Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
macky skrev:
Du har ju en tidig bil och jag tror att MY19 inte har tillgång initialt. Men du har väl allt på din bil redan? :)
Ja, jag behöver inget mer. Var bara nyfiken. :)
Greed :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av current »

Är det någon som vet hur degraderingen av batteriet ser ut på E55 om man snabb-laddar mycket? Den linjära laddhasrigheten oroar mig. Vad är det Audi lyckats göra som inte Tesla, Polestar eller Kia kan?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

current skrev:
Är det någon som vet hur degraderingen av batteriet ser ut på E55 om man snabb-laddar mycket? Den linjära laddhasrigheten oroar mig. Vad är det Audi lyckats göra som inte Tesla, Polestar eller Kia kan?
Det är en annan batterikemi. Cellerna innehåller t.ex. mer kobolt än teslas celler. Energidensiteten är lägre, men i gengäld får man andra egenskaper som t.ex. högre laddhastighet.
Degraderingen är svår att mäta eftersom bilen har en stor buffert i toppen. Visserligen har jag inte snabbladdat särskilt mycket, men såhär långt kan jag bara säga att jag ser ingen som helst degradering efter 2500 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Vet inget om skillnaden i kemi men e-Tron använder väl pouch celler. De har lägre inre resistans än en rund cell pga konstruktionen i sig. Elektronerna fördas kortare väg. Lägre inre resistans ger mindre värmeutveckling vilket bör ge bättre laddegenskaper. Teslas tabless celler ger samma fördel som pouch cellen eftersom elektronerna som längst fördas cellens längd på samma sätt som i en pouch cell. I dagens runda celler med tab färdas elektronerna som längst rullens längd delat med två, eller där tabben (fliken) är ansluten. Men det bör vara i mitten av rullen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
Funkade fint.
Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Soyakorv
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
Referralkod: ts.la/urban417448

Re: Audi e-tron

Inlägg av Soyakorv »

Kan man skapa genvägar till funktioner/inställningar? Jag har bara hittat att man kan skapa genväg till radiokanaler och adresser.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nu tycker jag iofs att han överdriver i vissa punkter, men okej, han är frustrerad och då blir det väl så.
Däremot så har han rätt i grunden. E-tron har delvis ganska bristfällig kvalitet, och till och med min Audi-verkstad har nämnt några gånger att bilens kvalitet inte riktigt håller måttet. De ansåg till och med att min bil var förhållandevis felfri, det finns kunder som har fått det värre. Samtidigt kör jag så lite just nu att jag kanske helt enkelt inte upptäcker felen.
De hade nog lite för bråttom att få ut den på marknaden.
Jo, gubben verkade seriöst upprörd på videon. Den blir nog kanske mycket av ett uttryck för hans personliga frustration gällande (som han upplever Audi & ÅF) bristen på lösningar på hans problem.

Förhoppningsvis så kommer Audi att arbeta bort dessa problem på kommande versioner och modellår. Har hört att de funderar på att göra om tex. de kritiserade backspeglarna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Goblin skrev:
macky skrev:
Funkade fint.
Jepp, funkade fint för mig med:). Saknade de där extra "quattro-linjerna" i DRL- ljusen fram. Nice att kunna låsa upp det så här efteråt.
Fick igång både parkering o Android Auto igår :) :)

Ska testa lamporna om någon vecka när det e mörkt hela tiden, att "hyra" dem på vinterhalvåret är genialt !!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Vad kostar Matrix för ett halvår?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

dd88 skrev:
Vad kostar Matrix för ett halvår?
1500 norska
Kan vara bra att lägga till light package också för 660 norska. Så för ca 2100 norska så klarar man sig riktigt bra under vintern.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Bra pris, kostar väl runt 18kkr om man specar när man köper bilen?

Dyrare LED Digital-Matrix är väl annan hårdvara?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Min Superb bromsar själv vid backning upp till 10 km/h , kan vara liknande för Audi
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Audi e-tron

Inlägg av heldiggrisen »

Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
I fara för att frågan blir lite OT:
Hur snabbt kan man backa med en eTron(eller annan elbil för den saks skuld), är det 1 växel frammåt och 1 bakåt, sitter det fartspärr på backen?
Genuint nyfiken.
edit: Nissan Leaf kan väl i teorien gå lika snabbt framåt som bakåt?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

heldiggrisen skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
I fara för att frågan blir lite OT:
Hur snabbt kan man backa med en eTron(eller annan elbil för den saks skuld), är det 1 växel frammåt och 1 bakåt, sitter det fartspärr på backen?
Genuint nyfiken.
edit: Nissan Leaf kan väl i teorien gå lika snabbt framåt som bakåt?
Var kanske lite otydlig. Men jag menade ungefär så här. Normal snabb backning ut från en parkering i tron att det är helt fritt bakåt.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Följdfråga.
Någon som vet vad självrisken är på vagnskadegarantin?
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Har du citysaftey paketet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en Proline advanced-paketet och där ska city vara med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Japp, den är skrikig. Det är därför backkameran och 3D-vyn är så himla bra. Bilen piper och har sig - hjäääääälp, ett hinder!!! Men i kameran ser man bara ett litet grässtrån eller nåt annat ofarligt. Laddsladden som hänger i garaget är också en sån sak som bilen är rädd för. Den borde ju så småningom ha lärt sig att den där svarta ormen inte är farlig . :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Japp, den är skrikig. Det är därför backkameran och 3D-vyn är så himla bra. Bilen piper och har sig - hjäääääälp, ett hinder!!! Men i kameran ser man bara ett litet grässtrån eller nåt annat ofarligt. Laddsladden som hänger i garaget är också en sån sak som bilen är rädd för. Den borde ju så småningom ha lärt sig att den där svarta ormen inte är farlig . :lol:
Helt sant. Perfekt när man är i trånga utrymmen.
Men i fortsättningen kommer jag nog att använda mig av traditionella gammaldags bakningsrutiner också. Förutsatt jag då inte har nackspärr. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(

Föredrar helt klart Teslas lösning som är tyst och där man som förare istället fokuserar på skärmen med exakt avstånd till hinder (varför kan inte Merca och andra visa lika enkelt avståndet i cm till objekt runt bilen?) eller i backspeglar/backkamera. Gillar att det är "tyst" vid backning i Teslan. Får mer fokus då och "tvingas" att manuellt kika koncentrerat i backkameran och på avstånd från ultraljudssensorer.

Tesla har ju många egna problem som resten av bilindustrin inte har (svårt nå kundservice, bristande lack, dålig passform, allmänt dålig byggkvalitet), men när det gäller användargränssnitt så har de ofta verkligen tänkt till lite mera hur de bör utformas (sedan finns det även där vissa idiotiska mindre saker, som knappen till handskfacket på M3 som verkligen sitter heltokigt). Gillar generellt människa-maskin-interfacet bättre på vår Tesla än på vår Merca (eller våra tidigare Volvo vi haft, eller BMW vi hyrt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lyckades med konststycket att i full fart backa in i en betongklädd lyktstolpe idag. En stor röd van skymde först sikten.(ingen giltig ursäkt direkt)
Men ska inte e-trons skyddssystem nödbromsa i sådana här lägen?
Hade en octavia som lånebil ett tag. Den nödbromsade hela tiden i backning med en cykel på kulan.
Grymt positivt var dock att det inte blev en buckla. Gedigen bil må jag säga.
Den borde ha bromsat. Jag har några gånger fått ett automatiskt tvärnit när jag backade uppför vår infart här hemma. Då kom det en bil från sidan och e-tron tyckte att jag inte hade koll. Jävlar vad den tvärnitade. Men då var det förvisso radarn bakåt som utlöste bromsen. I ditt fall borde den reagerat med ultraljudsensorerna. Pep den inte?
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.

Vår Merca är ju hopplös på att pipa i tid och otid. Speciellt med ultraljudsvarning när man backar. Piper så man blir galen!

Även hopplöst på vintern när det är snö ute; mycket false positives som ger upphov till störande pip när man minst vill ha det. :(

Föredrar helt klart Teslas lösning som är tyst och där man som förare istället fokuserar på skärmen med exakt avstånd till hinder (varför kan inte Merca och andra visa lika enkelt avståndet i cm till objekt runt bilen?) eller i backspeglar/backkamera. Gillar att det är "tyst" vid backning i Teslan. Får mer fokus då och "tvingas" att manuellt kika koncentrerat i backkameran och på avstånd från ultraljudssensorer.

Tesla har ju många egna problem som resten av bilindustrin inte har (svårt nå kundservice, bristande lack, dålig passform, allmänt dålig byggkvalitet), men när det gäller användargränssnitt så har de ofta verkligen tänkt till lite mera hur de bör utformas (sedan finns det även där vissa idiotiska mindre saker, som knappen till handskfacket på M3 som verkligen sitter heltokigt). Gillar generellt människa-maskin-interfacet bättre på vår Tesla än på vår Merca (eller våra tidigare Volvo vi haft, eller BMW vi hyrt).
Är ju inga problem att stänga av ljudet på parkeringssensorerna om det är så.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jo den pep. Men eftersom den piper åt alla håll och kanter så blir det lätt hänt att man missar ändå. Så jag tänkte nog att det var sidoradarn som reagerade på den röda vanen som skymde sikten.
Faktiskt en nackdel med vissa användargränssnitt som är dåligt utformade. Ständigt pipande och låtande gör att man vänjer sig snabbt vid att bilen mer eller mindre alltid piper och låter, och den dagen den väl vill informera om något viktigt så försvinner de varningarna i det "bruset" av alla andra pipanden och ljudsignaler.
Ja, jag har också börjat att uppleva det som ett problem. Man tränas att ignorera alla pip.
Skriv svar