Tolkar det som att man vill verifiera resultatet.martinot skrev:Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Alla andra elbilar ? Vad jag vet är det endast Tesla som har full OTA.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
OTA uppdateringar av Polestar2 är försenade till årsskiftet så det är verkstadsbesök som gäller tills dess. Feljusterade strålkastare löses inte heller genom OTAmartinot skrev:Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?

Re: Polestar 2
Tänkte närmast på alla problem som varit med 12V-batterierna (känns som ett större mer akut problem), och att det varit smidigt att få det åtgärdat för alla direkt.filippb skrev:OTA uppdateringar av Polestar2 är försenade till årsskiftet så det är verkstadsbesök som gäller tills dess. Feljusterade strålkastare löses inte heller genom OTAmartinot skrev:Trodde att Polestar skulle ha uppdatering över nätet som alla andra elbilar?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
Felet som kan beröra din bil påverkar framdrivningen, vilket resulterar i att bilen hastigt bromsar in. Om detta inträffar så påverkar det varken funktionaliteten av styrning, bromsar eller aktuella säkerhetssystem. Detta är en säkerhetsrelaterad återkallelse som kräver en mjukvaruuppdatering för att åtgärda styrenheten till batterimodulen (Battery Energy Control Module). Skulle detta inträffa kan du begära vägassistans genom att trycka på SOS-knappen i taket.
För att åtgärda felet och säkerställa din säkerhet så kommer det att krävas en manuell uppdatering på ett auktoriserat Polestar serviceställe, så snart det är möjligt. Arbetstiden uppskattas till en timme."
Skippade de det? Har för mig får några år sedan att en på Volvo sa att OTA-uppdateringar var absolut med i planen för PS2 (precis som VP)?
Men bra att det fortfarande är på gång ivf. under nästa år, och att de inte strukit den funktionen ur planen. Plus på det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Re: Polestar 2
Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).Fredrik j skrev:Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Jag vet inte, men att Polestar kallar det ett fåtal bilar är väl något missvisande?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
https://www.hd.se/2020-10-02/polestar-a ... e-modellen
"Alla" kanske hade varit ett mer passande ord än ett "fåtal" ...
Re: Polestar 2
Har väl inte fört statistik utan bara följt flödet men tycker problem med 12v är den vanligaste driftstoppsorsaken för teslorna. Och tydligen även Polestar.martinot skrev:Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).Fredrik j skrev:Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.
Re: Polestar 2
Det är väl vad en modern kommunikationschef gör, låtsas att problem är mindre än de är.Xeik skrev:Jag vet inte, men att Polestar kallar det ett fåtal bilar är väl något missvisande?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
https://www.hd.se/2020-10-02/polestar-a ... e-modellen
"Alla" kanske hade varit ett mer passande ord än ett "fåtal" ...
Vissa av våra kunder kan uppleva störningar i sitt bredband = nätet är helt nere för alla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Polestar 2
Gäller inte alla modeller av Tesla. Har tex. inte hört något generellt problem med M3 eller Y3.Fredrik j skrev:Har väl inte fört statistik utan bara följt flödet men tycker problem med 12v är den vanligaste driftstoppsorsaken för teslorna. Och tydligen även Polestar.martinot skrev:Tror inte att det är så vanligt problem på de flesta elbilar. Finns även ICE-bilar som haft problem med laddning/urladdning av 12V-batterier. Så inget unikt för elbilar på något sätt (även om det förekommit där också).Fredrik j skrev:Känns inte problem med 12v-batterier som elbilens barnsjukdom. I längden borde dom ju inte behövas. Skulle väl räcka med ett par dedikerade celler i högvoltsbatteriet?
Finns en stor fördel med en energikälla som är helt separat från den stora batteripacken, tex. för övervakning, larm och monitorering om det skulle bli problem med just batteripacken. Kan tex. göra en kontrollerad shutdown vid problem, men utan att styr/kontrollelektronik i bilen samtidigt blir strömlös.
Lite långsökt analogi erkänner jag villigt, men finns en orsak till att (iaf. de bättre och mer säkert konstruerade) kärnkraftverken har helt separata och gedigna sekundära elenergikällor för att kunna styra och kyla kraftverken.
Finns som sagt massor av andra, både modeller och tillverkare, av elbilar som inte haft något som helst bekymmer.
Finns massor av ICE-modeller genom åren som haft både fel på laddning av 12-v-batteri (ofta mekaniska problem med generator, eller styrelektronik), eller att de haft elektronik som dränerat och laddat ur 12V-batteriet när bilar varit parkerade en längre tid. Inget alls ovanligt bekymmer.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
*LOL*bylund skrev:Det är väl vad en modern kommunikationschef gör, låtsas att problem är mindre än de är.Xeik skrev:Jag vet inte, men att Polestar kallar det ett fåtal bilar är väl något missvisande?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
https://www.hd.se/2020-10-02/polestar-a ... e-modellen
"Alla" kanske hade varit ett mer passande ord än ett "fåtal" ...
Vissa av våra kunder kan uppleva störningar i sitt bredband = nätet är helt nere för alla

Jo, det är så informations/PR-människor arbetar (och inte minst politiker).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Varför blandar du in ICE-bilar? Där finns ju en rad med felkällor som inte alls finns på en elbil. Det jag säger är att jag tycker 12v batteriet verkar vara en vanlig felkälla vid dom få driftstopp som drabbar elbilar. Just strömförsörjning borde ju vara det minsta problemet.
Re: Polestar 2
Varför blandar du in elbilar? Där finns ju en rad med felkällor som inte alls finns på en ICE-bil. Det jag säger är att jag tycker 12v batteriet verkar vara en vanlig felkälla vid dom få driftstopp som drabbar ICE-bilar. Just strömförsörjning borde ju vara det minsta problemet.Fredrik j skrev:Varför blandar du in ICE-bilar? Där finns ju en rad med felkällor som inte alls finns på en elbil. Det jag säger är att jag tycker 12v batteriet verkar vara en vanlig felkälla vid dom få driftstopp som drabbar elbilar. Just strömförsörjning borde ju vara det minsta problemet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Alla verkar inte fått något meddelande. Inte jag tex. Möjligen kommer det senare eller så gäller återkallelsen inte alla.
Re: Polestar 2
En ICE-bil har ju betydligt större risk för driftstopp än en elbil. En mer komplex konstruktion. Strömförsörjning behöver ju en ICE till exempel alstra själv genom att rotera en generator där det är remmar inblandade. Undrar du varför jag pratar om elbilar i en tråd om polestar2 på ett teslaforum?martinot skrev:Varför blandar du in elbilar? Där finns ju en rad med felkällor som inte alls finns på en ICE-bil. Det jag säger är att jag tycker 12v batteriet verkar vara en vanlig felkälla vid dom få driftstopp som drabbar ICE-bilar. Just strömförsörjning borde ju vara det minsta problemet.Fredrik j skrev:Varför blandar du in ICE-bilar? Där finns ju en rad med felkällor som inte alls finns på en elbil. Det jag säger är att jag tycker 12v batteriet verkar vara en vanlig felkälla vid dom få driftstopp som drabbar elbilar. Just strömförsörjning borde ju vara det minsta problemet.
Re: Polestar 2
https://www.di.se/nyheter/motorstopp-fo ... -kritiskt/
"Motorstopp för Polestar – alla bilar återkallas: ”Kritiskt”
Nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 har en rad mjukvarufel där det allvarligaste gör att bilen plötsligt kan stanna under färd.
Efter att det hänt tre svenska kunder återkallar nu bolaget alla bilar som levererats.
Totalt rör det nästan 2.200 bilar, varav cirka 600 i Sverige."
OTA - Bra att ha.
"Motorstopp för Polestar – alla bilar återkallas: ”Kritiskt”
Nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 har en rad mjukvarufel där det allvarligaste gör att bilen plötsligt kan stanna under färd.
Efter att det hänt tre svenska kunder återkallar nu bolaget alla bilar som levererats.
Totalt rör det nästan 2.200 bilar, varav cirka 600 i Sverige."
OTA - Bra att ha.
Re: Polestar 2
Surprise surprise.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
1. Elbilar har färre problem med 12v batterier än ICE. Att dom alls har ett 12v-batteri tror jag är en övergångslösning. Det finns ju inte brist på el i en batteribil och i framtiden torde ju en elbil inte behöva något 12v-batteri och driftsproblemen med dessa sjunka från en redan låg nivå ner till nära 0.
2. Sticker driftproblem på elbilar ut?
3. Problem med 12v-batterier är inte typiska för elbilar. Var har du fått det ifrån?
2. Sticker driftproblem på elbilar ut?
3. Problem med 12v-batterier är inte typiska för elbilar. Var har du fått det ifrån?
Re: Polestar 2
Att de har 12V-batterier är ett säkerhetskrav. Vid olycka eller katastrofalt fel bryts elen från den stora batteribanken. Övriga stödsystem måste fortfarande fungera i det läget, t ex servon, fönsterhissar, belysning med mera (varningsblinkers!), och därför har man ett 12V-system som hanterar allt annat än drivlinan.Fredrik j skrev:1. Elbilar har färre problem med 12v batterier än ICE. Att dom alls har ett 12v-batteri tror jag är en övergångslösning. Det finns ju inte brist på el i en batteribil och i framtiden torde ju en elbil inte behöva något 12v-batteri och driftsproblemen med dessa sjunka från en redan låg nivå ner till nära 0.
2. Sticker driftproblem på elbilar ut?
3. Problem med 12v-batterier är inte typiska för elbilar. Var har du fått det ifrån?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Polestar 2
Jag ringde service och fick till svar att om mina ljus är ok, så behöver jag inte ta bilen till verkstad. Tydligen inget problem med 12 V eller övrigt, så verkar inte som alla bilar ska in.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Exakt.larsw skrev:
Att de har 12V-batterier är ett säkerhetskrav. Vid olycka eller katastrofalt fel bryts elen från den stora batteribanken. Övriga stödsystem måste fortfarande fungera i det läget, t ex servon, fönsterhissar, belysning med mera (varningsblinkers!), och därför har man ett 12V-system som hanterar allt annat än drivlinan.
Vansinne att designa en bil som: 1. Inte har möjlighet att övervaka och bryta ström till batteribanken. 2. Bromsar, styrning, etc. som inte fungerar lika väl utan ström är en potentiell säkerhetsrisk.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 2
Naturligtvis. Vad jag säger är att i framtiden knappast kommer vara ett gammaldags 12v-batteri som sköter det i en elbil.larsw skrev:Att de har 12V-batterier är ett säkerhetskrav. Vid olycka eller katastrofalt fel bryts elen från den stora batteribanken. Övriga stödsystem måste fortfarande fungera i det läget, t ex servon, fönsterhissar, belysning med mera (varningsblinkers!), och därför har man ett 12V-system som hanterar allt annat än drivlinan.Fredrik j skrev:1. Elbilar har färre problem med 12v batterier än ICE. Att dom alls har ett 12v-batteri tror jag är en övergångslösning. Det finns ju inte brist på el i en batteribil och i framtiden torde ju en elbil inte behöva något 12v-batteri och driftsproblemen med dessa sjunka från en redan låg nivå ner till nära 0.
2. Sticker driftproblem på elbilar ut?
3. Problem med 12v-batterier är inte typiska för elbilar. Var har du fått det ifrån?
Re: Polestar 2
Nä, man kan ju tycka att de borde köra ett separat litiumbatteri även där, men man vill väl vända på varenda krona.Fredrik j skrev:Naturligtvis. Vad jag säger är att i framtiden knappast kommer vara ett gammaldags 12v-batteri som sköter det i en elbil.larsw skrev:Att de har 12V-batterier är ett säkerhetskrav. Vid olycka eller katastrofalt fel bryts elen från den stora batteribanken. Övriga stödsystem måste fortfarande fungera i det läget, t ex servon, fönsterhissar, belysning med mera (varningsblinkers!), och därför har man ett 12V-system som hanterar allt annat än drivlinan.Fredrik j skrev:1. Elbilar har färre problem med 12v batterier än ICE. Att dom alls har ett 12v-batteri tror jag är en övergångslösning. Det finns ju inte brist på el i en batteribil och i framtiden torde ju en elbil inte behöva något 12v-batteri och driftsproblemen med dessa sjunka från en redan låg nivå ner till nära 0.
2. Sticker driftproblem på elbilar ut?
3. Problem med 12v-batterier är inte typiska för elbilar. Var har du fått det ifrån?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Polestar 2
De skriver "fåtal kundregistrerade" dvs. de har uppdaterat de flesta innan leverans till kund.Xeik skrev:Jag vet inte, men att Polestar kallar det ett fåtal bilar är väl något missvisande?Edward123 skrev:Då är det dags för en uppdatering
"Vi har identifierat att det finns fel hos några av de första Polestar 2 som levererats till kunder. Vi har analyserat felaktigheterna och har prioriterat att hitta lösningar.
En omfattande genomgång visar att det finns ett specifikt fel som berör ett fåtal kundregistrerade Polestar 2. Vi har därför valt att göra en frivillig återkallelse av berörda bilar. Detta inkluderar din Polestar 2.
https://www.hd.se/2020-10-02/polestar-a ... e-modellen
"Alla" kanske hade varit ett mer passande ord än ett "fåtal" ...
Re: Polestar 2
Det är nog kostnad samt tillgång. I dagsläget kan Tesla sälja alla Li-Ion batterier de kan få tag på (bilar, powerwall...). Blybatterier är nästan gratis. Onödigt att då använda Li-Ion för 12V systemet. När Tesla har 2-3 TWh fabriker igång så kanske det börjar bli aktuellt att skippa blybatterierna.larsw skrev:Nä, man kan ju tycka att de borde köra ett separat litiumbatteri även där, men man vill väl vända på varenda krona.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd