Alternativ till UMC

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Alternativ till UMC

Inlägg av macksie »

Hej.

Min UMC har gett upp. Jag har den äldre generationen som också kan ladda med trefas.

Bilen är utanför garanti, så jag gissar att Tesla kommer debitera mig för en ny UMC.

Vad har jag för alternativ? Jag lutar mest mot att köpa en begagnad UMC från finn.no eller här eftersom att jag gissar att Tesla inte längre säljer UMC med trefas-stöd vilket jag vill ha. Utnyttjar det en vecka per år, men då är det värt mycket.
Finns det tredjepartsalternativ som är bra? Helst vill jag ha laddluckeöppningsknapp, men det är inte helt absolut nödvändigt, och priset bör inte vara jättemycket mer mot vad en UMC kostar.

Tack för tips
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Re: Alternativ till UMC

Inlägg av LasseTM »

macksie skrev:
Hej.

Min UMC har gett upp. Jag har den äldre generationen som också kan ladda med trefas.

Bilen är utanför garanti, så jag gissar att Tesla kommer debitera mig för en ny UMC.

Vad har jag för alternativ? Jag lutar mest mot att köpa en begagnad UMC från finn.no eller här eftersom att jag gissar att Tesla inte längre säljer UMC med trefas-stöd vilket jag vill ha. Utnyttjar det en vecka per år, men då är det värt mycket.
Finns det tredjepartsalternativ som är bra? Helst vill jag ha laddluckeöppningsknapp, men det är inte helt absolut nödvändigt, och priset bör inte vara jättemycket mer mot vad en UMC kostar.

Tack för tips
Det finns nya att köpa från Tesla för 6900:- om jag minns rätt men UMC verkar överlag ha en rätt dålig kvalitet.
Finns ett par alternativ men de ligger också runt 6k i pris.
Denna hade jag nog köpt
https://evconnect.se/collections/portab ... abel-paket
ska du bara ha 3fas är denna smidig
https://evconnect.se/collections/portab ... -fas-400-v
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

LasseTM skrev:
Tack, den ser smidig ut, hade jag missat, verkar vara precis vad jag behöver (aningen dyr bara)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min UMC bytte Tesla långt efter garantin gått ut.
Helt utan kostnad. Värt att fråga!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

macksie skrev:
LasseTM skrev:
Tack, den ser smidig ut, hade jag missat, verkar vara precis vad jag behöver (aningen dyr bara)
Hur gick det?

Fick du din trasiga UMC bytt gratis av Tesla, eller köpte du ovan Metron-kabel?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar