Ok. Den definieras mer som kombi, eller halvkombi, än sedan kanske?HelectriC skrev:Tips: kolla på vilken typ av baklucka de har!martinot skrev:Gott - bra att det numera finns flera bra alternativ att välja mellan!roffe_s skrev:Mitt personliga val stod väl inte mellan P2 och M3 utan mellan P2 och S. En sedan går helt enkelt bort för mig. Jag har hyfsad och god erfarenhet av Model S, däremot har jag bara provat M3 ett par gånger.
Laddnätverk och förbrukning är väl inte heller annat än sekundära parametrar för min personliga räkning, är fordonen i övrigt jämbördiga kan de bli tungan på vågen, annars spelar andra parametrar in. Detta är min första elbil och handen på hjärtat är jag redan hjärtligt less på all fokus kring förbrukning, för en utomstående tror jag det snarare avskräcker och orsakar onödig räckviddsångest. Jag tänker att det under en längre resa egentligen handlar om hur många laddstopp jag gör, om det tar fem eller tio minuter kortare eller längre tid är väl inte av sådan vansinnigt stor betydelse? Däremot skiljer det en hel del på laddhastigheten, visst är superladdning en klar fördel i f t 50kW när det börjar bli multipla laddstopp under en enkelresa.
För mig är prestanda (och då talar vi inte 0-100 utan körglädje och -upplevelse i form av väghållning, bromsar, chassibalans) ändå rätt viktigt, men framför allt väger materialval och komfort i form av bra säten och finish tungt. Bilen ska vara väl ihopskruvad.
Enskärmslösningen skulle säkert kunna fungera även för mig men jag VILL inte ha det så. Jag är väl tjurig. Dragkrok med minst 1 200 kg och lite lullull som rattvärme, bra ljus och att bilen inte fryser ihop vintertid (jag vet att den kan värmas - men jag kan vara slarvig med eller prioritera bort sådant) är bra om än inte vad som avgör mina val.
Sedan tror jag det är bra med ett serviceställe med hyfsat rykte och kapacitet på inte allt för stort geografiskt avstånd, oturen kan ju grina oss i ansiktet såväl när det gäller olyckshändelser som recalls av olika slag. Det är ingen dealbreaker men ändå en hyfsad fördel.
Model S är snabbare, starkare och en mycket större bil än P2. Och naturligtvis med en större prislapp. P2 är väl så bra ihopskruvad men i ett betydligt mer kompakt format. Denna gången blev det därför P2 för mig personligen. Jag är jättenöjd med bilen och tillhör dom som beslutat mig för att ge Polestar tid på sig att göra klar bilen med app, OTA, några buggfixar etc. Hårdvaran är top notch, uppfyller med råge mina förväntningar.
Jag hoppas att 150kW blir vanligare även i mina trakter, det vore skönt att kapa lite laddtid på de längre resorna. Men det får jag ta - mitt val, mina bekymmer
Däremot har jag full förståelse för de som väljer Tesla eller någon annan vass konkurrent, det är väl egentligen ett sundhetstecken att det börjar finnas ett rätt brett urval av bilar och märken för oss kunder att botanisera bland? Alla har vi olika behov och prioriteringar och tycke och smak är som bekant helt individuella parametrar...
Bara en fråga: vad menar du att sedan går bort, och att bara MS och PS2 är intressanta - är inte MS just en sedan?
Svårt detta med alla exakta definitioner och gränsdragningar man måste hålla reda på!