Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Undra vad förmånsvärdet blir på en performance S/X blir nu och vad blir det på en Plaid? Lär skjuta i höjden
Re: Tjänstebilsregler 2021
PhR34k skrev:Undra vad förmånsvärdet blir på en performance S/X blir nu och vad blir det på en Plaid? Lär skjuta i höjden
Kod: Markera allt
nya förmånsvärdet = ( ( nuvarande förmånsvärdet + 10.000 ) * 1,25 ) * SKV_random
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Någon som läst om hur deras plan ser ut för det så kallade kilometerskatt? Låste att de skulle även utreda det
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det beror ju på att du gjort en extra amortering på 60 kSEK efter 6 månader. Du får ett annat mönster av leasingavgiften om du sprider ut 60 kSEK över 36 månader.Tomas L skrev:
Det fungerar på ett likande sätt när ett företag leasar en bil som är berättigad till möjlöbonus, på ett 36 månaders avtal så dras miljöbonusen av från leasingavgiften under de 30 sista månaderna, f n med 2000 kr/mån fr o m månad 7 till 36.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag stod själv och vägde mellan ICE-bil och elbil när jag skaffade tjänstebil förra året. Stod och vägde för mig, även om det tippade över för elbil (blev lite dyrare, men samtidigt lite sugen på ny teknik och ren drift).mati skrev:Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Men jag skulle gärna vilja se ett räkneexempel på hur en elbil ska drabbas mindre än en fossilbil. Tror de verkligen själva på det här tramset, eller blir det mer sant när man upprepar det hela tiden?
Hade jag köpt en tjänstebil nu idag (nu i höst) så hade det, högst troligen, nog istället vägt över till att bli en vanlig dieselbil, med tanke på kommande höjning av förmånsvärdet på elbilar efter årsskiftet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, blir ju lite märkligt när beslutsmässiga politiker som argument skyller på "enligt lagen", när det är det är de själva som styr och beslutar om "lagen".Julleruff skrev:Mmm, försökte argumentera med en Centerpartist som sitter i riksdagen att det är en försämring för el- och miljöbilar han varit med och klubbat igenom.....mati skrev:Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Men jag skulle gärna vilja se ett räkneexempel på hur en elbil ska drabbas mindre än en fossilbil. Tror de verkligen själva på det här tramset, eller blir det mer sant när man upprepar det hela tiden?
Men han tillämpade Politiker-matematik och stod fast vid att 10.000 i ökad miljöbonus är mer värt än en ökad kostnad på 15-30.000 över 3 års leasing.
Så hans slutsats var att de gör en push för miljöbilar......
Hade också en lättsam inställning till att rabatten på 10.000:- försvann då det var "enligt lag".
Men jag menar, tillfälliga lagar ändras och förlängs på daglig basis så det handlar om att man inte vill.
Vill man så kan man, det har bland annat Centern och MP visat på innan:
""Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas", skriver Lagrådet."


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Tjänstebilsregler 2021
Verkar som ”självladdande” hybrider (HEV) är det man ska satsa på som förmånsbil just nu..
Jämförde Hyundai IONIQ Premium+ som HEV, PHEV och EV.
Idag har PHEV och EV 10-tusen lägre förmånsvärde per år men efter årsskiftet får alla 3 varianterna precis samma då det höjs med 40% för PHEV och EV.
Alla tre varianterna har 360:-/år i fordonsskatt (2020).
Sen kostar PHEV varianten 25% mer än HEV och EV hela 50% mer än HEV i inköpspris.
Så hur motiverar man då att välja den dyra EV varianten framför den klart billigare HEV varianten som förmånsbil? Om man nu inte bryr sig om miljön förstås och tycker det är kul att stanna och ladda..

Jämförde Hyundai IONIQ Premium+ som HEV, PHEV och EV.
Idag har PHEV och EV 10-tusen lägre förmånsvärde per år men efter årsskiftet får alla 3 varianterna precis samma då det höjs med 40% för PHEV och EV.
Alla tre varianterna har 360:-/år i fordonsskatt (2020).
Sen kostar PHEV varianten 25% mer än HEV och EV hela 50% mer än HEV i inköpspris.
Så hur motiverar man då att välja den dyra EV varianten framför den klart billigare HEV varianten som förmånsbil? Om man nu inte bryr sig om miljön förstås och tycker det är kul att stanna och ladda..

Re: Tjänstebilsregler 2021
Håller med, det finns fler sådana exempel. Elbilen kommer i de flesta fallen vara det klart dyraste alternativet. Det är ju ganska logiskt eftersom de är fortfarande så mycket dyrare än dieselbilar och höjningen av SMBP gör varken till eller från. Visst, elbilen är kanske fortfarande billigare i drift, men det är ju en sanning med modifikation eftersom det hänger på så många faktorer vad laddning i slutändan kostar. Kör man inte mer eller mindre uteslutande med hemmaladdning behöver man inte ens fundera på vad som är billigast. Också med tanke på hur snabbladdningspriserna utvecklas åt helt fel håll.
Det har tyvärr blivit en riktigt tråkig utveckling och jag skulle bli uppriktigt förvånad om inte detta blir ett ordentligt dråpslag för elbilarna i Sverige.
Det har tyvärr blivit en riktigt tråkig utveckling och jag skulle bli uppriktigt förvånad om inte detta blir ett ordentligt dråpslag för elbilarna i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag är inte helt säker på vad du menar, men när man leasar en bil så betalas miljöbonusen ut till leasingbolaget. Detta sker efter 6 månader så fr o m månad 7-36 (30 månader) så får du som leasingtagare en rabatt på leasingavgiften som motsvarar miljöbonusen, d v s har du en bil som är berättigad till full miljöbonus på 60.000kr, så drar leasingbolaget av 60.000/30 = 2000 kr månad fr o m månad 7 till leasingperiodens slut. Se exemplet från Polestar nedan. Det har ingenting att göra med att du har amorterat extra på bilen. Detta gäller f ö även privatleasing.ChristerSjo skrev:Det beror ju på att du gjort en extra amortering på 60 kSEK efter 6 månader. Du får ett annat mönster av leasingavgiften om du sprider ut 60 kSEK över 36 månader.Tomas L skrev:
Det fungerar på ett likande sätt när ett företag leasar en bil som är berättigad till möjlöbonus, på ett 36 månaders avtal så dras miljöbonusen av från leasingavgiften under de 30 sista månaderna, f n med 2000 kr/mån fr o m månad 7 till 36.
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo dom 60k som kommer in blir ju en extra amortering. Du kommer hamna på samma restvärde med och utan 60k bara det att månadskostnaden blir annorlunda.Tomas L skrev:Jag är inte helt säker på vad du menar, men när man leasar en bil så betalas miljöbonusen ut till leasingbolaget. Detta sker efter 6 månader så fr o m månad 7-36 (30 månader) så får du som leasingtagare en rabatt på leasingavgiften som motsvarar miljöbonusen, d v s har du en bil som är berättigad till full miljöbonus på 60.000kr, så drar leasingbolaget av 60.000/30 = 2000 kr månad fr o m månad 7 till leasingperiodens slut. Se exemplet från Polestar nedan. Det har ingenting att göra med att du har amorterat extra på bilen. Detta gäller f ö även privatleasing.ChristerSjo skrev:Det beror ju på att du gjort en extra amortering på 60 kSEK efter 6 månader. Du får ett annat mönster av leasingavgiften om du sprider ut 60 kSEK över 36 månader.Tomas L skrev:
Det fungerar på ett likande sätt när ett företag leasar en bil som är berättigad till möjlöbonus, på ett 36 månaders avtal så dras miljöbonusen av från leasingavgiften under de 30 sista månaderna, f n med 2000 kr/mån fr o m månad 7 till 36.
Polestar 2 är berättigad till klimatbonus. Enligt gällande regler, och så länge det statliga stödprogrammet finns tillgängligt, betalas en klimatbonus på 60 000 kr ut tidigast sex månader efter det första köpet, vilket kommer att sänka den månatliga leasingavgiften med 2000 kr från månad sju till månad 36. Därför blir leasingavgiften 5 499 kr under månad 1-6 och 3 499 kr under månad 7-36, vilket motsvarar 3 832 kr under 36 månader.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Tjänstebilsregler 2021
Angående bonus för ”kostnadsneutral” personalbil så brukar den dras av före avdragen arbetsgivaravgift. Dvs bruttolöneavdraget minskar med 1522:-/månad efter 6 månader. Vid 50% marginalskatt minskar kostnaden med 761:-/månad (för månad 7-36).
Dvs, av 60-tusen blir det kvar 22828:-.
Dvs, av 60-tusen blir det kvar 22828:-.
Re: Tjänstebilsregler 2021
D v s som i inlägget som jag svarade på:Esterox skrev:Jo dom 60k som kommer in blir ju en extra amortering. Du kommer hamna på samma restvärde med och utan 60k bara det att månadskostnaden blir annorlunda.
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, hade jag köpt tjänstebil nu, med vetskap om de förändringar som kommer, så hade jag köpt ren diesel eller HEV-bensinare som tjänstebil. Helt klart så har balansen nu förtjutits dit.BEV[e-Rage] skrev:Verkar som ”självladdande” hybrider (HEV) är det man ska satsa på som förmånsbil just nu..![]()
Jämförde Hyundai IONIQ Premium+ som HEV, PHEV och EV.
Idag har PHEV och EV 10-tusen lägre förmånsvärde per år men efter årsskiftet får alla 3 varianterna precis samma då det höjs med 40% för PHEV och EV.
Alla tre varianterna har 360:-/år i fordonsskatt (2020).
Sen kostar PHEV varianten 25% mer än HEV och EV hela 50% mer än HEV i inköpspris.
Så hur motiverar man då att välja den dyra EV varianten framför den klart billigare HEV varianten som förmånsbil? Om man nu inte bryr sig om miljön förstås och tycker det är kul att stanna och ladda..

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8135
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag tycker förstås också det är tråkigt att man inte längre premierar elbilar som förmånsbilar lika mycket.
Av vad man kan läsa från kommentarerna i tråden så kommer t.o.m. många här i "sekten" att överväga att gå tillbaka till fossiler, det är förstås mycket olyckligt.
Man undrar då förstås hur elbilsförsäljningen kommer att se ut bland "vanligt folk", jag gissar att iaf andelen förmånsbilar som drivs av el kommer att falla ihop totalt.
För egen del är dock en fossilbil ungefär lika sannolik som att jag skulle köpa ett ånglok, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande
/fth
Av vad man kan läsa från kommentarerna i tråden så kommer t.o.m. många här i "sekten" att överväga att gå tillbaka till fossiler, det är förstås mycket olyckligt.
Man undrar då förstås hur elbilsförsäljningen kommer att se ut bland "vanligt folk", jag gissar att iaf andelen förmånsbilar som drivs av el kommer att falla ihop totalt.

För egen del är dock en fossilbil ungefär lika sannolik som att jag skulle köpa ett ånglok, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tjänstebilsregler 2021
Bra att veta är också att som reglerna ligger just nu och så som Regeringen aviserat förändringar i Bonus-Malus så gäller:fth skrev:Jag tycker förstås också det är tråkigt att man inte längre premierar elbilar som förmånsbilar lika mycket.
Av vad man kan läsa från kommentarerna i tråden så kommer t.o.m. många här i "sekten" att överväga att gå tillbaka till fossiler, det är förstås mycket olyckligt.
Man undrar då förstås hur elbilsförsäljningen kommer att se ut bland "vanligt folk", jag gissar att iaf andelen förmånsbilar som drivs av el kommer att falla ihop totalt.![]()
För egen del är dock en fossilbil ungefär lika sannolik som att jag skulle köpa ett ånglok, blotta tanken på en förbränningsmotor är för mig helt främmande![]()
/fth
- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.
- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.
*Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021. (OK)
*Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 0 bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier har flaggat för att de inte släpper igenom den delen.(Sucker)
*Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man eventuellt 70k bonus och förmånsvärde med +833:-. (Winner)
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
Stor skam och skandal att hantera ett regelverk på detta hattiga och otydliga sätt, trots skarp kritik sedan 2016.
