Greedmati skrev:Ja, jag behöver inget mer. Var bara nyfiken.macky skrev:Du har ju en tidig bil och jag tror att MY19 inte har tillgång initialt. Men du har väl allt på din bil redan?

Moderator: Redaktion
Greedmati skrev:Ja, jag behöver inget mer. Var bara nyfiken.macky skrev:Du har ju en tidig bil och jag tror att MY19 inte har tillgång initialt. Men du har väl allt på din bil redan?
Det är en annan batterikemi. Cellerna innehåller t.ex. mer kobolt än teslas celler. Energidensiteten är lägre, men i gengäld får man andra egenskaper som t.ex. högre laddhastighet.current skrev:Är det någon som vet hur degraderingen av batteriet ser ut på E55 om man snabb-laddar mycket? Den linjära laddhasrigheten oroar mig. Vad är det Audi lyckats göra som inte Tesla, Polestar eller Kia kan?
Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.macky skrev:Funkade fint.
Jo, gubben verkade seriöst upprörd på videon. Den blir nog kanske mycket av ett uttryck för hans personliga frustration gällande (som han upplever Audi & ÅF) bristen på lösningar på hans problem.mati skrev:Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
De hade nog lite för bråttom att få ut den på marknaden.
Fick igång både parkering o Android Auto igårGoblin skrev:Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.macky skrev:Funkade fint.
1500 norskadd88 skrev:Vad kostar Matrix för ett halvår?
Min Superb bromsar själv vid backning upp till 10 km/h , kan vara liknande för AudiRobertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
I fara för att frågan blir lite OT:Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Var kanske lite otydlig. Men jag menade ungefär så här. Normal snabb backning ut från en parkering i tron att det är helt fritt bakåt.heldiggrisen skrev:I fara för att frågan blir lite OT:Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Hur snabbt kan man backa med en eTron(eller annan elbil för den saks skuld), är det 1 växel frammåt och 1 bakåt, sitter det fartspärr på backen?
Genuint nyfiken.
edit: Nissan Leaf kan väl i teorien gå lika snabbt framåt som bakåt?
Har du citysaftey paketet?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Jag har en Proline advanced-paketet och där ska city vara med.Esterox skrev:Har du citysaftey paketet?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.mati skrev:Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Helt sant. Perfekt när man är i trånga utrymmen.mati skrev:Japp, den är skrikig. Det är därför backkameran och 3D-vyn är så himla bra. Bilen piper och har sig - hjäääääälp, ett hinder!!! Men i kameran ser man bara ett litet grässtrån eller nåt annat ofarligt. Laddsladden som hänger i garaget är också en sån sak som bilen är rädd för. Den borde ju så småningom ha lärt sig att den där svarta ormen inte är farlig .
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.Robertrimmevik skrev:Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.mati skrev:Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Är ju inga problem att stänga av ljudet på parkeringssensorerna om det är så.martinot skrev:Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.Robertrimmevik skrev:Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.mati skrev:Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?Robertrimmevik skrev:Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!
Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det.
Föredrar helt klart Teslas lösning som är tyst och där man som förare istället fokuserar på skärmen med exakt avstånd till hinder (varför kan inte Merca och andra visa lika enkelt avståndet i cm till objekt runt bilen?) eller i backspeglar/backkamera. Gillar att det är "tyst" vid backning i Teslan. Får mer fokus då och "tvingas" att manuellt kika koncentrerat i backkameran och på avstånd från ultraljudssensorer.
Tesla har ju många egna problem som resten av bilindustrin inte har (svårt nå kundservice, bristande lack, dålig passform, allmänt dålig byggkvalitet), men när det gäller användargränssnitt så har de ofta verkligen tänkt till lite mera hur de bör utformas (sedan finns det även där vissa idiotiska mindre saker, som knappen till handskfacket på M3 som verkligen sitter heltokigt). Gillar generellt människa-maskin-interfacet bättre på vår Tesla än på vår Merca (eller våra tidigare Volvo vi haft, eller BMW vi hyrt).
Ja, jag har också börjat att uppleva det som ett problem. Man tränas att ignorera alla pip.martinot skrev:Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.Robertrimmevik skrev:Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.