Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av heldiggrisen »

Tomas L skrev:
Jontez skrev:

Jag har inte leasat en tesla, men så här står det på deras sida

” Tesla Model 3
Standard RWD Plus
Multi-Coat: Pearl White, Svart Inredning
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån”

Så dom räknar av bonusen redan från månad 1.
Det är inte omöjligt att det är så, men det kan också vara så att de anger miljöbonusen som ett snitt per månad under en period på 36 månader. Länka gärna till var du hittade texten!

Ett liknande exempel: Polestar skriver så här på ett ställe på sin hemsida:
- Polestar 2 finns tillgänglig för privatkunder i Sverige för 5 499 kr per månad, baserat på en löptid på 36 månader, 15 000 km per år med en handpenning på 20 % – inklusive 3 års rutinmässig service och underhåll samt upphämtning och leverans.

- Räknar man in klimatbonusen minskar den beräknade kostnaden över 36 månader till 3 832 kr per månad.


Man kan tro att de drar av 1667 kr/månad. Men det är en snittkostnad över leasingperioden, läser man lite längre ned så står det:
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
https://www.polestar.com/se/press/press-release/leasing
Förmånsvärde på privatleasing?
~130000 i handpenning, så 3832+3661=~7500kr per månad, var kommer förmånsvärdet in?
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

ChristerSjo skrev:
Kan du då med ditt scenario förklara vad som händer om man löser leasingkontrakt i förtid och hur mycket del av bonusen man får tillgodo räkna sig då?
Det beror på, vill du lösa en företagsleasing med restvärde eller bryta en privatleasing där du lämnar tillbaka bilen i förtid?

Företagsleasing: storleken på en förtida lösen av en leasing bestäms oftast av villkoren i leasingavtalet. Men det är inte ovanligt att man får betala resterade leasingavgifter + restvärde. Du kan tillgodoräkna dig innestående miljöbonus, d v s har du 20 månader kvar då du ska betala (5.500-2.000=) 3.500 kr/månad, så betalar du 3.500 x 20 + restvärdet.

Privatleasing: ingen aning! ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

heldiggrisen skrev:
Förmånsvärde på privatleasing?
~130000 i handpenning, så 3832+3661=~7500kr per månad, var kommer förmånsvärdet in?
Det är inget förmånsvärde på privatleasing, pressmeddelandet från Polestar innehåller flera nyheter, bl a: pris på privatleasing är klar samt att förmånsvärdet är bestämt.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Jontez »

Tomas L skrev:
Jontez skrev:

Jag har inte leasat en tesla, men så här står det på deras sida

” Tesla Model 3
Standard RWD Plus
Multi-Coat: Pearl White, Svart Inredning
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 1 667 kr/mån”

Så dom räknar av bonusen redan från månad 1.
Det är inte omöjligt att det är så, men det kan också vara så att de anger miljöbonusen som ett snitt per månad under en period på 36 månader. Länka gärna till var du hittade texten!

Ett liknande exempel: Polestar skriver så här på ett ställe på sin hemsida:
- Polestar 2 finns tillgänglig för privatkunder i Sverige för 5 499 kr per månad, baserat på en löptid på 36 månader, 15 000 km per år med en handpenning på 20 % – inklusive 3 års rutinmässig service och underhåll samt upphämtning och leverans.

- Räknar man in klimatbonusen minskar den beräknade kostnaden över 36 månader till 3 832 kr per månad.


Man kan tro att de drar av 1667 kr/månad. Men det är en snittkostnad över leasingperioden, läser man lite längre ned så står det:
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
https://www.polestar.com/se/press/press-release/leasing
Här är tesla-sidan https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Tomas L skrev:
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
Vad händer med räntan på de 60000 finansbolaget får in direkt månad 6 men inte betalar ut till dig direkt? Borde inte månadskostnaden minska med typ ytterligare 25kr i snitt?
Det ser ju ut som man anger priserna ner till sista kronan och inte använder sig av avrundning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

Exakt det är något som haltar här.

Att bara dra av 2000 kr i 30 månader på befintlig leasingavgift gör att man betalar ränta på köp utan bonus. Nu är ju inte räntan så hög så det blir ju inga enorma belopp, men om leasing beloppen gör så här så blir det många bäckar små.

