Nja, det gör det nog ändå. Om du räknar snällt så kostar snabbladdning 6kr/kWh, alltså 5 ggr så mycket som hemmaladdning. (Även abonnemanget kostar ju pengar)Leo skrev:Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
1kr/kWh x 95% hemmaladdning + 6 kr/kWh x 5% snabbladdning = 125%. Det är alltså 25% dyrare än enbart hemmaladdning.
Sen är frågan om 5% är en realistisk siffra. Kör man 2000mil/år så är 5% bara 100 mil. Jag inbillar mig också att jag laddar uteslutande hemma, jag säger alltid att jag laddar minst 95% hemma, men det stämmer inte riktigt. Av de 2500 mil som min bil har gått så har jag ändå snabbladdat runt 500 mil. Detta var förra året, alltså innan Corona och innan Ionitys prischock. En eller två semesterresor är ganska många mil som kräver många dyra kWh. Att det bara handlar om två eller tre dagar om året är en annan femma.
E-tron är dessutom en bil aom är gjord för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Man får nog räkna med att det blir lite fler långfärdsmil än man tror.