Det stämmer. Lämnade tillbaks min nya 3 LR P för bland annat dålig lack. Fick inte beställa ny 3 på 12 månader.wannabee skrev:Jag tror att jag läst här, att man inte får beställa bil hos dem på 12 månader, om man inte tar emot, eller lämnar tillbaka inom provtiden?krillokrokodil skrev:Vad händer om man vägrar ta emot bilen vid leverans, vad har man för möjligheter? Blir det att man förlorar sina 1000 kr och får börja om från början (om man vill?) eller släpps bilen bara till marknaden och man får nästa tillgängliga bil?
Färgdifferens
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Färgdifferans
Svart måste väl vara överlägset om man vill slippa just detta problem?LasseTM skrev:Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Hur fungerade detta? Var det inom 150 mil? Jag har kört 250. Fick du allt tillbaka?NEO skrev:Det stämmer. Lämnade tillbaks min nya 3 LR P för bland annat dålig lack. Fick inte beställa ny 3 på 12 månader.wannabee skrev:Jag tror att jag läst här, att man inte får beställa bil hos dem på 12 månader, om man inte tar emot, eller lämnar tillbaka inom provtiden?krillokrokodil skrev:Vad händer om man vägrar ta emot bilen vid leverans, vad har man för möjligheter? Blir det att man förlorar sina 1000 kr och får börja om från början (om man vill?) eller släpps bilen bara till marknaden och man får nästa tillgängliga bil?
- ChristerSjo
- Teslaägare
Elof skrev:Svart måste väl vara överlägset om man vill slippa just detta problem?LasseTM skrev:Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
Tror dom bytte från svart till vit för att de var ännu mer problem än med vit (eller annan färg). Men jag kan ha fel, rätta mig om jag har fel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Minsta imperfektion syns ju på en solidsvart lack, men just färgnyansen går nog inte att misslyckas med.ChristerSjo skrev:Elof skrev:Svart måste väl vara överlägset om man vill slippa just detta problem?LasseTM skrev:Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
Tror dom bytte från svart till vit för att de var ännu mer problem än med vit (eller annan färg). Men jag kan ha fel, rätta mig om jag har fel.
- krillokrokodil
- Teslaägare
Re: Färgdifferens
Gjorde en liten ovenskaplig omröstning på reddit om hur många som upplever färgskiftningar.
Ställning just nu är:
Ja: 14st
Nej: 61st
Eller drygt 19% ...
https://www.reddit.com/r/Model3/comment ... e_a_paint/
Ställning just nu är:
Eller drygt 19% ...
- PoloPrinsen
Såg ju förjävligt ut. Lider med TS.
Min egen erfarenhet av den urusla servicen som Toveks i Borås bjöd på kunde endast "fixas" mha att i sin egen hand inneha nyckeln till en värdefullare bil än den (polo) som jag då hadeinne på verkstaden för enkelt jobb.
Lång historia kort så lovade jag dom att om jag inte kunde få min egen bil klar i tid till min utlandsresa så använder jag deras lånebil istället.
DÅ insåg dom att kunden faktiskt hade talat sanning för några veckor sen och verkligen skulle på bilsemester. De fixade bilen på övertid med med delar från en annan stad.
För TS blir det nog kostsamt att försöka tex få till en omlackering mha parkeringsskada el dyligt så jag hoppas att kanske ARN kan hjälpa till i detta fallet. Lycka till!!
Mvh PP.
Min egen erfarenhet av den urusla servicen som Toveks i Borås bjöd på kunde endast "fixas" mha att i sin egen hand inneha nyckeln till en värdefullare bil än den (polo) som jag då hadeinne på verkstaden för enkelt jobb.
Lång historia kort så lovade jag dom att om jag inte kunde få min egen bil klar i tid till min utlandsresa så använder jag deras lånebil istället.
DÅ insåg dom att kunden faktiskt hade talat sanning för några veckor sen och verkligen skulle på bilsemester. De fixade bilen på övertid med med delar från en annan stad.
För TS blir det nog kostsamt att försöka tex få till en omlackering mha parkeringsskada el dyligt så jag hoppas att kanske ARN kan hjälpa till i detta fallet. Lycka till!!
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
När jag hämtade ut min bil för någon vecka sedan kollade jag och "säljaren" på alla vita M3 som stod klara för leverans, säkert 10st och alla var lika illa.krillokrokodil skrev:Gjorde en liten ovenskaplig omröstning på reddit om hur många som upplever färgskiftningar.
Ställning just nu är:
Eller drygt 19% ...
Man ska köra en Tesla inte titta på den har blivit mitt motto

Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- OfarligTesla
- Teslaägare
Kan ju säga att det tog mig månader att se mina färgskiftningar och det krävdes rätt ljus, de är väldigt måttliga. Och då har jag ändå synat den grundligt, speciellt när jag fick tillbaka den från WrapZone.krillokrokodil skrev:Gjorde en liten ovenskaplig omröstning på reddit om hur många som upplever färgskiftningar.
Ställning just nu är:
Eller drygt 19% ...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Gäller det här ”bara” M3?
Jag ska byta min X mot en ny inom kort och funderar på vit, men då vill jag ju att den är lika vit överallt
/fth
Jag ska byta min X mot en ny inom kort och funderar på vit, men då vill jag ju att den är lika vit överallt

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Hade samma problem på min vita XC60 som jag hade innan min MS. Kofångarna var en ton gulare som syntes mer och mer ju längre tiden gick. Såg förfärligt ut...
- metchristian
- Teslaägare
Vanligt fenomen och det beror på att det är otroligt svårt att få det lika på olika material. Plast är skitsvårt..
På de flesta krockade bilar så kommer det bli färgskiftningar och vit är de färger som är allra svårast att få lika nyans på enligt alla lackerare jag pratat med genom åren. Även om man har ”rätt” färgkod så är det så många olika andra faktorer som spelar in. Plast är mkt svårare än plåt att få korrekt färg på. Så kan räcka me den såg rätt ut på fabriken pga olika ljus etc.. o sen beroende på hur den stått tex så kan den ju ha stått utan skydd i solen i california tex och då gulnar den vita färgen eftersom lacken inte härdat tillräckligt länge. Hört något om 3-6mån tar det för lacken att härda..
har inte koll exakt om det stämmer men det är va jag fått höra.
På de flesta krockade bilar så kommer det bli färgskiftningar och vit är de färger som är allra svårast att få lika nyans på enligt alla lackerare jag pratat med genom åren. Även om man har ”rätt” färgkod så är det så många olika andra faktorer som spelar in. Plast är mkt svårare än plåt att få korrekt färg på. Så kan räcka me den såg rätt ut på fabriken pga olika ljus etc.. o sen beroende på hur den stått tex så kan den ju ha stått utan skydd i solen i california tex och då gulnar den vita färgen eftersom lacken inte härdat tillräckligt länge. Hört något om 3-6mån tar det för lacken att härda..
har inte koll exakt om det stämmer men det är va jag fått höra.
Samma fråga här.fth skrev:Gäller det här ”bara” M3?
Jag ska byta min X mot en ny inom kort och funderar på vit, men då vill jag ju att den är lika vit överallt![]()
/fth
Har beställt en ny S Vit.
Man kanske ska ändra sig...
Ser verkligen inte fint ut med 3:ans stötfångare. Trist!
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
CrazyGang skrev:
Nu har jag precis kommit tillbaka från SC i Bredden.
Första beskedet var att det låg inom acceptabelt. När den serviceinriktade kundmottagaren kom ut för att själv se så höll han med om att det var helt oacceptabelt. Lämnade med löfte om snabb återkoppling.
30 min senare hörde de av sig och erbjöd att byta stötfångaren.
Bra att de tar ansvar och vänligt bemötande!
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Problemet är ARN:s handläggningstider. När de fått in samtliga handlingar/bilder tar det ca 90 dagar innan de kommer till beslut.HelectriC skrev:Problemet med att lämna tillbaks en bil är ju att man då står utan och det kanske inte är så lätt för alla att klara vardagen uten bil. Mitt tips är att gå till ARN eller annan instans och driva det den vägen, då får du väl iaf ersättningsbil under tiden de lackar om bilen om du kommer så långt.
Gällande att inte få stora skillnader i färgnyanser så är ju alltid svart normalt det allra säkraste kortet på de flesta bilar, inklusive Tesla (och även produkter generellt).LasseTM skrev:Dom vita är värst, plasten lackas hos en underleverantör och plåten hos Tesla.krillokrokodil skrev:Är det bara vit färg som har nyansproblem eller övriga också?
de använder olika munstycken, olika mycket grundfärg och även om färgkoden är samma så kan det diffa.
Samma fel på min bil, jag väljer att blunda.
Röd eller blå färg är de man ska välja om man inte vill få detta fenomen.
Däremot så har ju svart andra problem. Generellt så ser du oftast repor, bucklor och andra ojämnheter tydligare på blanka svarta ytor. Tesla har/hade även stora problem med svart tidigare när det var standardfärg. Var extremt tunt lackad, och höll/håller inte den bästa kvaliteten.
Men för minsta risk i färgnyansskillnad, så skulle jag gå på svart.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Har tidigare alltid haft svart på våra Mercor, men nu senast tog vi vitt på vår E-klasskombi, och det har fungerat riktigt bra. Verkar som de lyckats få till färgnyanserna bra, och ser ingen skillnad i nyans på de olika partierna på bilen.A76 skrev:Hade samma problem på min vita XC60 som jag hade innan min MS. Kofångarna var en ton gulare som syntes mer och mer ju längre tiden gick. Såg förfärligt ut...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag hade min bil inne hos SC segeltorp för lite smpskador vid leverans, visade även på stora färgskillnader.CrazyGang skrev:CrazyGang skrev:
Första beskedet var att det låg inom acceptabelt. När den serviceinriktade kundmottagaren kom ut för att själv se så höll han med om att det var helt oacceptabelt. Lämnade med löfte om snabb återkoppling.
Först sa de att de skulle lacka om och idag när jag hämtade bilen säger dom att allt som är vitt är praktiskt taget godkänt

Hur fick du igenom din lackering?
Mina stötfångare är ju gräddvita man ser skillnaden på 50m håll.
- CrazyGang
- Teslaägare
Min kundrådgivare i Bredden heter Hugo. Även en kollega till honom kollade på den och sa att han själv aldrig accepterat det på egen bil. Kolla där!LasseTM skrev:Jag hade min bil inne hos SC segeltorp för lite smpskador vid leverans, visade även på stora färgskillnader.CrazyGang skrev:CrazyGang skrev:
Först sa de att de skulle lacka om och idag när jag hämtade bilen säger dom att allt som är vitt är praktiskt taget godkäntJag bad att få en spec på vad som är godkänt och ej men finns ingen sådan regel utan så länge det var vitt var det ok.
Är din omlackerad än?CrazyGang skrev:Min kundrådgivare i Bredden heter Hugo. Även en kollega till honom kollade på den och sa att han själv aldrig accepterat det på egen bil. Kolla där!LasseTM skrev:Jag hade min bil inne hos SC segeltorp för lite smpskador vid leverans, visade även på stora färgskillnader.CrazyGang skrev:CrazyGang skrev:
Först sa de att de skulle lacka om och idag när jag hämtade bilen säger dom att allt som är vitt är praktiskt taget godkäntJag bad att få en spec på vad som är godkänt och ej men finns ingen sådan regel utan så länge det var vitt var det ok.
Första killen i Segeltorp sa ungefär samma sak men sedan kom ju bilen ut från dem utan ny lack ändå

- CrazyGang
- Teslaägare
Har en tid inbokad 29/11 för byte av bakskärmen. De gör så istället för ny lack. Förutsätter att bytet blir av då jag blev uppringd 30 efter hemkomst från Väsby och de bekräftade då åtgärden. På plats kunde de inte lova något men tog alltså frågan vidare omgående.
Jag plockade ut min kärra 25/9 i år, antar att din är från samma batch och att vi därmed borde ha samma avvikelse?
Jag plockade ut min kärra 25/9 i år, antar att din är från samma batch och att vi därmed borde ha samma avvikelse?
- pawweshark
- Teslaägare
Jag hämtade min LR den 30/9 och troligen är den från samma batch.CrazyGang skrev:Har en tid inbokad 29/11 för byte av bakskärmen. De gör så istället för ny lack. Förutsätter att bytet blir av då jag blev uppringd 30 efter hemkomst från Väsby och de bekräftade då åtgärden. På plats kunde de inte lova något men tog alltså frågan vidare omgående.
Färgskiftningen är mer markant bak jämfört med fram, kanske beror det på att kofångare fram var lite taffligt omlackad innan leverans?
Kör ett ärende till ARN eftersom det var så mycket fler kvalitetsbrister på bilen.
Tesla Model Y LR 2022
Hämtade ut min den 29/9 har jag för mig, måste vara en jäkligt dålig batchpawweshark skrev:Jag hämtade min LR den 30/9 och troligen är den från samma batch.CrazyGang skrev:Har en tid inbokad 29/11 för byte av bakskärmen. De gör så istället för ny lack. Förutsätter att bytet blir av då jag blev uppringd 30 efter hemkomst från Väsby och de bekräftade då åtgärden. På plats kunde de inte lova något men tog alltså frågan vidare omgående.
Färgskiftningen är mer markant bak jämfört med fram, kanske beror det på att kofångare fram var lite taffligt omlackad innan leverans?
Kör ett ärende till ARN eftersom det var så mycket fler kvalitetsbrister på bilen.