Nuvarande och förra regeringen är som gåsar när det gäller att ta till sig kritik.....
2020:
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... bilar.html
”Ytterligare en brist har varit den ryckighet som präglat användningen av de aktuella styrmedlen, med återkommande regelförändringar och kort framförhållning som motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för privatpersoner och företag.
– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.”
2016:
https://www.altinget.se/miljo/artikel/r ... onus-malus
”Ingen tydlighet för konsumenten
Själva uttrycket bonus-malus kommer från Frankrike, där konsumenten får tydlig information om vilken bonus/malus-klass fordonet hamnar i och därmed lätt kan förstå vilken ekonomisk vinst det blir av att välja en bil en eller två klasser grönare än vad man ursprungligen tänkt. Många remissinstanser uttrycker också att systemet bör utformas à la A-G-klassningen av kylskåp och andra produkter, och är mycket frågande till varför utredaren inte föreslår det.
Brist på långsiktighet
Remissinstanserna representerar vitt skilda – ibland närmast motstående – intressen, men är oerhört eniga i att de spelregler som nu tas fram måste vara långsiktiga. Att utredningen vill justera förslaget redan efter ett år, och därefter vid okända tidpunkter och utan något tydligt slutmål som ska uppnås, faller därmed föga förvånande inte i god jord – hos någon. Vi rekommenderar rullande scheman med treårsperioder, andra har andra förslag – ingen tycker som utredaren.”
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8135
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, det är ju helt absurt att kostnaden kommer att kunna variera med tusenlappar hit och dit beroende på vilken dag man får leverans av bilenJulleruff skrev:Bra att veta är också att som reglerna ligger just nu och så som Regeringen aviserat förändringar i Bonus-Malus så gäller:
[...]

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, tack. Där är vi redan nu.Julleruff skrev:*Hämtar man ut sin nya M3 i december 2020 så får man 60k bonus och höjt förmånsvärde med 833:- per månad från 1/1 2021. (OK)fth skrev:Jag tycker förstås också det är tråkigt att man inte längre premierar elbilar som förmånsbilar lika mycket.
Av vad man kan läsa från kommentarerna i tråden så kommer t.o.m. många här i "sekten" att överväga att gå tillbaka till fossiler, det är förstås mycket olyckligt.
Man undrar då förstås hur elbilsförsäljningen kommer att se ut bland "vanligt folk", jag gissar att iaf andelen förmånsbilar som drivs av el kommer att falla ihop totalt.![]()
*Hämtar man ut sin nya M3 i januari 2021 så får man 0 bonus och förmånsvärde med +833:- redan inräknat och eventuellt! med krav på att bilen stannar i Sverige 5 år men flera partier har flaggat för att de inte släpper igenom den delen.(Sucker)
*Hämtar man ut sin nya M3 i april 2021 så får man eventuellt 70k bonus och förmånsvärde med +833:-. (Winner)
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
Stor skam och skandal att hantera ett regelverk på detta hattiga och otydliga sätt, trots skarp kritik sedan 2016.
Nuvarande och förra regeringen är som gåsar när det gäller att ta till sig kritik.....
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... bilar.html
”Ytterligare en brist har varit den ryckighet som präglat användningen av de aktuella styrmedlen, med återkommande regelförändringar och kort framförhållning som motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för privatpersoner och företag.
– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.”
Det är lite synd att våra statsråd och riksdagsledamöter är så inkompetenta gällande långsiktig planering.
Men det är klart, de styr ju inte över ett företag eller någon organisation. Som tur är så styr de ju endast över en stat. Så kraven är väl inte lika höga på de.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tjänstebilsregler 2021
Bra sammanfattning, tack! Finns det någon info om den eventuella 25% höjningen även kommer gälla befintliga bilar, exempelvis en bil uttagen i maj nästa år? I ditt exempel omfattas ju inte en sådan bil men jag vet inte hur det kommunicerats?Julleruff skrev:
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
För övrigt är det ju bara att ta sig för pannan. Uppenbarligen vill man göra livet för företagare så krångligt som möjligt. Man kan fundera över uppsåt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej, det finns ingen officell info och det är där med en stor del av det skandalösa hanterandet.wcarlsson skrev:Bra sammanfattning, tack! Finns det någon info om den eventuella 25% höjningen även kommer gälla befintliga bilar, exempelvis en bil uttagen i maj nästa år? I ditt exempel omfattas ju inte en sådan bil men jag vet inte hur det kommunicerats?Julleruff skrev:
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
För övrigt är det ju bara att ta sig för pannan. Uppenbarligen vill man göra livet för företagare så krångligt som möjligt. Man kan fundera över uppsåt.
Att 9 månader innan ett förväntat beslut som kan vara en game-changer för en hel bransch och ett helt nytt sätt att se på lön och förmåner, inte ens ha annat än antydningar framme.
Inga formella regeringsuttalanden säger vilket datum det skall gälla ifrån eller om det bara gäller nya bilar, endast tidningsartiklar.
https://www.svd.se/tjanstebilsforslaget ... -for-volvo
"Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar."
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
"I dag resulterar dock schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster."
Hur kan Fossil-bilar premieras av att Miljöbilar har nedsatta förmånsvärden?
"Det innebär likaså ett skattemässigt gynnande av bilförmån i förhållande till kontant lön. Schablonberäkningen för bilförmån bör därför justeras."
Tillsammans med ovan drar jag slutsatsen att det är inte Fossil-bilar man vill ha bort, det är alla bilar MP vill ha bort.
Man skall ta ut lön, cykla och åka buss, inte bil.
"Den exakta utformningen av förslaget presenteras senare under hösten 2020, då Finansdepartementet kommer remittera en promemoria."
Ja varför stressa och vara tydlig med dennes utformning och detta beslutet....... kommer när det kommer lixom...
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, det hela är mycket märkligt.Julleruff skrev:https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
"I dag resulterar dock schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster."
Hur kan Fossil-bilar premieras av att Miljöbilar har nedsatta förmånsvärden?
Det är ju typiskt sådana uttalanden som leder till att man lätt uppfattar det som att deras argument och påstådde ambitioner har en viss divergens mot både deras beslut och verkligheten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tjänstebilsregler 2021
Julleruff skrev:https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
"I dag resulterar dock schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster."
Hur kan Fossil-bilar premieras av att Miljöbilar har nedsatta förmånsvärden?
"Det innebär likaså ett skattemässigt gynnande av bilförmån i förhållande till kontant lön. Schablonberäkningen för bilförmån bör därför justeras."
Tillsammans med ovan drar jag slutsatsen att det är inte Fossil-bilar man vill ha bort, det är alla bilar MP vill ha bort.
Man skall ta ut lön, cykla och åka buss, inte bil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tjänstebilsregler 2021
Å fan är det så?!Julleruff skrev:- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.
- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.


e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Transportstyrelsen har inga instruktioner annat är att Bonus-Malus upphör i sin nuvarande for 31/12 och hänvisade till regeringen för frågor om perioden 1/1-31/3 2021.mati skrev:Å fan är det så?!Julleruff skrev:- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.
- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.![]()
Den punkten hade jag missat helt. Är det säkert?
Ingen blir gladare än jag om någon kan motbevisa.
https://data.riksdagen.se/fil/14FE4FEF- ... 7870701EA3
Sidorna 68-70:
"Den 1 juli 2018 började klimatbonusen att gälla. Den är tidsbegränsad till den
31 december 2020"
Och kanske själva förklaringen.......
"Osäkerheten för konsumenter och producenter kan förstärkas av att det finns en långsiktig statsfinansiell risk att drivmedel som skattebas urholkas vid en kraftfull övergång till el som drivmedel. En bensindriven personbil betalar idag i snitt 0,5 kronor per kilometer i drivmedelsskatt och 1 200–5 000 kronor i fordonsskatt per år och en elbil betalar idag i snitt 0,06 kronor per kilometer och 360 kronor per år i fordonsskatt.
Eftersom drivmedelsbeskattningen och fordonsskatt utgör en stor intäktskälla för staten (intäkterna från energi- och koldioxidskatt var 2018 19,3 miljarder kronor och fordonskatt 13,2 miljarder kronor) måste regeringen på sikt fundera över hur beskattning ska utformas i framtiden. Konjunkturinstitutet har beräknat, givet de fordonsprognoser som finns till hands, att staten kan komma att förlora 3 miljarder kronor i skatteintäkter den närmaste tioårs perioden, men samtidigt bedöms antalet miljöbilar behöva öka mer än vad prognoserna anger för att uppnå uppställda mål, vilket gör att skattebortfallet kan bli ännu större. Vi har i denna granskning bedömt att de offentligfinansiella kostnaderna för bonus-malus uppgår till cirka
124 000 kronor per såld klimatbonusbil räknat över bilens hela livstid."
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 2 gång.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag har tolkat det som att förmånsvärdet för alla ICE-bilar höjs med 25 %, inklusive redan existerande. Det medför att förmånsvärdet för "motsvarande bil utan miljöteknik" även höjs med 25 % när det gäller beräkningen av förmånsvärdet för elbilar, alltså inklusive redan existerande elbilar.Julleruff skrev:Nej, det finns ingen officell info och det är där med en stor del av det skandalösa hanterandet.wcarlsson skrev:Bra sammanfattning, tack! Finns det någon info om den eventuella 25% höjningen även kommer gälla befintliga bilar, exempelvis en bil uttagen i maj nästa år? I ditt exempel omfattas ju inte en sådan bil men jag vet inte hur det kommunicerats?Julleruff skrev:
*Hämtar man ut sin nya M3 i juli 2021 så får man eventuellt 70k och förmånsvärde med +833:- samt eventuellt ytterligare 25% högre förmånsvärde som det verkar. (Looser)
För övrigt är det ju bara att ta sig för pannan. Uppenbarligen vill man göra livet för företagare så krångligt som möjligt. Man kan fundera över uppsåt.
Att 9 månader innan ett förväntat beslut som kan vara en game-changer för en hel bransch och ett helt nytt sätt att se på lön och förmåner, inte ens ha annat än antydningar framme.
Inga formella regeringsuttalanden säger vilket datum det skall gälla ifrån eller om det bara gäller nya bilar, endast tidningsartiklar.
https://www.svd.se/tjanstebilsforslaget ... -for-volvo
"Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar."
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
"I dag resulterar dock schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster."
Hur kan Fossil-bilar premieras av att Miljöbilar har nedsatta förmånsvärden?
"Det innebär likaså ett skattemässigt gynnande av bilförmån i förhållande till kontant lön. Schablonberäkningen för bilförmån bör därför justeras."
Tillsammans med ovan drar jag slutsatsen att det är inte Fossil-bilar man vill ha bort, det är alla bilar MP vill ha bort.
Man skall ta ut lön, cykla och åka buss, inte bil.
"Den exakta utformningen av förslaget presenteras senare under hösten 2020, då Finansdepartementet kommer remittera en promemoria."
Ja varför stressa och vara tydlig med dennes utformning och detta beslutet....... kommer när det kommer lixom...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ingen kan nog motbevisa nånting, men det där kan ju bara inte vara möjligt. Det får bara inte stämma.Julleruff skrev:Transportstyrelsen har inga instruktioner annat är att Bonus-Malus upphör i sin nuvarande for 31/12 och hänvisade till regeringen för frågor om perioden 1/1-31/3 2021.mati skrev:Å fan är det så?!Julleruff skrev:- Nuvarande Bonus-Malus medd 60.000:- i miljöbonus för elbil slutar gälla 31/12 2020.
- Nya, uppdaterade Bonus-Malus planeras börja gälla från 1/4 2021.
D V s får du en leverans av en elbil mellan 1/1 2021 och 31/3 2021 så får 0:- i miljöbonus om inget görs eller ändras innan dess.![]()
Den punkten hade jag missat helt. Är det säkert?
Ingen blir gladare än jag om någon kan motbevisa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14