gott och aktiverar det aldrig mer.
Det finns några småsaker jag saknar och som e-Golfen har, kylt handskfack till exempel. Och den fjuttiga skärmen bakom ratten visar verkligen bara det nödvändigaste. Jag brukar vilja se förbrukningen där, men det verkar inte gå. Man kan se det på stora skärmen, men då försvinner kartan. Batterinivå kan man se i procent, vilket är bra (går inte i Golfen) men man måste öppna rätt meny för det. På lilla skärmen ser man bara kvarvarande räckvidd. Procenten visas inte förrän batteriet är nästan tomt. Varför?
Så, mer kan jag inte komma på just nu.
Vi hämtade bilen igår strax efter lunch och lämnade tillbaka den idag på eftermiddagen, mao så hade vi den i drygt ett dygn.
Syftet med det här testet var att utvärdera ID3, vi ville se om det är en potentiell ersättare till e-Golfen. Jag upplever dem som väldigt olika bilar i många avseenden. Dessutom tyckte vi vid förra provkörningen att iD3 var ganska högljudd. Jag ville se om det berodde på däcken och bad därför om en bil med 18"-fälgar som sägs vara lite tystare. Tyvärr visade sig att vi hade fått exakt samma bil som förra gången, det var alltså inget med det. Nåväl. Nån 1st var det. Men inte Max.
Eftersom vi jämför med en e-Golf så kommer jag beskriva mina intryck utifrån den jämförelsen. Det finns säkert saker jag har missat, jämförelsen är alltså knappast komplett.
Drivlinan är klart bättre i ID3. Inget hjulspinn tack vare bakhjuldrift, med förbehåll att ingen vet än så länge hur den beter sig på vintern. ID3 är jätterolig att köra, inte Tesla-pigg, men absolut inte slö. Vändradien är fantastiskt liten, inte som i Honda e, men klart mindre än allt jag har kört hittills. Golfen känns som en Finlandsfärja i jämförelse.
Man kan välja mellan vanlig regnerering och frirullning som dock är lite smartare än i e-Golfen. Båda bilarna motorbromsar automatiskt när man kommer fram till en korsning eller liknande, men iD3 gör det bättre och mer tillförlitligt. Däremot så saknar den e-Golfens olika regenereringsnivåer, det finns bara på eller av. Lite synd. Jag är ingen fan av "växelspaken" vid ratten heller. Men det är en vanesak.
Vi körde på alla möjliga vägar, även grusväg. Bilen sväljer ojämnheter mycket bra. God åkkomfort. Jämförbar med Golfen skulle jag vilja påstå.
Räckvidden är naturligtvis också mycket bättre i ID3. Men det verkar som att den drar ganska mycket mer ström än en e-Golf. Vi landade på ett snitt runt 19kWh/100km, snitthastigheten var 55km/h. Vi körde mest 70 och 80-vägar. Oväntat hög förbrukning faktiskt. Golfen ligger på 15kWh/100km i årsmedel och runt 16 igår och idag. Mycket lägre alltså. ID3:ans fördel som den har tack vare det större batteriet minskar alltså i och med att den drar mer ström. En klar nackdel eftersom vi inte behöver räckvidden. Men en snålare bil är alltid bra.
Ljudnivån i ID3 är betydligt högre. Jag trodde ju förra gången att det var ett artificiellt motorljud, och det är det också, men bara upp till 30km/h. Detta går i motsats till e-Golf inte att stänga av. Vi högre fart på landsväg träder ett tydligt brummande ljud fram som har visat sig komma från däcken. Jag upplever det som ganska störande. Björn Nyland påstår stt 18-tummare är tystare, men eftersom det inte fanns någon sådan bil kunde vi inte testa det. Vindbrus hör man däremot inte mycket. Ljudnivån går klart till Golfens fördel. Men man vänjer sig nog.
När det kommer till utrymmena är det ID3 som vinner. Åtminstone i kupén. Det är luftigt och stort, framförallt i baksätet är den mycket större än Golfen. Bagaget är ganska så likvärdigt. En hund får plats, men inte två.
Snabbladdning har vi inte testat, men hemmaladdning. Bilen laddar med 11kW trefas. Fördel ID3. E-Golfen laddar bara på två faser. Men man kan inte välja strömstyrka som i e-Golfen som har 8, 10, 13 och 16A att välja bland. I ID3 finns bara en bockruta "reducerad laddning", typ, som visade sig halvera laddströmmen. Ganska dåligt. Iofs bättre än e-tron där man inte kan ställa in laddströmmen alls, men jag hoppades verkligen att ID3 skulle få samma inställningsmöjligheter som Golfen. Någon timer för laddningen finns inte alls, vilket är bara oförsvarligt urdåligt! Till bilens försvar finns en menypunkt som verkar betyda laddtimer, men där står bara att funktionen inte är tillgänglig ännu. (Se nedan - infotainment)
Vi körde en sväng i mörket också. LED-matrix ljusen fungerar bra, inte riktigt lika bra som i Audin, men okej. I Golfen har jag tyvärr snålat på matrixlysen, jag har alltså inget att jämföra med. Det jag kunde jämföra är dock helljuset och det är tyvärr sämre i ID3, det är i alla fall min uppfattning. Anledningen är nog att ID3 saknar strålkastarspolning, vilket är ett jättestort minus. Då drabbas den av samma strypning som Tesla, eftersom strålkastarna inte får vara så starka om bilen saknar spolning. Dååååligt!
Det som är trevligt i mörkerkörning är mysbelysningen. Man kan individuellt välja bland en massa färger och teman. Det är lite fräckt faktiskt. En trevlig sidoeffekt av mörkret är att man slipper se den hemska interiören à la Toyota Yaris. Det är verkligen inte trevligt och jag fattar inte varför VW inte har lagt lite mer energi på att få det lite mer ombonat.
Och nu till det riktigt dåliga. Infotainmentsystemet är ett skämt, bara att man inte orkar skratta. Hur fan tänkte de? Bilen är ju fan inte färdig! Gör om gör rätt. Det börjar med att det finns en hel del menyer som inte gör nånting. Antingen så finns inte funktionen ännu eller så fungerar den för tillfället inte. Allt är en en jäkla röra, ologiskt och konstigt strukturerat. Och segt som attan. Det tar säkert flera minuter innan allting har bootat upp.
Vi började med att testa den berömda röststyrningen, men ack så jobbigt det blev. Den verkar vara både döv och dum, och när den inte förstår vad man säger så slutar den bara att fungera. Vi försökte navigera från Lidköping till Skara, men vi lyckades inte få den där kvinnliga rösten att förstå vad vi ville. Hon bestämde sig sedan egenmäktigt för att avsluta samtalet med oss. Navigation för hand fungerade inte så mycket bättre. Bilen fattade tydligen inte var den befann sig, koordinaterna visade 0,00000 - 0,00000 och jag fick (årerigen) veta att funktionen för tillfället inte fanns tillgänglig. Det var igår. Idag lyckades jag i alla fall att knappa in en rutt. Alla tiders.
Ljudanläggningen är också ett skämt, högtalare finns bara i framdörrarna. Det var ett tag sedan jag hade en bil utan högtalare där bak. Finns som tillval, men allvarligt talat. Det är 2020, inte 1980.
Farthållaren och filassistenten är "något" buggig också. Jag vet inte hur många gånger bilen har tjatat på både mig och sambon att vi ska köra i mitten av körfältet (vi körde i mitten) och att vi omedelbart skulle ta över styrningen (men vad f*n, jag kör ju och håller i ratten!), detta även när farthållaren inte ens var aktiverad. Jag känner delvis igen detta från Audin (inte alls lika illa dock), men där har jag en knapp vid blinkerspaken som stänger av alla assistanssystem. I ID3 måste man gräva ner sig i nån undermeny nånstans. I praktiken så stänger man troligen av allting för gott och aktiverar det aldrig mer.
Det finns några småsaker jag saknar och som e-Golfen har, kylt handskfack till exempel. Och den fjuttiga skärmen bakom ratten visar verkligen bara det nödvändigaste. Jag brukar vilja se förbrukningen där, men det verkar inte gå. Man kan se det på stora skärmen, men då försvinner kartan. Batterinivå kan man se i procent, vilket är bra (går inte i Golfen) men man måste öppna rätt meny för det. På lilla skärmen ser man bara kvarvarande räckvidd. Procenten visas inte förrän batteriet är nästan tomt. Varför?
Så, mer kan jag inte komma på just nu.