Erfarenheter/ändringar 7.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Re: Erfarenheter/ändringar 7.0

Inlägg av Telsa »

Hoppas! Det vore även bra om tutan kunde läsa av situationen och ändra ljud efter behov. Från snällt cykelringklocka-ljud om man kör sakta och har fotgängare framför bilen, till aggressivt finlandsfärjebröl efter att någon gjort något dåligt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Telsa skrev:
Hoppas! Det vore även bra om tutan kunde läsa av situationen och ändra ljud efter behov. Från snällt cykelringklocka-ljud om man kör sakta och har fotgängare framför bilen, till aggressivt finlandsfärjebröl efter att någon gjort något dåligt.
Ja, verkligen! Jag blev tvungen att tuta på någon som gick mitt i vägen och pillade med sin mobiltelefon igår, och verkligen inte märkte att jag låg någon meter bakom henne och kröp i en bra stund. Jag skrämde livet ur stackaren...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

danni skrev:
Telsa skrev:
Ja, verkligen! Jag blev tvungen att tuta på någon som gick mitt i vägen och pillade med sin mobiltelefon igår, och verkligen inte märkte att jag låg någon meter bakom henne och kröp i en bra stund. Jag skrämde livet ur stackaren...
"varning för Hen med Smartphone framför" detektor kanske man kan få i 7.1? Det borde frontkameran kunna känna igen? Person med gamnacke och pillande på platt grej händerna ....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bygg in ett Martinshorn under frunkhuven, då blir det liv i baljan kan jag lova :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
bygg in ett Martinshorn under frunkhuven, då blir det liv i baljan kan jag lova :lol:
Då kanske det blir såhär:

Men min tanke var faktiskt att lite artigt och diskret kunna be folk att flytta sig, inte skrämma dem så de dör. Det duger faktiskt den vanliga tutan rätt bra till.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bara jag som märkt att det luktar lite bränt när värmen går i 7.0? Eller, inte direkt bränt, men samma lukt som är när man satt på ett strykjärn.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

danni skrev:
Bara jag som märkt att det luktar lite bränt när värmen går i 7.0? Eller, inte direkt bränt, men samma lukt som är när man satt på ett strykjärn.
Jo det har jag också känt. Men kan det inte bara vara att det blir kallare och kallare nu vilket gör att anläggningen iftarr går på högvärme?. Dessutom har vi relativt nya bilar och det kan ju lukta lite de första gångerna man eldar på.
Luktar det lika mycket efter vintern, kan man kanske börja fundera, men nu tror jag det är normalt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zoidberg skrev:
danni skrev:
Jo det har jag också känt. Men kan det inte bara vara att det blir kallare och kallare nu vilket gör att anläggningen iftarr går på högvärme?. Dessutom har vi relativt nya bilar och det kan ju lukta lite de första gångerna man eldar på.
Luktar det lika mycket efter vintern, kan man kanske börja fundera, men nu tror jag det är normalt.
Jag hade så i början av hösten strax innan jag fick 7.0 så det hänger nog ihop med att bilarna är nya och inte har värmt i kallt klimat förr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Då kanske det blir såhär:

Men min tanke var faktiskt att lite artigt och diskret kunna be folk att flytta sig, inte skrämma dem så de dör. Det duger faktiskt den vanliga tutan rätt bra till.

Jepp, det är precis så det ska låta. Nästa länk och situation känner jag väl igen från Tyskland, man blir halvt döv när dom kör förbi, så sjukt mycket högre än det behöver vara för att få uppmärksamhet
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Ake Olson
Teslaägare

Inlägg av Ake Olson »

tib skrev:
FAJ skrev:
Måste hålla i ratten för att kunna byta fil med AP och blinkers.
Upplever samma sak. Man måste hålla ratten eller ha hållit i den nån sekund innan man blinkar för att det ska funka.

Annars väldigt nöjd med uppdateringen!
Jag är på det hela taget nöjd med uppdateringen 7.0 Men....... Parkläget fungerar inte:
Om jag stannar eller kör sakta förbi en parkeringslucka större än 6-7 meter ska ett P aktiveras på skärmen. Men det fungerar inte. Skärmen indikerar inte något P.
Jag ser ju på skärmen att ultrasensorerna fungerar.... men som sagt inget P som visar att bilen(datorn) uppfattat
Jag har bälte på, jag kör långsammare än instruktionen, 24 km/h
Jag har läst igenom manualen.... uppfattar att jag gjort allt rätt
Som sagt Auto Steering fungerar UA på motorvägen ..... men ingen indikering på möjligheten för mig att automatparkera
Jag har på Teslas anmodan "rebotat" systemen.... men ingen ändring

KAN NÅGON TIPSA MIG OM EN LÖSNING

OLSAK
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Ake Olson skrev:
LÖSNINGSFÖRSLAG:
PARKERA MANUELLT GENOM ATT VRIDA PÅ RATTEN OCH BACKA
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Ake Olson skrev:
tib skrev:
FAJ skrev:
Upplever samma sak. Man måste hålla ratten eller ha hållit i den nån sekund innan man blinkar för att det ska funka.

Jag är på det hela taget nöjd med uppdateringen 7.0 Men....... Parkläget fungerar inte:
Om jag stannar eller kör sakta förbi en parkeringslucka större än 6-7 meter ska ett P aktiveras på skärmen. Men det fungerar inte. Skärmen indikerar inte något P.
Jag ser ju på skärmen att ultrasensorerna fungerar.... men som sagt inget P som visar att bilen(datorn) uppfattat
Som sagt Auto Steering fungerar UA på motorvägen ..... men ingen indikering på möjligheten för mig att automatparkera

OLSAK
Slet också mitt hår första dagarna ..men plötsligt igår så funkade det.
Det tar ju lite tid att kallibrera tydligen .
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det står ju tydligt att det kan ta upp till en vecka att kalibrera beroende på körmönster.

Kolla i settings där man ställer in autosteer så står det om den kalibrerar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Min funkade med en gång. Testade några timmar efter att jag installerat V.7 och det gick med en gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Ake Olson skrev:
LÖSNINGSFÖRSLAG:
PARKERA MANUELLT GENOM ATT VRIDA PÅ RATTEN OCH BACKA
VAAAA?
:shock:
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag fick en skum effekt på skärmen när jag laddade förut. https://dl.dropboxusercontent.com/u/143 ... .16.41.mp4
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
VAAAA?
I VERSALER BAD HAN OM TIPS PÅ HUR MAN LÖSER PROBLEMET ATT BILEN INTE PARKERAR AUTOMATISKT. JAG SVARADE I VERSALER ATT EN LÖSNING ÄR ATT PARKERA MANUELLT. KANSKE EN UPPENBAR LÖSNING MEN JAG SKREV DET MEST EFTERSOM JAG INTE FÖRT EN DISKUSSION I VERSALER TIDIGARE.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Telsa skrev:
Jag fick en skum effekt på skärmen när jag laddade förut. https://dl.dropboxusercontent.com/u/143 ... .16.41.mp4
Med tanke på tidpunkten på året och utseendet på effekten skulle jag säga att du har hittat ytterligare ett påskägg - halloween easteregg. Grattis!

Hur gjorde du förresten?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
VAAAA?
I VERSALER BAD HAN OM TIPS PÅ HUR MAN LÖSER PROBLEMET ATT BILEN INTE PARKERAR AUTOMATISKT. JAG SVARADE I VERSALER ATT EN LÖSNING ÄR ATT PARKERA MANUELLT. KANSKE EN UPPENBAR LÖSNING MEN JAG SKREV DET MEST EFTERSOM JAG INTE FÖRT EN DISKUSSION I VERSALER TIDIGARE.
BildBild
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Haha, jag satte i laddkabeln vid superchargern och njöt av underhållningen på skärmen. Det försvann när jag höll in vänstra scrollhjultet och valde däcktryck igen, som jag hade innan.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
VAAAA?
Jo jag fattade.
Inte första gången vi spårar ut med versaler. :D
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare

Inlägg av FAJ »

Ake Olson skrev:
tib skrev:
FAJ skrev:

OLSAK

Bara att avvakta, mitt P dök upp igår. Automatparkering fungerar över förväntan. Man behöver bara trycka på start efter att man stannat bilen så sköter den resten själv. Jag har inte kört så mycket stadstrafik innan ev är det det som krävs för att den skall kallibreras.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ake Olson skrev:

OLSAK
Kör du tillräckligt långt förbi luckan?

Finns det en trottoarkant också? Inte bara en lucka mellan 2 bilar?
Tonyjang

Inlägg av Tonyjang »

Har haft AP i en vecka nu, och den har fungerat ganska bra. Den vill placera bilen ganska närma mittlinjen, lite närmare än vad jag skulle placera den :). Ett annat problem jag har med AP är att när jag skall göra filbyte så fungerar det när jag gör filbyte till vänster men inte till höger, någon som har lösning på detta?
Annars nöjd med både AP och pakeringsautomatiken
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Funker ikke hos meg heller. Se i innstillinger at autopark kalibrerer. Så det er en eller annen type bug.
Skal runge til Tesla om dette i morgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar