Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Blogginlägg från Tesla om hästkrafter i Model S

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Niclas skrev:
sportunderställ!:-)

Ha ha är det norska eller??
Ja sorry det är det. Jag är en idiot. Har suttit och mailat på norska hela dagen och blandade ihop språken.
Aha. Tur att du varit så förlåtande mot andra forummedlemmar när de gjort det misstaget, i alla fall ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Aha. Tur att du varit så förlåtande mot andra forummedlemmar när de gjort det misstaget, i alla fall ;)
Som man bäddar får man ligga :(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

@Herr X har åtminstone svenska tecken på sitt tangentbord till skillnad från vissa andra i detta forum. :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare

Inlägg av hbborr »

Som Tibor uppmärksammade i ett inlägg så verkar nu frågan ang hur många HK en P85D har, vara besvarad av Tesla.

Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hbborr skrev:
Som Tibor uppmärksammade i ett inlägg så verkar nu frågan ang hur många HK en P85D har, vara besvarad av Tesla.

Bild
Jag såg denna på Facebook men klarade inte att hitta källan på Teslas hemsida. Har du koll på vilken url man hittar den informationen? Det är inte i designstudion...

Vill skicka den till mitt försäkringsbolag - min bildjävel är nu kategoriserad som en riskbil med 700 hästkrafter och jag betalar väsentligt högre premie än 85D-ägare som har nästan en identisk bil. Sjukt irriterande att Tesla skulle hålla på att överdriva med hästkrafterna och accelerationen. Hoppas att de lärt sig av det här misstaget så att de fattar att överdrifter och att glida på sanningen är ett effektivt sätt att göra sina kunder irriterade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare

Inlägg av hbborr »

Infon finns under specifikationer här.
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

Som Tibor skrev så kollar du på en telefon så måste du lägga luren ner för att se infon.

Har du Protector?
Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare

Inlägg av hbborr »

Jag ska vara ärlig och säga att jag nog börjar hålla med Danskarna.. Inte för att jag vill ha Ludicrus mer för att jag faktiskt känner mig lurad!!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hbborr skrev:
Jag ska vara ärlig och säga att jag nog börjar hålla med Danskarna.. Inte för att jag vill ha Ludicrus mer för att jag faktiskt känner mig lurad!!
Jag känner mig också lurad. Hade köpt 85D om jag vetat då vad jag vet nu. Har förståelse för de som klagar men har inte intresse av att driva någon process mot Tesla. Hoppas innerligt att Tesla gör någonting jättefint för oss som köpt P85D så att vi känner oss nöjda igen.

Jag har norskt försäkringsbolag, Gjensidige.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
hbborr
Teslaägare

Inlägg av hbborr »

Håller med dig Herr X, jag har heller ingen lust att driva ngn process mot Tesla. Men hoppas att dom själva inser hur fel dom gjort här och har förståelse för att vi kunder känner oss lurade och framför allt hoppas jag att dom tar till sig kritiken och försöker gottgöra sitt misstag så gott det går.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hbborr skrev:
Håller med dig Herr X, jag har heller ingen lust att driva ngn process mot Tesla. Men hoppas att dom själva inser hur fel dom gjort här och har förståelse för att vi kunder känner oss lurade och framför allt hoppas jag att dom tar till sig kritiken och försöker gottgöra sitt misstag så gott det går.
Det jag är mest irriterad över att Teslas påhittade siffror gjort att de norska försäkringsbolagen riskvärderat P85D som en superprestandabil, i nivå med andra superbilar. Samtidigt är 85D klassificerad som en vanlig familjebil. Den bilen jag beställde hade 700 hästkrafter, och då mejkade det sense att försäkringsbolagen skulle klassificera den på det sättet. Nu när det visar sig att P85D och 85D i stort sett är identiska så får Tesla antingen fixa fram den där prestandan som jag betalat för, och kontinuerligt betalar försäkring för, eller kontakta försäkringsbolagen och berätta att de gjort fel tidigare och kompensera oss ägare på något annat sätt. Jag är jättenöjd med bilen och stöttar Tesla på alla sätt jag kan, men precis som alla andra så ogillar jag att bli lurad.

Nu sticker de huvudet i sanden och smyger in ändringar på sin hemsida utan att ta en diskussion med oss som köpte bilen, och det gör folk irriterade. Ett stort gäng norska P85D-ägare har gått ihop och driver en grupptalan mot Tesla: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23545994/. Om någon från Tesla läser detta så ber jag er att ta tag i den här situationen innan det eskalerar för långt - kommunicera med de som köpt dessa bilarna och hitta på något käckt som gör att vi inte känner oss lurade längre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Håller helt med Herr X ang försäkringsbiten, värderar de premien efter 700HK och bilen bara har 469 HK hade man blivit arg!
(Frågan är vad övriga FSbolag har gått på inkl Teslas, bör bli lägre premier framöver)

Ang. prestanden, vidhåller jag, att har man köpt en snoppförlängare med 700HK o inte fått det, blir man såklart sur.

Jag själv, resonerar dock som att jag hade köpt en bil som gör 0-100 på 3.3 sekunder(P85D), har ingen aning om antalet pållar i den...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Kruxet är ju om man vill fortsätta accelerera hårt över 100 km/h. 0-100 på tider neråt 3 s handlar väldigt mycket om drivgrepp och annat. I högre farter är effekt helt avgörande för accelerationsförmågan. Sedan kan ju var och en göra sina prioriteringar när det gäller fartområde som acceleration är viktigt i.
För den som söker acceleration i autobahnfarter är skillnaden mellan 700 hk och runt 550 hk betydande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev:
Kruxet är ju om man vill fortsätta accelerera hårt över 100 km/h. 0-100 på tider neråt 3 s handlar väldigt mycket om drivgrepp och annat. I högre farter är effekt helt avgörande för accelerationsförmågan. Sedan kan ju var och en göra sina prioriteringar när det gäller fartområde som acceleration är viktigt i.
För den som söker acceleration i autobahnfarter är skillnaden mellan 700 hk och runt 550 hk betydande.
Det är ju delvis sant det du säger. I lägre farter kan man inte utnyttja alla hästar då det finns andra faktorer som begränsar och gör att skillnaden mellan antalet hästar man har då inte märks så mycket. Men en elbil har ju inga växlar vilket gör en jämförelse med vanliga bilar haltande. Rent hypotetiskt så skulle ju elbilen kunnat ha 200 hk mellan 0 km/h till 250 km/h och 700 hk över 250 km/h, detta skulle ju gjort att Elon haft rätt men skulle knappast gjort någon kund glad eller skulle du godtagit detta?
Kanske ska tillägga att jag givetvis också tycker att Tesla gjort fel i sin marknadsföring av P85D.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag vet inte hur jag skulle ha ställt mig till en situation där bilen levererar 200 hk upp till 250 km/h och 700 därefter. Det skulle ju innebära att det är sant att bilen kan leverera 700 hk, men det vore ju långt ifrån sanningen. Det Tesla gjort hittills är ju att ange något som aldrig stämmer, vilket rimligen är snäppet värre.
Jag skulle dock givetvis ställa mig väldigt frågande till valet att anpassa motorns register till fartintervall på ett sådant sätt och självklart se den märkliga matchningen som ett starkt argument mot att välja den bilen.
Personligen ser jag inte det som hänt som ett allvarligt argument mot Tesla. Jag vill ha en Tesla främst för att slippa fossila bränslen och bra prestanda är förvisso mycket trevligt, men 500 hk eller 700 hk är ingen dealbreaker för mig. Däremot förstår jag dem som valt P85D framför S85 för den höga effektens skull och sedan inte får den i praktiken. Det kan naturligtvis kännas surt att betala dyrt för något som inte uppfylls.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

drakbane skrev:
Ang. prestanden, vidhåller jag, att har man köpt en snoppförlängare med 700HK o inte fått det, blir man såklart sur.
Fånig och helt onödig kommentar. Jag köpte P85D istället för 85D av en enda anledning: när jag beställde gick det inte att få nextgen-säten med 85D, utan bara vanliga. Man var tvungen att beställa P85D för att få nextgen. Jag ville väldigt gärna ha nextgen-sätena eftersom jag kör mycket och långt i jobbet, och resonerade som så att jag skulle få tillbaka en stor del av mellanskillnaden mellan 85D och P85D när jag i framtiden skulle sälja bilen, och att det därför inte var en jättestor merkostnad att beställa P85D för att få de bättre sätena.
Jag hade inte köpt bilen för prestandan, och andra P85D-köpare har säkert andra anledningar än att de har för små snoppar. Därför helt onödigt att prata om snoppförlängare - det är samma nivå på argumenterandet som vissa "petrol heads" använder när de kritiserar Tesla och teslaägare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nu har dock Tesla Motors främst gått ut och annonserat motoreffekten per motor och inte summan av motorerna. På hemsidan har alltid effekten per motor varit specad men det är möjligt att man även skrivit summan av dessa vilket inte är korrekt beskrivning på bilen (utan just bara summan av motorerna). Jag har svårt att hitta källor där Tesla Motors går ut med att bilen har 700+ hästar. Några effektkurvor har aldrig presenterats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Herr X skrev:
drakbane skrev:
Fånig och helt onödig kommentar. Jag köpte P85D istället för 85D av en enda anledning: när jag beställde gick det inte att få nextgen-säten med 85D, utan bara vanliga. Man var tvungen att beställa P85D för att få nextgen. Jag ville väldigt gärna ha nextgen-sätena eftersom jag kör mycket och långt i jobbet, och resonerade som så att jag skulle få tillbaka en stor del av mellanskillnaden mellan 85D och P85D när jag i framtiden skulle sälja bilen, och att det därför inte var en jättestor merkostnad att beställa P85D för att få de bättre sätena.
Jag hade inte köpt bilen för prestandan, och andra P85D-köpare har säkert andra anledningar än att de har för små snoppar. Därför helt onödigt att prata om snoppförlängare - det är samma nivå på argumenterandet som vissa "petrol heads" använder när de kritiserar Tesla och teslaägare.
Samme her. Hadde de kunnet levere nextgen seter med s85d hadde jeg valgt dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Skulle förvåna mig om inte Tesla internt tyckt det hela varit en pinsam soppa.
Känns som ett friskhetstecken att dom tar smällen och går ut med siffror på praktisk effekt (eller vad man nu ska kalla "Battery limited maximum motor shaft power")
Effekt/vridmomentskurvor skulle också kännas klargörande.

Ser också att dom uppdaterat texten om autopilot i design-studion till något som beskriver vad dom verkligen levererar idag.

Kan förstå er som är upprörda. Samtidigt, era bilar accelererar lika snabbt eller snabbare idag än när ni hämtade ut dom.
Kan tycka mer synd om VW-ägare som köpt snåldieslar. Dom har varkligen blivit blåsta och kan se fram emot att få sina bilar nedgraderade.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

I filmer på nätet har jag sett gula begränsningslinjer vid 240kW när farten närmar sig 180 km/h vid full acc från stillastående med P85D.
Nån gång jag gjort samma med min 85D har den dragit fullt med 320kW till 230 km/h där jag slog av.
Är 85D "bättre balanserad" i effekten? P85D måste matas max från start för att kapa över en sekund till hundra och får lida av det i högre farter?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Nu har dock Tesla Motors främst gått ut och annonserat motoreffekten per motor och inte summan av motorerna. På hemsidan har alltid effekten per motor varit specad men det är möjligt att man även skrivit summan av dessa vilket inte är korrekt beskrivning på bilen (utan just bara summan av motorerna). Jag har svårt att hitta källor där Tesla Motors går ut med att bilen har 700+ hästar. Några effektkurvor har aldrig presenterats.
När jag köpte min P85D så såg designstudion ut så här:
Bild

Då var det ingen som yppade ett ord om att siffran 700hk var 100% ovidkommande eftersom batteriet hela tiden varit den begränsande faktorn både på 85D och P85D.
Det finns verkligen inget sätt att försvara Tesla här - det är fullständigt uppenbart att de medvetet har presenterat siffror som gör att det ser ut som att det är stor skillnad mellan 85D och P85D. Motoreffekterna verkar vara helt påhittade, sammanslagna eller ej, eftersom samma motorer i 85D senare kan generera mycket högre effekt än vad som angivits, och samma motoruppsättning som P85D har, i P90D uppgivits till 761hk.

Titta på bilden ovan och berätta hur någon som är spekulant på P85D ska kunna veta att batteriet begränsar P85D till att max kunna generera 469hk samlad motorkraft och batteriet begränsar 85D till att max kunna generera 422hk samlad motorkraft. Hur ska man kunna veta att P85D och 85D i stort sett är exakt samma bil?

Så här såg tidningarnas förstasidor ut när jag köpte min bil:
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
När jag köpte min P85D så såg designstudion ut så här:
Bild

Då var det ingen som yppade ett ord om att siffran 700hk var 100% ovidkommande eftersom batteriet hela tiden varit den begränsande faktorn både på 85D och P85D.
Det finns verkligen inget sätt att försvara Tesla här - det är fullständigt uppenbart att de medvetet har presenterat siffror som gör att det ser ut som att det är stor skillnad mellan 85D och P85D. Motoreffekterna verkar vara helt påhittade, sammanslagna eller ej, eftersom samma motorer i 85D senare kan generera mycket högre effekt än vad som angivits, och samma motoruppsättning som P85D har, i P90D uppgivits till 761hk.

Titta på bilden ovan och berätta hur någon som är spekulant på P85D ska kunna veta att batteriet begränsar P85D till att max kunna generera 469hk samlad motorkraft och batteriet begränsar 85D till att max kunna generera 422hk samlad motorkraft. Hur ska man kunna veta att P85D och 85D i stort sett är exakt samma bil?

Så här såg tidningarnas förstasidor ut när jag köpte min bil:
Bild
Jag säger inte att Tesla har inte har gjort fel men att säga att 85D och P85D är nästan exakt samma motor är också fel. Det är inte bara hk som påverkar prestanda och acceleration och om man kollar på vridmomentet så ser man att P85D är betydligt bättre med nästan 50% högre vridmoment. Det är nog detta till stor del som gör att P85D har betydligt bättre acceleration än 85D trots att de har nästan samma antal hästkrafter.
image.png
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

vigge50 skrev:
Det är nog detta till stor del som gör att P85D har betydligt bättre acceleration än 85D trots att de har nästan samma antal hästkrafter.
0-100km/h:
P85D = 3,8s
85D = 4,1s

Det är inte tal om några obegripliga skillnader.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

85D har ju onekligen haft en bra utveckling via programuppdateringar från dess att den introducerades. (5,4s till 4,4s)
Och enligt dig är den ännu snabbare 4,1s?

P85D presterar alltså inga 3,3s från 0-100 som Tesla skriver utan 3,8s?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

pegs skrev:
P85D presterar alltså inga 3,3s från 0-100 som Tesla skriver utan 3,8s?
Elon sa att den skulle vara lika snabb som McLaren F1. *lögn*

Teslas 3.3 är med rullande start. McLaren mäter sina tider med stående start.
Skriv svar