Privatleasing gäller inte detta för det är en blackbox med massa andra kostnader inbakade och villkor och straff när du lämnar tillbaka bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

Julleruff skrev:
fth skrev:
Jag tycker förstås också det är tråkigt att man inte längre premierar elbilar som förmånsbilar lika mycket.

Av vad man kan läsa från kommentarerna i tråden så kommer t.o.m. många här i "sekten" att överväga att gå tillbaka till fossiler, det är förstås mycket olyckligt.

Man undrar då förstås hur elbilsförsäljningen kommer att se ut bland "vanligt folk", jag gissar att iaf andelen förmånsbilar som drivs av el kommer att falla ihop totalt. :(

För egen del är dock en fossilbil ungefär lika sannolik som att jag skulle köpa ett ånglok, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande :D

/fth
Bra att veta är också att som reglerna ligger just nu och så som Regeringen aviserat förändringar i Bonus-Malus så gäller:

- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.

- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.


*Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021. (OK)

*Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 0 bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier har flaggat för att de inte släpper igenom den delen.(Sucker)

*Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man eventuellt 70k bonus och förmånsvärde med +833:-. (Winner)

*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)


Stor skam och skandal att hantera ett regelverk på detta hattiga och otydliga sätt, trots skarp kritik sedan 2016.
Nuvarande och förra regeringen är som gåsar när det gäller att ta till sig kritik.....


2020:
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... bilar.html

Ytterligare en brist har varit den ryckighet som präglat användningen av de aktuella styrmedlen, med återkommande regelförändringar och kort framförhållning som motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för privatpersoner och företag.

– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.



2016:

https://www.altinget.se/miljo/artikel/r ... onus-malus

Ingen tydlighet för konsumenten

Själva uttrycket bonus-malus kommer från Frankrike, där konsumenten får tydlig information om vilken bonus/malus-klass fordonet hamnar i och därmed lätt kan förstå vilken ekonomisk vinst det blir av att välja en bil en eller två klasser grönare än vad man ursprungligen tänkt. Många remissinstanser uttrycker också att systemet bör utformas à la A-G-klassningen av kylskåp och andra produkter, och är mycket frågande till varför utredaren inte föreslår det.

Brist på långsiktighet

Remissinstanserna representerar vitt skilda – ibland närmast motstående – intressen, men är oerhört eniga i att de spelregler som nu tas fram måste vara långsiktiga. Att utredningen vill justera förslaget redan efter ett år, och därefter vid okända tidpunkter och utan något tydligt slutmål som ska uppnås, faller därmed föga förvånande inte i god jord – hos någon. Vi rekommenderar rullande scheman med treårsperioder, andra har andra förslag – ingen tycker som utredaren.
Så om jag förstår rätt så är April-Juni 2021 den bästa månaden att plocka ut en Polestar 2? 70 000:- bonus och +833kr/mån i förhöjt förmånsvärde, ej ytterligare 25%? Om det klubbas igenom.

Och en följdfråga. Måste bilen då hämtas ut under den perioden (April-Juni 2021) för att kvalificera sig till det ovan eller räcker det om man gör en beställning under den perioden?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av fnystrom »

m4x skrev:
Och en följdfråga. Måste bilen då hämtas ut under den perioden (April-Juni 2021) för att kvalificera sig till det ovan eller räcker det om man gör en beställning under den perioden?
Bonusen grundar sig på när bilen registreras, dvs den måste hämtas ut under April-Juni.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av RagWal »

Helt bortsett från vitala ändringar i förmånsvärden mm. Hur kan man låta det bli ett så sjukt stort hack i bonusen med (0 SEK under Q1 2021)?

Tänker då primärt på privatköpare som inte kommer vilja plocka ut bilen då och vad det innebär för försäljningen av elbilar mm. I värsta fall väljer de ju en avgasbil ytterligare en gång om de behöver byta bil...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

RagWal skrev:
Helt bortsett från vitala ändringar i förmånsvärden mm. Hur kan man låta det bli ett så sjukt stort hack i bonusen med (0 SEK under Q1 2021)?

Tänker då primärt på privatköpare som inte kommer vilja plocka ut bilen då och vad det innebär för försäljningen av elbilar mm. I värsta fall väljer de ju en avgasbil ytterligare en gång om de behöver byta bil...
Vi får hoppas att detta inte stämmer. Det har ju inte kommunicerats ut på något sätt överhuvudtaget. Alla bilhandlare som jag har pratat med visste ingenting om detta och menade att bonusen mellan 1 januari och 31 mars är 60kkr. Det lär bli ett rätt så stort antal elbilar som säljs under denna perioden och om det sedan visar sig att alla dessa köpare går miste om bonusen blir det nog uppror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

mati skrev:
RagWal skrev:
Helt bortsett från vitala ändringar i förmånsvärden mm. Hur kan man låta det bli ett så sjukt stort hack i bonusen med (0 SEK under Q1 2021)?

Tänker då primärt på privatköpare som inte kommer vilja plocka ut bilen då och vad det innebär för försäljningen av elbilar mm. I värsta fall väljer de ju en avgasbil ytterligare en gång om de behöver byta bil...
Vi får hoppas att detta inte stämmer. Det har ju inte kommunicerats ut på något sätt överhuvudtaget. Alla bilhandlare som jag har pratat med visste ingenting om detta och menade att bonusen mellan 1 januari och 31 mars är 60kkr. Det lär bli ett rätt så stort antal elbilar som säljs under denna perioden och om det sedan visar sig att alla dessa köpare går miste om bonusen blir det nog uppror.
Jag har en glädjande uppdatering här!
Äntligen fått svar på mailen till riksdagspartierna och någon som hade koll!

"Lagar och förordningar är inte knutna till budgetår.

Det som finns skrivet idag om malus respektive bonus gäller fram till annat lagstiftats/föreskrivits.
Någon tremånaderslucka där inget gäller uppstår alltså inte,
den ”gamla” miljöbilsbonusen på 60 000 och motsvarande malus gäller fram till 1 april då ny lagstiftning/förskrifter är på plats.

Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet regleras i vägtrafikskattelagen och
bonusdelen regleras i den nu gällande förordningen om supermiljöbilspremie.
"
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Nect »

Julleruff skrev:
mati skrev:
RagWal skrev:
Helt bortsett från vitala ändringar i förmånsvärden mm. Hur kan man låta det bli ett så sjukt stort hack i bonusen med (0 SEK under Q1 2021)?

Tänker då primärt på privatköpare som inte kommer vilja plocka ut bilen då och vad det innebär för försäljningen av elbilar mm. I värsta fall väljer de ju en avgasbil ytterligare en gång om de behöver byta bil...
Vi får hoppas att detta inte stämmer. Det har ju inte kommunicerats ut på något sätt överhuvudtaget. Alla bilhandlare som jag har pratat med visste ingenting om detta och menade att bonusen mellan 1 januari och 31 mars är 60kkr. Det lär bli ett rätt så stort antal elbilar som säljs under denna perioden och om det sedan visar sig att alla dessa köpare går miste om bonusen blir det nog uppror.
Jag har en glädjande uppdatering här!
Äntligen fått svar på mailen till riksdagspartierna och någon som hade koll!

"Lagar och förordningar är inte knutna till budgetår.

Det som finns skrivet idag om malus respektive bonus gäller fram till annat lagstiftats/föreskrivits.
Någon tremånaderslucka där inget gäller uppstår alltså inte,
den ”gamla” miljöbilsbonusen på 60 000 och motsvarande malus gäller fram till 1 april då ny lagstiftning/förskrifter är på plats.

Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet regleras i vägtrafikskattelagen och
bonusdelen regleras i den nu gällande förordningen om supermiljöbilspremie.
"
Hej! Var tvungen att registrera mig bara för att svara på detta. Så det här blir mitt första inlägg trots att jag hängt här i flera år!

Svaret auto motor sport fick av transportstyrelsen i slutet av förra veckan säger inte samma sak som beskedet du fått. Men resultatet är detsamma! Bonusen kommer gälla som vanligt fram till 1/4.

Följande svar fick auto motor sport av transportstyrelsen:

(Svar från Sakkunnig på Transportstyrelsen)
”Den nuvarande förordningen löper ut vid årsskiftet och nästa ska enligt förslaget börja gälla 1 april. Men regeringen kommer att göra en ändring i den nuvarande förordningen så att allt fortlöper som vanligt under Q1 2021.”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

Nect skrev:
Julleruff skrev:
mati skrev:
RagWal skrev:
Helt bortsett från vitala ändringar i förmånsvärden mm. Hur kan man låta det bli ett så sjukt stort hack i bonusen med (0 SEK under Q1 2021)?

Tänker då primärt på privatköpare som inte kommer vilja plocka ut bilen då och vad det innebär för försäljningen av elbilar mm. I värsta fall väljer de ju en avgasbil ytterligare en gång om de behöver byta bil...
Vi får hoppas att detta inte stämmer. Det har ju inte kommunicerats ut på något sätt överhuvudtaget. Alla bilhandlare som jag har pratat med visste ingenting om detta och menade att bonusen mellan 1 januari och 31 mars är 60kkr. Det lär bli ett rätt så stort antal elbilar som säljs under denna perioden och om det sedan visar sig att alla dessa köpare går miste om bonusen blir det nog uppror.
Jag har en glädjande uppdatering här!
Äntligen fått svar på mailen till riksdagspartierna och någon som hade koll!

"Lagar och förordningar är inte knutna till budgetår.

Det som finns skrivet idag om malus respektive bonus gäller fram till annat lagstiftats/föreskrivits.
Någon tremånaderslucka där inget gäller uppstår alltså inte,
den ”gamla” miljöbilsbonusen på 60 000 och motsvarande malus gäller fram till 1 april då ny lagstiftning/förskrifter är på plats.

Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet regleras i vägtrafikskattelagen och
bonusdelen regleras i den nu gällande förordningen om supermiljöbilspremie.
"
Hej! Var tvungen att registrera mig bara för att svara på detta. Så det här blir mitt första inlägg trots att jag hängt här i flera år!

Svaret auto motor sport fick av transportstyrelsen i slutet av förra veckan säger inte samma sak som beskedet du fått. Men resultatet är detsamma! Bonusen kommer gälla som vanligt fram till 1/4.

Följande svar fick auto motor sport av transportstyrelsen:

(Svar från Sakkunnig på Transportstyrelsen)
”Den nuvarande förordningen löper ut vid årsskiftet och nästa ska enligt förslaget börja gälla 1 april. Men regeringen kommer att göra en ändring i den nuvarande förordningen så att allt fortlöper som vanligt under Q1 2021.”
Vilket datum spikar man nästa års regler?

Jag kan lika gärna vänta ut till April få ut ut 10.000:- extra om nu bonusen ändras till 70.000:- som det är föreslaget. Om bonusen däremot försämras tar man givetvis ut bilen innan.

Polestar har ca 4 månaders leveransdatum från beställningsdatum så det gäller att ha de i åtanke när man planerar att lägga in en beställning
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av pejvic »

Visst är det så att 60.000 motsvarar en rabatt på 75.000:- nu på nypriset inkl moms?

60.000 dras på leasingkostnaden exkl moms, (iallafall hos DnB). Så man skall alltid kolla hur ens leasingbolag tänker. För mig var Dnb självklarhet just pga detta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

fnystrom skrev:
m4x skrev:
Och en följdfråga. Måste bilen då hämtas ut under den perioden (April-Juni 2021) för att kvalificera sig till det ovan eller räcker det om man gör en beställning under den perioden?
Bonusen grundar sig på när bilen registreras, dvs den måste hämtas ut under April-Juni.
Nja, snarare när den ställs på första gången, om det inte ändrats nyligen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av fnystrom »

bylund skrev:
fnystrom skrev:
m4x skrev:
Och en följdfråga. Måste bilen då hämtas ut under den perioden (April-Juni 2021) för att kvalificera sig till det ovan eller räcker det om man gör en beställning under den perioden?
Bonusen grundar sig på när bilen registreras, dvs den måste hämtas ut under April-Juni.
Nja, snarare när den ställs på första gången, om det inte ändrats nyligen.
Jaja, om man skall vara petig. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

pejvic skrev:
Visst är det så att 60.000 motsvarar en rabatt på 75.000:- nu på nypriset inkl moms?

60.000 dras på leasingkostnaden exkl moms, (iallafall hos DnB). Så man skall alltid kolla hur ens leasingbolag tänker. För mig var Dnb självklarhet just pga detta.
Intressant, hur mycket minskar din nettokostnad då under månad 7-36?

För personalbil via Volvofinans (CarPay Fleet) så dras 2000:-/mån från företagets totalkostnad, dvs efter avdragen arbetsgivaravgift (31,42%) är det kvar 1522:-/mån i minskat bruttolöneavdrag. Med 50% i marginalskatt minskar nettokostnaden med 761:-/månad under 30 månader.
Dvs totalt 22828:-.
Capde
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2020 21:49

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Capde »

pejvic skrev:
Visst är det så att 60.000 motsvarar en rabatt på 75.000:- nu på nypriset inkl moms?

60.000 dras på leasingkostnaden exkl moms, (iallafall hos DnB). Så man skall alltid kolla hur ens leasingbolag tänker. För mig var Dnb självklarhet just pga detta.
Vänta nu...du säger att DnB drar av 75000kr på priset?
Miljöbonusen är ju 60000kr

Den som köper privat tex får ju exakt 60000kr tillbaks efter 6 månader.
Tror knappast att det kan bli 75000kr på ngt sätt någonstans
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Johlei »

m4x skrev:
Jag kan lika gärna vänta ut till April få ut ut 10.000:- extra om nu bonusen ändras till 70.000:- som det är föreslaget. Om bonusen däremot försämras tar man givetvis ut bilen innan.
Det är inte helt omöjligt att priserna på elbilar ökar med 10000 kr före bonus ”som av en slump” den 1/4.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Johlei skrev:
m4x skrev:
Jag kan lika gärna vänta ut till April få ut ut 10.000:- extra om nu bonusen ändras till 70.000:- som det är föreslaget. Om bonusen däremot försämras tar man givetvis ut bilen innan.
Det är inte helt omöjligt att priserna på elbilar ökar med 10000 kr före bonus ”som av en slump” den 1/4.
Det är till och med troligt att det blir så. Det var likadant förra gången när bonusen höjdes från 40k till 60k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

I så fall blir ju den som får dessa extra 10 000 kr mer motiverad att sälja elbilar, så stödet kanske fortfarande fungerar då, om t ex handlaren tjänar lite mer.

Den som betalar ut stödet är rimligen mest intresserad av att försäljningen styrs mot elbilar. Exakt i vilken ficka det hamnar torde vara sekundärt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Esterox »

bylund skrev:
I så fall blir ju den som får dessa extra 10 000 kr mer motiverad att sälja elbilar, så stödet kanske fortfarande fungerar då, om t ex handlaren tjänar lite mer.

Den som betalar ut stödet är rimligen mest intresserad av att försäljningen styrs mot elbilar. Exakt i vilken ficka det hamnar torde vara sekundärt.
Är väll tillverkaren som tjänar på det. Handlaren får inte del utav den kakan. Pengarna försvinner alltså egentligen utomlands.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

bylund skrev:
I så fall blir ju den som får dessa extra 10 000 kr mer motiverad att sälja elbilar, så stödet kanske fortfarande fungerar då, om t ex handlaren tjänar lite mer.

Den som betalar ut stödet är rimligen mest intresserad av att försäljningen styrs mot elbilar. Exakt i vilken ficka det hamnar torde vara sekundärt.
Fast nu tror jag att du gör en tankevurpa. Idén med stödet är ju att elbilar ska bli mer överkomliga så att vanliga dödliga har bättre möjligheter att välja elbil istället för fossilbil. Det kommer knappast säljas fler elbilar när det i slutändan enbart är tillverkaren (eller till viss del återförsäljarna) som tjänar på den ökade bonusen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av fnystrom »

Capde skrev:
pejvic skrev:
Visst är det så att 60.000 motsvarar en rabatt på 75.000:- nu på nypriset inkl moms?

60.000 dras på leasingkostnaden exkl moms, (iallafall hos DnB). Så man skall alltid kolla hur ens leasingbolag tänker. För mig var Dnb självklarhet just pga detta.
Vänta nu...du säger att DnB drar av 75000kr på priset?
Miljöbonusen är ju 60000kr

Den som köper privat tex får ju exakt 60000kr tillbaks efter 6 månader.
Tror knappast att det kan bli 75000kr på ngt sätt någonstans
Effekterna av bonusen skiljer sig mellan privatköp och företagsleasing.

Företag har leasingavtal och de baseras på priser utan moms. Bonusen innehåller inte heller någon moms. Det innebär att bonusen blir en avbetalning på bilens pris utan moms och att företaget får en bonus som är 75000 kr ink moms.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Skriv svar