Ja allt är ju relativt. Skoda Fabia bensinare 360 kr i årskatt.Fredrik j skrev:Är det låg skatt på gamla oljebrännare? Jämfört med vadå?Goblin skrev:Så som jag tolkar staten är att de säger jag som nästa bil ska välja en 3 år gammal oljebrännare istället. Det är ju låg skatt på dessa - så det måste ju betyda att de är ett bra miljöval eller?;)martinot skrev:Japp, förstår dig helt och ditt dilemma!mati skrev:Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.thnis skrev:Är du sugen på en?
Lite tråkig sits just nu för dig och många som skall byta personalbil och som tidigare satsat på el, och även för de som legat i startgroparna och hade planerat att göra det.
Drömmen om elbilsrevolutionen på tjänstebilssidan (som är de som klart kraftigast drivit på omställningen till el) har verkligen kommit av sig och helt tappat momentum nu.
Ny Skoda suv bensin med förhöjd skatt runt 2200kr. Är rätt billigt om man säger så.