VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
PRO performance står för Mellan batteri, PRO S för 77 kWh batteri. Kommer inte ihåg vad det framtida lilla batteriet ska heta.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Det där är en 1st Max.Dyr, Japp. VW är dyra. Bättre för pengarna? Tja, kanske det. Säg gärna vilka.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-14861265mati skrev:Jag fick en offert på en ID3 Pro Performance. Vad det är för nåt och vilken nivå är det?
Är den inte liiiite dyr?
Finns nog bättre elbilar för de pengarna
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.

Hur ska jag veta vad som är vad?PapaD skrev:Det där är en 1st Max.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-14861265mati skrev:Jag fick en offert på en ID3 Pro Performance. Vad det är för nåt och vilken nivå är det?
Är den inte liiiite dyr?
På sidan står det "Volkswagen ID3 58 kWh 204hk Pro Performance 553 300 kr"
Pro Performance är mellanbatteriet med 204 hk. Standard på mellanbatteriet kommer sedan vara PRO med 150 hk som man kan betala extra för att ”uppgradera” till 204 hk.PapaD skrev:PRO performance står för Mellan batteri, PRO S för 77 kWh batteri. Kommer inte ihåg vad det framtida lilla batteriet ska heta.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
De ger ju ingen info där precis. Men 1'st kom bara i tre varianter, Base, Plus och Max. De kostade ca 430, 495 resp 550. De har alla samma drivlina o batteri.

Ah, då fattar jag. Det är en Life jag fick offert på. Det var därför den var så billig i leasingen. Det står inte vad bilen kostar, bara hur mycket man ska betala per månad och det var mindre än vad jag betalar för e-Golfen idag. Helt utan kontantinsats och med garanterat restvärde efter 36 månader.thnis skrev:Pro Performance är mellanbatteriet med 204 hk. Standard på mellanbatteriet kommer sedan vara PRO med 150 hk som man kan betala extra för att ”uppgradera” till 204 hk.PapaD skrev:PRO performance står för Mellan batteri, PRO S för 77 kWh batteri. Kommer inte ihåg vad det framtida lilla batteriet ska heta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
2018. Verkstan satte dit en kamera ovanför nummerplåten + mjukvara. 4000kr om jag minns rätt.martinot skrev:Ok. Var det svårt att eftermontera, eller gick det relativt smärtfritt? Årsmodell?Fredrik j skrev:Volvo S90martinot skrev:Vilken bilmodell var det?Fredrik j skrev:
Det ironiska är att eftermonterade backkamera på min bil.
Är du sugen på en?mati skrev:Ah, då fattar jag. Det är en Life jag fick offert på. Det var därför den var så billig i leasingen. Det står inte vad bilen kostar, bara hur mycket man ska betala per månad och det var mindre än vad jag betalar för e-Golfen idag. Helt utan kontantinsats och med garanterat restvärde efter 36 månader.thnis skrev:Pro Performance är mellanbatteriet med 204 hk. Standard på mellanbatteriet kommer sedan vara PRO med 150 hk som man kan betala extra för att ”uppgradera” till 204 hk.PapaD skrev:PRO performance står för Mellan batteri, PRO S för 77 kWh batteri. Kommer inte ihåg vad det framtida lilla batteriet ska heta.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Vågar inte rekommendera Life till dig Mati. Tror du kommer tycka den är för snålt utrustad jämfört med din golf. Du var ju inte lyrisk över en Plus du provkörde. Life har ännu enklare säten, samt saknar en del löjligt enkla saker.

Känns spontant som rätt mycket pengar, och speciellt då man börjar närma sig den billigaste Tesla M3 i pris (559 900).nek0 skrev:Hur ska jag veta vad som är vad?PapaD skrev:Det där är en 1st Max.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-14861265mati skrev:Jag fick en offert på en ID3 Pro Performance. Vad det är för nåt och vilken nivå är det?
Är den inte liiiite dyr?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, den är inte billig. Men det ingår registrering, det lägger Tesla på. Ska kolla...plus 9200 för Teslan.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.

Det var just detta jag menademartinot skrev:Känns spontant som rätt mycket pengar, och speciellt då man börjar närma sig den billigaste Tesla M3 i pris (559 900).nek0 skrev:Hur ska jag veta vad som är vad?PapaD skrev:Det där är en 1st Max.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-14861265mati skrev:Jag fick en offert på en ID3 Pro Performance. Vad det är för nåt och vilken nivå är det?
Är den inte liiiite dyr?

Ja men då ingår performance som ID 3 bara kan drömma om,Tillgång till snabbladdning ID 3 inte ens kan drömma om mm .PapaD skrev:Ja, den är inte billig. Men det ingår registrering, det lägger Tesla på. Ska kolla...
Jajamän. Tesla är bättre. På nästan allt. Fast om man inte vill ha prestanda, om man inte kör distans, om man föredrar robusthet...? Jag är ingen fanboy av vw eller min ID3. Men för mig är den ett bättre val, hoppas jag. Rätt pris är ca 100 tusen lägre. Men det kan jag ju inte påverka.

Hoppas att du inte tror att jag som kör Skoda Superb diesel är Tesla fanboyPapaD skrev:Jajamän. Tesla är bättre. På nästan allt. Fast om man inte vill ha prestanda, om man inte kör distans, om man föredrar robusthet...? Jag är ingen fanboy av vw eller min ID3. Men för mig är den ett bättre val, hoppas jag. Rätt pris är ca 100 tusen lägre. Men det kan jag ju inte påverka.

Tesla är en helt annan bil. En sedan och så sitter man på golvet känns det som. TM3 borde också vara minst 100’ kr billigare. Men nu är tyvärr inte vare sig ID3 eller TM3 det..PapaD skrev:Jajamän. Tesla är bättre. På nästan allt. Fast om man inte vill ha prestanda, om man inte kör distans, om man föredrar robusthet...? Jag är ingen fanboy av vw eller min ID3. Men för mig är den ett bättre val, hoppas jag. Rätt pris är ca 100 tusen lägre. Men det kan jag ju inte påverka.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
Jättebra fråga! Vem vet det? Jag fick ett års avtal med 3:40 kr/kWh plus 2000 kWh, därefter ett mellanmjölkabbonemang gratis ned 6:50 kr/kWh.
Skulle gissa att mellanmjölk ingår för alla köp o leasing, men jag vet ej.
Skulle gissa att mellanmjölk ingår för alla köp o leasing, men jag vet ej.

Nu är jag, som M3-ägare, säkert färgad, men jag tycker faktiskt att den är grymt prisvärd som den är (för att vara elbil), och med alla sina fördelar. Få elbilar där du får så extremt mycket bra elbil/krona som M3-serien. Så håller inte alls med dig om att den borde vara 100 papp billigare. Verkligen inte.thnis skrev:Tesla är en helt annan bil. En sedan och så sitter man på golvet känns det som. TM3 borde också vara minst 100’ kr billigare. Men nu är tyvärr inte vare sig ID3 eller TM3 det..PapaD skrev:Jajamän. Tesla är bättre. På nästan allt. Fast om man inte vill ha prestanda, om man inte kör distans, om man föredrar robusthet...? Jag är ingen fanboy av vw eller min ID3. Men för mig är den ett bättre val, hoppas jag. Rätt pris är ca 100 tusen lägre. Men det kan jag ju inte påverka.
Isf. skulle jag snarare säga att *alla* elbilar borde vara minst 100-200 K billigare om man jämför med alla fantastiskt fina ICE-bilar som finns.
Det största problemet med Tesla är byggkvaliteten som borde vara mycket bättre över lag (förskräckligt dålig jämfört med vår Merca, Volvo och andra premiumbilar). Där har de mycket kvar att jobba på. Är rent av uselt dåligt idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.thnis skrev:Är du sugen på en?
För vår e-tron är det en annan femma. Den är så pass dyr att det aldrig har varit aktuellt att behålla den. I det fallet är ett nedbyte till en billigare ID4 eller Enyaq innan sommarn enda vettiga alternativet.
Ja, jag misstänker det. Tack för förtydligandet. Jag har inte fått nåt inbytespris för Golfen än. Så sett vet jag ändå inte var det slutgiltiga priset skulle hamna. Varje tusenlapp mer för Golfen sänker ju priset på nya bilen och då kan man drämma till med mer lull-lull utan att det blir dyrare. Just nu är det bara lite number crunshing. Jag vet som sagt inte än.PapaD skrev:Vågar inte rekommendera Life till dig Mati. Tror du kommer tycka den är för snålt utrustad jämfört med din golf. Du var ju inte lyrisk över en Plus du provkörde. Life har ännu enklare säten, samt saknar en del löjligt enkla saker.
Japp, förstår dig helt och ditt dilemma!mati skrev:Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.thnis skrev:Är du sugen på en?
Lite tråkig sits just nu för dig och många som skall byta personalbil och som tidigare satsat på el, och även för de som legat i startgroparna och hade planerat att göra det.
Drömmen om elbilsrevolutionen på tjänstebilssidan (som är de som klart kraftigast drivit på omställningen till el) har verkligen kommit av sig och helt tappat momentum nu.

Så som jag tolkar staten är att de säger jag som nästa bil ska välja en 3 år gammal oljebrännare istället. Det är ju låg skatt på dessa - så det måste ju betyda att de är ett bra miljöval eller?;)martinot skrev:Japp, förstår dig helt och ditt dilemma!mati skrev:Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.thnis skrev:Är du sugen på en?
Lite tråkig sits just nu för dig och många som skall byta personalbil och som tidigare satsat på el, och även för de som legat i startgroparna och hade planerat att göra det.
Drömmen om elbilsrevolutionen på tjänstebilssidan (som är de som klart kraftigast drivit på omställningen till el) har verkligen kommit av sig och helt tappat momentum nu.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Är det låg skatt på gamla oljebrännare? Jämfört med vadå?Goblin skrev:Så som jag tolkar staten är att de säger jag som nästa bil ska välja en 3 år gammal oljebrännare istället. Det är ju låg skatt på dessa - så det måste ju betyda att de är ett bra miljöval eller?;)martinot skrev:Japp, förstår dig helt och ditt dilemma!mati skrev:Njajej, egentligen inte. Det handlar mer om att leasingen på Golfen går ut till våren. Och OM man ska byta bil så får man göra det nu, dvs innan 1 juli när förmånsskattesmällen slår till. Därefter blir det tämligen ointressant att ta en leasingbil på firman. Det betyder att det blir inga nya (el)bilar sen. Privatköp är inte aktuellt. De enda två alternativen jag ser är alltså att ta ut en ny leasingbil innan sommarn, och på det viset "köpa" sig ytterligare tre år med billig förmånsbil, eller fortsätta leasa e-Golfen så länge Skatteverket låter oss göra det, dvs ner till 20% (-ish) restvärde. Det är kanske mindre roligt och troligen är det smartare att byta innan den blir värdelös. Det tråkiga är att jag verkligen gillar vår Golf med all den fina utrustningen den har, och jag ser en ID3 på sätt och vis som ett nedköp. Jag hade gärna behållit Golfen ett eller ett par år till och sedan bytt till en modernare bil, men då kommer man som sagt inte längre så billigt undan som nu.thnis skrev:Är du sugen på en?
Jag pratade med två av "våra" VW-säljare igår, och de är uppriktigt förbannade över statens agerande. För det första finns en jättestor osäkerhet bland kunderna, ingen vet vad som gäller egentligen. Men de märker också att företag börjar avstå från att teckna nya leasingkontrakt, osv. Det är ju samma sak för mig. Jag vet fan inte vad jag ska göra. Behålla e-Golfen eller leasa en ny bil och passa på så länge förmånsskatten är hyfsat låg? Blir det till och med billigare att privatleasa? Då kan jag lika bra behålla bilen och privatleasa en ny bil om ett eller två år.
Och säljarna inser ju också varför det råder så stor osäkerhet. "Jag förstår kunderna, jag skulle reagera likadant", sa ena säljaren. Det är svårt för dem att sälja bilar när de inte kan ge klara besked.
Jag sa till dem att det är egentligen ekonomiskt vansinne för mig att fortsätta ha elbil. För mig skulle en fossilbrännare bli mycket billigare alla dagar i veckan. Men jag vill verkligen inte gå tillbaka. Det hade känts som ett nederlag, som att ge upp efter 39 km när man sprungit en maraton.
Lite kuriosa: den ena säljaren har alltid varit erkänt skeptisk till elbilar. Han säger det själv, han tyckte det var skit och han tillhörde den skaran säljare som försökte sälja en fossilbil trots att folk frågade efter en elbil. Men igår sa han att han har svängt helt. "Jag hade fel", sa han.
- Jag förstår varför folk inte vill gå tillbaka till fossildrift. Jag vill inte heller. Alla andra bilar känns plötsligt som en gammal Volvo duett i jämförelse. Jag älskar den här bilen.
Och då menade han såklart ID3.
Kul att det har blivit så.
Och säljarna inser ju också varför det råder så stor osäkerhet. "Jag förstår kunderna, jag skulle reagera likadant", sa ena säljaren. Det är svårt för dem att sälja bilar när de inte kan ge klara besked.
Jag sa till dem att det är egentligen ekonomiskt vansinne för mig att fortsätta ha elbil. För mig skulle en fossilbrännare bli mycket billigare alla dagar i veckan. Men jag vill verkligen inte gå tillbaka. Det hade känts som ett nederlag, som att ge upp efter 39 km när man sprungit en maraton.
Lite kuriosa: den ena säljaren har alltid varit erkänt skeptisk till elbilar. Han säger det själv, han tyckte det var skit och han tillhörde den skaran säljare som försökte sälja en fossilbil trots att folk frågade efter en elbil. Men igår sa han att han har svängt helt. "Jag hade fel", sa han.
- Jag förstår varför folk inte vill gå tillbaka till fossildrift. Jag vill inte heller. Alla andra bilar känns plötsligt som en gammal Volvo duett i jämförelse. Jag älskar den här bilen.
Och då menade han såklart ID3.
Kul att det har blivit så.