WC ta bort två faser

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

WC ta bort två faser

Inlägg av Smutt »

En propp går hela tiden när jag laddar båda mina Teslor kan inte säkra upp mer och det som gör den fasen så hårt belastad går inte att ändra så jag tänkte köra mina två WC på varsin fas, är det bara att ta bort två faser eller måste det göras nåt med inställningen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: WC ta bort två faser

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
En propp går hela tiden när jag laddar båda mina Teslor kan inte säkra upp mer och det som gör den fasen så hårt belastad går inte att ändra så jag tänkte köra mina två WC på varsin fas, är det bara att ta bort två faser eller måste det göras nåt med inställningen?
Det kan vara ett riktigt smart sätt att göra det på om du har stora enfas förbrukare i huset.

Det borde stå i manualen vilken anslutningspunkt som en enfas anslutning ska kopplas till. Sen är det ju bara att ansluta tex L1 till första boxen och L2 till den andra på samma plint. Boxen kommer ju då att uppfatta detta som en vanlig enfas anslutning. OBS, elektriker arbete detta.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Är de separat avsäkrade?

Jag har separata säkringar till min WC, så vill jag ladda på en fas är det bara att först bryta alla (vet inte om det är nödvändigt, men kan ju aldrig skada med en omboot), och sedan slår jag på säkringen för en av faserna.Nu kan det ju vara så att jag haft tur och den fasen jag vill ladda på är den fasen som matar elektroniken i WC:n...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Klarar du av att skruva upp locket på WC så klarar du även eljobbet enkelt utan elektriker.
Ha bara koll på vilka faser du använder och sätt de ledare du kopplar bort i kopplingsklämmor (wago, helacon, u-båt eller dyl.).

Här är en bild från manualen:
2020-10-08 08_30_58-Window.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

kikat skrev:
Klarar du av att skruva upp locket på WC så klarar du även eljobbet enkelt utan elektriker.
Det är nog inga tvivel om att en normalhändig person klarar det, uppmaningen ovan har nog mer med att göra att det faktiskt är olagligt att göra detta själv.

Jag är själv väldigt mycket "kan själv", men ger man sig in på elarbeten av den här typen så bör man iaf vara införstådd med att man utsätter sig för risken att bli helt utan ersättning vid brand el dyl om det kan påvisas att man har meckat med elen själv.

Just saying ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Är en enfas värmepump till Koi dammen som är problemet just när den smälter isen så drar den rejält med ström och sen har jag trefas värmepump till huset så dom två gör att det bara går att ladda 0,5amp på den fasen även nattetid när torktumlare och spis är avstängt, och kör jag med bara en WC så kopplar inte övriga familjen in bilen när dom kommer hem :?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslas WC har inbyggd lastbalansering. Koppla ihop boxarna så kan de själva fördela strömmen till dina bilar utan att blåsa några säkringar. Du kan du fortfarande ladda trefas på en bil om den laddas ensam - men strömmen sänks om andra bilen också kopplas in på laddning.

Läs WC manualen och boka tid hos elektrikern.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

TiborBlomhall skrev:
Teslas WC har inbyggd lastbalansering. Koppla ihop boxarna så kan de själva fördela strömmen till dina bilar utan att blåsa några säkringar. Du kan du fortfarande ladda trefas på en bil om den laddas ensam - men strömmen sänks om andra bilen också kopplas in på laddning.

Läs WC manualen och boka tid hos elektrikern.
Och du borde kunna lastbalensera bara de två faserna du vill använda också om du önskar. Dvs kunna ladda 7.4kW totalt hela tiden.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om jag inte minns fel är WC:ns lastbalansering ganska dum iom att den inte vet vilken fas den är på, eller vilken fas som är begränsande, eller nånting om omvärlden över huvud taget. Den bara går på vad vredet i mastern är inställt på t.ex. 10A, och fördelar det på två boxar. Om du gör det på två olika faser kommer den, när två bilar laddar, bara ge 5 ampere till respektive bil, oaktat övrig last på faserna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

fth skrev:
kikat skrev:
Det är nog inga tvivel om att en normalhändig person klarar det, uppmaningen ovan har nog mer med att göra att det faktiskt är olagligt att göra detta själv.

Jag är själv väldigt mycket "kan själv", men ger man sig in på elarbeten av den här typen så bör man iaf vara införstådd med att man utsätter sig för risken att bli helt utan ersättning vid brand el dyl om det kan påvisas att man har meckat med elen själv.

Just saying ;)

/fth
Åtgärden handlade om att koppla bort två ledare och flytta ena ledaren på en utav lådorna på en redan befintlig installation i sitt egna hem. Det lär vara en obefintlig risk att göra detta själv så länge man isolerar de ledare som kopplas bort i klämmor vilket jag skrev i det tidigare inlägget.
TS känner förmodligen mycket väl till att det enligt lagen kan vara olagligt att göra det själv men bara det att han kommit på åtgärden själv tyder ju på att han inte är helt tappad bakom en vagn inom grundläggande elkunskaper.
Händer det osannolika att det börjar brinna efter en sån åtgärd har jag mycket svårt att tro att försäkringsbolaget skulle neka ersättning.

tor-ake skrev:
Om jag inte minns fel är WC:ns lastbalansering ganska dum iom att den inte vet vilken fas den är på, eller vilken fas som är begränsande, eller nånting om omvärlden över huvud taget. Den bara går på vad vredet i mastern är inställt på t.ex. 10A, och fördelar det på två boxar. Om du gör det på två olika faser kommer den, när två bilar laddar, bara ge 5 ampere till respektive bil, oaktat övrig last på faserna.
Enligt manualen fungerar WC enbart på 1-fas eller 3-fas, ej 2-fas. Det är en utav faserna som inte får användas enligt TS, alltså går det inte att köra 3-fas utan lastbalansering mot elnätet vilket är en funktion WC inte har direkt ur lådan.
Det går ju att koppla ihop boxarna med en signalkabel men det enda den gör är att dela strömmen mellan boxarna, så man t.ex. kan koppla ihop båda boxarna med samma kabel, men det löser ju inte TS problem utan då är det förmodligen smartare att göra om boxarna till 1-fas.

Finns även en mer avancerad lösning på lastbalansering mot elnätet vilket kräver bl.a. en modbus-mätare vilket beskrivs i denna tråd: viewtopic.php?f=57&t=15367
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nu är det klart funkar perfekt! Tack för alla råd :D Lastbalancering har aldrig fungerat för mig elektrikern slet sitt hår ringde support osv jag kontrollerade och allt var rätt kopplat. Men nu när jag köpt mer som går på el så känner jag att det var bättre att få bort Teslorna från den överansträngda fasen och på så sätt kunna använda den andra halvan av spisen samt torktumlaren, livet är fyllt av mariga val :lol:
Skriv svar