LarsL skrev:martinot skrev:
Detta är ett av de absolut största brottsliga problem som vi har förnärvarande i samhället. Ju mer vi styr med IT, ju mer uppkopplade saker vi har till molnet, och ju mer ekonomiska transaktioner vi hanterar via våra digitala prylar, ju mer kommer detta problem att växa i omfattning.
Nja, gängskjutning och no-go-zoner är nog ett större problem.
Men jag kommer ihåg när jag var ung så behövde inte husdörren låsas och nycklarna satt kvar i bilen. Vi var ett samhälle och man tog inte varandras saker helt enkelt. Nu måste man vakta allting hela tiden, tyvärr.
Håller med om att det också är ett väldigt stort och högst påtagligt problem. Absolut!
Dock kanske mest unikt för Sverige (ivf. den graden och nivå av problem som vi upplever). Men ger dig även en poäng till att den fysiska säkerheten gällande de problemen du tar upp är mycket viktigare att prioritera än den monetära (även om man inte heller skall underskatta den för ett tryggt samhälle). Helst skulle man dock se att samhället kunde antränga sig lite mer att försöka adressera bägge problemen.
IT-säkerhetsproblemet är dock väldigt problematiskt även i Sverige, men kanske det allra störta internationellt sett i de industrialiserade länderna. Det kommer ivf. att fortsätta vara ett väldigt intressant område för kriminella att fortsätta att penetrera och utforska möjligheterna till "affärsmässig" brottslighet i ganska stor skala. Tror det kommer fortsätta att vara väldigt lukrativt inom den kriminella marknaden, och kommer att bara öka i betydelse för den.
Nu har jag inte siffrorna här, men har för mig att jag sett underlag och rapporter att IT-brottslighet snart passerar de gamla "topplisteklassikerna" narkotikahandel, människohandel och sexslaveri som mest vinstgivande verksamhet för den globala kriminella sektorn, om det inte redan gjort så. Vilket säger rätt mycket hur stort detta problem vuxit sig.
Så jag tycker absolut inte att man skall underskatta sin personliga IT-säkerhet (även om det inte i sig stoppar allt annat dåligt som tyvärr sker i samhället).
Enkelt att slå på 2FA på Teslakontot (och många andra viktiga inloggningar), och rekommenderar verkligen alla att göra så.