Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
HelectriC sammanfattar det bra.

Sen är drivlinan det enda som lockar med Mod 3, men då den i Polestar 2 är tillräckligt bra så spelar det ingen större roll.
Laddnätverket?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ViBilägare (var det väl) testade i senaste numret Polestar 2 mot Tesla 3. Tittar man på rena data så ser man tex att de hyllade matrixljusen inte ger den fördel man kanske trodde - jag tror tex att de flesta inte jämfört med Tesla 3 utan utgått från att det är samma ljus som i gamla S.
Ljudnivå ingen större skillnad, förutom att Polestar helt föll igenom på grov asfalt.

För att få en rättvisande uppfattning måste man nog köra bilarna tillsammans och hoppa emellan.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Är det på riktigt så många som väljer mellan dessa två så olika bilar? Största konkurrenten till polestar2 är väl att kunden istället köper ytterligare en fossilvolvo att vänta vidare i?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:

Sen är drivlinan det enda som lockar med Mod 3, men då den i Polestar 2 är tillräckligt bra så spelar det ingen större roll.
Laddnätverket?

/fth
Ingen av bilarna är något jag skulle vilja ta på en semester, kvar är 2-3 resor på ett år där jag skulle behöva ladda. Då spelar inte laddnätverk någon större roll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:

Laddnätverket?

/fth
Ingen av bilarna är något jag skulle vilja ta på en semester, kvar är 2-3 resor på ett år där jag skulle behöva ladda. Då spelar inte laddnätverk någon större roll.
Ok, jag har ju "bara" en bil, som alltså måste funka för alla syften, vilket för mig i dagsläget i praktiken bara är X.

Vad är det som gör att du inte skulle vilja köra varken M3 eller P2 på semester? Båda verkar väl vara kompetenta långfärdare?

/fth
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
ViBilägare (var det väl) testade i senaste numret Polestar 2 mot Tesla 3. Tittar man på rena data så ser man tex att de hyllade matrixljusen inte ger den fördel man kanske trodde - jag tror tex att de flesta inte jämfört med Tesla 3 utan utgått från att det är samma ljus som i gamla S.
Ljudnivå ingen större skillnad, förutom att Polestar helt föll igenom på grov asfalt.

För att få en rättvisande uppfattning måste man nog köra bilarna tillsammans och hoppa emellan.
Finns ju klara nackdelar med att titta på ren data.

Volvo (antar att det är samma i Polestar 2) har ljusstarkare helljus än i vår Audi. Men Audin har mjukare övergångar och enligt mig en bättre ljusbild. Jag ser potentiella faror tidigare med Audin än i en Volvo, men ändå förlorar den på pappret.

Samma sak med ljudnivå, nu har jag inte jämfört rakt av så jag bara suttit i Polestar 2, men dB visar inte hela bilden då frekvenser och vissa typer av ljud kan vara värre än hög generell volym.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

fth skrev:
dd88 skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:

Laddnätverket?

/fth
Ok, jag har ju "bara" en bil, som alltså måste funka för alla syften, vilket för mig i dagsläget i praktiken bara är X.

Vad är det som gör att du inte skulle vilja köra varken M3 eller P2 på semester? Båda verkar väl vara kompetenta långfärdare?

/fth
Vet inte om jag ser dom som autobahnlok, snarare bilar som funkar till vardags. Kör 100+ mil per sittning när vi åker till södra Europa, så få stopp som möjligt och i år åt vi även i bilen för att slippa stanna.

Tidigare har vi lånat bilar (A6 och 5-serie) men i år tog vi vår A4. Skönt att inte behöva bry sig om parkeringsskador, inbrott och annat. Finns ju en frihet att inte vara emotionellt investerad i en bil när man tränger sig fram i kuststäder och gränder.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

dd88 skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:
fth skrev:
dd88 skrev:

Laddnätverket?

/fth

/fth
Vet inte om jag ser dom som autobahnlok, snarare bilar som funkar till vardags. Kör 100+ mil per sittning när vi åker till södra Europa, så få stopp som möjligt och i år åt vi även i bilen för att slippa stanna.

Tidigare har vi lånat bilar (A6 och 5-serie) men i år tog vi vår A4. Skönt att inte behöva bry sig om parkeringsskador, inbrott och annat. Finns ju en frihet att inte vara emotionellt investerad i en bil när man tränger sig fram i kuststäder och gränder.
OT, men finns det en enda rimlig anledning att ta bilen till södra Europa istället för flyg eller tåg och sen hyra en bil, om man har så bråttom så man inte stannar på mer än 100 mil och till och med äter i bilen för att komma fram snabbt som möjligt?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dd88 skrev:

Mitt rekord med min X är 160 mil Luxemburg - Stockholm i en sittning solo, visserligen flera laddstopp, men ändå inget jag rekommenderar ;)

Min bil ju inte heller riktigt rätt storlek för trånga gränder i Italien etc, men det har funkat ok hittills, värsta upplevelsen var ett parkeringsgarage i en källare i Barcelona, där var jag säker på att jag aldrig skulle ta mig upp till ytan igen :D

Både P2 och M3 är ju dock betydligt nättare, dom borde väl fungera även bland Fiat et al i gränderna i södra Europa?

/fth
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Mitt personliga val stod väl inte mellan P2 och M3 utan mellan P2 och S. En sedan går helt enkelt bort för mig. Jag har hyfsad och god erfarenhet av Model S, däremot har jag bara provat M3 ett par gånger.

Laddnätverk och förbrukning är väl inte heller annat än sekundära parametrar för min personliga räkning, är fordonen i övrigt jämbördiga kan de bli tungan på vågen, annars spelar andra parametrar in. Detta är min första elbil och handen på hjärtat är jag redan hjärtligt less på all fokus kring förbrukning, för en utomstående tror jag det snarare avskräcker och orsakar onödig räckviddsångest. Jag tänker att det under en längre resa egentligen handlar om hur många laddstopp jag gör, om det tar fem eller tio minuter kortare eller längre tid är väl inte av sådan vansinnigt stor betydelse? Däremot skiljer det en hel del på laddhastigheten, visst är superladdning en klar fördel i f t 50kW när det börjar bli multipla laddstopp under en enkelresa.

För mig är prestanda (och då talar vi inte 0-100 utan körglädje och -upplevelse i form av väghållning, bromsar, chassibalans) ändå rätt viktigt, men framför allt väger materialval och komfort i form av bra säten och finish tungt. Bilen ska vara väl ihopskruvad.

Enskärmslösningen skulle säkert kunna fungera även för mig men jag VILL inte ha det så. Jag är väl tjurig. Dragkrok med minst 1 200 kg och lite lullull som rattvärme, bra ljus och att bilen inte fryser ihop vintertid (jag vet att den kan värmas - men jag kan vara slarvig med eller prioritera bort sådant) är bra om än inte vad som avgör mina val.

Sedan tror jag det är bra med ett serviceställe med hyfsat rykte och kapacitet på inte allt för stort geografiskt avstånd, oturen kan ju grina oss i ansiktet såväl när det gäller olyckshändelser som recalls av olika slag. Det är ingen dealbreaker men ändå en hyfsad fördel.

Model S är snabbare, starkare och en mycket större bil än P2. Och naturligtvis med en större prislapp. P2 är väl så bra ihopskruvad men i ett betydligt mer kompakt format. Denna gången blev det därför P2 för mig personligen. Jag är jättenöjd med bilen och tillhör dom som beslutat mig för att ge Polestar tid på sig att göra klar bilen med app, OTA, några buggfixar etc. Hårdvaran är top notch, uppfyller med råge mina förväntningar.

Jag hoppas att 150kW blir vanligare även i mina trakter, det vore skönt att kapa lite laddtid på de längre resorna. Men det får jag ta - mitt val, mina bekymmer :)

Däremot har jag full förståelse för de som väljer Tesla eller någon annan vass konkurrent, det är väl egentligen ett sundhetstecken att det börjar finnas ett rätt brett urval av bilar och märken för oss kunder att botanisera bland? Alla har vi olika behov och prioriteringar och tycke och smak är som bekant helt individuella parametrar...
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

iAkita skrev:
OT, men finns det en enda rimlig anledning att ta bilen till södra Europa istället för flyg eller tåg och sen hyra en bil, om man har så bråttom så man inte stannar på mer än 100 mil och till och med äter i bilen för att komma fram snabbt som möjligt?
När vi åker på bilsemester så kör vi inte riktigt så extremt som dd88, men för oss finns det iaf inte bara en utan flera (för oss) rimliga anledningar att ta bilen:
- miljövinsten i att inte flyga
- upplevelser på vägen, stopp vid alpsjöar, spännande körning över bergspass, oväntade smultronställen lite varstans, etc
- bekvämligheten att ha egna bilen, inga begränsningar i bagagevikt eller -storlek t.ex (annat än storlek på bagageutrymme förstås)
- etc

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

M3 är i mina ögon superbra på långresa och i det avseendet överlägsen PS2 imo. Snabbare laddning, billigare laddning, avsevärt bättre räckvidd och mycket fler laddare att tillgå.

Vidare är ju autopilot helt centralt. Skulle aldrig komma på tanken att åka på långresa i Europa utan. Har inte testat PS/Volvos senaste version av Pilot Assist men recensenterna verkar ganska eniga om att Teslan är bättre även på den punkten.

Fossilbil är för mig en ren mardröm varje gång jag sätter mig i en och att köra utan pauser med barnen ser jag ingen fördel alls med. Hade jag kört själv hade jag dock gärna hoppat över lite pauser, men även då hade nackdelarna varit långt mycket större än fördelarna.

PS har verkligen lyckats bra med interiören dock! Där vet i tusan om jag inte tycker de lyckats bättre än Tesla, trots att jag älskar treans interiör och tar den framför S/X alla dar i veckan. Backspeglarna är snygga och ljuset verkar bra, men där slutar de signifikanta fördelarna i mina ögon. Jag är enig med en lång rad recensenter som tycker PS2 är en bra bil, men ändå en bra bit efter Model 3 som helhet.

Nu verkar det dock som jag råkat sälja vår trea :lol: Tror det får bli en Honda E som andrabil temporärt. Efter det blir det nog en uppdaterad 3P, en YP eller kanske en e-tron GT. Sen har man ju sin Plaid-reservation också. Många kul val i framtiden och även om jag tycker PS2 verkar fin, så kvalar den inte in bland alternativen för mig personligen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

fth skrev:
iAkita skrev:
När vi åker på bilsemester så kör vi inte riktigt så extremt som dd88, men för oss finns det iaf inte bara en utan flera (för oss) rimliga anledningar att ta bilen:
- upplevelser på vägen, stopp vid alpsjöar, spännande körning över bergspass, oväntade smultronställen lite varstans, etc
- bekvämligheten att ha egna bilen, inga begränsningar i bagagevikt eller -storlek t.ex (annat än storlek på bagageutrymme förstås)
- etc

/fth
Jag har förståelse för alla de anledningarna och håller med fullt ut. Men mycket av det går ju förlorat om man sätter sig i en fossilbil, sträckkör 100+ mil och inte ens stannar för att äta, som jag förstod det på dd88. För mig är elbilar utmärkta för bilsemester just för att man kan åka miljövänligt, får chansen att uppleva saker på vägen, kommer fram utvilad, och man dessutom reser ganska billigt. Iallafall om man kör Tesla.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:
- etc

/fth
Jag har förståelse för alla de anledningarna och håller med fullt ut. Men mycket av det går ju förlorat om man sätter sig i en fossilbil, sträckkör 100+ mil och inte ens stannar för att äta, som jag förstod det på dd88. För mig är elbilar utmärkta för bilsemester just för att man kan åka miljövänligt, får chansen att uppleva saker på vägen, kommer fram utvilad, och man dessutom reser ganska billigt. Iallafall om man kör Tesla.
Word.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Verkligen inte!

Flyger normalt (ej i år) jämt med familjen på semster, även om inom Europa, och så hyr vi någon ny kul bil på plats som man passar på att testköra!

Oavsett när vi semestrar på sommaren, reser iväg på höstlovet, eller till Alperna under sportloven så är det absolut flyg som gäller. Så mycket snabbare på plats!

Resor inom Sverige, Norge och Danmark? Ja, då tar vi ibland bilen.

Men till resor i norra Norge så har det ändå alltid blivit flyg + hyrbil (de tar sådan tid att åka på norska vägar, även om grymt vackert).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

iAkita skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:
- etc

/fth
Tanken var att vi skulle flyga ner, men sen kom Covid 19 och det visade sig vara mer eller mindre omöjligt att flyga till Kroatien i början av Juli. Var även stor osäkerhet kring hur man kan mellanlanda och åka vidare utan att behöva sätta sig i karantän så det fick bli bil hemifrån.

Sen hade vi en hel del att fixa med lägenheten så bilen var fullastad av verktyg och inredning, blir även rätt många vändor till bygghandeln så vi behövde en ordentlig bil. Anledningen till så få stop som möjligt var för att inte exponera oss i onödan.

Tidigare år så har vi kört ner till Milano via Schweiz sen kört västerut under en treveckorsperiod för att avsluta i Paris, då blir färden en del av semestern men i år var det inte aktuellt.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
iAkita skrev:
fth skrev:
iAkita skrev:
- etc

/fth
Tanken var att vi skulle flyga ner, men sen kom Covid 19 och det visade sig vara mer eller mindre omöjligt att flyga till Kroatien i början av Juli. Var även stor osäkerhet kring hur man kan mellanlanda och åka vidare utan att behöva sätta sig i karantän så det fick bli bil hemifrån.

Sen hade vi en hel del att fixa med lägenheten så bilen var fullastad av verktyg och inredning, blir även rätt många vändor till bygghandeln så vi behövde en ordentlig bil. Anledningen till så få stop som möjligt var för att inte exponera oss i onödan.

Tidigare år så har vi kört ner till Milano via Schweiz sen kört västerut under en treveckorsperiod för att avsluta i Paris, då blir färden en del av semestern men i år var det inte aktuellt.
Körde du Sverige-Kroatien i början av juli?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

heldiggrisen skrev:
9/7 om jag inte minns helt fel. En övernattning så framme 10/7.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag ser lite på det som så här. En Tesla är helt klart bäst på räckvidd och laddnätverk, inga tvivel där. Men de faktorerna har jag behov för några få gånger per år och alternativa laddnätverk finns (om än aningen jobbigare/dyrare). Resten av årets alla dagar vill jag ha en bil med utrustning som jag uppskattar och en komfort i bilen som jag tyvärr inte får hos Tesla. Om de få långresorna absolut inte kan absorberas i en PS2 så får man väl hyra/låna en Tesla :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
heldiggrisen skrev:
9/7 om jag inte minns helt fel. En övernattning så framme 10/7.
Nice. Vi hade planer på att åka till Kroatien i år, men så kom Cv19 emellan. Var i Kroatien har ni lägenhet, och vilka delar rekommenderar ni att besöka?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

helix skrev:
För några dagar sedan var jag ute och provkörde Polestar 2 som jag verkligen sett fram mot. Då jag gärna byter bil ofta börjar det klia i fingrarna så tanken har inte alls varit främmande att byta min Model 3 mot en Polestar 2. Gillar designen på bilen och kul att det är just Volvos avknoppning som lanserar den första elbilen som kan jämföras med Model 3 på många punkter.

Mina referensramar är att jag genom åren både provkört och ägt tyskt i alla prisklasser och på elbilsfronten har jag kört Taycan, E-tron, I-Pace, EQC, i3 och såklart hela Teslas utbud. Taycan är den elbil jag kört mest förutom Tesla då jag hade förmånen att låna en sådan i två veckor och köra långt.

Mycket om Polestar 2 är redan sagt och skrivet så jag tänkte fokusera på några direkta jämförelser med min Model 3 och mina högst subjektiva intryck. Jag upplever att de som kört Model 3 ett tag har något andra referensramar än de som kommer från en mer traditionell bil innan provkörningen. Man har helt enkelt vant sig vid ett annat UX i bil 2.0 som Tesla i mångt och mycket representerar. Det är också här den stora skillnaden ligger då Polestar 2 är en mer traditionell bil med eldrift medan Model 3 vrider och vänder på en hel del av det traditionella.

Min provkörning utgick från Kvarnholmen i Stockholm och jag körde en del vägar ute på Värmdö inklusive motorväg. För att känna skillnad mot min Model 3 tog jag ut den på samma vägar för att jämföra vägljud, styrning, känsla med mera. Totalt så hade jag bilen i drygt en timme så fick gott om tid att testa även om det såklart hade varit ännu bättre att låna bilen längre.

Den Polestar 2 jag testade hade inte Performance-paketet, men var skodd med 20"-fälgar och även extrautrustad med beige nappaskinn och ventilerade stolar vilket var riktigt trevligt. Vid senare tillfälle tänker jag se om jag kan testa en bil med Öhlins-dämparna för det vore kul att känna skillnaden då jag vanligtvis föredrar mer sportigt chassi.

Direkt när man sätter sig i Polestar känns det ombonat, men samtidigt instängt och begränsad sikt framåt när man direkt kommer från Model 3. Stolarna i Polestar är sköna och då i synnerhet skinnstolarna. Jag provsatt även i vegan-varianten och tyckte de var aningen hårda och inte lika sköna. Stolarna i Model 3 är ungefär lika mjuka som Polestars skinnstolar och båda är bekväma. Mittkonsolen i Polestar tycker jag är en märklig konstruktion som också gör det obekvämt för högerbenet när man kör. Att man har växelspak och några vred för volym i mittkonsolen tar bort utrymme. Förvaringsfack i Model 3s mittkonsol är betydligt bättre och placering av två mobiltelefon i Model 3 rakt under skärmen är något jag verkligen gillar. I Polestar har man ingen mugghållare alls om man skjuter fram armstödet som dessutom inte ger tillräckligt med stöd och sitter för lågt. På Model 3 har man två mugghållare och ett skönt armstöd utan kompromisser.

Stereon provspelades såklart med olika typ av musik. Det är bra ljudbild och man kan justera med EQ likt Model 3. Dock hittade jag inte något möjlighet att justera balans mellan fram/bak utan bara att slå av och på respektive zon. Den når inte riktigt upp till premiumljudet i Model 3 som jag tycker är fylligare och renare samt mindre burkigt.

Justering av ratten och körposition blev jag aldrig riktigt kompis med. Trots att jag justerade ratten så långt ut jag kunde lyckades jag inte hitta en position som kändes riktigt bra och upplever rattvinkeln för vinklad uppåt. Rattjusteringen är mer flexibel i Model 3 och där kan man dessutom justera ratten i ett läge utan att beakta att man ska se en skärm bakom ratten. Ratten i Model 3 är sportigare och mindre och rattknapparna på Polestar känns klumpiga med aningen plastig känsla. Teslans flexibla klick- och rullhjul är enklare att handskas med.

Elektrisk baklucka är trevligt såväl som öppningen av bakluckan och tillgången till skidlucka. Bagaget är däremot mindre och packar man semesterpackning med väskor och påsar får man definitiv in mer packning i Model 3 även om öppningen i Polestar 2 är bättre. Dragkroken är smart med enkel utfällning. Nu har jag själv aldrig behov av dragkrok, men för de som kör släp är detta såklart ett stort plus. Baksätet är relativt trångt och jag slog huvudet i taket, vilket jag inte gör i Model 3. Det jag tycker är skönt i baksätet på Model 3 är att sitter man där längre tid kan man lägga benen på diagonalen under mittkonsolen eftersom golvet är helt platt. I Polestar är det svårare att röra på benen då fötterna mer är instängda i en "brunn" och det är en upphöjning i golvet i mitten. Blir lite som när man sitter på ett trångt flyg och sitter närmast fönstret och inte kan sträcka ut benen. Sitter man på ytterplats kan man sträcka ut benen i gången då och då, vilket kan vara skönt när man åker längre i baksätet.

Körningen blev en blandning av småvägar, stadskörning och motorväg. Chassit i Polestar 2 är fint avstämt upplevs som följsamt. Nu körde inte jag bil med Performance chassi och jämför således med min Model 3P, vilket såklart inte blir helt rättvisande. Chassit i Model 3 P är sportigare avstämt, men trots detta mer förlåtande på ojämna vägar. I kurvor är Polestar aningen svajig och man märker att bilen är tyngre än Model 3. Styrningen upplevde jag också som något död och sladdrig. I model 3 är styrningen mer distinkt och kommunikativ. Polestar 2 är i den bemärkelsen mer likvärdig Model S. Att klämma långa motorvägssträckor är snarlikt i Model 3 och Polestar 2 är min bedömning och det är två fina långfärdsbilar som få kommer vara missnöjda med. En sak jag noterade vid provkörningen är att det blir irriterande reflektioner från instrumentbrädan i vindrutan. Man ser högtalargaller och ventilationsutblås som en spegelbild. Detta är ett vanligt fenomen i många bilar, men i Model 3 där instrumentbrädan är helt plan blir det inga reflektioner, vilket är skönt.

När det gäller prestanda är det stor skillnad mot Model 3 Performance. Framförallt från stillastående och vid långsam körning är det en fördröjning på gasresponsen, vilket gör att den inte känns alls lika direkt och lekfull som Model 3. Kommer man från en traditionell bil upplevs Polestar 2 som kvick, men jämfört med Model 3P känns den nästan sävlig och att man inte får direkt respons var något jag irriterade mig på. I högre hastighet är skillnaden mindre, men ändå betydande. Vad gäller regen och one-pedal-drive är bilarna snarlika i sitt beteende.

En av de stora överraskningarna är vägbuller. Den Polestar 2 med 20" jag körde bullrade mer än min Model 3 P med 20". Detta både på motorväg och i stadskörning. Jag var till och med tvungen att köra min egen bil samma väg som jag provkörde Polestar 2 efteråt för att verifiera. Min bil är snäppet tystare och har mindre vägljud både i lägre fart och upp till motorvägsfart plus lite moms som jag testade. Med det sagt så tycker jag båda bilarna är fullt acceptabla och generellt får det här med vägbuller för mycket fokus eller så är min Model 3 en tyst unicorn. Jag har som sagt kört både Taycan och E-tron en del och generellt är jag ganska picky samt har bra hörsel. Kör dock med 2.8 bar i däcktryck i min Model 3 vilket enligt mina preferenser är sweet spot.

Vad beträffar skärmar och infotainment är jag antagligen skadad av att ha kört Model 3 en längre tid. Jag upplever mest att det blir rörigt med flera skärmar och samma känsla fick jag stundvis även Polestar. Hastighetsmätaren trots att den sitter på en skärm bakom ratten är i min mening svårare att läsa av i periferin än den på model 3 som är mer kontrastrik, större och sitter högre upp. Ett annat exempel är att ha två kartor - en bakom ratten och en i stående format på mittskärmen. När jag testade navigeringen och använde båda skärmarna är min upplevelse att redundansen gör det mer rörigt och inget av alternativen är riktigt klockren. I Model 3 är det mer intuitivt med automatisk zoom för ruttnavigering när man vill få hjälp att hitta rätt. Hittade inte heller Satellit-vy för kartan i Polestar 2, men det kanske finns i någon inställning. Skärmen i Model 3 sitter också markant närmare föraren vilket gör den smidigare att interagera med under färd. De stora knapparna är kanon i Polestar 2 och gör att det blir en större "träffyta". Det här kan många andra tillverkare som har touch i bilarna lära av. Exempelvis i Taycan är det pyttesmå ikoner och skärmen sitter ofördelaktigt långt in i instrumentbrädan vilket gör att den blir svår att använda smidigt. Här har Polestar hittat en bra balans.

Sikten ut, framåt och sidor är mer begränsad i Polestar. I Model 3 har man bättre sikt ut framåt och sidor vilket gör den mer lättnavigerad. Sikten bak är ganska dålig i båda bilarna. 360-kamera var bra i Polestar om än lite för dålig wide-bild bakåt, men i Model 3 har jag aldrig saknat 360-kamera eftersom man ser så bra framåt samt har en väldigt tydlig och högupplöst backkamera.

Kapitlet laddning tänkte jag inte gå in närmare på då det är uttjatat vid det här laget kring Teslas fördel med Superchargers. Däremot testade jag ruttplaneringen i Polestar 2 och att navigera till exempelvis Göteborg, Köpenhamn, Oslo för att se vilka laddstationer som den föreslog. Upplevde generellt en onödig komplexitet med för många förslag och klick innan man kommer igång. Exempelvis ger den förslag att ladda på 22kW-laddare (kallas Medelsnabb) och en lång lista med stationer och omvägar som alternativ. När man klickar sig in på en laddstation står det även hur många Chademo-laddare som är lediga trots att bilen inte kan ladda Chademo. Även några av Teslas destinationsladdare dyker upp som förslag där man kan göra laddstopp vid en rutt mellan Stockholm och Köpenhamn. Vet inte vem som kör Polestar den sträckan och vill göra ett stopp med en 10min omväg för att kunna ladda 11kW. För någon färsking i elbilsvärlden är hela systemet för ruttplanering alldeles för komplicerat och ger för många alternativ istället för att föreslå det optimala direkt och starta vägledningen utan en rad olika val och klick.

Jag är heller inte lika lyrisk till google automotive som många verkar vara. Får ingenjörskänsla över det hela och UX/Design lirar inte helt med mina preferenser. Jag gillar att man i Teslan har stora kartan synlig hela tiden (för direkt access till pinch/zoom när man letar upp något) och att olika funktioner blir delvis overlay beroende på vilka val man gör (exempelvis att man kan ha musikdelen alltid tillgänglig i miniatyr). Det nödvändigaste finns tillgängligt på skärmen samt att man når information med olika typer av swipes. I Polestar 2 kan man exempelvis inte se vilken låt som spelas utan att öppna Spotify-appen och för att nå dit krävs det två klick på skärmen. Att allting körs som separata Appar i Polestar gör att det lätt blir separerade lager med onödigt många klick. Även om Android Automotive är bättre än i de flesta andra bilar är det enligt min mening en bit kvar till Teslas UI, features och smartness. Jämförelsen med Apple börjar bli uttjatad, men Tesla är i detta avseende mer som Apple där hårdvara och mjukvara hänger ihop hela vägen, vilket känns när man använder respektive system. Ska bli intressant att följa hur Polestar hanterar OTA och vad som pushas ut för typ av ändringar över tid.

Röststyrning har diskuterats tidigare och till min förvåning blev det mer fel när jag testade detta i Polestar än i Model 3. Då tänker jag främst på att ange butiker, adresser och andra destinationer för navigering. Polestar 2 tolkade i flera fall min input felaktigt och jag testade med olika adresser och ställen. Samma adresser funkar klanderfritt i Teslan, men det kan också såklart vara en tillfällighet. Google assistenten är mer omständigt med uppläsning av det röstkommando man ger som input eller få frågor tillbaka om det verkligen var rätt kommando, men det är möjligt att detta går att konfigurera annorlunda vilket isåfall är bra. Generellt är jag ingen stor förespråkare av röststyrning och "hey google" är det första jag skulle stänga av i bilen. Däremot är basala kommandon som att ange adress, ringa samtal och lite andra bilinställningar bra att kunna få hjälp med under färd utan att släppa ratten.

Polestars pilot assist provade jag inte alls så där kan jag inte göra någon direkt jämförelse med Teslas AP, men vad jag har förstått så funkar Volvos system fint och Polestar lär vara på samma nivå. Trots att jag har FSD på min bil kör jag mest själv och använder AP främst när jag kör längre sträckor och mycket motorväg. Det jag däremot tycker är kul med AP är att hänga med i utvecklingen och se hur systemet utvecklas mot mer och mer självkörning. Detta är dock en vattendelare där vissa skiter fullständigt i utvecklingen och föredrar en vanlig adaptiv farthållare medan andra går igång på teknikutvecklingen och tycker det är kul att vara en del av resan. Jag tillhör den senare kategorin och då är Tesla roligare även om det blir två steg fram och ett steg bakåt ibland. Visualiseringen av bilar, objekt och vägen i Teslans display är också något jag uppskattar som jag saknade i Polestar 2.

Trots att jag kan låta negativ i några av reflektionerna ovan gillar jag bilen och skulle bli en jättenöjd ägare om det inte varit så att jag vant mig vid Model 3. Polestar 2 känns som en solid moderniserad Volvo och ett riktigt bra alternativ för de som är ute efter en mer traditionell bil samt gillar utseendet. För min del var det en kul och intressant provkörning, men Model 3 är utifrån mina preferenser den bilen som ger mer ”smile per mile” trots sina brister. Den minimalistiska och praktiska kupén, prestandan, lekfullheten, Superchargers, finesser som Sentry, underhållning, löpande OTA-uppdateringar av bilens alla funktioner samt att den verkligen känns som en elbil från grunden. Dessa punkter skulle jag sakna om jag bytte till en Polestar 2 så jag får helt enkelt klara mig utan ventilerade stolar, elektrisk baklucka och lite annat.

Min sammanfattning: Model 3 är en lekfull, innovativ, busig bil med karaktär och lite galen personlighet medan Polestar 2 är traditionell, gedigen, trygg och lite tråkig men med nosen in i framtiden. Välj efter egna preferenser och smak så blir man inte besviken. Det är två riktigt bra bilar med sina respektive styrkor och svagheter!

Några bilder från min provkörning:
IMG_0084.jpeg
IMG_0085.jpeg
IMG_0087.jpeg
Helix beskrivning var så bra att den får lite extra utrymme. ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
Mitt personliga val stod väl inte mellan P2 och M3 utan mellan P2 och S. En sedan går helt enkelt bort för mig. Jag har hyfsad och god erfarenhet av Model S, däremot har jag bara provat M3 ett par gånger.

Laddnätverk och förbrukning är väl inte heller annat än sekundära parametrar för min personliga räkning, är fordonen i övrigt jämbördiga kan de bli tungan på vågen, annars spelar andra parametrar in. Detta är min första elbil och handen på hjärtat är jag redan hjärtligt less på all fokus kring förbrukning, för en utomstående tror jag det snarare avskräcker och orsakar onödig räckviddsångest. Jag tänker att det under en längre resa egentligen handlar om hur många laddstopp jag gör, om det tar fem eller tio minuter kortare eller längre tid är väl inte av sådan vansinnigt stor betydelse? Däremot skiljer det en hel del på laddhastigheten, visst är superladdning en klar fördel i f t 50kW när det börjar bli multipla laddstopp under en enkelresa.

För mig är prestanda (och då talar vi inte 0-100 utan körglädje och -upplevelse i form av väghållning, bromsar, chassibalans) ändå rätt viktigt, men framför allt väger materialval och komfort i form av bra säten och finish tungt. Bilen ska vara väl ihopskruvad.

Enskärmslösningen skulle säkert kunna fungera även för mig men jag VILL inte ha det så. Jag är väl tjurig. Dragkrok med minst 1 200 kg och lite lullull som rattvärme, bra ljus och att bilen inte fryser ihop vintertid (jag vet att den kan värmas - men jag kan vara slarvig med eller prioritera bort sådant) är bra om än inte vad som avgör mina val.

Sedan tror jag det är bra med ett serviceställe med hyfsat rykte och kapacitet på inte allt för stort geografiskt avstånd, oturen kan ju grina oss i ansiktet såväl när det gäller olyckshändelser som recalls av olika slag. Det är ingen dealbreaker men ändå en hyfsad fördel.

Model S är snabbare, starkare och en mycket större bil än P2. Och naturligtvis med en större prislapp. P2 är väl så bra ihopskruvad men i ett betydligt mer kompakt format. Denna gången blev det därför P2 för mig personligen. Jag är jättenöjd med bilen och tillhör dom som beslutat mig för att ge Polestar tid på sig att göra klar bilen med app, OTA, några buggfixar etc. Hårdvaran är top notch, uppfyller med råge mina förväntningar.

Jag hoppas att 150kW blir vanligare även i mina trakter, det vore skönt att kapa lite laddtid på de längre resorna. Men det får jag ta - mitt val, mina bekymmer :)

Däremot har jag full förståelse för de som väljer Tesla eller någon annan vass konkurrent, det är väl egentligen ett sundhetstecken att det börjar finnas ett rätt brett urval av bilar och märken för oss kunder att botanisera bland? Alla har vi olika behov och prioriteringar och tycke och smak är som bekant helt individuella parametrar...
Gott - bra att det numera finns flera bra alternativ att välja mellan! :)

Bara en fråga: vad menar du att sedan går bort, och att bara MS och PS2 är intressanta - är inte MS just en sedan?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
Var i Götet idag och passade på att besöka Polestar för att känna och klämma lite på P2. Provkörde dock aldrig.

Jag gillar utseendet på bilen. Snyggare i verkligheten än på bild och den känns välbyggd med bra panelpassning osv.

Däremot blev jag väldigt förvånad över hur LITEN bilen kändes. Att den väger 300 kg MER än Model 3 är ju ett tecken på att den lider av ICE-sjuka...

Den är helt klart en storlek mindre än Model 3. Kardantunneln bak gör baksätet ännu trängre. Detta måste de lösa i kommande modeller.

Jag var inte heller så förtjust i framstolarna som jag upplevda som platta och hårda. Jag hade ganska höga förväntningar och trodde att den skulle slå 3:an på denna front men jag föredrar helt klart stolarna i Model 3. Även om de på inget sätt är klassledande.

Jag var inte heller förtjust i den breda mittkonsolen som dels upplevdes lite plastig och dels inskränkte på benutrymmet för föraren på tok för mycket.

Nu har jag inte kört bilen och den har ju fått bra betyg i den grenen men har svårt att tänka mig att den skulle vara så mkt bättre än 3:an.

Summasummarum är jag mkt nöjd med att jag har en Model 3 och kommer direkt stryka ev. tankar på att byta till Polestar.

Men jag är glad att den tillslut börjar rulla på våra vägar. Den näst bästa elbilen i prisklassen.

:)
Måste testa PS2 någon dag. Hade dock bestämt fått uppfattningen att det skall vara en större bil än M3?

Kanske är att den rymmer mycket mer last?
Bild
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Roffe har voffsing vilket innebär hundbur, så enkelt tror jag nog att det är. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
roffe_s skrev:

Gott - bra att det numera finns flera bra alternativ att välja mellan! :)

Bara en fråga: vad menar du att sedan går bort, och att bara MS och PS2 är intressanta - är inte MS just en sedan?
Tips: kolla på vilken typ av baklucka de har!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar