CCS adapter
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
CCS adapter
Helt ny oanvänd i kartong. Perfekt för någon som köpt ny inventory S eller X och inte fått med adapter.
Pris: 1200kr
Pris: 1200kr
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Re: CCS adapter
Man får väl adapter gratis ifall den inte kom med bilen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Grattis - du har just pajat annonsenSvenssons skrev:Man får väl adapter gratis ifall den inte kom med bilen?

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tror iofs det var ett "glapp" där ett antal CCS-kompatibla S/X levererades utan adaptern.Svenssons skrev:Man får väl adapter gratis ifall den inte kom med bilen?
Det enda alternativet för att få tag på en adapter via Tesla är väl då att betala för hela "konverteringen" trots att man bara behöver adaptern?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nej, behöver inte bilen konverteras så får man adaptern. Den skulle ju följa med. Finns flera poster här på forumet som talar om att de fått adaptern när de frågat om den.fth skrev:Jag tror iofs det var ett "glapp" där ett antal CCS-kompatibla S/X levererades utan adaptern.Svenssons skrev:Man får väl adapter gratis ifall den inte kom med bilen?
Det enda alternativet för att få tag på en adapter via Tesla är väl då att betala för hela "konverteringen" trots att man bara behöver adaptern?
/fth
Kanske sabbar annonsen men om den är gratis för de som saknar den så är det inte OK att sälja för 1500:-. Kan vara en annan sak om man tappat bort den men frågan är då vad den kostar på Service Center.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Jo, alla S/X efter ett visst datum inkluderade enligt specifikation adaptern, saknas den så skall man självklart få den.Svenssons skrev:Nej, behöver inte bilen konverteras så får man adaptern. Den skulle ju följa med.
Det jag påpekade var bara att det faktiskt var ett "glapp" precis innan adaptern ingick då S/X redan var CCS-kompatibla men levererades utan adapter.
För dessa bilar, som alltså inte såldes som CCS-kompatibla, så har man väl iaf teoretiskt sett inte rätt till en gratis adapter?
Nu är det väl kanske så att Tesla delar ut adaptern gratis iaf, men det finns teoretiskt sett en (mycket) liten legitim marknad för denna annons.
/fth
- NEO
- Teslaägare
Fick inte med adapter till min nya 2019 XP100DL som hade uppdateringen. Finns nog en hel del sådana S/X innan raven som såldes utan CCS. Var ju en på forumet som skrev någonstans att han ville köpa en CCS adapter och slutade med att betala för hela uppgraderingen om jag minns rätt.
Jag bad SC om att enbart göra uppgraderingen men utan adapter och det gick inte. Så jag har en extra.
Vad insinuerar du med legitim marknad?
Jag bad SC om att enbart göra uppgraderingen men utan adapter och det gick inte. Så jag har en extra.
- fth
- Teslaägare
Om det är mig du menar så insinuerar jag ingenting, tvärtom så försvarar jag din annons om du läser mina inlägg.NEO skrev:Fick inte med adapter till min nya 2019 XP100DL som hade uppdateringen. Finns nog en hel del sådana S/X innan raven som såldes utan CCS. Var ju en på forumet som skrev någonstans att han ville köpa en CCS adapter och slutade med att betala för hela uppgraderingen om jag minns rätt.
/fth
- NEO
- Teslaägare
Jag som läste för fort! Beklagar.fth skrev:Om det är mig du menar så insinuerar jag ingenting, tvärtom så försvarar jag din annons om du läser mina inlägg.NEO skrev:Fick inte med adapter till min nya 2019 XP100DL som hade uppdateringen. Finns nog en hel del sådana S/X innan raven som såldes utan CCS. Var ju en på forumet som skrev någonstans att han ville köpa en CCS adapter och slutade med att betala för hela uppgraderingen om jag minns rätt.
/fth
Adaptern och konverteringen fanns ju uppe på hemsidan/shoppen under en kort period.
(Jag hittar den inte nu iaf)
Om jag minns rätt så låg priset på en adapter då på 1800-1900kr och konverteringen inkl adapter på ca 6000kr.
Jag fick iaf betala typ 6000 för min konvertering i våras.
Marknad för adapter lär finnas eftersom man kan få den stulen eller glömma den på SuC tex.
Så om tesla tar betalt för adaptern så är det väl inte orimligt att sälja en begagnad.
Om jag minns rätt så låg priset på en adapter då på 1800-1900kr och konverteringen inkl adapter på ca 6000kr.
Marknad för adapter lär finnas eftersom man kan få den stulen eller glömma den på SuC tex.
Så om tesla tar betalt för adaptern så är det väl inte orimligt att sälja en begagnad.
Idag kostar det 3400 kr, ink adaptern.
Se längst ned på den här sidan:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
"Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kostar 3400 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter."
Se längst ned på den här sidan:
"Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kostar 3400 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter."
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
- NEO
- Teslaägare
Idag kostar CCS uppgraderingen mindre, runt 3500kr inkl adaptern. Tror adaptern har samma pris som innan men är osäker. Sänker till 1200kr iaf. Som du påpekar, man kan tappa adaptern och även tappa bort den. Tycker det är oförskämt att skriva i tråden och kommentera att det inte finns en marknad eller att jag försöker lura någon som kan klampa in på SC och ”begära” en ny adapter till sin bil.[JM] skrev:Adaptern och konverteringen fanns ju uppe på hemsidan/shoppen under en kort period.
Det jag påpekade i mitt inlägg att man får adaptern på Service Center ifall den inte följde med en redan konverterad bil. Vi har flera inlägg här på forumet om just att detta är fallet. Jag har inte skrivit att marknad saknas och kan inte se att någon annan gjort detta heller. Frågan är ju vad den kostar om man tex tappar bort den som jag också skrev tidigare. Har inte sett något inlägg där någon köpt bara adaptern så pris har jag ingen koll på.NEO skrev:
Idag kostar CCS uppgraderingen mindre, runt 3500kr inkl adaptern. Tror adaptern har samma pris som innan men är osäker. Sänker till 1200kr iaf. Som du påpekar, man kan tappa adaptern och även tappa bort den. Tycker det är oförskämt att skriva i tråden och kommentera att det inte finns en marknad eller att jag försöker lura någon som kan klampa in på SC och ”begära” en ny adapter till sin bil.
- NEO
- Teslaägare
Du påstår alltså att jag ljuger?Svenssons skrev:Det jag påpekade i mitt inlägg att man får adaptern på Service Center ifall den inte följde med en redan konverterad bil. Vi har flera inlägg här på forumet om just att detta är fallet. Jag har inte skrivit att marknad saknas och kan inte se att någon annan gjort detta heller. Frågan är ju vad den kostar om man tex tappar bort den som jag också skrev tidigare. Har inte sett något inlägg där någon köpt bara adaptern så pris har jag ingen koll på.NEO skrev:
Idag kostar CCS uppgraderingen mindre, runt 3500kr inkl adaptern. Tror adaptern har samma pris som innan men är osäker. Sänker till 1200kr iaf. Som du påpekar, man kan tappa adaptern och även tappa bort den. Tycker det är oförskämt att skriva i tråden och kommentera att det inte finns en marknad eller att jag försöker lura någon som kan klampa in på SC och ”begära” en ny adapter till sin bil.
Jag köpte en splitterny XP100DL tillverkad april 2019 leverans september 2019. Det låg ingen CCS adapter i bilen, endast en en-fas UMC och typ 2. Efterfrågade leverans och de sa att den inte ingick. Endast ravenbilar. Köpte ny adapter och pluggade in på SuC, voilá CCS fungerade utan verkstadsbesök.
Nej, vad är det som jag skulle påstå att du ljuger om?NEO skrev:Du påstår alltså att jag ljuger?Svenssons skrev:Det jag påpekade i mitt inlägg att man får adaptern på Service Center ifall den inte följde med en redan konverterad bil. Vi har flera inlägg här på forumet om just att detta är fallet. Jag har inte skrivit att marknad saknas och kan inte se att någon annan gjort detta heller. Frågan är ju vad den kostar om man tex tappar bort den som jag också skrev tidigare. Har inte sett något inlägg där någon köpt bara adaptern så pris har jag ingen koll på.NEO skrev:
Jag köpte en splitterny XP100DL tillverkad april 2019 leverans september 2019. Det låg ingen CCS adapter i bilen, endast en en-fas UMC och typ 2. Efterfrågade leverans och de sa att den inte ingick. Endast ravenbilar. Köpte ny adapter och pluggade in på SuC, voilá CCS fungerade utan verkstadsbesök.
Kollade upp hur det ligger till:
*Alla bilar tillverkade från 1 maj 2019 skall vara förberedda för CCS och adapter skall följa med bilen men missades för en del bilar.
*Bilar tillverkade i slutet av april kan vara förberedda men adapter följer troligen inte med.
*Konvertering inklusive adapter kostade initialt 5346:-. Adaptern för sig kostade då 1818:-. Priset för konvertering sänktes för inte så länge sedan till 3400:-, ingen ny prisuppgift för enbart adaptern.
*Personer som inte fick med adaptern från början kan få denna gratis. Inlägg på detta forum bekräftar detta men kanske gäller detta endast bilar tillverkade från och med 1/5.
Mer info om Supercharging och adaptern:
- NEO
- Teslaägare
Istället för att lyssna på att det finns fall där konverterade bilar inte får adaptern med och då har behov av att köpa en lös adapter så väljer du att ensidigt lyssna på de andra inlägget, inte direkt att vara "all ears". 1200kr för en ny adapter i original förpackning som är oanvänd är ju ganska OK pris om nypris är 1818kr på SC.Svenssons skrev:man får adaptern på Service Center ifall den inte följde med en redan konverterad bil. Vi har flera inlägg här på forumet om just att detta är fallet.
Min X var tillverkad i början av april.
Är du intresserad av adaptern eller bara ute efter att i sedvanlig TCS manér bomba säljtrådar med diverse spekulationer?
Jag ställde en fråga och detta var innan du hade skrivit något om när din bil tillverkades eller hur det kommer sig att du har en extra adapter. Vill du tjafsa vidare så varsågod. Lycka till med försäljningen.NEO skrev:Istället för att lyssna på att det finns fall där konverterade bilar inte får adaptern med och då har behov av att köpa en lös adapter så väljer du att ensidigt lyssna på de andra inlägget, inte direkt att vara "all ears". 1200kr för en ny adapter i original förpackning som är oanvänd är ju ganska OK pris om nypris är 1818kr på SC.Svenssons skrev:man får adaptern på Service Center ifall den inte följde med en redan konverterad bil. Vi har flera inlägg här på forumet om just att detta är fallet.
Min X var tillverkad i början av april.
Är du intresserad av adaptern eller bara ute efter att i sedvanlig TCS manér bomba säljtrådar med diverse spekulationer?
Adaptern är numera 0:- (som du riktigt säger). Ingår för alla som konverterat för 3400, precis som den ingår för alla bilar som är konverterade från fabrik. Saknar ni så är det bara att åka förbi ett TSC och fråga efter en (de tar då inte betalt för det).Svenssons skrev:*Alla bilar tillverkade från 1 maj 2019 skall vara förberedda för CCS och adapter skall följa med bilen men missades för en del bilar.
*Bilar tillverkade i slutet av april kan vara förberedda men adapter följer troligen inte med.
*Konvertering inklusive adapter kostade initialt 5346:-. Adaptern för sig kostade då 1818:-. Priset för konvertering sänktes för inte så länge sedan till 3400:-, ingen ny prisuppgift för enbart adaptern.
Däremot så är det ju inte fel att sälja, då någon kanske slarvat bort sin (då är det troligen inte gratis, om de inte är på väldigt gott humör på TSC, och osäker på nya priset).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag byter mot en Chademo adapter 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- NEO
- Teslaägare
En elektrisk mutterdragare med krafthylsor i alla vanliga dimensionerNEO skrev:Smutt skrev:Jag byter mot en Chademo adapter
![]()
Har du inget annat roligt? En karp?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Kaiser_Tesla
- Teslaägare
Har en CCS-redo S från förra året, levererades utan adapter och den är inte gratis. Kostar 1454,40 plus moms.Svenssons skrev:Nej, behöver inte bilen konverteras så får man adaptern. Den skulle ju följa med. Finns flera poster här på forumet som talar om att de fått adaptern när de frågat om den.fth skrev:Jag tror iofs det var ett "glapp" där ett antal CCS-kompatibla S/X levererades utan adaptern.Svenssons skrev:Man får väl adapter gratis ifall den inte kom med bilen?
/fth
Kanske sabbar annonsen men om den är gratis för de som saknar den så är det inte OK att sälja för 1500:-. Kan vara en annan sak om man tappat bort den men frågan är då vad den kostar på Service Center.