Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(
Är ju inga problem att stänga av ljudet på parkeringssensorerna om det är så.
Har försökt att leta ibland menyerna men inte hittat, och därmed trott att det inte var möjligt. Men det låter uppmuntrande att det faktiskt går att stänga av även på Mercedes. Skall göra nytt försök och leta igen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(
Har försökt att leta ibland menyerna men inte hittat, och därmed trott att det inte var möjligt. Men det låter uppmuntrande att det faktiskt går att stänga av även på Mercedes. Skall göra nytt försök och leta igen.
Skulle tro att det ligger under varningsljud, annars kan du när det piper sänka volymen via vanliga volymreglagen om den är hyfsat modern.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:

Skulle tro att det ligger under varningsljud, annars kan du när det piper sänka volymen via vanliga volymreglagen om den är hyfsat modern.
Jo, var nyligen ute i bilen. Letade först efter ljud/varningsljud i huvudmenyn för fordonsinställningar, men hittade de efter lite besvär under parkeringshjälp (är ju egentligen logiskt, men hade missat det innan då jag letat på fel ställe).

Där fanns inställning för tidig varning som var ikryssad. Nu kryssat av den och skall se hur det hjälper (hann inte testa att hålla på att backa just nu):

Bild

Hittade även volyminställning för parkeringshjälp (numera sänkt från 5:an/högsta som var default).

Skall se om det beter sig lite bättre nästa gång. Hoppas att inställningarna "tar" även när man backar normalt, och inte bara när man kör automatisk parkering av bilen, vilket jag aldrig använder (var nog därför jag missat det i menyn innan).

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.
Ja, jag har också börjat att uppleva det som ett problem. Man tränas att ignorera alla pip.
Försöker minska alla "slentrianpip" och störande "bakgrundsljud" så mycket som möjligt i vardagen (av det som går att ställa in i olika produkter/mjukvaror). Önskar bara att tillverkarna tänkt efter lite mer innan de slår på "allt" som default. Hade varit trevligt om de funderat på vad som verkligen behövs, och låtit alla "extra ljud" vara alternativ (för de, som jag antar få, som önskar så).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en Proline advanced-paketet och där ska city vara med.
Nu var det ett litet tag sedan jag kikade på e-tron, men minns inte riktigt; vad var det som ingick i citysafety-paketet för något?
Bild
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en Proline advanced-paketet och där ska city vara med.
Nu var det ett litet tag sedan jag kikade på e-tron, men minns inte riktigt; vad var det som ingick i citysafety-paketet för något?
Efter att ha kollat så är det nog bara vid backning "rear cross traffic" som är med. Det funkar mot bilar och cyklister har jag märkt. Inte mot lite gömda lyktstolpar. Men en riktigt bra funktion i övrigt.

Det som jag saknar är något som heter manöverassistent. Finns i manualen men inget som jag hittat som tillval till E-tron. Den ska bromsa innan impact vid parkering. (Kanske något som A8an har men som kanske kommer på FOD)
Överlag irriterande med funktioner i manualen ( på svenska) som inte gick att beställa. T.ex parkera och köra fram bilen med telefon. Hade gärna haft den.

En annan funktion som jag gärna haft är parkeringsassistenten men den gick inte att kombinera med omgivningskameran.
Undrar om det går att få den nu med FOD. Är det någon som testat här?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

har inte kameran men ladda ner parkeringsassistenen, funkar förvånansvärt bra måste ja säga, dock vet ja inte när man ska använda den...

Har man problem att fickparkera (vilket man inte bör ha om man kör denna bil) så kan ja tänka mig att den e guld värd.

Kul att använda den men går säkert 4 ggr snabbare att parkera själv
Robertrimmevik
elbilist

Martin E-tron skrev:
har inte kameran men ladda ner parkeringsassistenen, funkar förvånansvärt bra måste ja säga, dock vet ja inte när man ska använda den...

Har man problem att fickparkera (vilket man inte bör ha om man kör denna bil) så kan ja tänka mig att den e guld värd.

Loggade in på Norges my audi, det ända som fanns till min bil på FOD var dab radio. Inte julafton direkt.
Inte som för de som fick testa matrix helt plötsligt. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
De hade nog lite för bråttom att få ut den på marknaden.
Gubben verkar inte ha turen på sin sida. Man undrar om han hittar på, eller om han fått ett riktigt måndagsexemplar?

Bild
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Robertrimmevik skrev:
Martin E-tron skrev:

Loggade in på Norges my audi, det ända som fanns till min bil på FOD var dab radio. Inte julafton direkt.
Det låter knäppt..? Jag kan ladda ner Matrix-funktionerna, va kan det vara för skillnad mellan våra bilar..?
dfa

Inlägg av dfa »

Robertrimmevik skrev:
Martin E-tron skrev:

Någon som hade samma problem på FB - dvs att bara DAB fanns tillgängligt. Har du en tidig bil?

Sedan ang. Matrix, så köpte jag testperioden från Norska myAudi, men det verkar inte funka som det skall.
Har fått funktionen "auto" på helljuset som inte fanns tidigare, men kan inte få den att slå på av sig själv ändå.
Testade på en becksvart skogsväg och helljuset ville ändå inte slå på automatiskt. Kanske får ringa verkstaden och kolla för kan verkligen tänka mig att köpa funktionen under ett par mörka månader.
Goblin
elbilist

Inlägg av Goblin »

martinot skrev:
mati skrev:
Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
Gubben verkar inte ha turen på sin sida. Man undrar om han hittar på, eller om han fått ett riktigt måndagsexemplar?

Jag råkade faktiskt ut för exakt samma sak i förrgår efter att jag laddat bilen 1h innan jag körde till jobbet. Undrar om det har något med att man startar bilen direkt efter att den har stått ett tag i kombination med laddning? Misstänker fukt också då det har varit mycket regn och fuktiga nätter. Lät bilen stå i 10min och startade sen bilen igen - felmeddelanden borta! Kom på att jag också köpt till matrix-ljusen kvällen innan...hmm...

Hittade trådar på amerikanska forum där de också råkat ut för exakt samma sak.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Robertrimmevik
elbilist

Martin E-tron skrev:
Robertrimmevik skrev:
Martin E-tron skrev:

Det låter knäppt..? Jag kan ladda ner Matrix-funktionerna, va kan det vara för skillnad mellan våra bilar..?
Nu var jag lite otydlig igen. Jag har redan matrix men jag hade hoppats på att få parkeringsassistenten(men tydligen har Audi gjort så man inte kan kombinera omgivningskameran med parkeringsassistenten) eller manöverassistent. Eller varför inte någon ny funktion som t ex Tesla brukar göra.
Har än så länge för välutrustad bil för att FOD ska vara intressant.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Om du har 360-kamerna så har du ingen som helst nytta av auto-parkeringen, kameran slår nog den funktionen med hästlängder..

Väntar som sagt på mörkare tider, då skall Matrix laddas ner :twisted:
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Min säljare ringde gällande Q4, det som är sagt nu är visning ”snart” och att orderböckerna öppnas vecka 8, men att man ska kunna lägga beställning tidigare.

Bilen ska snart typgodkännas och då lär mer information komma i samband med det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist

Till er som hatar Audi charging services och deras 12 månaders abonnemang.
Enel x har en flat large fee där du får 145kWh för 45€ i månaden och jag har inte hittat något om att man måste ha det ett minst antal månader. Ett alternativ då kan väll vara att skapa en profil i lagom god tid till avresan så man kommer in på en ny månad till hemresan. Med en E-tron har man då ca 120 mil ionity laddning för ca 3.20 kr/kWh. Passar perfekt om man bor i norra Norrland och åker till södra Sverige ett par tre ggr per år.(eller vise versa)
Ska man inte riktigt så långt så räcker det med att ta en månad. Borde vara perfekt om man ska mellan Stockholm och Göteborg nån gång ibland.

Ett varningstecken med Enel x dock. Dom satte många snabbladdare ur funktion i appen sista helgen i juli när Juicepass 30 gick mot sitt slut.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Känner mig vilsen... Var är deras snabbladdare?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Goblin skrev:
martinot skrev:
mati skrev:

Jag råkade faktiskt ut för exakt samma sak i förrgår efter att jag laddat bilen 1h innan jag körde till jobbet. Undrar om det har något med att man startar bilen direkt efter att den har stått ett tag i kombination med laddning? Misstänker fukt också då det har varit mycket regn och fuktiga nätter. Lät bilen stå i 10min och startade sen bilen igen - felmeddelanden borta! Kom på att jag också köpt till matrix-ljusen kvällen innan...hmm...

Hittade trådar på amerikanska forum där de också råkat ut för exakt samma sak.
Jo, han hade tydligen haft otur med mycket regn och läckage i bilen. Inte omöjligt att det kan haft ett samband. Kanske det "torkade upp" när han kört ett tag med AC/värme i kupén.

Annars så spekulerade hans verkstad tydligen i att det kunde vara 12-V "husbatteriet" i bilen som blivit lågt av någon anledning, och fick automatiskt lite PS2-vibbar då.
Bild
Robertrimmevik
elbilist

PapaD skrev:
Känner mig vilsen... Var är deras snabbladdare?
Mest ionity här i Sverige.
Har väntat med att aktivera mitt ett års fria abonnemang till E-tron då dom hade Juicepass 30 i somras. Fick ladda unlimited i juli för 30 €.
Tänkte att Enel x är intressant för de som har förbrukat sitt fria års abonnemang på Audi.(Early adopters som typ Mati.)
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Jaha, kan man betala dem för att ladda på andras laddnät? Jag förstod inte deras hemsida, vilka laddstationer som är tillgängliga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
macky

Inlägg av macky »

Glöm bara inte att aktivera audis abonnemang då gratisåret ska aktiveras senast innan årsskiftet. Hmm, undra då vad en bil som levereras efter årsskiftet får. Om inget är det ju extremt snålt jmf andra koncernsyskon.
Esterox

Inlägg av Esterox »

macky skrev:
Glöm bara inte att aktivera audis abonnemang då gratisåret ska aktiveras senast innan årsskiftet. Hmm, undra då vad en bil som levereras efter årsskiftet får. Om inget är det ju extremt snålt jmf andra koncernsyskon.
Hur får man gratisåret?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Esterox skrev:
macky skrev:
Hur får man gratisåret?
För mig var det iredan nlagt när jag aktiverade tjänsten.

Men gratisperioden började ticka direkt, registrerade allt 16 juni och valde start 1 juli. Såg då att gratisperioden ändå räknas från 16 juni. Får säga upp i god tid, ann blir det 12 månaders förlängning automatiskt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Robertrimmevik
elbilist

Off Grid Byggaren skrev:
Esterox skrev:
macky skrev:
Hur får man gratisåret?
För mig var det iredan nlagt när jag aktiverade tjänsten.

Men gratisperioden började ticka direkt, registrerade allt 16 juni och valde start 1 juli. Såg då att gratisperioden ändå räknas från 16 juni. Får säga upp i god tid, ann blir det 12 månaders förlängning automatiskt.
Menar du alltså att jag väntat med att aktivera kontot i onödan. Att jag kommer att få 15:e maj då köpet registrerades även om jag väntat till November med starta abonnemanget?
Robertrimmevik
elbilist

PapaD skrev:
Jaha, kan man betala dem för att ladda på andras laddnät? Jag förstod inte deras hemsida, vilka laddstationer som är tillgängliga.
Ladda hem deras app så ser du vilka som är tillgängliga.
Skriv svar