Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Menar du alltså att jag väntat med att aktivera kontot i onödan. Att jag kommer att få 15:e maj då köpet registrerades även om jag väntat till November med starta abonnemanget?
Jag har fattat det som att det börjar ticka när man aktiverar charging service. Jag har haft bilen i 18 månader och aldrig aktiverat tjänsten. Första året var laddning hos Ionity ändå billigt och kostade 80kr/laddning för alla. Jag såg ingen som helst nytta med att aktivera abonnemanget. Sen blev det dyrt och samtidigt kom Corona så man slutade använda bilen. Planen var att aktivera tjänsten innan sommarn, men vi åkte aldrig längre än 10 mil, fortfarande onödigt alltså. Nu ska jag förmodligen sälja bilen och då är det också ganska onödigt att aktivera en tjänst för en bil som man inte längre äger. För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.

Är det verkligen så?
Vad behöver man ett kort till om den ändå vet vem som laddar?

Dessutom, om man har flera e-tron bilar, då måste man ha koll på vilket kort som hör ihop med vilken bil, klart osmidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.

Är det verkligen så?
Vad behöver man ett kort till om den ändå vet vem som laddar?

Dessutom, om man har flera e-tron bilar, då måste man ha koll på vilket kort som hör ihop med vilken bil, klart osmidigt.
Jag vet inte hur detta fungerar. Men kortet är knutet till ägaren och bilens VIN. Det kan ju vara så att det fungerar ändå med vilken bil som helst, och det gör det såklart när laddaren inte har möjlighet att identifiera bilen. Fast jag vet inte om Ionity läser ut VIN:et från bilen. Teoretiskt så kan de göra det, och de ska ju så småningom erbjuda en sådan tjänst att man kan ladda utan att blippa nåt kort.
Men E-tron charging service fungerar ju även hos andra opertörer än Ionity, fast det är så absurt vanvettigt snordyrt per kWh att jag inte kan tänka mig att någon använder abonnemanget för detta, annat än i ett akut krisläge.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Esterox skrev:
macky skrev:
Glöm bara inte att aktivera audis abonnemang då gratisåret ska aktiveras senast innan årsskiftet. Hmm, undra då vad en bil som levereras efter årsskiftet får. Om inget är det ju extremt snålt jmf andra koncernsyskon.
Hur får man gratisåret?
För mig var det iredan nlagt när jag aktiverade tjänsten.

Men gratisperioden började ticka direkt, registrerade allt 16 juni och valde start 1 juli. Såg då att gratisperioden ändå räknas från 16 juni. Får säga upp i god tid, ann blir det 12 månaders förlängning automatiskt.
Menar du alltså att jag väntat med att aktivera kontot i onödan. Att jag kommer att få 15:e maj då köpet registrerades även om jag väntat till November med starta abonnemanget?
Gratisperioden börjar den dagen du aktiverar charging service.

Även om du väljer ett datum längre fram, du fmåste ange från vilket datum den ska gälla i samband med aktiveringen.

Så gör det bara några dagar innan du vill komma igång. Tog fyra dagar att få laddkortet.

Blippa sedan innan du sätter i laddkontakten, och håll den intryckt i 30 sekunder så funkar det bra.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

Någon som har en Quattro 50? Räckvidd? Svårt att hitta verkliga tester..

Såg de hade någon kampanj på en Quattro 50 Proline eller har tryckfelsnisse varit framme?
https://dinbil.net/audi/syd/nytt/#/vehi ... 993be0ef3f

Man har ju miljöbonusen sen också.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Elexotico skrev:

Såg de hade någon kampanj på en Quattro 50 Proline eller har tryckfelsnisse varit framme?

Är enbart just den lagerbilen. Troligtvis svårsåld med den inredningen.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

Esterox skrev:
Elexotico skrev:

Känns väl ändå som ett bra pris eller tänker jag fel?
Esterox

Inlägg av Esterox »

Elexotico skrev:
Esterox skrev:
Elexotico skrev:

Känns väl ändå som ett bra pris eller tänker jag fel?
Absolut ! Bästa pris jag fått på en ny 50 är 730.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Elexotico skrev:

Har en 50, i somras körde vi mycket runt om i landet, som längst kom jag 29 mil, 3 barn, fullpackad bil, ingen takbox dock.

Körde från Stockholm, ladda 1 gång i Norrköping, kom sedan hela vägen till Öland. :)

För den pengen hade jag lätt slagit till!

"Är enbart just den lager bilen. Troligtvis svårsåld med den inredningen."

Vad e det för fel på inredningen gällandes bilen i fråga? Bra utrusning m.m
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

https://www.bytbil.com/kalmar-lan/perso ... 4-14938943

Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in. :lol:
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Robertrimmevik skrev:

Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in. :lol:
Jag fattar att behov är väldigt individuellt men hela grejen med Etron är ju att det är en relativt stor bil med bra lastutrymme och så nära man kan komma en kombi. Är väldigt nöjd med vår 55:a. Men fattar inte alls sportback karossformen. Var inne på Audi förra veckan och gjorde ett garantiärende på bakdörren och tittade då på en sportback, blir väldigt begränsande med tex resväskor med den karossformen. Stor bil med lite utrymme känns bara konstigt.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Martin E-tron skrev:
Elexotico skrev:

Har en 50, i somras körde vi mycket runt om i landet, som längst kom jag 29 mil, 3 barn, fullpackad bil, ingen takbox dock.

Körde från Stockholm, ladda 1 gång i Norrköping, kom sedan hela vägen till Öland. :)

Kul att höra !

Brun och beige inredning har generellt alltid varit svårsålda, vet inte om denna även har bruna dörrsidor och ja då blir den extra extra svårsåld.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

Robertrimmevik skrev:

Fan också. Har en Tesla S nu med hundbur men sugen på den Audin men hundbur är helt uteslutet då?
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inlägg av Elexotico »

Martin E-tron skrev:
Elexotico skrev:

Ah okej. Vad kommer man annars utan fullpackad och utan barn. 34 mil?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Har inte dragit den till sin spets själv, åker jag långt är bilen full med barn o packning.. :D :D :D

Själv, ekonomisk körning, bra väder, max 31 mil skulle ja tro
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nilp skrev:
Robertrimmevik skrev:

Jag fattar att behov är väldigt individuellt men hela grejen med Etron är ju att det är en relativt stor bil med bra lastutrymme och så nära man kan komma en kombi. Är väldigt nöjd med vår 55:a. Men fattar inte alls sportback karossformen. Var inne på Audi förra veckan och gjorde ett garantiärende på bakdörren och tittade då på en sportback, blir väldigt begränsande med tex resväskor med den karossformen. Stor bil med lite utrymme känns bara konstigt.
Hört talas om "sedan"?

Finns massor av stora bilar som inte måste vara SUV:ar (även om jag inser att det är mode med SUV).

Visst är det bra med en kombi/SUV om man skall lasta mycket, men finns faktiskt de som föredrar lite mindre bilar. Både för att de blir snyggare, och att luftmotståndet (och stabilitet) kan bli bättre.

Speciellt som andrabil så kan ju en sådan här fungera utmärkt (om man redan har en stor kombi eller SUV som förstabil). Tycker denna ändå ser mycket vettigare ut att lasta än vår M3 (som jag tycker är lite väl knölig, även om det är vår andrabil).

Här är test jag postade i sportbacktråden:

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

martinot skrev:
Nilp skrev:
Robertrimmevik skrev:

Hört talas om "sedan"?

Finns massor av stora bilar som inte måste vara SUV:ar (även om jag inser att det är mode med SUV).

Visst är det bra med en kombi/SUV om man skall lasta mycket, men finns faktiskt de som föredrar lite mindre bilar. Både för att de blir snyggare, och att luftmotståndet (och stabilitet) kan bli bättre.

Speciellt som andrabil så kan ju en sådan här fungera utmärkt (om man redan har en stor kombi eller SUV som förstabil). Tycker denna ändå ser mycket vettigare ut att lasta än vår M3 (som jag tycker är lite väl knölig, även om det är vår andrabil).

Här är test jag postade i sportbacktråden:

Kanske var otydlig. Klart jag förstår att det är bra med mindre bilar. Hade vi inte varit en familj på 5 personer hade vi definitivt haft en mindre bil.

Det jag inte förstår är varför man behöver en stor bil som är relativt liten invändigt. Har för mig att BMW X6 var en av BMW's storsäljare ett tag så verkar ju finnas stor efterfrågan. Jag gillar ju marknadsekonomi så borde kanske ändå tycka det är bra...nu blev det jobbigt. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kanske var jag som var otydlig (i och med att det inte verkade gå hem)? :)

Vad jag försöker säga (och detta är generellt, och inte specifikt för e-tron) är att, även om det är mer på modet och större försäljningsvolymer gällande SUV, så finns det fortfarande de av oss som uppskattar stora feta sedaner och liknande bilar.

Man vill helt enkelt åka bekvämt.

Kombinationen stort/långt chassi/axelavstånd, och lågt chassi/höjd, ger en mycket trevlig körkänsla man oftast inte får i andra bilar.

Höga SUV:ar tappar i balans, och små bilar blir "studsiga" och obekväma.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Kanske var jag som var otydlig (i och med att det inte verkade gå hem)? :)

Vad jag försöker säga (och detta är generellt, och inte specifikt för e-tron) är att, även om det är mer på modet och större försäljningsvolymer gällande SUV, så finns det fortfarande de av oss som uppskattar stora feta sedaner och liknande bilar.

Man vill helt enkelt åka bekvämt.

Kombinationen stort/långt chassi/axelavstånd, och lågt chassi/höjd, ger en mycket trevlig körkänsla man oftast inte får i andra bilar.

Höga SUV:ar tappar i balans, och små bilar blir "studsiga" och obekväma.

Just därför tror jag på Ioniq 5.
Axelavstånd:
Ioniq 5, 3000 mm
Audi e-tron, 2928 mm
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 2 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Antar att du menar IONIQ... ;)
Tesla Y LR -22 EAP
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Elexotico skrev:
Robertrimmevik skrev:

Fan också. Har en Tesla S nu med hundbur men sugen på den Audin men hundbur är helt uteslutet då?
Har inte provat. Beror kanske lite på hundbur. Vi har en mellanstor hund i krocksäker bur som är ställbar. Ställer jag in den på minsta så har jag ca 10 cm till bakrutan på våran vanliga e-tron. Tror du behöver en ganska liten bur om den ska in i sportbacken.( men tycker att du borde kolla innan du utesluter sportbacken)

Så synd att MS inte har drag en i övrigt väldigt komplett bil. Tror inte det finns många modeller i den kategorin som rymmer hundbur.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Åh jag har ”bokat” en E-tron 50 och är jättesugen på att gå hela vägen. Jag kommer klara mig till 95% utan problem. Det sista 5% känns dock dyra pga ladda längs vägen.

Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Är det verkligen någon som påstår det? Det är billigt att åka långt med Tesla, men övriga är inte särskilt billigt.

Sen är det iofs en definitionsfråga vad "långt" är. Åker man tex 60 mil så klarar man ju merparten på billig "hemmael" i en bra elbil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Enkelt. Självbedrägeri är ordet. Det är inte längre billigt att ha en elbil för långfärd. Har du ett körmönster så du måste snabbladda mycket så är Tesla förmodligen enda försvarbara alternativet.

Själv undviker jag numera att ta bilen på turer som kräver snabbladdning. Corona har varit en underlättande faktor i det sammanhanget. Men en semesterresa hade varit en stressfaktor tror jag. Istället för räckviddsångest får man kostnadsångest.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar